Författare Ämne: Hantering av guld, nybörjarfrågor  (läst 1645 gånger)

Utloggad T

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Affärsomdömen: 1
Hantering av guld, nybörjarfrågor
« skrivet: onsdag 24, juli 2019, 18:22:08 »
God kväll!

Jag försöker öka min diversifiering och har fått upp ögonen för fysiskt guld. Jag har tidigare enbart investerat i aktier men ser nu möjligheten att kunna investera i något som även ger mig något vackert i fysisk form, och kanske även en slags samlarglädje trots att jag inte är en typisk samlare.

Jag har några funderingar som jag skulle vara väldigt tacksam om någon hade möjlighet att svara på.

- Jag ser att många(vissa?) låter sina tackor förbli inplastade i förpackningen de levereras i, varför? Sänker en bruten förpackning värdet? Jag tänker att jag gärna vill packa upp det jag kommer köpa, så att jag fysiskt kan ta i guldet.

- Jag har sett på youtube att de flesta har handskar när de rör vid guldet, är rent guld såpass känsligt eller hur försiktig behöver man vara när man hanterar det?

- Som inbiten aktieköpare så sitter det i ryggraden att sprida ut köpen över tid, jag funderar på att månadsvis börja köpa 20g tacka alternativt 1oz mynt. Ser ni något problem att på sikt ha väldigt många objekt med låga vikter? Är det exempelvis svårare att sälja 10st x 20g istället för 1x 200g?

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2163
  • Affärsomdömen: 69
SV: Hantering av guld, nybörjarfrågor
« Svar #1 skrivet: onsdag 24, juli 2019, 18:36:58 »
Att packa upp en guldtacka påverkar inte värdet men kan göra den mer svårsåld eftersom många vill ha förpackningen som ett certifikat.

24 karat kan vara lite känsligt om man klonkar för mycket men att ta i dem är ingen fara.

Det är lättare att hitta en köpare till 1/4, 1/2 och 1 oz produker.
Att sälja en 200:are för 85 000:- är svårare om man inte säljer direkt till handlare.

Välkommen till forumet!

Inloggad sff123

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1081
  • Affärsomdömen: 34
« Svar #2 skrivet: onsdag 24, juli 2019, 18:38:36 »
Finns massor med trådar som tar upp ämnet här på forumet :)

Men ja rent guld .999 är känsligare och bör hanteras med handskar om man inte vill ha fula fläckar på det.
Rent investeringsguld följer i princip guldspot-priset så inte någon premie att tala om ifall man köper privat,
däremot handlar du av tavex eller handlare inom EU så hittar du sällan guldet till spotpriset.

Förpackningar eller inte smaksak när det gäller guld en del köpare är knussliga och vill gärna att det kommer i en tjusig förpackning.
Små vikter som 20 gram är oftast dyrare än 2x100gr men lägre vikter har en bredare målgrupp "fler som har råd att köpa ditt guld"

Mynt är roligare än tackor och finns i oändliga varianter en del i .999 och andra som Krugerand American gold eagle .916 resterande silver och koppar,
bruttovikten blir då högre runt 33gr men väldigt tåliga att pilla på "utan bomullshandskar"

Hoppas du fick svar på någon fråga och välkommen till Träsket :D

Inloggad sff123

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1081
  • Affärsomdömen: 34
« Svar #3 skrivet: onsdag 24, juli 2019, 18:40:26 »
Såg att Birka hade ett liknande svar visst kan du pilla på rent guld oxå se till att ha rena händer :)

Utloggad T

• Medlem
  • *
« Svar #4 skrivet: onsdag 24, juli 2019, 18:46:09 »
Tack för snabba och bra svar!

Är det alltså "vanligare" att mynten packas upp än tackorna? Och att köpare inte är lika kinkiga med obruten förpackning(certifikat?) för mynt?

Inloggad Bosse68

• Global Moderator
  • Guldmedlem
  • *
  • Antal inlägg: 871
  • Affärsomdömen: 91
« Svar #5 skrivet: onsdag 24, juli 2019, 18:48:49 »
Välkommen till forumet
Finns mängder av cirkulerade mynt
Engelska sovs håller 22 karat och är inte lika känsliga
Dessa går att köpa som bullion för spot + några %
Perfekt att hålla i handen

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
« Svar #6 skrivet: onsdag 24, juli 2019, 18:51:00 »
Ville bara tillägga att jag aldrig tafsar på mitt pm. Har vantar t o m när jag hanterar kapslade mynt.
Jag brukar köpa Sovisar och de är ju cirkulerade men de åker rakt ner i en kapsel när de kommer hem

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
« Svar #7 skrivet: onsdag 24, juli 2019, 18:56:34 »
Mynt kommer oftast i öppningsbar kapsel. Vissa dyra samlingsmynt, proofs och liknande ska man nog undvka att öppna.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1404
  • Affärsomdömen: 44
« Svar #8 skrivet: onsdag 24, juli 2019, 19:19:25 »
Ville bara tillägga att jag aldrig tafsar på mitt pm. Har vantar t o m när jag hanterar kapslade mynt.
Jag brukar köpa Sovisar och de är ju cirkulerade men de åker rakt ner i en kapsel när de kommer hem
Sade han som pratat om att ha en sov under läppen... tänker du ha kapseln kvar då? Nu väntar vi alla på filmen där Birka försöker få tag i den sov han skall ha i munnen med ett par handskar på sig. Till slut ger han upp och slickar i sig myntet. Komedi eller skräckfilm?

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
« Svar #9 skrivet: onsdag 24, juli 2019, 19:41:22 »
Självklart skulle jag ha myntet i salivtät kapsel.  :D

Utloggad Tyr

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 243
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #10 skrivet: onsdag 24, juli 2019, 20:14:31 »
- Jag ser att många(vissa?) låter sina tackor förbli inplastade i förpackningen de levereras i, varför? Sänker en bruten förpackning värdet? Jag tänker att jag gärna vill packa upp det jag kommer köpa, så att jag fysiskt kan ta i guldet.

Jag tycker att detta är en fråga som skall riktas till de två stora handlarna av PM i Sverige. Jag har själv ingen erfarenhet av att sälja öppnade förpackningar av guldtackor till någon av L.S. resp. Tavex, men jag har fått för mig att dessa, åtminstone Tavex ger, eller gav, mindre för en guldtacka i öppnad förpackning. Kanske har de ändrat policy i dag, men det är nog därifrån det kommer initialt, och så har detta följt med till köp och sälj mellan privatpersoner.

Jag är också försiktig med guldmynten, och håller dem i myntkapslar. Tar jag i dem utan handskar, så håller jag dem lätt och bara i kanterna, i räfflingen...

Utloggad T

• Medlem
  • *
« Svar #11 skrivet: onsdag 24, juli 2019, 20:45:09 »
Tack för många bra svar.

Det blir nog mynt för min del då om de kommer i öppningsbar förpackning  :D

Sitter och kikar nu, kanske blir en 1 oz Amerikansk Guld Buffalo som första mynt, ser trevligt ut.

Inloggad glimbert

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 270
  • Affärsomdömen: 17
« Svar #12 skrivet: onsdag 24, juli 2019, 22:56:36 »
Vill tillägga att många guldmynt levereras helt utan någon kapsel alls, och då i form av en enkel zip-påse. Troligen har återförsäljaren en hel tub som han plockar myntet från när det handlar om ocirkulerade mynt. Ocirkulerade tackor kommer i princip alltid i oåterförslutbar förpackning.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Kärlek med förveckling by mrSju
Idag kl. 11:16

1oz Kookaburra flera årtal by Kalle4001
Idag kl. 06:54

Tips till första guldköpet? by Birka
Igår kl. 21:00

CLF by I_am_mine
Igår kl. 18:29

JZ checkar in by Kalle4001
Igår kl. 16:32