Författare Ämne: Vilken storlek på guldtacka?  (läst 27011 gånger)

Utloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2261
  • Affärsomdömen: 50
SV: Vilken storlek på guldtacka?
« Svar #15 skrivet: fredag 29, juni 2012, 23:23:59 »
Jag ställde en fråga till Tavex vid ett tillfälle och frågade ifall de rapporterade försäljningar till någon myndighet, och fick det angenäma svaret ett de inte hade någon rapporteringsskyldighet.
PM säljare har IDAG ingen skyldighet att redovisa vem som köper/säljer.
Lek med tanken att PM går upp 10ggr - Hur fort kommer inte då moder Svea att ålägga handlarna redovisningsskyldighet mumma det luktar ju skatteintäkter till den alltid svältfödda moder Svea.

Precis min tanke. (I värsta fall retroaktivt också...)

/H

Jag har ställt exakt samma fråga själv till de jag handlat av och fått samma svar. Bra så långt. Dock bör man även tänka på att det faktum att vi allihop finns i Tavex kundregister och bokföring är en potentiell lista över vilka man skall bryta sig in hos. Jag har sett minst två artiklar om inbrott hos PM-handlare där metallerna varit ordentligt inlåsta men inbrottstjuven kommit över kundregistret. Sedan har det på något mystiskt vis blivit inbrott hos just de som finns på listan. Den ena artikeln var från Sydney, har glömt var den andra var ifrån, men inte Sverige i allafall.

Ingen kris i dag, men värt att tänka på för framtiden. Och i någon mån ett argument för att handla från t ex Tyskland istället för att bara göra det enkelt för sig och använda handlaren i samma stad som man bor.

Utloggad Baltikinkasso

• Global Moderator
  • Guldmedlem
  • *
  • Antal inlägg: 851
  • Affärsomdömen: 2
  • Corruptissima re publica plurimae leges.
« Svar #16 skrivet: fredag 29, juni 2012, 23:55:10 »
100-grammare är mitt val. För mindre enheter väljer jag mynt.

Utloggad mfm

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 330
  • Affärsomdömen: 4
« Svar #17 skrivet: tisdag 03, juli 2012, 13:07:09 »
Jag ställde en fråga till Tavex vid ett tillfälle och frågade ifall de rapporterade försäljningar till någon myndighet, och fick det angenäma svaret ett de inte hade någon rapporteringsskyldighet.
PM säljare har IDAG ingen skyldighet att redovisa vem som köper/säljer.
Lek med tanken att PM går upp 10ggr - Hur fort kommer inte då moder Svea att ålägga handlarna redovisningsskyldighet mumma det luktar ju skatteintäkter till den alltid svältfödda moder Svea.

Precis min tanke. (I värsta fall retroaktivt också...)

/H

Jag har ställt exakt samma fråga själv till de jag handlat av och fått samma svar. Bra så långt. Dock bör man även tänka på att det faktum att vi allihop finns i Tavex kundregister och bokföring är en potentiell lista över vilka man skall bryta sig in hos. Jag har sett minst två artiklar om inbrott hos PM-handlare där metallerna varit ordentligt inlåsta men inbrottstjuven kommit över kundregistret. Sedan har det på något mystiskt vis blivit inbrott hos just de som finns på listan. Den ena artikeln var från Sydney, har glömt var den andra var ifrån, men inte Sverige i allafall.

Ingen kris i dag, men värt att tänka på för framtiden. Och i någon mån ett argument för att handla från t ex Tyskland istället för att bara göra det enkelt för sig och använda handlaren i samma stad som man bor.

Man kan handla kontant i Stockholm, man lär hamna i flertalet register om man köper från Tyskland...

Utloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
Vilken storlek på guldtacka?
« Svar #18 skrivet: tisdag 03, juli 2012, 16:16:37 »
Man kan handla kontant i Stockholm, men inte för större belopp.

Utloggad mfm

• Palladiummedlem
« Svar #19 skrivet: tisdag 03, juli 2012, 17:13:02 »

Har du testat eller var står det? Man kan betala kontakt för att köpa ett 1oz guldmynt i alla fall, säkert en 100g-tacka också.

Din EU-betalning kommer definitivt att registreras hos myndigheterna om du skickar över större belopp, den saken är säker.

Utloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
« Svar #20 skrivet: tisdag 03, juli 2012, 22:58:42 »

Har du testat eller var står det? Man kan betala kontakt för att köpa ett 1oz guldmynt i alla fall, säkert en 100g-tacka också.

Din EU-betalning kommer definitivt att registreras hos myndigheterna om du skickar över större belopp, den saken är säker.

Det beror på lagen om penningtvätt. Om du försöker köpa guld anonymt för 15000 Euro eller mer så fattar jag det som att säljaren (givet att det är ett företag, vet ej om det gäller privatpersoner) måste inhämta information om dig och varifrån pengarna kommer. Notera att det gäller även om du köper ett mynt om dagen i två veckor. Det sagt är jag absolut inte expert utan jag bara upprepar vad jag fått veta när jag frågat om detta.

Jag har också köpt 1oz mynt kontant, men har tyvärr inte resurser nog att testa om det händer något särskilt om man s.a.s. närmar sig gränsen på 15000 Euro totalt ;-) Givetvis kan du dölja omfattningen genom att skicka dit en massa släktingar som köper ett mynt var, men frågan var om du kan komma men en skottkärra full med fiat och anonymt växla in den mot guld och det går alltså inte.

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
« Svar #21 skrivet: tisdag 03, juli 2012, 23:13:37 »
Köper man för mer än 15.000 € i Tyskland så är det legitimationskrav

Utloggad mfm

• Palladiummedlem
« Svar #22 skrivet: tisdag 03, juli 2012, 23:18:20 »

Plus att EU-betalningen även kommer registreras hos myndigheterna.

Så lösningen är förstås att inte köpa för hela förmögenheten samma dag, Tyskland hjälper inte.

Utloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
« Svar #23 skrivet: onsdag 04, juli 2012, 09:10:41 »

Plus att EU-betalningen även kommer registreras hos myndigheterna.

Så lösningen är förstås att inte köpa för hela förmögenheten samma dag, Tyskland hjälper inte.

Jag håller helt med om att det är samma redovisningskrav i Tyskland som i Sverige, men redovisning till myndigheterna var inte det som min ursprungliga kommentar handlade om. Vad jag sade var att det finns otrevliga historier om hur det blivit inbrott hos PM-handlare, kundregistret har stulits och mystiskt nog har det senare blivit inbrott hos just kunder.

Det kan vara att jag är lite extra känslig för detta med att inbrottstjuvar noterar min hemadress. Kan möjligen bero på en händelse för ett antal år sedan då jag drabbades av inbrott på mitt hotellrum. Bl a stals mina hemnycklar och dessutom hade de bemödat sig om att riva av adresslappen på resväskan (så de hade nycklar + adress). Ganska obehagligt. Gissa om jag ringde familjen och bad dem byta lås?

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
« Svar #24 skrivet: onsdag 04, juli 2012, 09:23:28 »
Oj då, det måste varit en omskakande upplevelse.

Har en kamrat som blev av med plånboken vid en snabb raid in på hans hotellrum på natten.
Nu har jag en extra plånbok med lite krafs i liggande på nattduksbordet utifall någon tar sig in snabbt för att förse sig.
Skulle kanske fungera med en knippa med nycklar utan "värde".

Utloggad maggan

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 781
  • Affärsomdömen: 3
« Svar #25 skrivet: söndag 29, juli 2012, 12:47:05 »
märkte inget vid beställning från Estland. Trist om man finns i massa register utan att veta om det.

Utloggad adimonti

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 19
  • Affärsomdömen: 0
  • Avstängd
« Svar #26 skrivet: söndag 19, augusti 2012, 18:35:28 »
Allt beror på priset  , bättre små tackor för spotpriset , lättare att sälja vid behov

Utloggad johan_ua

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 181
  • Affärsomdömen: 9
« Svar #27 skrivet: söndag 19, augusti 2012, 18:45:38 »
Hittar du små tackor till spotpris lovar jag att du kan sälja till mig till några procents profit ;-)

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Bad jokes. by Tyr
Idag kl. 15:02

Såld: Silvertacka 1000g (1kg) GHAB till spot by mega_n
söndag 24, maj 2026, 16:59:08

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by Condor2ooo
lördag 23, maj 2026, 09:28:22

Peter Schiff by Cash Is King