Författare Ämne: Är vi i deflation?  (läst 18527 gånger)

Utloggad hen

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 169
  • Affärsomdömen: 0
Är vi i deflation?
« skrivet: tisdag 03, juli 2012, 00:12:09 »
zerohedge bevisade omedvetet nyligen att amerikat var i deflation, är vi i europa och sverige det också? tror ni att guld och silver kommer gå ner i pris pga av deflation?
« Senast ändrad: tisdag 03, juli 2012, 12:16:00 av MrLibertad »

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
SV: är vi i deflation?
« Svar #1 skrivet: tisdag 03, juli 2012, 01:05:45 »
Det är ingen enkel fråga, men priserna på kapitalintensiva varor och lyxprodukter minskar. Kollar man runt lite inser man att huspriserna faller i många delar av Sverige. Försäljningen av nya bilar, lastbilar, bussar, husvagnar och båtar sjunker. Har fått höra från folk jag träffat att båtmarknaden "är helt död". Det första folk minskar på är lyx, vilket orsakar prisfall.

Vad som är intressant är hur framförallt guldet påverkas i deflation. Det sägs ju att cash är det bästa sättet att bevara och öka köpkraften (åtminstone inledningsvis). Guld betraktas ju dock mer som en finansiell "safe heaven" än en råvara. Om tillräckligt många vågar satsa på guldet så bör priset hyfsat stå emot prisfallet. Om det i praktiken blir så vet jag dock självklart inte.

Intressant är även att deflationstrycket är ett större skräckscenario än inflation för de som påstår sig vara ekonomer. Om jag förstått saken rätt så försöker centralbanker kompensera deflation genom att trycka upp pengar för att pressa upp priserna. Detta kan då leda till hyperinflation i det långa loppet när tillräckligt mycket fiatvaluta nått marknaderna, sedan snurrar det på. I det läget vill man sitta med ädelmetaller.

Har jag snurrat till något i min argumentation här så kommentera gärna, jag bygger bara detta på vad jag läst och vet ej om stämmer eller ej.

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2100
  • Affärsomdömen: 232
« Svar #2 skrivet: tisdag 03, juli 2012, 09:57:59 »
Det sägs att vi troligen kommer få inflation i allt vi behöver (typ mat och energi) men deflation i det vi bara önskar oss(bra lön=cash, lyxjakter, lyxbilar, elektronikgadjets...).

I deflation är enligt ordspråket "cash is king".
Jag passade på att ställa frågan till Nicole Foss om hennes åsikt då hon höll en föreläsning i Uppsala nyligen.
Är guld cash i detta scenario. Hennes svar var. Nej(inte just nu). Detta för att eftersom lånen som blir svårare och svårare att betala måste kvittas med cash(fiat).

Men eftersom man måste skydda sig så kommer ändå guld/silver ha sin plats. Men kanske lite senare...

/H
« Senast ändrad: tisdag 03, juli 2012, 10:00:48 av mega_n »

Utloggad mfm

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 330
  • Affärsomdömen: 4
« Svar #3 skrivet: tisdag 03, juli 2012, 10:38:47 »
Det är inte deflation så mycket som det är en kreditkontraktion. Det är bara det som köps på kredit som blir billigare, det är inte som om vanligt folk kommer få mer för lönepengarna. Att de svenska bopriserna faller är absolut inte deflation (eftersom det tydligen inte är inflation när dessa priser ökar med mer än 10% per år).

Att bara sitta på cash (med vilket de flesta menar ettor och nollor hos banken), och hoppas på att man precis lyckas tima ett stort ädelmetallköp exakt när "deflationen" vänds mot "hyperinflation" är nog en särdeles dålig idé.

Under tidigare kriser har guld stått sig bra även under deflation (eftersom deflation = stora risker i ekonomin, och vid risk vill man ha guld snarare än en fordran på banken).
« Senast ändrad: tisdag 03, juli 2012, 10:41:20 av mfm »

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2261
  • Affärsomdömen: 50
är vi i deflation?
« Svar #4 skrivet: tisdag 03, juli 2012, 10:56:17 »
Jag lyssnade också på Nicole Foss i Uppsala. Hon var absolut negativ till guld i ett deflationsscenario ("allting sjunker i pris, cash is king"). Men hon kvalificerade det även med att om man bara har tillräckligt med likvida medel för att inte behöva använda sitt guld när det står som lägst så kommer guld att vara det man vill ha när man kommer ut "på andra sidan". Men om även guldet sjunker i pris så är det givetvis bäst att köpa mer guld under deflationen, så cash vinner ändå.

Vad sedan gäller att ekonomer är mer rädda för deflation än inflation så är min syn att det i grunden beror på att nästan alla ekonomer (utom de i Austrianskolan) är helt uppfostrade i detta med låneekonomi och pengar-som-skuld. Det absolut farligaste man kan ha i deflation är ju lån... De blir som bojstenar kring halsen. Och lån är ju vad alla länder sitter med. Så om man skall hårdra det så måste man ju som ekonom för att vara konsekvent antingen vara rädd för deflation eller byta husgudar till von Mises och Hayek.

Och detta leder ganska naturligt till FOFOA som (i korthet bl a) menar att deflationen kommer att motas med så mycket pengatryckande att det kommer att slå över i hyperinflation. HI-fasen blir dock kort (finns inga exempel på hyperinflation som varat i åratal, den förbränner sig själv).

august

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
    • Ädelmetallforum
« Svar #5 skrivet: tisdag 03, juli 2012, 11:11:58 »
Jag är inne lite på samtliga spår här i tråden. Jag har svårt att se att framförallt guld är ett stort no-no under deflation pga de ekonomiska oroligheterna. Däremot tror jag mycket väl att det inledningsvis kan sjunka i pris. Behöver man dock inte sälja av sitt guld tror jag det kan vara en vinnande strategi att köpa på sig mer och lägga undan, och på så vis snitta ner priset allt eftersom det sjunker. Det finns nog dock inga "rätta svar" i denna frågan, makroekonomi är ju inte en exakt vetenskap.

Utloggad hen

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 169
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #6 skrivet: tisdag 03, juli 2012, 11:34:23 »
jag tror att folk vill ha cash snarare än guld, speciellt under oroliga tider...därför så kan guld sjunka i pris...

i en deflation sjunker väl grejer som båtar, bilar, o annat tjofs i pris och mat och nödvändigheter ökar i pris? varför är det så? att just mat ökar i pris

Utloggad Silvermånen

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 138
  • Affärsomdömen: 5
« Svar #7 skrivet: tisdag 03, juli 2012, 11:50:09 »
Det kan bli så att man säljer av sitt guld/silver om man har vinst på det,men då vet vi vad vi gör köper mer så klart.

Utloggad MrLibertad

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2080
  • Affärsomdömen: 138
« Svar #8 skrivet: tisdag 03, juli 2012, 11:51:38 »
Man ökar faktiskt sin köpkraft vid deflation om man redan är investerad i guld då guldpriset inte faller i samma utsträckning som den generella prisbilden.

Läs posten guld och deflation.

Utloggad mfm

• Palladiummedlem
« Svar #9 skrivet: tisdag 03, juli 2012, 12:14:58 »
jag tror att folk vill ha cash snarare än guld, speciellt under oroliga tider...därför så kan guld sjunka i pris...

i en deflation sjunker väl grejer som båtar, bilar, o annat tjofs i pris och mat och nödvändigheter ökar i pris? varför är det så? att just mat ökar i pris

Exakt vad är det för "cash" ni pratar om? Börjar bli dags att definiera det exakt om diskussionen ska vara meningsfull. Är det tusenlappar under sängen eller ettor och nollor hos en bank?

Historen säger att du och Nicole Foss har fel... (förutom att man förstås ska ha likvida medel eller kontanter för att kunna betala sina räkningar).
« Senast ändrad: tisdag 03, juli 2012, 12:18:02 av mfm »

Utloggad Silvermånen

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 138
  • Affärsomdömen: 5
SV: Är vi i deflation?
« Svar #10 skrivet: tisdag 03, juli 2012, 12:34:03 »
Har du inget vettigt att skriva som är relevant för tråden, skriv inte. Det enda provocerande i tråden var den här posten, sluta trolla. /MrL
« Senast ändrad: tisdag 03, juli 2012, 12:48:24 av MrLibertad »

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2261
  • Affärsomdömen: 50
Är vi i deflation?
« Svar #11 skrivet: tisdag 03, juli 2012, 14:20:06 »

Exakt vad är det för "cash" ni pratar om? Börjar bli dags att definiera det exakt om diskussionen ska vara meningsfull. Är det tusenlappar under sängen eller ettor och nollor hos en bank?

Historen säger att du och Nicole Foss har fel... (förutom att man förstås ska ha likvida medel eller kontanter för att kunna betala sina räkningar).

Det är väl på sitt sätt det som är 10000-kronorsfrågan.

I normala tider så skulle svaret givetvis vara ettor och nollor hos banken. Men i dessa tider, med slow bank runs i Grekland, uttagsbegränsningar i Italien och jag vet inte vad så kanske det kan visa sig vara ett misstag att förlita sig på de digitala pengarna. I såfall kanske tusenlappar under sängen eller varför inte silvermynt under sängen vore bättre. Å andra sidan så hittar stater i finansiell kris på så mycket tokigt och det vore ju inte så bra att ha en stor hög med tusenlappar den dag som det införs "nykronor" med konvertering av gamla bankinnehav men inte av fysiska sedlar (givetvis rättfärdigat med att "alla hederliga människor har pengarna på banken, det är bara kriminella som håller på med kontanter").

Det blir jobbigt hur man än vänder sig, men det betyder kanske att man bör ha lite av varje...

august

PS. Jag tror inte att "nykronan" väntar runt hörnet. Däremot är det ju mer oklart vad som kommer att hända med USD och Euro. Jag tror, FWIW, att det finns ett beslut på att Sverige skall byta sedlar om sådär fem år eller så, men jag kommer inte ihåg detaljerna. Och skulle USD och Euron gå åt fanders så tror jag att det vore oklokt att inbilla sig att SEK överlever, oavsett hur vår statsskuld ser ut.

Utloggad mfm

• Palladiummedlem
« Svar #12 skrivet: tisdag 03, juli 2012, 15:04:45 »
I normala tider så skulle svaret givetvis vara ettor och nollor hos banken. Men i dessa tider, med slow bank runs i Grekland, uttagsbegränsningar i Italien och jag vet inte vad så kanske det kan visa sig vara ett misstag att förlita sig på de digitala pengarna. I såfall kanske tusenlappar under sängen eller varför inte silvermynt under sängen vore bättre. Å andra sidan så hittar stater i finansiell kris på så mycket tokigt och det vore ju inte så bra att ha en stor hög med tusenlappar den dag som det införs "nykronor" med konvertering av gamla bankinnehav men inte av fysiska sedlar (givetvis rättfärdigat med att "alla hederliga människor har pengarna på banken, det är bara kriminella som håller på med kontanter").

Det blir jobbigt hur man än vänder sig, men det betyder kanske att man bör ha lite av varje...

Tror inte det finns något lagstöd för det du beskriver och det finns heller ingen mening med att införa en "nykrona". De flesta har som du redan konstaterat inga kontanter så varför skulle någon bry sig?

Skulle gissa att det kommer gå att handla med svenska sedlar även om staten och bankerna kraschar eftersom folk är vana vid dem och vet hur det ser ut. Allsköns silvermynt som folk aldrig har sett tidigare kommer vara svårare att lita på.

Väldigt mycket troligare med uttagsbegränsningar och andra restriktioner på bankkontona istället. Man kan ju diskutera vilka papperslappar som är "säkrast" men guld lär vara säkrast över längre tid oavsett hur rädd Nicole Foss är för deflationsspöket.

Till någon som har alla tillgångarna på bankkonto där en klåfingrig politiker eller bankir kan radera ut hela förmögenheten med en knapptryckning (bara för man hoppas att tjäna en hacka på en eventuell deflation) skulle jag bara säga:

"Den som gapar efter mycket mister oftast hela stycket."
« Senast ändrad: tisdag 03, juli 2012, 15:14:26 av mfm »

Utloggad SoulCrew

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 793
  • Affärsomdömen: 30
« Svar #13 skrivet: tisdag 03, juli 2012, 15:38:30 »
Det finns lite olika definitioner på både deflation och inflation. Det gör dylika diskussioner lite komplicerade. Klart är att det finns ett deflationstryck i västvärlden i stort. Penningmängden mätt enligt M3 minskar sannolikt även om TPTB gör sitt bästa för att mörka det med olika trick, mark to market som det så lustigt kallas är ett, centralbankernas kraftigt ökande mängd av obligationer en annan. Sverige specifikt är mer oklart.

Det flera är ute efter, Hen och Mega N bland andra, sjunkade priser på hus, bilar, båtar osv kopplat till stigande priser på mat, el, bensin och annat man behöver för att överleva i ett modernt samhälle brukar på fikonspråk kallas biflation. Tvåflation kanske man kan säga på svenska. I praktiken inflation i vissa sektorer av ekonomin, deflation i andra. Det har pratats om "the big squeeze" på engelska. Stigande kostnader samtidigt som det blir allt svårare att få löneökningar, speciellt reella sådana.

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
    • Ädelmetallforum
« Svar #14 skrivet: tisdag 03, juli 2012, 17:55:36 »
Ett litet bidrag till prisfallsdebatten, saxat från GP.se:

Citera
Redan i mars kunde Nimbus ha gått i konkurs, men banken gav ägarna en sista chans att hitta en köpare.
Relaterat

Sedan riskkapitalbolaget Altor köpte Nimbus har marknaden för fritidsbåtar fallit med 60 procent. Under samma period har Nimbus förluster uppgått till 500 miljoner kronor.

De redan förlängda lånen sades upp av långivaren DNB i november 2011, efter att ett antal lånelöften hade brutits, enligt GP:s källor på banken.

Där har vi ett bra exempel på fallande priser på en marknad med lyxvaror.

http://www.gp.se/ekonomi/1.994268-nimbus-illa-ute-redan-i-mars

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Irankriget by Au
Igår kl. 18:55

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
Igår kl. 16:41

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by mega_n
söndag 12, april 2026, 17:46:16