Författare Ämne: Om korrektion, negativa räntor och backwardation  (läst 4050 gånger)

Utloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2261
  • Affärsomdömen: 50
Om korrektion, negativa räntor och backwardation
« skrivet: söndag 01, september 2019, 19:11:41 »
Jag hör som bekant till dem som går och väntar på en kännbar korrektion. Men den låter uppenbarligen vänta på sig och man måste förr eller senare ställa sig frågan varför är det så? Dvs vad är det jag missar?

Den första teorin är att efter en sån här snabb uppgång (mer än 200 USD på mindre än två månader) så står det så väldigt många vid sidlinjen och väntar på varje chans att BTD att det helt enkelt inte blir någon D. Det ligger kanske en del i detta, men jag tror inte på det som ensam förklaring.

Igår morse så snavade jag då på en artikel av Alisdair MacLeod på Goldmoney på temat “gold and negative interest rates” (googla på exakt det så hittar ni den enkelt). Hans tes är att om det blir [märkbart] negativa räntor även för USD så kommer hela marknaden för råvarufutures att hamna i mer eller mindre permanent backwardation pga att det inte längre kommer att vara rationellt att senarelägga betalning. Ur intron:

”The reason for persistent strength in the price of gold can be found in the changing relationship between time preference for monetary gold, and a new round of interest rate suppression for the dollar. Evidence mounts that the forthcoming recession is likely to be significant, even turning into a deep slump. Bullion bank traders are waking up to the possibility that dollar interest rates are going to zero and that pressure is likely to be put on the Fed to introduce negative rates. The laws of time preference tell us bullion banks must urgently cover their short bullion positions in anticipation of a dollar rate-induced permanent backwardation for gold, silver and across all commodities.”

Nu har vi inte negativa räntor i USD. Än. Men det talas om det, och det gör att rimligen så stoppar de som handlar i olika råvarufutures in detta i sina riskalgoritmer och ut trillar att de bör vikta om stegvis till pay-up-front. I den trendkantringen kommer guldet först, dels för att det är den största marknaden (bortsett från olja), dels för att guldet även är ett ”medium of exchange”. Vad sedan gäller arbitrage i guld (lease in, sell into the market) så menar han att negativa räntor kommer fullständigt att döda detta. Och då är det hög tid att börja göra unwind på sådana positioner (vilket ju ännu inte har skett).

Nu skall man absolut ha klart för sig att MacLeod jobbar för Goldmoney, som lever på att sälja och förvalta guld åt sina kunder. Så han talar ju givetvis i egen sak. Men samtidigt så har han ofta goda argument i sina artiklar, så det går inte att avfärda honom ihop med merparten av foliehattarna.

Vidare så är mitt BS-filter hårt trimmat på att varningstuta så snart någon säger ”this time is different”. Så jag har verkligen trott att det skall komma en korrektion på vanligt vis när vi gått upp så kraftigt, guldet är överköpt, COT är skyhög, etc. Men man skall alltid vara beredd att ifrågasätta gamla sanningar. Så:

Tänk om det verkligen ÄR annorlunda denna gång, och orsaken är en stigande förväntan om kommande negativa räntor i USD?

Att detta med negativa räntor är vansinnigt är vi många som anser, men hittills har det mest pratats om att detta (negativt) påverkar ”priset på pengar”. Men räntan ligger även till grund för diverse andra finansiella relationer och när den blir negativ så kommer en diverse andra saker och beslutsalgoritmer att flippa. Jag ser det som osannolikt att CB-folket har lyckats tänka igenom alla dessa konsekvenser av ett steg som till relativt nyligen sågs som omöjligt.

(Givetvis är själva postandet av detta ett sätt att trigga korrektionen. Det kallas för att använda sig själv som kontraindikator :-)

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3347
  • Affärsomdömen: 142
SV: Om korrektion, negativa räntor och backwardation
« Svar #1 skrivet: söndag 01, september 2019, 19:23:12 »
Jag tyckte först att du skrev "kontradiktator"  :)

Utloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
« Svar #2 skrivet: söndag 01, september 2019, 19:35:20 »
Jag tyckte först att du skrev "kontradiktator"  :)
WFM :-)

Utloggad Krugerangel

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1155
  • Affärsomdömen: 63
« Svar #3 skrivet: söndag 01, september 2019, 20:44:10 »
Jag hörde att dem inte har kastat in pappers-kontrakt på marknaden i samma grad som förut.
Det var väl i torsdags eller nåt sånt guld-priset manipulerades ner/korrigerade.
Förr eller senare kommer det en dipp säger dem nu.
-Ja det har jag hört i 5år svarade jag :)

Utloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
« Svar #4 skrivet: måndag 02, september 2019, 12:25:29 »
Från Clive Maunds senaste artikel:

”Faced with a choice between rising rates leading to a dramatic widespread default and an economic implosion, and slashing rates to zero and returning to QE on a massive scale to keep the zombified economy limping along, it is clear that Central Banks will opt for the latter course, as it buys them more time. However, this course of action represents the final terminal end game phase of this fiat cycle, which must end in a hyperinflationary depression – that is where we are now headed, and fast. That is what gold and silver – and now platinum – are picking up on, which is why the sharp rise in all 3 metals in recent weeks is not regarded as a normal uptrend that will require to be corrected, but instead marks the start of a gargantuan meltup that will take the prices of all 3 metals to fantastic levels that even those who know what’s going on, or think they do, can scarcely imagine.”

Givetvis är detta inte någon garanterad sanning och Maund har som vi alla haft tokfel ett antal gånger (men även varit spot-on många gånger). Men det jag finner intressant är att detta är ytterligare en röst för att det kanske inte kommer att funka att vänta in en stor korrektion eftersom den kanske inte kommer. Åtminstone inte än på ett tag.

Jag vacklar fortfarande i denna fråga, men antalet röster på ”this time is different, don’t count on a nice correction to get on board” ökar hela tiden.

Utloggad I_am_mine

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1312
  • Affärsomdömen: 36
« Svar #5 skrivet: tisdag 03, september 2019, 05:06:09 »
Jag har länge tänkt att det borde blivit en korrektion på denna uppgång men ju längre tiden går desto mer lutar det åt en konsolidering.

Jag skulle inte bli förvånad om detta blir en ny botten med tanke på förväntningarna på att ECB sänker räntan och inför stimulanspaket.

Den som lever får se

Utloggad Lu

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 158
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #6 skrivet: tisdag 03, september 2019, 16:05:48 »
Alasdair Macleod tycker jag är en utav de bättre skribenterna och analytikerna inom ädelmetallmarknaden, och jag lär mig mycket av honom för varje ny artikel. Analysen hos de flesta är att räntesänkningscykeln har påbörjats. Men jag funderar själv på Feds ord från förra mötet: "mid-cycle adjustment". Detta kanske innebär att en eventuell korrektion kommer ske snart om det faktiskt visar sig att Fed inte sänker räntan vid septembermötet. Annars får jag nog ställa mig till den skara som anser att vad vi ser är en konsolidering och en normalisering från den brutala korrektion guldet fått uppleva i sex år.

Men vad vet jag.

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Aktiespararna by Cash Is King
Idag kl. 00:55

Irankriget by gbz
Igår kl. 22:20

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
Igår kl. 19:13