Författare Ämne: Vad är haken med 20 franc-mynt?  (läst 12741 gånger)

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2262
  • Affärsomdömen: 50
SV: Vad är haken med 20 franc-mynt?
« Svar #15 skrivet: söndag 21, juli 2019, 18:04:43 »
Jag tycker ofta att de ser lite "skabbiga" ut och är lite för tunna att ge den där goa känslan. Bättre att lägga till lite och köpa en stilig Sovereign.
Napoleon III är ofta väldigt slitna, så där förstår jag vad du menar. Men många andra är ofta möjliga att hitta i bättre kvalitet. Vad gäller att få den goa känslan så kan du ju ta två ovanpå varandra:-)

Men du har en poäng i jämförelsen mellan 20 Francs och sovereigns i det att sovs fortfarande tillverkas, vilket gör att det är trivialt att hitta nya ex i närmast perfekt skick (dvs dessa sovs konkurrerar framgångsrikt med moderna "bullion fractionals", vilket ju i grunden är exakt vad de är), medan 20 Francs i sina olika varianter utom i några specialfall inte tillverkats på de senaste 100 åren och därmed givetvis är mer slitna.

Utloggad Ebenezer

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 359
  • Affärsomdömen: 18
« Svar #16 skrivet: söndag 21, juli 2019, 18:17:39 »
Är det någon speciell version man ska köpa? Spelar det någon roll om man bara är ute efter själva guldet (och inte samlarvärde).
Är det Tyskland som gäller om man ska köpa guld just nu, eller är där några bra svenska handlare med 20 Franc/Sovereigns?
Jag brukade handla på Liberty Silver Estland innan dom fick klydd med skattemyndigheterna. ???

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3351
  • Affärsomdömen: 142
« Svar #17 skrivet: söndag 21, juli 2019, 18:34:31 »
För sovereigns skulle jag vilja rekommendera Philoro Edelmetalle. Mycket bra service och låg fraktkostnad
(15€ för upp till 5000€)
https://philoro.de/shop/goldmuenzen/gold-sovereign

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2262
  • Affärsomdömen: 50
« Svar #18 skrivet: söndag 21, juli 2019, 19:12:22 »
Är det någon speciell version man ska köpa? Spelar det någon roll om man bara är ute efter själva guldet (och inte samlarvärde).
Den som är billigast.
Citera
Är det Tyskland som gäller om man ska köpa guld just nu, eller är där några bra svenska handlare med 20 Franc/Sovereigns?
Jag brukade handla på Liberty Silver Estland innan dom fick klydd med skattemyndigheterna. ???
Jag förstår inte riktigt detta med att köpa guld utomlands (dvs över nätet, inte personligen i butik). Jag köper i princip uteslutande guld över disk (bortsett givetvis från papprsuld och valvguld). Ja, jag kanske skulle kunna få en aningen lägre premie utomlands, men å andra sidan så tillkommer frakt, så skillnaden blir relativt marginell. Och då är fördelen av att kunna känna och klämma det som fäller avgörandet.

Å andra sidan så bor jag i Stockholm och reser mycket utomlands så jag har regelbundet möjlighet att gå in myntaffärer och pilla innan jag köper vilket säkert inte är möjligt för alla.

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3351
  • Affärsomdömen: 142
« Svar #19 skrivet: söndag 21, juli 2019, 19:26:40 »
Jag har tio mil till mina närmaste sovereignbutiker (Göteborg).De är dyra och har ofta inget på lager.
Trafikskatter och körkostnad gör att en fraktkostnad på 150:- är billig.

Utloggad Ebenezer

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 359
  • Affärsomdömen: 18
« Svar #20 skrivet: måndag 22, juli 2019, 09:48:38 »
Den som är billigast.
Citera
Jag förstår inte riktigt detta med att köpa guld utomlands (dvs över nätet, inte personligen i butik). Jag köper i princip uteslutande guld över disk (bortsett givetvis från papprsuld och valvguld). Ja, jag kanske skulle kunna få en aningen lägre premie utomlands, men å andra sidan så tillkommer frakt, så skillnaden blir relativt marginell. Och då är fördelen av att kunna känna och klämma det som fäller avgörandet.

Å andra sidan så bor jag i Stockholm och reser mycket utomlands så jag har regelbundet möjlighet att gå in myntaffärer och pilla innan jag köper vilket säkert inte är möjligt för alla.

Jag bor också ganska långt bort från större handlare.

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by Au
Idag kl. 22:53

Irankriget by gbz
söndag 07, juni 2026, 22:33:02

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
söndag 07, juni 2026, 21:15:53

Egon von Greyerz by gbz