Författare Ämne: Stad med 300 000 invånare i konkurs i USA  (läst 22789 gånger)

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
Stad med 300 000 invånare i konkurs i USA
« skrivet: onsdag 04, juli 2012, 12:06:15 »
Under fjolåret gick magasinet Forbes ut och listade USA:s mest eländiga städer. Och det var en minst sagt dyster läsning för Kalifornien – 8 av 20 städer på listan kom från den hårt ekonomiskt pressade delstaten. Allra värst illa ute var Stockton där de närmare 300 000 invånarna bland annat fått se huspriserna rasa med 67 procent sedan 2005, utmätningarna fullkomligen stod som spön i backen, såväl brottsligheten som arbetslösheten var skyhög och staden satt med miljonskulder som man inte visste hur de skulle betalas tillbaka.

http://blog.svd.se/wallstreet/2012/07/04/stad-i-historisk-konkurs-i-usa/

Vad tror ni, skulle detta kunna inträffa i Sverige?

Utloggad hen

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 169
  • Affärsomdömen: 0
SV: Stad med 300 000 invånare i konkurs i USA
« Svar #1 skrivet: onsdag 04, juli 2012, 12:26:20 »
det borde har skett i sverige för längesen, finns flera kommuner som går med förlust.

malmö är väl det mest kända.

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
« Svar #2 skrivet: onsdag 04, juli 2012, 12:36:43 »
Kan nämna att i USA ät det 46 miljoner som får matkuponger, alltså fattighjälp från staten - och den skaran fortsätter växa.
Störste vinnaren på detta är Wal Mart där flertalet byter in sina kuponger mot mat.

Utloggad hen

• Silvermedlem
« Svar #3 skrivet: onsdag 04, juli 2012, 13:04:56 »
Kan nämna att i USA ät det 46 miljoner som får matkuponger, alltså fattighjälp från staten - och den skaran fortsätter växa.
Störste vinnaren på detta är Wal Mart där flertalet byter in sina kuponger mot mat.

och hur många går på socialen i sverige då? fas 3? lätt att tycka att usa är på dekis när man inte ser hur sverige är.

Utloggad alang

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 430
« Svar #4 skrivet: onsdag 04, juli 2012, 13:30:28 »

och hur många går på socialen i sverige då? fas 3? lätt att tycka att usa är på dekis när man inte ser hur sverige är.

Vad menar du med dina lätt aggressiva inlägg just riktade mot Kristensson egentligen? Har ärligt svårt att se någon substans i inlägg likt detta. Det är ju uppenbart att du inte bara vill få fram ditt budskap (om ens det var huvudsyftet), vilket jag betvivlar iom att du skriver "när man inte ser hur Sverige är?" -förklarar gärna vad du menade.

Utloggad Baltikinkasso

• Global Moderator
  • Guldmedlem
  • *
  • Antal inlägg: 851
  • Affärsomdömen: 2
  • Corruptissima re publica plurimae leges.
« Svar #5 skrivet: onsdag 04, juli 2012, 14:56:45 »
Stockton ≈ Stockholm...

Många kommuner går väl redan på knäna och tar till kortsiktiga / galna åtgärder i försök att vända skutan och få "tillväxt". Konkurser lär det dock inte bli förrän transfereringarna upphör.

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
    • Ädelmetallforum
« Svar #6 skrivet: onsdag 04, juli 2012, 15:07:57 »
Det har ju tidigare diskuterats pensionerna ute i kommunerna som kommer bli en stor ekonomisk smäll på många håll. Gissningsvis är det i vanlig ordning de äldre som drabbas först, främst de som inte är kapabla till eget boende. Hur funkar det i Sverige med kommuner som går kraftigt back, lämnas de åt sitt öde eller skjuter staten till extra pengar?

Utloggad iznogood

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 36
  • Affärsomdömen: 2
    • Guldtest.se
« Svar #7 skrivet: onsdag 04, juli 2012, 16:17:37 »
Lite mer på ämnet

Spola till 7min

Utloggad hen

• Silvermedlem
« Svar #8 skrivet: onsdag 04, juli 2012, 17:10:58 »

Vad menar du med dina lätt aggressiva inlägg just riktade mot Kristensson egentligen? Har ärligt svårt att se någon substans i inlägg likt detta. Det är ju uppenbart att du inte bara vill få fram ditt budskap (om ens det var huvudsyftet), vilket jag betvivlar iom att du skriver "när man inte ser hur Sverige är?" -förklarar gärna vad du menade.

sluta trakassera mig

Utloggad alang

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 430
« Svar #9 skrivet: onsdag 04, juli 2012, 17:32:14 »

sluta trakassera mig

Det där var väl lite schizofrent skrivet? Vad jag menar är att tonen i ditt inlägg är rätt tydlig och jag har svårt att tolka det på ett annat sätt?, samt det går även på samma linje som tidigare inlägg i Silverspottråden som även det var rätt intetsägande utom att det just höll samma trend.

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
    • Ädelmetallforum
« Svar #10 skrivet: onsdag 04, juli 2012, 17:57:24 »
Nu sätter jag ner foten i denna tråden och ber er återgå till ämnet. // Admin

Utloggad Silver_Neo

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 149
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #11 skrivet: onsdag 04, juli 2012, 18:49:26 »

51miljoner var det för några månader sedan o tror inte den siffran har minskat då arbetslösheten konstant ökar.

Så som Sverige körs i botten med denna regering så är den framtiden redan här inom kort speciellt om deras nya förslag med 'nolltollerans mot droger i trafiken lagliga som olagliga' vilket betyder att över 800,000+ människor till kommer att förlora jobben när dom inte får lov att köra bil pga mediciner.

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
« Svar #12 skrivet: onsdag 04, juli 2012, 19:45:29 »

51miljoner var det för några månader sedan o tror inte den siffran har minskat då arbetslösheten konstant ökar.

Så som Sverige körs i botten med denna regering så är den framtiden redan här inom kort speciellt om deras nya förslag med 'nolltollerans mot droger i trafiken lagliga som olagliga' vilket betyder att över 800,000+ människor till kommer att förlora jobben när dom inte får lov att köra bil pga mediciner.

Enligt USA Today är siffran 46 milj lite drygt enligt senaste statistiken.
Alldeles oavsett så är det väldigt många

Utloggad Åbama

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 723
« Svar #13 skrivet: onsdag 04, juli 2012, 20:34:41 »
Jag älskar metaforer och liknelser. Det är också något som knappast undgått någon som läst vad jag tidigare har skrivit.
Förvånansvärt ofta går nämligen olika principer att översättas från stort till litet eller tvärtom. De grundläggande principerna och naturlagarna är nämligen desamma. Detta gäller i allt från om du jämför motorer i en oljetanker till en moped. Missköter du nämligen båda, stannar de slutligen. Detsamma gäller ekonomi oavsett om det är en privatperson eller ett lands ekonomi. Skall strax förklara vad jag menar genom ett alldeles verkligt exempel.

Har god vän som faktiskt tjänar bra. Han har till och med lyckats höja sin inkomst på senare tid, då han gjort lite karriär och blivit chef. Inkomsterna har använts till båt, landställe och innerstadsvåning i den ordningen. Merparten givetvis på lån, då han kände sig nödgad att bo centralt i innerstan.

Landstället köptes en gång i tiden, för att ge barnen ett eget landställe att åka till (då nyttjande av föräldrarnas skulle innebära allt för mycket anpassning). Totalt sett tror jag hans skuldsättning idag ligger på närmare 6 miljoner, då han ofrivilligt inte kunnat bli av med landstället som tänkt när han köpte innerstadsvåningen. Han är dessutom ensamstående och har dessutom barn att försörja. Merparten av pengarna går följaktligen till räntebetalningar och banken har börjat knorra om den höga skuldsättningen. På ett sätt lider jag med personen ifråga, då det i grunden är en bra kille.

Nu hur detta kan översättas till nationalekonomi. I Sverige talas det ofta och mycket om hur starka vi står i den internationella konjunkturkrisen. Vilken stark ekonomi vi har. Stämmer då detta verkligen?

Senast i veckan kunde vi läsa om att Nimbus saga är all. Med detta varumärke också kända varumärken som Ryds, Storebro m.fl. Även Saab´s saga är nog även den slut, även om man nu genom diffusa investerare påstår att man skall bygga elbilar i Trollhättan istället. Svenska staten skall även den genom Riksgälden börja sälja saabdelar för att om möjligt få tillbaka något av alla de miljarder man gått i borgen för.

Vilka städer jag också besöker i Sverige ser jag industriruiner och exempel på Sveriges förfall. Bra bildexempel ”en bild säger mer än tusen ord” kan hittas på bloggen Rostsverige. Bloggen beskriver i bild, rätt väl över hur jag ser på Sveriges utveckling.

Rostsverige

Vad är det då som hänt? Orkar inte leta fram graferna nu, men lägger man en graf över Sveriges successiva skattehöjningar sedan 60-talet och andelen offentliganställda. Då ser man tydligt att allt högre skatter har använts för att bygga upp en allt större offentlig sektor på bekostnad av mindre pengar som kunnat användas inom det privata. Graferna är i det närmaste identiska.

Vad har detta då att göra med ovanstående privatpersons situation och skuldsättning?

Jo till att börja med är påståendet att Sverige står starkt rent nonsens. Det första man borde ifrågasätta är varför ett land som tar så mycket av sina medborgares inkomster i skatter också kan vara skuldsatt.  Vad kommer det sig att man inte kunnat hushålla med de offentliga resurserna?

Lite samma som privatpersonen ovan. Om du tjänar bra med pengar, varför måste du då låna?
Den andra delen är försörjningssituationen. Skulle något hända i hans försörjningssituation eller ekonomi är han enormt sårbar. Blir han uppsagd kan han inte betala sina skulder. Sätter banken slutligen ned foten, är situationen densamma.

Ser vi då nationalekonomiskt är inte situationen heller speciellt olik. I en allt sämre konjunktur minskar statens skatteintäkter. Människor som inte jobbar bidrar inte nettoekonomiskt till statens skatteintäkter. Snarare är det tvärtom. I sämre tider minskar både statens skatteintäkter samtidigt som kostnaderna för trygghetssystem som a-kassa, socialbidrag och arbetsförmedling ökar. Hade Sverige då haft ett lågt skattetryck, hade man kortsiktigt kunna höja skatterna temporärt för att kompensera för högre kostnader och skattebortfall. Nu är det bara det, att skatterna redan är så höga, att ytterligare höjningar sannolikt skulle leda till reellt sett mindre skatteintäkter. Möjligen också att bloggen rostsverige skulle få mer bilder att ta på avvecklade företag.

För privatpersonen ovan innebär den redan höga skuldsättningen också att han inte tillfälligt vid behov, kan ta ett kortsiktigt lån för att kompensera ett tillfälligt inkomstbortfall. Skiter det sig, så gör det så med besked. Lite samma sak alltså.

Min upplevelse är därför att Sverige inte ligger speciellt långt efter. Nuvarande regering har försökt kickstarta näringslivet genom RUT och ROT samt inte minst sänkt restaurangmoms. Visst, lägre skatter är alltid önskvärt, men det är helt fel metoder. Sveriges näringsliv utvecklas inte och blir inte starkare genom att det blir billigare att få en plafondvägg med medaljongtapet i vardagsrummet. Momssänkningens tydligaste effekter var också att skräpmatskedjorna skräpmat blev billigare. På vilket sätt är det positivt?
« Senast ändrad: onsdag 04, juli 2012, 20:37:34 av Åbama »

Utloggad gardener

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 59
« Svar #14 skrivet: torsdag 05, juli 2012, 03:20:35 »
Naturligt. Det enda problemet jag ser med detta är att staten fortsätter att stödja kommuner där inga jobb existerar. Val mellan flytta eller svält borde det vara. Hade USA slutat att trycka upp matkuponger till folket i Stockton hade majoriteten flyttat till en stad med jobb för länge sen. Nu drar dom bara ut på lidandet och skapar brottslighet.

Samma med Rostsverige som Åbama länkade, det är så det ska vara, inget fel med det. Detta skedde även under industrialiseringen av Sverige. Då flyttade jobben från små verkstäder på landet till fabriker i stöderna, nu flyttar fabrikerna i städerna till låglöneländer, helt naturligt. Problemet att man pumpar in bidrag och regionalstöd.
Missuppfatta mig rätt, jag växte upp på landet och har planer att flytta tillbaka dit en dag men då skall jag se till att kunna jobba därifrån också.
« Senast ändrad: torsdag 05, juli 2012, 03:26:00 av gardener »

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Irankriget by gbz
söndag 07, juni 2026, 22:33:02

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
söndag 07, juni 2026, 21:15:53

Egon von Greyerz by gbz
lördag 06, juni 2026, 12:50:17