Författare Ämne: Vad är haken med 20 franc-mynt?  (läst 3237 gånger)

Inloggad Guldfeber

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Affärsomdömen: 2
Vad är haken med 20 franc-mynt?
« skrivet: lördag 20, juli 2019, 16:24:52 »
När man kollar runt på tyska nätbutiker verkar det som att 20 franc är de ultimata bullion-mynten om man behöver handla för en större summa än några tusenlappar. Låg premie (2-2,5% inkl. frakt och valutaspreaden hos banken), låg spread på ca. 3,5-4% om man behöver likvidera dem snabbt och säljer dem till en handlare i Sverige, hög igenkänning på kontinenten samt lagom storlek om man skulle behöva använda dem som betalningsmedel. Det finns sällan någon gratislunch, så vad är haken? Speciellt Napoleon III-varianten utan krans verkar ligga lågt i pris, någon anledning till detta förutom stor upplaga?

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2222
  • Affärsomdömen: 73
SV: Vad är haken med 20 franc-mynt?
« Svar #1 skrivet: lördag 20, juli 2019, 17:47:35 »
20 francen kommer på sjunde plats på min lista över de mest prisvärda mynten ur kostnad per finvikt.

Sovereignen 1 pf kommer på andra plats.

Inloggad Guldfeber

• Medlem
  • *
« Svar #2 skrivet: lördag 20, juli 2019, 18:08:49 »
20 francen kommer på sjunde plats på min lista över de mest prisvärda mynten ur kostnad per finvikt.

Sovereignen 1 pf kommer på andra plats.

Var hittar du dessa till en lägre premie än francen? De sovereigns jag hittat kostar för tillfället €42,42/gram finvikt mot €41,25 för francen.

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
« Svar #3 skrivet: lördag 20, juli 2019, 18:48:48 »
Ok, det billigaste jag hittar just nu är 41,29 € hos :
https://www.gold-silber-muenzen-shop.de/1-pfund-sovereign-elisabeth-haarband-goldmuenze.html

Sorry! Prisbilden har visst ändrats lite sen jag gjorde min lista.

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **

Utloggad Krugerangel

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 885
  • Affärsomdömen: 59
« Svar #5 skrivet: lördag 20, juli 2019, 20:27:08 »
Välkommen till forumet Guldfeber :)

Inloggad sff123

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1127
  • Affärsomdömen: 38
« Svar #6 skrivet: lördag 20, juli 2019, 21:00:54 »
Välkommen :)

Inloggad 9darter

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 507
  • Affärsomdömen: 22
« Svar #7 skrivet: lördag 20, juli 2019, 21:54:31 »
så vad är haken?

Ingen hake förutom begränsat samlarvärde pga stora upplagor. Sovereigns må vara tvåa på Birkas lista men latinska myntunionens guld-tjugor är etta på min med deras silver-femmor som god tvåa.
august kommer säkert att kommentera när han landat.
Under tiden se t.ex. http://www.adelmetallforum.se/index.php?topic=10142
« Senast ändrad: lördag 20, juli 2019, 21:57:11 av 9darter »

Inloggad Guldfeber

• Medlem
  • *
« Svar #8 skrivet: söndag 21, juli 2019, 13:26:55 »
Ett mynt som är absolut köpvärt är detta:
https://www.gold-silber-muenzen-shop.de/modules.php?warp=artikel&id=103&preview=1&utm_medium=cpc&utm_source=gold.de&utm_campaign=gold.de&utm_content=Produktlink

Dessutom 24 karate.

Tack för tipset, men är mer inne på 21,6K-mynt som tål att cirkuleras och har mindre värde per enhet.

Välkommen till forumet Guldfeber :)

Välkommen :)

Tackar  ;D

så vad är haken?

Ingen hake förutom begränsat samlarvärde pga stora upplagor. Sovereigns må vara tvåa på Birkas lista men latinska myntunionens guld-tjugor är etta på min med deras silver-femmor som god tvåa.
Under tiden se t.ex. http://www.adelmetallforum.se/index.php?topic=10142

Låter bra, men har det ingen som helst betydelse vilken variant man väljer? Är inne på att beställa från https://auragentum.de/ men har svårt att hitta någon bra information/recensioner. Man är tvungen att förskottsbetala, vilket är lite nervigt om det är till en utländsk butik man inte har någon kännedom om när det handlar om större summor.

Utloggad Rödlöga

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 345
  • Affärsomdömen: 1
« Svar #9 skrivet: söndag 21, juli 2019, 13:56:04 »
Jag har handlat i flera år, och för 100.000-tals kronor från https://auragentum.de/ och jag har alltid betalat i förskott.
(Jag har aldrig hört talas om att man kan köpa guld mot faktura och betala i efterskott)
Alltid har det fungerat perfekt.
« Senast ändrad: söndag 21, juli 2019, 14:01:11 av Rödlöga »

Inloggad Nils

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 174
  • Affärsomdömen: 25
« Svar #10 skrivet: söndag 21, juli 2019, 14:23:45 »
Välkommen!

Utloggad Ritva

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 341
  • Affärsomdömen: 36
« Svar #11 skrivet: söndag 21, juli 2019, 14:53:41 »
Auragentum är en personlig favorit, både för köpa och sälja.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1418
  • Affärsomdömen: 45
« Svar #12 skrivet: söndag 21, juli 2019, 16:54:22 »
så vad är haken?
Ok, jag verkar ha blivit profilerad som antingen "kan inte hålla näbben stängd" eller "har synpunkter på LMU 20 Francs". Eller kanske båda.

Jag är väldigt positiv till LMU 20 Francs, det är utmärkta mynt utan några uppenbara nackdelar. Det sagt så är det ju i grunden inte en fråga om allmänt "bra eller dåligt" utan snarare bra eller dåligt beroende på ändamål.

"Investerare": Välkända mynt, likvid marknad, lagom storlek, låg premie, etc. Allt bra. Givetvis har många av varianterna absolut noll numismatiskt värde, men det är ju bra, eftersom det trycker ner premien.

"Samlarnördar": Med detta menar jag de som har den genetiska defekten att samla saker, dvs man blir triggad av att det finns många olika varianter, oavsett om de är att betrakta som "numismatiska" eller ej. Eftersom det finns mer än 90 varianter så har man mycket att göra utan att behöva ge sig in i de dyrare varianterna.

"Numismatiker": Av de 90+ varianternat är säkert hälften direkt svåra att få tag i och av numismatiskt intresse.

Det som i mina ögon gör dessa mynt så trevliga är att oavsett vilken kategori man själv placerar sig i så finns det någonting som passar. Sedan skall man inte glömma bort att även om 20 Francs (från ffa Frankrike, Belgien, Italien och Schweiz) är absolut vanligast så finns det även många varianter av 10 Francs, en del 5 Francs, ett antal 40 Francs, några 50 Francs och en bunt 100 Francs. Ett himla skoj, men udda, mynt är 80 Lire från Sardinien (tror inte att det finns från något annat land).

Jag började för många år sedan med franska Napoleon III, Genius (aka Ängeln), och Marianne, lite belgiska 20 Francs och italienska 20 Lire och några andra supervanliga varianter. Men sedan snavade jag och trillade av den smala stigen av "absolut lägsta premie". Nu tror jag att jag har haft nästan hälften av alla typer i mina händer, definitivt mer än 40. Men min sjukdom är sådan att jag vill pilla på så många olika varianter som möjligt och sättet att klara det är genom att flippa mynt jag har (och har klämt färdigt på) för att finansiera mynt jag inte tidigare haft.

Det är ett bottenlöst träsk, men jag trivs rätt bra.

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
« Svar #13 skrivet: söndag 21, juli 2019, 17:18:41 »
Jag tycker ofta att de ser lite "skabbiga" ut och är lite för tunna att ge den där goa känslan. Bättre att lägga till lite och köpa en stilig Sovereign.

Inloggad sff123

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1127
  • Affärsomdömen: 38
« Svar #14 skrivet: söndag 21, juli 2019, 17:25:34 »
så vad är haken?
Ok, jag verkar ha blivit profilerad som antingen "kan inte hålla näbben stängd" eller "har synpunkter på LMU 20 Francs". Eller kanske båda.

Jag är väldigt positiv till LMU 20 Francs, det är utmärkta mynt utan några uppenbara nackdelar. Det sagt så är det ju i grunden inte en fråga om allmänt "bra eller dåligt" utan snarare bra eller dåligt beroende på ändamål.

"Investerare": Välkända mynt, likvid marknad, lagom storlek, låg premie, etc. Allt bra. Givetvis har många av varianterna absolut noll numismatiskt värde, men det är ju bra, eftersom det trycker ner premien.

"Samlarnördar": Med detta menar jag de som har den genetiska defekten att samla saker, dvs man blir triggad av att det finns många olika varianter, oavsett om de är att betrakta som "numismatiska" eller ej. Eftersom det finns mer än 90 varianter så har man mycket att göra utan att behöva ge sig in i de dyrare varianterna.

"Numismatiker": Av de 90+ varianternat är säkert hälften direkt svåra att få tag i och av numismatiskt intresse.

Det som i mina ögon gör dessa mynt så trevliga är att oavsett vilken kategori man själv placerar sig i så finns det någonting som passar. Sedan skall man inte glömma bort att även om 20 Francs (från ffa Frankrike, Belgien, Italien och Schweiz) är absolut vanligast så finns det även många varianter av 10 Francs, en del 5 Francs, ett antal 40 Francs, några 50 Francs och en bunt 100 Francs. Ett himla skoj, men udda, mynt är 80 Lire från Sardinien (tror inte att det finns från något annat land).

Jag började för många år sedan med franska Napoleon III, Genius (aka Ängeln), och Marianne, lite belgiska 20 Francs och italienska 20 Lire och några andra supervanliga varianter. Men sedan snavade jag och trillade av den smala stigen av "absolut lägsta premie". Nu tror jag att jag har haft nästan hälften av alla typer i mina händer, definitivt mer än 40. Men min sjukdom är sådan att jag vill pilla på så många olika varianter som möjligt och sättet att klara det är genom att flippa mynt jag har (och har klämt färdigt på) för att finansiera mynt jag inte tidigare haft.

Det är ett bottenlöst träsk, men jag trivs rätt bra.
Håller med ovanstående påståenden när jag började mitt sjukliga hamstrande så hamnade 20frangarna, sovis och Kruger i kistan,
Tryggt och säkert med hög igenkänningsfaktor :)

Tröttnade först på krugern "skittråkig" Sen började sovisarna svalna lite men intresset för 20frangarna har hållit i sig,
hyfsat bra blev många varianter i början för att på senare tid gå över främst till Marianne som blivit som en variant av Bullion light :)

Nu för tiden så blir det mest rent investeringsguld och det är ju upphetsande i 5 minuter :( men lätt att lägga undan och glömma,
ingenting man vaknar mitt i natten och känner ett behov av att gå upp och kela med dessutom har inte Banken öppet då.

Så när man blev tillräckligt utråkad så blev det konstiga varianter som Proof, Reverse proof och konstiga utgåvor av jubileumssovisar :o

Men så länge man har sortimentet som man omsätter snabbt om behov skulle uppstå så finns det massor med trevliga guldmynt att sikta in sig på,
då gör det inte så mycket att målgruppen är smalare och mynten inte är lika rörliga :)

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Köpes: Guld 100g, silver större mängd tackor och mynt by Saiifo
Igår kl. 23:05

Silver köpes 20-45oz by Hodja
Igår kl. 15:15

Köpes: 1/2 oz Australisk Guld Kangaroo (nugget) by Carambola
Igår kl. 14:52

1oz guld Känguru -19 by Morgan
Igår kl. 14:11

Falsk Walking Liberty halvdollar 1944 by figure4
lördag 07, december 2019, 20:28:18