Författare Ämne: Stad med 300 000 invånare i konkurs i USA  (läst 22459 gånger)

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
SV: Stad med 300 000 invånare i konkurs i USA
« Svar #15 skrivet: torsdag 05, juli 2012, 16:19:19 »
Naturligt. Det enda problemet jag ser med detta är att staten fortsätter att stödja kommuner där inga jobb existerar. Val mellan flytta eller svält borde det vara. Hade USA slutat att trycka upp matkuponger till folket i Stockton hade majoriteten flyttat till en stad med jobb för länge sen. Nu drar dom bara ut på lidandet och skapar brottslighet.

Samma med Rostsverige som Åbama länkade, det är så det ska vara, inget fel med det. Detta skedde även under industrialiseringen av Sverige. Då flyttade jobben från små verkstäder på landet till fabriker i stöderna, nu flyttar fabrikerna i städerna till låglöneländer, helt naturligt. Problemet att man pumpar in bidrag och regionalstöd.
Missuppfatta mig rätt, jag växte upp på landet och har planer att flytta tillbaka dit en dag men då skall jag se till att kunna jobba därifrån också.

Jag vet att det finns en del mindre spökstäder i USA som kanske har ett ganska dåligt geografiskt läge, Stockton kan jag ej uttala mig om. Gissningsvis har korkade politiker ändå ett finger med i spelet i detta fallet. Slösande med skattemedel (inget ovanligt i Sverige heller) i kombination med lågkonjunktur blir följden att staden konkar till slut.

Man kan tycka det är cyniskt med ditt resonemang, men i sak har du rätt. Jag kan dock tycka det vore ett oerhört slöseri att totalt överge en hel stad med all infrastruktur och samhällsuppbyggnad och låta befolkningen spridas dit jobben finns. Å andra sidan, vilka är alternativen om ekonomin fullständigt gått i botten? Visst kan man låta staten stå för fiolerna, men om staden inte blir självförsörjande så är det bara ytterligare en utgiftspost i statsbudgeten. En stad utan positiva finanser kommer förfalla inom några år när underhåll och samhällsservice upphör, och kriminalitet och misär breder ut sig.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2261
  • Affärsomdömen: 50
Stad med 300 000 invånare i konkurs i USA
« Svar #16 skrivet: fredag 06, juli 2012, 12:09:46 »
Apropos Stockton så rekommenderar jag Michael Lewis bok "Boomerang". Lättläst och kåserade men ändå fylld av intressanta iakttagelser. Det sista kapitlet (efter att ha gått igenom Island, Grekland, Irland och Tyskland) handlar just om bankrutta städer i Kalifornien...

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
« Svar #17 skrivet: tisdag 10, juli 2012, 09:14:40 »
Scanton kan vara nästa stad att gå under.
Samtliga stadsanställda inkl. borgmästaren får gå ned på minimilön annars blir vi nästa Stockton meddelar borgmästaren.

Utloggad Argentum Rex

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 22
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #18 skrivet: tisdag 10, juli 2012, 12:36:20 »
Håller med i mycket av det som Åbama säger. Hur svårt kan det ha vart att räkna ut att SAAB affären med skojaren Victor Muller aldrig skulle lyckas? Jag sa det och då sa bekantar till mig att "Riksgälden har godkänt det. De har tittat på affärsplanen!".

Det är klart att har STATEN (dvs. gud) godkänt det så kan det ju inte misslyckas. Duh!
 Motsvarigheten till svenska aktiespararna i Holland sa i ett uttalande i TV att de bedömde chansen till att SAAB skulle lyckas med de nya förusättningarna till mindre en 1%. Men det spelar ingen roll. Hade riksgälden skitit i det så hade en massa lipsillar skrikit i högan sky att staten inte gör tillräckligt för att rädda SAAB. Tänk på alla som kommer att bli arbetslösa om inte den omnipotenta guden, STATEN, går in och räddar SAAB. Tänk vad A-kassa pengar det kommer att kosta. Bla, bla, blaa... 

Vad gäller skattehöjningar och påhitteskatter, tex. moms, som från början hette oms och var en tillfällig skatt på 6%, sedan 60-talet så är ekonomifakta.se en bra faktakälla. Där kan man läsa om skattetrycket. Se historiska data med grafer. Det finns inflationskalkylator mm.

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
« Svar #19 skrivet: onsdag 11, juli 2012, 15:14:05 »
Nummer tre i Californien blev San Bernandino med drygt 200.000 inv att begära Konkursskydd (chapter 9 ).

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
    • Ädelmetallforum
« Svar #20 skrivet: onsdag 11, juli 2012, 18:01:33 »
Nummer tre i Californien blev San Bernandino med drygt 200.000 inv att begära Konkursskydd (chapter 9 ).

Har du någon länk att dela med dig av?

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
« Svar #21 skrivet: onsdag 11, juli 2012, 18:36:27 »
Är dålig på länkar men här kommer ett urklipp från San Bernandino Sun

San Bernardino, Calif. has become the third city in the state to declare bankruptcy in the last two weeks.

SAN BERNARDINO, Calif. -- The City Council in San Bernardino voted Tuesday night to seek Chapter 9 bankruptcy protection, making it the third California city in less than two weeks to make the rare move.

The Southern California city of about 210,000 people will also become the second largest in the nation ever to file for bankruptcy. Stockton, the Northern California city of nearly 300,000, became the biggest when it filed for Chapter 9 on June 28.

The City Council directed the city attorney to make the move during a meeting where administrators explained the dire fiscal circumstances and urged them to choose the bankruptcy option.

"We have an immediate cash flow issue," Interim City Manager Andrea Miller told Mayor Patrick Morris and the seven-member City Council, according to the Los Angeles Times.

Miller said the city is facing a budget shortfall of $45.8-million. It has already stopped paying some vendors, and may not be able to make payroll over the next three months.

Four council members voted for the authorization, two opposed it, and one abstained.

"This is probably the hardest decision this councilwoman will ever have to make in this chair," Councilwoman Wendy McCammack said, according to the San Bernardino Sun.

The councilman who abstained from voting, John Valdivia, said he did not trust the information presented at the meeting, and having only served since March believed he should not be held responsible for the money mess.

"The taxpayers of this city have been duped, hoodwinked and misguided for the past several years," Valdivia said, according to the Sun.

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
« Svar #22 skrivet: onsdag 18, juli 2012, 20:36:29 »
« Senast ändrad: onsdag 18, juli 2012, 20:45:41 av MrLibertad »

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
    • Ädelmetallforum
« Svar #23 skrivet: onsdag 18, juli 2012, 20:57:24 »
En slutkläm med en fin sarkasm:

"One thing is certain: once Compton is completely free of law enforcement (which as it happens is unaffordable by broke cities), the local population will be calm, cool and collected as long as it takes."

Verkar vara en epidemi med misskötta städer i Californien. Vilken delstat blir den nästa att drabbas av konkade städer månntro?
« Senast ändrad: onsdag 18, juli 2012, 21:02:09 av Silverräven »

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
« Svar #24 skrivet: onsdag 18, juli 2012, 21:51:09 »
Det lite skrämmande med detta är att placera i olika stadsobligationer har ju ansetts riskfritt.
Så är det inte längre varför de får betala högre ränta och allt fler städer hamnar i chapter 9.
Denna staden hade ju knappt 100.000 inv men det finns många sådana.

Håller med om att slutrepliken var rätt skön.

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
    • Ädelmetallforum
« Svar #25 skrivet: onsdag 18, juli 2012, 21:59:07 »
Det lite skrämmande med detta är att placera i olika stadsobligationer har ju ansetts riskfritt.

Precis som med statsobligationer, åtminstone innan EU kom upp på tapeten. Statsobligationer ansågs ju bara för några år sedan som en bergsäker placering, eftersom "länder inte kan gå i konkurs". Nu vet vi hur det egentligen ligger till.

En fråga jag ställer mig är vad invånarna i ovan nämnda städer gör när konkursen är ett faktum. Stannar de kvar, cashar in bidrag från staten (om de fortfarande har möjlighet) och hoppas på bättre tider, eller tar de sitt pick & pack och flyttar? Gissningsvis är en konkad stad inte särskilt rolig att bo i med i det närmaste obefintlig samhällsservice eller ordningsmakt. Staden bör förfalla och bli en spökstad på sikt om man inte kan börja om på nytt.

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Irankriget by Au
Igår kl. 18:55

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
Igår kl. 16:41

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by mega_n
söndag 12, april 2026, 17:46:16

Finanskrisen är redan här, en bank redan räddad. by Lofeal