Författare Ämne: Läge att starta företag?  (läst 11254 gånger)

Utloggad Lassiter

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 130
  • Affärsomdömen: 22
Läge att starta företag?
« skrivet: lördag 03, augusti 2019, 22:54:46 »
Jag har funderat några år att starta eget företag inom VVS branschen, jobbar nu i ett litet företag som röris.
Finns hur mycket som helst jobb ny, men om man startat eget innan man hinner få namn och stabil kundstock är det fördelaktig att finnas i högkonjunktur.
I mitt förstånd borde vi får nån slags ekonomiskt smäll inom några år, vi flyttade 2008 års finanskris framåt genom att stimulera, sänka räntorna etc, nu är räntevapnet använt.

Jag tror lite att om det skulle blir nån kris så kommer centralbanker världen över slår till en gigantiskt stimulanspaket som räddar eller flyttar framåt iallafall, omöjligt o veta.
Funderar om man vågar starta eget just nu, vad händer om det blir riktigt lågkonjunktur, jag kommer låna cirka 500000-800000 Sek för att få igång verksamheten, annars inget bolån eller annat, stabil ekonomi.
Vad tror ni i framtiden, när kommer lågkonjunktur och hur kommer centralbanker reagera? Vad se du risker?
All resonemang kring ämnet mottages tacksamt :)

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3347
  • Affärsomdömen: 142
SV: Läge att starta företag?
« Svar #1 skrivet: lördag 03, augusti 2019, 23:18:09 »
Det är bara att köra. Igenproppade avlopp och läckande kranar kommer alltid att finnas.
Ett misstag som många nystartade hantverkarfirmor brukar göra är att skaffa sig en svindyr firmabil.
« Senast ändrad: lördag 03, augusti 2019, 23:27:59 av Birka »

• Gäst
« Svar #2 skrivet: söndag 04, augusti 2019, 00:52:05 »
Att starta företag i Sosse-Sverige är det absolut dummaste man kan göra, tror jag.
Jag tror Sosse-Sverige är helt utom räddning.
Det är mycket bättre att flytta nånstans där det finns en framtid, och självklart då INTE inom EU.
Runt om i Sverige så finns det näringsidkare som klagar på att det snart inte längre går att driva företag (mest då butiksägare och handlare och bönder som blir bestulna på maskiner) på grund av den eskalerande brottsligheten.
Och de svenska politikerna har visat sig totalt ovilliga och oförmögna att lösa problemen, som istället bara växer och växer dag för dag.
https://www.expressen.se/kvp/kronikorer/bjorn-ranelid/sverige-befinner-sig-i-krig-och-det-ar-politikerna-som-bar-ansvaret/
Och tyvärr så tror jag att vi bara sett början på problemen, om 15 år så kommer man tycka att Sverige va ett fantastiskt tryggt och fridfullt land år 2019.
Och sen ska vi inte tala om de groteska skattehöjningar som kommer att behövas inom de närmaste åren, om vi ska kunna behålla välfärden på dagens nivå.
SKL (Sveriges Kommuner och Landsting) pratar om kommunala skattehöjningar på allt mellan 4-5 kronor till 13 kronor per 100-lapp, för att behålla dagens välfärd.
https://nyhetsbyran.org/2018/06/11/skl-larmar-stora-skattehojningar-och-harda-effektiviseringar-vantar/
« Senast ändrad: söndag 04, augusti 2019, 01:31:00 av Rödlöga »

Utloggad Tyr

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1091
  • Affärsomdömen: 4
« Svar #3 skrivet: söndag 04, augusti 2019, 08:49:55 »
Det Rödlöga skriver om de svenska problemen kan han ha rätt i. Men...
att starta företag, och bli sin egen, eller lönejobba i samma brasch blir som jag förstår det samma avväganden oavsett hur framtiden kommer att gestalta sig. Om vi tar kommunala skattehöjningar som exempel så blir de procentuellt lika mycket för en lönetagare som för en egen företagare.

Utloggad Stol81

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 100
  • Affärsomdömen: 10
« Svar #4 skrivet: söndag 04, augusti 2019, 08:53:32 »
Kör, bara kör! Om framtiden vet man ingenting...... solen kan slockna i morgon.

Jag tror alltid det är bra att köra eget. För mig är vitsen med eget företag att kunna jobba mindre för samma pengar in, och helst tidigare pensionering också, även om det är jävligt mycket jobb i början.
Jag startade en verksamhet med några kompanjoner för drygt ett år sedan efter att varit anställd i 12 år. Det var typ det mest spännande och roligaste jag gjort på länge. Verksamheten är teknikkonsulttjänster inom bygg- och fastighet. Vi tog med en stor kund sedan tidigare så igångkörningen har varit lyckosam.

Men jag funderar nu på att starta ett eget AB (men detta är fortfarande bara ett för i mitt huvud) vid sidan av som är mer inriktad mot hantverks/service-tjänster mot villaägare, Brf:er och mindre fastighetsägare. Personer med yrkesstolthet och en viss dos av servicekänsla kommer alltid ha jobb.

Jag har dragit både en del el och rör men har tyvärr inga certifikat/behörigheter  8)

Om du bor i Mälardals-området så kanske vi kan samarbete.

Utloggad cyber

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 866
« Svar #5 skrivet: söndag 04, augusti 2019, 10:34:43 »

Jag tror alltid det är bra att köra eget. För mig är vitsen med eget företag att kunna jobba mindre för samma pengar in, och helst tidigare pensionering också, även om det är jävligt mycket jobb i början.
Jag startade en verksamhet med några kompanjoner för drygt ett år sedan efter att varit anställd i 12 år. Det var typ det mest spännande och roligaste jag gjort på länge. Verksamheten är teknikkonsulttjänster inom bygg- och fastighet. Vi tog med en stor kund sedan tidigare så igångkörningen har varit lyckosam.

Men jag funderar nu på att starta ett eget AB (men detta är fortfarande bara ett för i mitt huvud) vid sidan av som är mer inriktad mot hantverks/service-tjänster mot villaägare, Brf:er och mindre fastighetsägare. Personer med yrkesstolthet och en viss dos av servicekänsla kommer alltid ha jobb.

Jag har dragit både en del el och rör men har tyvärr inga certifikat/behörigheter  8)

Jag håller med! Bara å köra på! Det gjorde jag själv för tio år sedan (i en helt annan bransch), och jag har aldrig ångrat mig :)

Rödlöga, jag tycker dina argument främst relaterar till huruvida man ska bo kvar i Sverige, inte huruvida man ska starta företag här...

Faktum är att jag tror det är sossarna, genom arbetsrättslagstiftningen som är så hårt tiltad till arbetstagarens fördel, som gjort det så fördelaktigt att sälja sin tid genom eget företag istället:
Arbetsgivarens ansvar är så stort (turordningsregler, sjuklön, administration, etc) att de gärna betalar dubbelt så mycket till en konsult för att slippa allt strul/risk, och känner man själv att man inte behöver de hängslena så finns mycket att tjäna!

Plus att det är förmånligt skattemässigt (om du tjänar mycket) att köra genom eget AB (eftersom du kan ta ut en del av pengarna i form av utdelning istället för lön med hög marginalskatt)
« Senast ändrad: söndag 04, augusti 2019, 10:58:54 av cyber »

jumu

• Gäst
« Svar #6 skrivet: söndag 04, augusti 2019, 11:24:34 »
Jag startade enskild firma 2005 och kan säga att 2008 blev jobbigt. AFskattsedel med lite timanställning var tvunget. Är du erkänt duktig gärna med specialkunskaper finns det troligen en möjlighet att ta "lego-jobb", jag jobbade periodvis nästan uteslutande mot andra företag istället för privatkunder. Men hursomhelst är det stor tillfredsställelse att jobba för sig själv. Idag skulle jag ha startat med mycket noggrannare planering och strategier än vad jag hade då, och tagit mer hjälp utifrån inom ekonomi, marknadsföring osv...

Utloggad Lassiter

• Silvermedlem
« Svar #7 skrivet: söndag 04, augusti 2019, 11:45:52 »
Att starta företag i Sosse-Sverige är det absolut dummaste man kan göra, tror jag.
Jag tror Sosse-Sverige är helt utom räddning.
Det är mycket bättre att flytta nånstans där det finns en framtid, och självklart då INTE inom EU.
Runt om i Sverige så finns det näringsidkare som klagar på att det snart inte längre går att driva företag (mest då butiksägare och handlare och bönder som blir bestulna på maskiner) på grund av den eskalerande brottsligheten.
Och de svenska politikerna har visat sig totalt ovilliga och oförmögna att lösa problemen, som istället bara växer och växer dag för dag.
https://www.expressen.se/kvp/kronikorer/bjorn-ranelid/sverige-befinner-sig-i-krig-och-det-ar-politikerna-som-bar-ansvaret/
Och tyvärr så tror jag att vi bara sett början på problemen, om 15 år så kommer man tycka att Sverige va ett fantastiskt tryggt och fridfullt land år 2019.
Och sen ska vi inte tala om de groteska skattehöjningar som kommer att behövas inom de närmaste åren, om vi ska kunna behålla välfärden på dagens nivå.
SKL (Sveriges Kommuner och Landsting) pratar om kommunala skattehöjningar på allt mellan 4-5 kronor till 13 kronor per 100-lapp, för att behålla dagens välfärd.
https://nyhetsbyran.org/2018/06/11/skl-larmar-stora-skattehojningar-och-harda-effektiviseringar-vantar/

Jag håller med dig i viss del, det Sverige som eran förfäder har byggt upp kommer inte tillbaks, det värsta  av detta ser man på storstäder.
Jag har själv bott i Stockholm och flyttade därifrån just det orsaker du målar upp, bor i dag i ett litet kommun i Dalarna och här är det ganska tryggt än.
Jag skulle gärna flytta till mitt hemland öster om Sverige men det är inte bara jag som bestämmer, än så länge stannar vi här och det var egentligen inte frågan om det, frågan va om det var läge att starta ensamföretag i Sverige i min bransch.

Utloggad Lassiter

• Silvermedlem
« Svar #8 skrivet: söndag 04, augusti 2019, 11:59:27 »
Det Rödlöga skriver om de svenska problemen kan han ha rätt i. Men...
att starta företag, och bli sin egen, eller lönejobba i samma brasch blir som jag förstår det samma avväganden oavsett hur framtiden kommer att gestalta sig. Om vi tar kommunala skattehöjningar som exempel så blir de procentuellt lika mycket för en lönetagare som för en egen företagare.

Jag har tänkt samma banor,  kommunala skattehöjningar kommer mina kunder betala i slutändan..

Jag tänkte starta AB direkt, jag bor i Dalarna så det är nog lite för långt bort om du inte ha nått större projekt :) Mitt mål är också att kunna jobba lite mindre och ändå behålla hyfsad lön och AB för att kunna plocka utdelning.

Jag har lite speciell situation på mitt jobb just nu, då jag jobbar i ett företag som jag driver 95% alltså gör allt förutom fakturering, men inte äger nått, så jag har jobbat som egenföretagare men som anställd, bra träning kan jag säga :)
Om det skulle bli riktigt lågkonjunktur utan stimulanspaket från staten så det skulle var tufft o börja från noll.

« Senast ändrad: söndag 04, augusti 2019, 12:03:03 av Lassiter »

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3347
  • Affärsomdömen: 142
« Svar #9 skrivet: söndag 04, augusti 2019, 12:30:09 »
På tal om fakturering. Fakturera så snabbt du kan. Helst innan jobbet är klart.
Många företag har gått om kull p g a dåligt cashflow.

Utloggad Lassiter

• Silvermedlem
« Svar #10 skrivet: söndag 04, augusti 2019, 12:57:40 »
Det pågår förhandlingar om jag skulle köpa företaget jag jobbar.

Jag ställer frågan här hur skulle ni värdera företaget där köpare är den enda anställda och har sagt upp sig och vill eventuellt köpa.
Nu har jag fått erbjudande o köpa med genomsnitt vinst på 3 år X 3, tillkommer lager, bil, verktyg etc.
Totalsumman är 1,3 milj. sek, som jag tycker är inte värt och jag tänkte starta eget från noll med betydligt lägre startkapital.

Utloggad cyber

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 866
« Svar #11 skrivet: söndag 04, augusti 2019, 13:52:57 »
Det pågår förhandlingar om jag skulle köpa företaget jag jobbar.

Jag ställer frågan här hur skulle ni värdera företaget där köpare är den enda anställda och har sagt upp sig och vill eventuellt köpa.
Nu har jag fått erbjudande o köpa med genomsnitt vinst på 3 år X 3, tillkommer lager, bil, verktyg etc.
Totalsumman är 1,3 milj. sek, som jag tycker är inte värt och jag tänkte starta eget från noll med betydligt lägre startkapital.

Skitsvårt att säga. Men det låter som att du har en bra förhandlingsposition, så pressa på lite.

Genomsnitt vinst x3 (om de verkligen menar ”vinst”, dvs efter alla omkostnader & lön) låter inte så dyrt, men det är omöjligt att säga utan mer info (hur utvecklingen ser ut t ex). Hur lager & dyl ska värderas är också en åsiktsfråga (acceptera absolut inte inköpspris t ex)

På tal om fakturering. Fakturera så snabbt du kan. Helst innan jobbet är klart.
Många företag har gått om kull p g a dåligt cashflow.

Helt sant, men mest relevant om man har stora utlägg för arbetet. Detsamma gäller omvänt: Betala aldrig underleverantörer ett öre innan de är helt klara! Jag har varit med om att folk slutar svara i telefon eller t o m går i kånken straxt efter de tiggt till sig ett förskott/delbetalning.

Utloggad Krugerangel

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1155
  • Affärsomdömen: 63
« Svar #12 skrivet: söndag 04, augusti 2019, 15:35:21 »
Det bästa med att starta och driva företag är att man lär sig otroligt mycket och vad man går för.
Man måste ha många "skills" och man bör dyrka det man är bäst på utan att kämpa mot.
Hjälp, man behöver hjälp av sina vänner och sin familj som stöttar och pushar på.

Ska man köpa och sälja, här rörläggar-tjänster, så bör man ha köparna/kunderna. Köpa uppdrag och sälja tjänster till kunder.
Har ni kunderna?

Man bör också ha nog sparkapital så att man klarar sina peronliga utgifter som hyra, mat och räkningar.
Pengar inn på lönekontot kan ta upp till 6månader efter nystart av egen erfarenhet.
Det gick trögt som attan första halvåret och jag höll på att gå konk.
Som Birka skrev, för lite cashflow i starten är den röda tråden för nystartade småföretagare som kursar.

Har ni kunderna/köparna av era tjänster ståendes i kö så är det en god start på god cashflow.
Inga kunder och stora utgifter från dag 1 är tufft.

Hade jag vart ung igen hade jag inte gjort något utan att kunna casha av investering med guld direkt.
Med hopp om att avyttringen i guld aka "investeringen" ska generera mer än stigning i guldet som säljs(här c:a 3kg guld med 10% värdestigning varje år över tid = 300g = spot).
I dessa tider hade jag suttit tryggt och knegat på och stackat med PM för framtiden.
Så kan ni casha ut bil och verktyg samt knyta kontakter med tiden så kan hellre någon annan sitta på tunga belånade investeringar.

Låna 1.3miljoner för att jobba låter helt galet :o

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2261
  • Affärsomdömen: 50
« Svar #13 skrivet: söndag 04, augusti 2019, 16:01:37 »
Aldrig. Fullständigt befängt.

Ett bolag som detta har (bortsett från lager, bil och övriga tillgångar) i princip noll värde utöver dig, din kompetens och din kundkontakt. Säljaren måste fås att inse att alternativet till att sälja till dig är att du slutar, startar eget och tar över de flesta kunderna och att han står där med en begagnad bil och ett lager som han inte kan sälja annat än till märkbar rabatt och ansträngning.

Erbjud kostnaden för start av eget bolag plus rimligt värde på de tillgångar du är intresserad av plus 20% (du bör sockra lite om du inte vill att ägaren skall sälja tillgångarna till någon annan på pin kiv).

Det finns uppenbart en win-win där säljaren får bättre betalt av dig än att sälja till tredje part samtidigt som du inte betalar för mycket jämförbart med att starta från noll. Om ni inte hittar denna win-winnivå bör du tacka och gå därifrån.

Utloggad Lassiter

• Silvermedlem
« Svar #14 skrivet: måndag 05, augusti 2019, 21:22:30 »
Det bästa med att starta och driva företag är att man lär sig otroligt mycket och vad man går för.
Man måste ha många "skills" och man bör dyrka det man är bäst på utan att kämpa mot.
Hjälp, man behöver hjälp av sina vänner och sin familj som stöttar och pushar på.

Ska man köpa och sälja, här rörläggar-tjänster, så bör man ha köparna/kunderna. Köpa uppdrag och sälja tjänster till kunder.
Har ni kunderna?

Man bör också ha nog sparkapital så att man klarar sina peronliga utgifter som hyra, mat och räkningar.
Pengar inn på lönekontot kan ta upp till 6månader efter nystart av egen erfarenhet.
Det gick trögt som attan första halvåret och jag höll på att gå konk.
Som Birka skrev, för lite cashflow i starten är den röda tråden för nystartade småföretagare som kursar.

Har ni kunderna/köparna av era tjänster ståendes i kö så är det en god start på god cashflow.
Inga kunder och stora utgifter från dag 1 är tufft.

Hade jag vart ung igen hade jag inte gjort något utan att kunna casha av investering med guld direkt.
Med hopp om att avyttringen i guld aka "investeringen" ska generera mer än stigning i guldet som säljs(här c:a 3kg guld med 10% värdestigning varje år över tid = 300g = spot).
I dessa tider hade jag suttit tryggt och knegat på och stackat med PM för framtiden.
Så kan ni casha ut bil och verktyg samt knyta kontakter med tiden så kan hellre någon annan sitta på tunga belånade investeringar.

Låna 1.3miljoner för att jobba låter helt galet :o

Vi är två i hushållet så vi klarar nog på en lön, när bygger upp verksamheten.
Tänkte inte belåna 1,3 miljon på den här :)

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Irankriget by Au
Igår kl. 18:55

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
Igår kl. 16:41

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by mega_n
söndag 12, april 2026, 17:46:16

Finanskrisen är redan här, en bank redan räddad. by Lofeal