Författare Ämne: Riksgälden vill låna på 100 år  (läst 4017 gånger)

Rödlöga

• Gäst
Riksgälden vill låna på 100 år
« skrivet: tisdag 27, augusti 2019, 20:40:38 »

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3328
  • Affärsomdömen: 133
SV: Riksgälden vill låna på 100 år
« Svar #1 skrivet: tisdag 27, augusti 2019, 21:09:16 »
Då kan vi kanske få lite helikopterpengar att köpa pm för.  :)

Utloggad Kalle4001

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 116
  • Affärsomdömen: 44
« Svar #2 skrivet: tisdag 27, augusti 2019, 21:51:34 »
Vansinne, som att länder skulle vara beständiga titta bara på Europas senaste 100år!

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2094
  • Affärsomdömen: 50
« Svar #3 skrivet: onsdag 28, augusti 2019, 10:10:49 »
Vansinne, som att länder skulle vara beständiga titta bara på Europas senaste 100år!
Tja, frågan är ju vem som är vansinnig. Om Riksgälden kan få tillräckliga bud på en hundraåring så är min syn att det är köparna, inte Riksgälden, som är vansinniga.

En annan intressant detalj är ju att Riksgälden såvitt jag vet bara emitterar i SEK. Det gör ju att även om skrytet med vårt kreditbetyg, stabil demokrati, fallande statsskuld, är korrekt så saknas ju den lilla detaljen med valutarisken. Att idag låna ut SEK för att i framtiden få tillbaka SEK som sannolikt ytterligare urholkats relativt andra valutor känns som en otroligt korkad affär.

Utloggad Ritva

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 354
  • Affärsomdömen: 36
« Svar #4 skrivet: onsdag 28, augusti 2019, 11:30:18 »
Tja, frågan är ju vem som är vansinnig. Om Riksgälden kan få tillräckliga bud på en hundraåring så är min syn att det är köparna, inte Riksgälden, som är vansinniga.

En annan intressant detalj är ju att Riksgälden såvitt jag vet bara emitterar i SEK. Det gör ju att även om skrytet med vårt kreditbetyg, stabil demokrati, fallande statsskuld, är korrekt så saknas ju den lilla detaljen med valutarisken. Att idag låna ut SEK för att i framtiden få tillbaka SEK som sannolikt ytterligare urholkats relativt andra valutor känns som en otroligt korkad affär.

Givetvis finns det en tanke kring valutarisken bakom kulisserna. SEK är notoriskt svårt för utländska investerare att förutse eftersom penningpolitiken och även näringslivet sitter tillsammans med karta och kompass. Det som oroar mig mest är att vi säljer ut självständigheten till yttre aktör den här vändan och demokratin, i den mån den fortfarande finns, kommer vara ett minne blott.

Utloggad Lu

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 158
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #5 skrivet: onsdag 28, augusti 2019, 16:32:57 »
...lilla detaljen med valutarisken. Att idag låna ut SEK för att i framtiden få tillbaka SEK som sannolikt ytterligare urholkats relativt andra valutor känns som en otroligt korkad affär.

Det är precis detta som gör mig oehört deprimerad när jag hör analytiker (DI.se m.fl. och finansministern själv) utropa att "vi" kan möta en lågkonjuktur med att låna, p.g.a. att statsskulden är låg. Riksbanken äger redan idag en oerhörd stor del (1/3 om jag inte minns fel) av svenska statsobligationer - hur ska de lyckas hitta utländska investerare? Det är inte alls otroligt att Riksbanken får växla upp sitt redan stora innehav, vilket innebär en fortsatt monetarisering av statsskulden och ett förtroendetapp för kronan.

Med andra ord: de kan möta lågkonjukturen genom att offra kronan. Kronan kommer köras ner i diket. Prisinflationen kommer stiga. Är det då Riksbanken kommer agera?

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2094
  • Affärsomdömen: 50
« Svar #6 skrivet: onsdag 28, augusti 2019, 17:27:48 »
...lilla detaljen med valutarisken. Att idag låna ut SEK för att i framtiden få tillbaka SEK som sannolikt ytterligare urholkats relativt andra valutor känns som en otroligt korkad affär.
Det är precis detta som gör mig oehört deprimerad när jag hör analytiker (DI.se m.fl. och finansministern själv) utropa att "vi" kan möta en lågkonjuktur med att låna, p.g.a. att statsskulden är låg. Riksbanken äger redan idag en oerhörd stor del (1/3 om jag inte minns fel) av svenska statsobligationer - hur ska de lyckas hitta utländska investerare? Det är inte alls otroligt att Riksbanken får växla upp sitt redan stora innehav, vilket innebär en fortsatt monetarisering av statsskulden och ett förtroendetapp för kronan.

Med andra ord: de kan möta lågkonjukturen genom att offra kronan. Kronan kommer köras ner i diket. Prisinflationen kommer stiga. Är det då Riksbanken kommer agera?
Tja, du vet ju vad som hände under förra finanskrisen: Sverige behövde USD, men utlandet ville inte ha SEK. Så för att få USD var man tvungen att sälja en del av den svenska guldreserven. Frågor:

1. Någon som tror att detta kommer att hända igen?

2. Någon som tror att Riksbanken har passat på att köpa tillbaka guldet under de år som varit med stark ekonomi och lågt guldpris?

Utloggad I_am_mine

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1295
  • Affärsomdömen: 32
« Svar #7 skrivet: onsdag 28, augusti 2019, 17:29:48 »

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

[Säljes/byte] 23/22karat bladguld by lalle
Idag kl. 19:42

Varför så stora priskskillnad mellan köp o sälj? by vampyren
Idag kl. 13:45

[Säljes] 1kg silvertacka (modell chokladkaka*) pb by Grimi
Idag kl. 13:13

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by Stacker
Idag kl. 11:08

Guldström söker investerare, processa krossad malm från 1800'tals guld gruva. by Tyr
Igår kl. 18:42

silvermynt köpes by Spade
Igår kl. 15:15

Nygammal medlem by 9darter
torsdag 13, februari 2025, 23:30:38

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by JL_GBG
torsdag 13, februari 2025, 12:14:29

Vilse i universum? by mega_n
onsdag 12, februari 2025, 15:00:43

Bytes: silver mot platina by Coltrane
tisdag 11, februari 2025, 17:53:38

PAUS : Säljes 1 oz Krugerrand BU guldmynt i fint skick. (bilder) by mega_n
tisdag 11, februari 2025, 10:51:13

SilverWars.org Kampen om det fysiska silvret! by gbz
måndag 10, februari 2025, 09:33:58

Hur stora guld mynt och tackor har ni i era stackar? by RemusTh
söndag 09, februari 2025, 14:50:48

PAUSAD Säljes Silver Somalia Elefanter, kilotacka Johnson Matthey + blandat by Coltrane
söndag 09, februari 2025, 06:27:51

[Sålt] 25st 5kr 1935 *pb* by JL_GBG
fredag 07, februari 2025, 09:29:12