Författare Ämne: Japp då åker vi på med flytvästen  (läst 5815 gånger)

Utloggad Sarek

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2200
  • Affärsomdömen: 27
  • Medlem #100
SV: Japp då åker vi på med flytvästen
« Svar #1 skrivet: tisdag 09, juli 2019, 17:55:02 »
Lägre än förväntade skatteintäkter innebär nu att det finns en betydande risk att USA:s regeringen kommer att förlora möjligheten att kunna låna pengar i början av september.

Det beror främst på att skatteintäkterna är fortsatt svagare än förväntat och växer med 2% till 3% i stället för med tidigare 5% till 6%.

US Government Faces Potential Default in September.

Utloggad Ritva

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 354
  • Affärsomdömen: 36
« Svar #2 skrivet: tisdag 09, juli 2019, 21:14:18 »
Får in en rejäl slant runt det riktmärket och planerar  köra  ett rejäl sista köp av Guld innan jag släpper vatten och bröd rutinen. Vi får väl se, silvret ligger förmodligen i farvattnet att gå till om recession är faktum innan dess.
« Senast ändrad: tisdag 09, juli 2019, 21:49:48 av Ritva »

Utloggad Ritva

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 354
« Svar #3 skrivet: tisdag 09, juli 2019, 21:17:18 »
Lägre än förväntade skatteintäkter innebär nu att det finns en betydande risk att USA:s regeringen kommer att förlora möjligheten att kunna låna pengar i början av september.

Det beror främst på att skatteintäkterna är fortsatt svagare än förväntat och växer med 2% till 3% i stället för med tidigare 5% till 6%.

US Government Faces Potential Default in September.

Och inga nya skattebetalare står redo att fylla på, vilket är nog så svettigt.

Utloggad I_am_mine

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1312
« Svar #4 skrivet: onsdag 10, juli 2019, 10:47:35 »
Det har varit dags länge för en recession i USA men på något vis klarar dom sig. Skuldtaket har dom lyckats höja flera ggr de senaste åren så dom lär väl lyckas igen.

Det blir garanterat turbulent en tid upp till sekunderna innan stadsapparaten stängs ner och sen får dom grönt ljus..

Vad som är mer intressant tycker jag är indikatorn "yield curve inversion" det har som sagt legat i korten ett tag nu men börser och konjunktur håller sig envist kvar.

Vad som är lite konstigt tycker jag är jobbsiffrorna och jag är nästan övertygad om att det är manipulation på hög nivå här särskilt som skatteintäkterna minskar samtidigt som jobbsiffrorna krossar förväntningarna, det rimmar helt enkelt dåligt.

Utloggad Otto

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 73
  • Affärsomdömen: 21
« Svar #5 skrivet: onsdag 10, juli 2019, 19:59:04 »
Jag tycker att denna länken hör hemma i denna tråden;

https://cornucopia.cornubot.se/2019/07/nu-rasar-konjunkturen-vinstvarningarna.html

(Länken avslöjar väl vad det handlar om...)

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2118
  • Affärsomdömen: 50
« Svar #6 skrivet: onsdag 10, juli 2019, 23:35:22 »
Vad som är lite konstigt tycker jag är jobbsiffrorna och jag är nästan övertygad om att det är manipulation på hög nivå här särskilt som skatteintäkterna minskar samtidigt som jobbsiffrorna krossar förväntningarna, det rimmar helt enkelt dåligt.
Jag vet inte svaret utan gissar bara, men en sak som påstås är ju att det sedan ett antal år i USA pågår en sorts jobbkonvertering där jobb som försvinner är ”riktiga”, typ kvalificerad personal i företag som gör riktiga saker. Jobb som skapas är däremot, relativt sett, oftare okvalificerade och/eller deltidsjobb.

Eftersom beskattningen är progressiv även i USA så blir isåfall effekten att om du ersätter fem högavlönade ingenjörer med tio deltids- och låglånetjänster att sysselsättningen ökar samtidigt som skatteuttaget kan minska.

Eftersom det är exakt det som nu rapporteras, och jag inte kan komma på någon annan förklaring så är kanske detta ytterligare en tecken på att tesen om jobbkonvertering stämmer.

Utloggad I_am_mine

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1312
« Svar #7 skrivet: torsdag 11, juli 2019, 09:56:45 »
Jag vet inte svaret utan gissar bara, men en sak som påstås är ju att det sedan ett antal år i USA pågår en sorts jobbkonvertering där jobb som försvinner är ”riktiga”, typ kvalificerad personal i företag som gör riktiga saker. Jobb som skapas är däremot, relativt sett, oftare okvalificerade och/eller deltidsjobb.

Eftersom beskattningen är progressiv även i USA så blir isåfall effekten att om du ersätter fem högavlönade ingenjörer med tio deltids- och låglånetjänster att sysselsättningen ökar samtidigt som skatteuttaget kan minska.

Eftersom det är exakt det som nu rapporteras, och jag inte kan komma på någon annan förklaring så är kanske detta ytterligare en tecken på att tesen om jobbkonvertering stämmer.

Det låter rimligt!

Jag har en helt off topic invändning mot det du skrev.

"Eftersom beskattningen är progressiv även i USA"

Om Sverige är vad du utgår ifrån så önskar jag att så vore fallet..

Tyvärr har vi ett system i Sverige som straffar både låginkomsttagare och en övre medelklass med olika skatt på inkomst i 2 skikt.
Ett progressivt system hade gett mer pengar i fickan till de som har lägre löner, istället för att få full kommunalskatt på lönen så hade dom kanske betalt en bråkdel. Det hade också motiverat de som idag hamnar över gränsen för statlig skatt att jobba mer och bidra till en växande ekonomi.

Om jag tar mig som exempel, jag hamnar över brytgränsen för statlig skatt. jag blev för ett tag sen erbjuden att hjälpa en kompis med sitt företag, jag hjälpte honom men avböjde betalning av den enkla anledningen att det hade kostat honom betydligt mycket mer än det hade smakat för mig.

Säg att jag hade velat ha en officiell timpenning på 150kr så hade det kostat honom ca 200kr med arbetsgivaravgifter.

Eftersom jag inte får dra nytta av arbetsgivaravgifter heller med en lön över 39k (tror jag det är) så räknar jag det helt enkelt som en skatt.

Av de 200kr som jag skulle kostat honom så hade jag pga arbetsgivaravgifter och statlig inkomstskatt fått behålla 75kr i timmen.

Nu hjälpte jag honom gratis för han är en vän men problematiken i detta ligger i att vi har en övre medelklass med ork och vilja att jobba mer men istället för att bidra till landets ekonomi så sitter man hellre på arslet för man får inget betalt för den tiden.

Hade vi istället haft progressiv skatt så hade det inte bara blivit smäll på fingrarna vid gränsen till statlig skatt utan det hade kostat lite mer och det hade fortfarande varit värt att jobba lite extra.

Framöver så ser jag möjligheter i att starta ett AB för att undkomma denna dårskap men det ligger inte i korten för de flesta arbetstagare

Inloggad sff123

• Administratör
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1840
  • Affärsomdömen: 86
« Svar #8 skrivet: torsdag 18, juli 2019, 23:25:36 »
Vill bara återknyta till denna tråd magkäslan visade sig att stämma ganska bra ;)
Börjar likna tjurrusningen i Pamplona skönt att sitta i sälj inte köpposition :)
Sitter vid ringside med skräckblandad förtjusning......... 8)

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
Idag kl. 16:09

Tja tja ,Ny här. by JohanB
Idag kl. 01:48

Bad jokes. by Tyr
Igår kl. 18:43

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by gbz
Igår kl. 18:30

Boliden silvertackor numrerings mysterium? by mega_n
tisdag 13, maj 2025, 18:32:14