Författare Ämne: Fråga ang. värdeförsändelse via postnord företagscenter  (läst 9384 gånger)

Utloggad Carambola

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 178
  • Affärsomdömen: 34
Fråga ang. värdeförsändelse via postnord företagscenter
« skrivet: tisdag 23, juli 2019, 11:15:06 »
Tänkte passa på att sälja lite Au till Libertysilver (tacka, 100 g) och tänkte höra om ngn har erfarenhet av värdeförsändelse via postnord. Får man kuvertet där eller ska man ta med sig ngt kuvert och måste man "avslöja" vad som skickas för den som jobbar där? Hur kan man bevisa vad som funnits i kuvertet om det mot förmodan skulle komma bort? Tyckte infon var lite bristfällig på postnords site.

Inloggad Saiifo

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 310
  • Affärsomdömen: 48
SV: Fråga ang. värdeförsändelse via postnord företagscenter
« Svar #1 skrivet: tisdag 23, juli 2019, 12:21:08 »
Dom gångerna jag skickat med värde har jag fixat paketeringen hemma.
Dom har bara ställt frågan vad innehållet är värt och inget annat.

Mvh Saiifo

Utloggad Tyr

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1044
  • Affärsomdömen: 3
« Svar #2 skrivet: tisdag 23, juli 2019, 13:19:08 »
Något kuvert, påse, eller annat, att stopp objekten i får man inte utav PostNord. När jag skickar t.ex. en 100 g tacka så lägger jag den först och främst i en fryspåse. Sedan tejpar jag påsen med innehåll på en hård skiva av något slag, (Jag har använt allt från bokpärm till kartongskivor) på 10-12 cm x 8 -10 cm och slår om detta med ytterligare nån skiva, eller bubbelplast. Nu ligger tackan fixerad och med skydd för stötar. Jag använder en Jiffypåse med innermåtten  135x229 mm. Då har jag en ordentlig påse, som inte så lätt kommer bort i postens hantering. Innan jag sedan slår igen paketet så lägger jag tackan på en utskriven order, med alla uppgifterna, och tar bilder på allting för att ha och kunna verifiera innehållet, ifall det kommer bort. Sedan skall man skiva sin namnteckning på alla skarvar, och skriva Värdet: med siffror och bokstäver högst upp på påsen. Nu kan du lämna in paketet...

jumu

• Gäst
« Svar #3 skrivet: tisdag 23, juli 2019, 13:34:44 »
Jag brukar få tejpat på plats med deras speciella tejp. Annars som Tyr säger med angivet värde och sign vid skarv.

Utloggad Carambola

• Silvermedlem
« Svar #4 skrivet: tisdag 23, juli 2019, 13:36:47 »
Tack för era tips. Förstår dock inte riktigt det där med namnteckning på alla skarvar, och skriva värdet med siffror och bokstäver högst upp på påsen. Är det något man får hjälp med där? Skrivs alltså värdet och namnteckning på utsidan av paketet?

jumu

• Gäst
« Svar #5 skrivet: tisdag 23, juli 2019, 14:06:40 »
Namnteckningen skrivs på tejpen. Den går sönder om man försöker dra av den, så det är ett slags sigill. Gå till postnords företagscenter de har rutin på detta och hjälper gärna. Genomsnitts finnig kassabiträde på konsum är inte nåt jag litar på när det gäller stora värden.

Utloggad Tyr

• Platinamedlem
  • *
« Svar #6 skrivet: tisdag 23, juli 2019, 14:40:36 »
Låt oss säga att du använder en Jiffypåse att skicka grejorna i. Skickar du med "Värde" så får du inte själv ha tejp på några skarvar. Locket på en Jiffypåse har bra lim och sitter fast säkert, men när det är så dyra saker som jag skickar, så förstärker jag igensättningen av locket med ett antal klamrar.  Ja, de vill ha namnteckning, eller det räcker men namnet ditt, som de vill att du skriver på alla skarvar. Sedan sätter betjänten säkerhetstejp på skarvarna. Det har varit gången alla de gånger jag lämnat in en värdeförsändelse.

jumu

• Gäst
« Svar #7 skrivet: tisdag 23, juli 2019, 15:00:53 »
Precis, man tillsluter själv med klamrar osv. Deras tejp är inte för att stänga paketet. Fast jag får alltid signa direkt på tejpen efter att de applicerat den för mig.

Utloggad Carambola

• Silvermedlem
« Svar #8 skrivet: onsdag 24, juli 2019, 01:46:07 »
Tackar för svar. Har tyvärr ingen skrivare att skriva ut ordern med - funderar på hur viktigt det är att ta kort på tackan på en utskriven order. Kan man kanske lägga tackan på ett papper där jag skrivit ordernr, datum etc?

Utloggad Tyr

• Platinamedlem
  • *
« Svar #9 skrivet: onsdag 24, juli 2019, 09:30:18 »
Det blir bra om du skriver mottagarens namn och adress på ett papper med ordernummer. Underteckna med dagens datum och ditt namn. Placera objektet bredvid texten och tag några bilder. Då har du verifikation på vad du har skickat, och ditt på det torra om någonting skulle hända med försändelsen.

mrSju

• Gäst
« Svar #10 skrivet: onsdag 24, juli 2019, 14:45:33 »
Lotteri varje gång man skickar med postnord. Iallafall via den lokala affären. Kostar helt random varje gång.

En gång när jag skickade 1 oz guld som REK, så tog killen i kassan emot brevet och endast satte ett REK-klistermärke från en rulle han hittade, och la brevet i en säck. Uppgav inget namn, ingen inknappning i datorn. inget kollinummer.
Han var gött nöjd när han hittade REK-klistermärket.

Inte konstigt de blir fel ibland. Säkert många gånger ombudens fel.

Utloggad Carambola

• Silvermedlem
« Svar #11 skrivet: onsdag 24, juli 2019, 14:50:12 »
Jag betalade 300 kr för värdeförsändelse (försäkrat upp till 50 000).

Paketet tejpades noga, men skrev ingen namnteckning el värdet av varan någonstans på utsidan av paketet. Han bakom kassan sa att de hade slutat med det.

Utloggad Tyr

• Platinamedlem
  • *
« Svar #12 skrivet: onsdag 24, juli 2019, 15:58:02 »
Lotteri varje gång man skickar med postnord. Iallafall via den lokala affären.
När jag skickar ett vanligt Rek så köper jag det på "Skicka lätt" och skriver ut adresslapp med streckkod på datorn, och klistrar fast det på paketet. Det är smidigt då på inlämningsstället de sedan bara skannar av streckkoden, när jag lämnar fram paketet, och så får jag ett inlämningskvitto med kollinummer. Snabbt, enkelt och säkert!

Det blir billigare också när du köper frakten på "Skicka lätt". Köper du en Rek frakt på ditt inlämningsställe så skall expediten dessutom där skriva in din, och mottagarens namn och adress, och det tar ju tid. Men OBS - Skickar du Rek så skall du alltid få ett inlämningskvitto med kollinummer, annars är det någonting som är fel.

Jag betalade 300 kr för värdeförsändelse (försäkrat upp till 50 000).

Paketet tejpades noga, men skrev ingen namnteckning el värdet av varan någonstans på utsidan av paketet. Han bakom kassan sa att de hade slutat med det.
Ja, det kostar 300 SEK idag att skicka en värdeförsändelse. Postnord har höjt priset successivt från 250:- för drygt ett år sedan och sedan efter ytterligare ett halvt år till 275:- och nu kostar det 300:- Det skall väl stanna här nu med prishöjningen för enligt en viss Stefan så är inflationen i detta landet relativt obefintligt.

Jaha, inga namn på skarvar m.m. på ett "Värdepaket" behövs idag. Det är olika bud, beroende på vem som står bakom disken, men jag skall fråga om den saken, ifall jag skickar ett till värdepaket...

jumu

• Gäst
« Svar #13 skrivet: onsdag 24, juli 2019, 22:10:02 »
Som sagt litar jag bara på företagsposten när de gäller värde, oftast såna som jobbat ett bra tag o har koll.

Utloggad Carambola

• Silvermedlem
« Svar #14 skrivet: onsdag 24, juli 2019, 22:42:28 »
Som sagt litar jag bara på företagsposten när de gäller värde, oftast såna som jobbat ett bra tag o har koll.

Det var just företagsposten jag gick till. Känns dock som det är stor ruljans på personal överallt i dagens värld.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by gbz
måndag 27, oktober 2025, 16:22:19

Libertad 2025 by mega_n
måndag 27, oktober 2025, 08:29:33

Bad jokes. by Tyr
fredag 24, oktober 2025, 14:21:56

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by JL_GBG
torsdag 23, oktober 2025, 10:18:55

Sprickor i silvermarknaden? by JohanB
tisdag 21, oktober 2025, 22:30:03