Författare Ämne: Fråga?  (läst 3195 gånger)

Utloggad Andy

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 24
  • Affärsomdömen: 1
Fråga?
« skrivet: fredag 30, augusti 2019, 14:30:25 »
Hej!

Har nyligen påbörjat mitt investerande i silver. Har därför en fråga. Min plan är att köpa silver främst som
Diversifiering. Min investeringshorisont är cirka 25/30 år.

Hur enkelt är det att sälja sitt silver?  Till exempel om man behöver ombalansera sin portfölj. Låt säga att jag behöver avyttra 1 kilo silver.

Inloggad Saiifo

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 282
  • Affärsomdömen: 46
SV: Fråga?
« Svar #1 skrivet: fredag 30, augusti 2019, 14:37:36 »
Busenkelt  8)

Lägger du upp en annons här på forumet med hyfsat pris tar det max några dagar innan du hittar köpare. Senast jag sålde kilostackor här på forumet så försvann dom inom 1-2 timmar.

Lycka till!

• Gäst
« Svar #2 skrivet: fredag 30, augusti 2019, 15:17:58 »
Hej!

Har nyligen påbörjat mitt investerande i silver. Har därför en fråga. Min plan är att köpa silver främst som
Diversifiering. Min investeringshorisont är cirka 25/30 år.

Hur enkelt är det att sälja sitt silver?  Till exempel om man behöver ombalansera sin portfölj. Låt säga att jag behöver avyttra 1 kilo silver.
Mitt tips är att du börjar med guld direkt, istället för med silver.
En del gör misstaget att de börjar med silver (jag själv gjorde det misstaget) men sedan ångrar sig och går över till guld för att det blir så mycke vikt och volym med silver.
Ska du stacka silver i 25/30 år så kommer du troligen sitta på +100 kg silver efter 30 år, och har du tänkt köpa för stora summor varje år så kanske du sitter på 500 kg ?
Köper du 3 stycken 1 kg-tacka varje år, i 30 år, så kommer du ha 90 kg.
Du kommer få problem med både vikt och volym.
Med guld kommer du troligen slippa dessa problem.  ;)
Hur du än väljer att göra, så lycka till med ditt sparande i ädelmetall.

Inloggad sff123

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1272
  • Affärsomdömen: 42
« Svar #3 skrivet: fredag 30, augusti 2019, 15:23:39 »
Busenkelt  8)

Lägger du upp en annons här på forumet med hyfsat pris tar det max några dagar innan du hittar köpare. Senast jag sålde kilostackor här på forumet så försvann dom inom 1-2 timmar.

Lycka till!
Läste vi frågan ordentligt? :D :D :D
Tror han ville köpa ;)

Utloggad Andy

• Medlem
  • *
« Svar #4 skrivet: fredag 30, augusti 2019, 16:04:52 »
Tanken är som sagt att köpa silver som diversifiering /riskspridning. Och behålla silvret i 25/30 år. 

Volym/vikt blir nog knappast ett problem då min exponering mot silvermarknaden inte kommer att vara särskilt stor. Jag är alltså inte tänkt att "stacka" som en korp med Bipolär typ 1 ;) ; :P ( NO Disrespect )

Jag kommer dock att köpa mer silver än vad jag äger idag. Men då jag är av uppfattningen att silver är rätt ordentlig undervärderat idag , så kan det ju bli aktuellt att avyttra delar av sitt innehav innan dessa 25/30 år.

Det var därför jag undrade hur man enklast går till väga? Mvh

Inloggad mrSju

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 486
  • Affärsomdömen: 19
« Svar #5 skrivet: fredag 30, augusti 2019, 20:55:54 »
"då jag är av uppfattningen att silver är rätt ordentlig undervärderat"

Vad baserar du det på? Guld/silver-ration? (som är ett påhitt tagit ur luften)

Köp och sälj via forumet.

Inloggad cyber

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 537
  • Affärsomdömen: 8
« Svar #6 skrivet: fredag 30, augusti 2019, 21:24:12 »
Det enda säkra är att köpa bägge, men jag håller med föregående talare om att man bör börja med guld, då det är stabilare, alltid momsfritt och inte påverkas lika mycket av industriell efterfrågan/konjunktur.

Utloggad Andy

• Medlem
  • *
« Svar #7 skrivet: fredag 30, augusti 2019, 21:26:19 »
Guld/silver ration har jag inte så mycket koll på, då jag som sagt är nybörjare vad gäller att investera i silver.

På vilket sätt menar du att den är tagen ur luften? Är det för att silver idag mest används inom industrin? och att den därför bör värderas som andra industriella metaller, snarare än guld?

Inloggad mrSju

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 486
  • Affärsomdömen: 19
« Svar #8 skrivet: fredag 30, augusti 2019, 21:37:54 »
Guld/silver ration har jag inte så mycket koll på, då jag som sagt är nybörjare vad gäller att investera i silver.

På vilket sätt menar du att den är tagen ur luften? Är det för att silver idag mest används inom industrin? och att den därför bör värderas som andra industriella metaller, snarare än guld?

Guld/silver-ration har något fantiserat ihop i efterhand när man redan har historiska grafer att gå efter. Antagligen av någon som säljer silver. Finns inget som säger att silver ska ha något samband med guldpriset.

Nu ligger väl ration på över 80nånting, så man skulle lika gärna kunna tolka de historiska graferna att silver går mot grus-status.

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1750
  • Affärsomdömen: 178
« Svar #9 skrivet: fredag 30, augusti 2019, 21:51:00 »

Guld/silver-ration har något fantiserat ihop i efterhand när man redan har historiska grafer att gå efter. Antagligen av någon som säljer silver. Finns inget som säger att silver ska ha något samband med guldpriset.

Nu ligger väl ration på över 80nånting, så man skulle lika gärna kunna tolka de historiska graferna att silver går mot grus-status.

Historiskt *har* det funnits fasta gold/silver ratios då det fanns en metallisk standard för guld och silveri olika länder. Det var då staterna som fastslog denna gold silver ratio efter vad som var en naturlig kvot beroende på tillgång av de olika metallerna på marknaden. Denna varierade lite i olika delar av världen eller i olika tidsperioder. Den vanligaste gold-silver ratio var runt 15:1 eller 16:1.

Sedan man frångick monetär användning av metallerna har de frångått denna gamla kvot och har varit så högt som 100:1 eller tex runt 2011 ca 33:1. Ifall man skulle återgå till att använda guld och silver som pengar/värdebevarare så skulle kvoten
justeras för att efterlikna tillgången på de olika metallerna. För att balanseras till beroende på hur mycket som finns i lager
för investeringsbruk (idag ungefär lika mycket guld som silver i valven i vikt räknat) och hur mycket som utvinns. Idag ungefär
10 ggr så mycket silver som guld per år.

Så det beror på ifall guld och silver kommer att användas som pengar/värdebevarare. Då borde kvoten kunna gå ner betydlig från dagens nivåer. 16:1, 10:1 eller 5:1 ??? Kommer det att ske? Vem vet?

/H

« Senast ändrad: fredag 30, augusti 2019, 21:52:42 av mega_n »

Utloggad Andy

• Medlem
  • *
« Svar #10 skrivet: fredag 30, augusti 2019, 21:54:21 »
Läste någonstans att silver idag korrelerar mer med olja och koppar än guld...

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1750
  • Affärsomdömen: 178
« Svar #11 skrivet: fredag 30, augusti 2019, 21:56:38 »
Läste någonstans att silver idag korrelerar mer med olja och koppar än guld...

Det är nog så idag eftersom silver likväl som olja behövs/används inom industrin. Och idag används inte guld/silver som pengar...

/H

Utloggad Andy

• Medlem
  • *
« Svar #12 skrivet: fredag 30, augusti 2019, 22:08:56 »
Personligen ser jag mitt investerande i silver som en investering i råvara i första hand. Självklart med förhoppningen att den industriella efterfrågan kommer att öka värdet på silver. i andra hand som en värdebevarare i tider av ekonomisk oro. även om jag vet att guld antagligen fyller den rollen bättre.

Sen får jag väl erkänna att jag även är något av en samlare. Har hittat en del mynt som jag skulle vilja äga främst för att jag tycker dom är vacker.

Rödlöga

• Gäst
« Svar #13 skrivet: fredag 30, augusti 2019, 23:22:54 »
Ska man köpa nåt bara för att det är vackert, så måste väl guld bli valet no1 ?
Inget på Jorden är väl så vackert som guld ?

Inloggad sff123

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1272
  • Affärsomdömen: 42
« Svar #14 skrivet: fredag 30, augusti 2019, 23:39:49 »
Ska man köpa nåt bara för att det är vackert, så måste väl guld bli valet no1 ?
Inget på Jorden är väl så vackert som guld ?
Köp den i silver och sukta efter den i guld :)

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Bad jokes. by Birka
Idag kl. 21:32

Myntlåda Samlarhuset köpes! by VonKramer
Idag kl. 21:32

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by august
Idag kl. 20:50

Säljes Guldtacka 10gram 3st"Sänkt pris" by sff123
Idag kl. 20:04

Myntkapslar köpes! by Canvas
Idag kl. 19:03

Ohoj! by Canvas
Idag kl. 18:08

Bara saklig investering, ska absolut inte få habegär efter sällsynta mynt... ;-) by Canvas
Idag kl. 18:00

Billigaste sättet att skicka ~1500g silver med PostNord? by Tyr
Idag kl. 14:07

250 g silvertacka by august
Idag kl. 08:03

Diverse Guld säljes by sff123
Igår kl. 17:03

1 kilo silvertacka säljes by Sarek
Igår kl. 11:24

Buying 'paper gold' ETFs could be 'huge failure' by cyber
Igår kl. 11:22

Silver Eagle tub, Maple, halsbandstacka by Silver_Neo