Författare Ämne: Är vi i deflation?  (läst 18519 gånger)

Utloggad hen

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 169
  • Affärsomdömen: 0
SV: Är vi i deflation?
« Svar #15 skrivet: tisdag 03, juli 2012, 19:13:19 »
så vi är i deflation jag säger att vi har det så nu är det så.

lyxvaror som båtar o sånt faller i priser - mindre pengar i omlopp

maten o sånt går upp

en intressant grej om maten, jag märker en stor skillnad på vissa grejer. mitt lokala coop sålde 3 baguetter för 20kr förra året, nu är det 2st för 20kr

känns som att vi är inne i en artificiell ekonomisk respirator

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
« Svar #16 skrivet: tisdag 03, juli 2012, 21:56:55 »
Pengar på banken är ingen höjdare.
Se till att ha madressen fylld för en 3 mån konsumtion
Ha frysarna fyllda enl. mobbförråden - man äter det äldsta och fyller på med nytt kontinuenrligt, konserver och torrvaror har man redan nu börjat fylla på med.
Deflationsfasen blir antagligen inte alltför lång.
Visst kommer PM att falla i deflation men antagligen inte lika mycket.

Rädslan för deflation kommer nog att leda till att man förser marknaden med den likviditet som behövs för att bryta deflationen.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2261
  • Affärsomdömen: 50
Är vi i deflation?
« Svar #17 skrivet: tisdag 03, juli 2012, 23:13:44 »

Rädslan för deflation kommer nog att leda till att man förser marknaden med den likviditet som behövs för att bryta deflationen.

Detta är exakt min syn, kunde inte ha sagt det bättre själv, möjligen med tillägget att det inte går att finkalibrera och därför ser jag det som givet att det blir för mycket pengar och sedan hyperinflation.

Men jag är faktiskt inte särskilt orolig för pengar på banken. Jag är 100% övertygad om att det kommer att gå att betala räkningarna via banken även i ett deflationsscenario. Däremot så är ju detta med uttagsbegränsningar något som förekommer så madrassen är också viktig. Så det är som vanligt: det finns inte ett rätt, man måste göra lite av allt.

Utloggad Åbama

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 723
« Svar #18 skrivet: onsdag 04, juli 2012, 01:00:48 »

Fallande priser kan ha flera förklaringar. Ser man vilka varor som fallit i pris kan man dela in varor i ett par kategorier.

Kul-att-ha-varor” och ”måste-ha-varor”.

Idag stod det klart att Skandinaviens största båttillverkare Nimbus begärts i konkurs. Igår stod det att antalet nyregistrerade husvagnar minskar avsevärt. Läste för ett par dagar sedan att större segelbåtar (runt 30-35 fot) fallit kraftigt i pris de senaste åren och att begagnatutbudet på fritidsbåtar är större än någonsin. De bilhandlare jag känner vägrar att ta lite lyxigare bilar i inbyte, då de menar att de ofta är osäljbara. Samtidigt sägs fritidshusen vara den delen av fastighetsmarknaden som är mest svårsåld och där prisfallet är tydligast.

Det som tydligt nu faller, är ”kul-att-ha-varorna”. D.v.s. sådant som människor klarar sig utan, men som vore en rolig lyx i tillvaron om ekonomin tillät det. Precis som flera har varit inne på, beror nog detta på skärpta kreditkrav från bankerna, ökade allmänna kostnader för redan befintliga lån. Konjunkturmässiga orsaker där minskad konsumtion innebär minskade inkomster för både företag och i slutändan löntagare. Det enda jag kan se som möjligen motsäger det här, är att solresorna ökat.

Jag kan samtidigt se en mängd varor som stigit betydligt mer än de officiella inflationssiffrorna de senaste åren. Inte minst vissa matprodukter, läkemedel men också bränsle, el och ett antal ”måste-ha-varor”. D.v.s. sådant som är nödvändigt kostar allt mer. Vad det gäller oljan kan det nog finnas utbudsmässiga orsaker, men i andra fall, beror troligen prishöjningarna på klassisk lågräntepolitik, penningmängsökning och inflationspolitik.

Jag blir nyfiken, varför du tror att deflationen inom ekonomin blir kortvarig? Säger inte att du har fel, men ta Japan exempelvis, de har haft låga räntor men deflation i mer än ett decennium. Min gissning är att de delar av ekonomin där vi ser prisfall, kommer kräftgången i priser att fortsätta. Tror dessutom att vi kommer se prisfallet sprida sig till fastigheter (vanliga fastigheter). Min gissning är också att fallande priser skapar en kontraktion i möjligheterna till krediter, vilket får ekonomin att stanna upp (koagulera). Vinsterna och inkomstmöjligheterna att minska. Att andra delar av ekonomin kommer samtidigt bli allt dyrare. Samma delar som blir det redan idag. Som motpol kommer stimulansåtgärder, nödlån, QE osv. fortsätta, tillta och bli allt mer desperata. Något som slutligen kommer innebära att pengarna börjar förlora sitt värde på allvar. Min gissning är att vi i långa loppet kommer få en förtroendekris för olika valutor. När det väl händer kan det dessutom gå fort.

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
« Svar #19 skrivet: onsdag 04, juli 2012, 09:15:17 »
Att deflationen blir "kortvarig" tror jag att till skillnad för hur det var i Japan, så berör detta större delen av de utvecklade länderna och där finns det om man lyssnar på statsmännen idag en rädsla för deflation som är sååå stor att man kommer trycka vad som erfordras för att ta oss ut ur deflationen.
Resultatet av det tror jag blir en hyperinflation som inte heller blir långdragen.

Utloggad mfm

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 330
  • Affärsomdömen: 4
« Svar #20 skrivet: onsdag 04, juli 2012, 12:44:42 »
Jag tror också vi har biflation, men jag stör mig ändå på att man ropar deflation om saker som när priserna går upp inte räknas som inflation...

Sen skulle jag säga att det är lite sådär med den japanska deflationen också, jag har varit där ett antal gånger och det är inte precis som att priserna i butikerna blir lägre och lägre... Att man hade världens fastighetsbubbla som fortfarande pyser ut är ju en sak, men är det inte inflation när priserna skenar uppåt skulle jag inte säga att det är deflation när den marknaden kraschar heller.

Att man skulle ha deflation i USA är en skratttretande idé, USAs största exportvara idag är inflation. De som har låst sin valuta mot dollarn har i dagsläget en skenande inflation. T.ex. i Hongkong (som har mer eller mindre låst kurs mot USD) uppskattade jag att priserna hade stigit 10% på ett halvår, officiellt var inflationen "bara" 6%.

Utloggad gardener

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 59
« Svar #21 skrivet: torsdag 05, juli 2012, 04:38:38 »
T.ex. i Hongkong (som har mer eller mindre låst kurs mot USD) uppskattade jag att priserna hade stigit 10% på ett halvår, officiellt var inflationen "bara" 6%.

Här kommer det intressanta med inflation och hur den regeringar mäter den.

Skulle exempelvis priset på kyckling gå ner i pris räknar man med hela effekten.
Om kyckling istället går upp i pris så räknar man endast med en del av uppgången och hänvisar att då köper folk nöt- och griskött istället.

Detta skapar en skev mätmodell som har till syfte att hålla ner de officiella inflationssiffrorna så att inflationsmålen kan nås.

Deflation är möjligt lokalt inom relativt isolerade ekonomier (öar, diktaturer etc) men omöjligt globalt och lokalt i regioner där handel med andra regioner kan ske utan hinder.

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Irankriget by Au
Igår kl. 18:55

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
Igår kl. 16:41

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by mega_n
söndag 12, april 2026, 17:46:16

Finanskrisen är redan här, en bank redan räddad. by Lofeal