Författare Ämne: Valcambi 100x1g Silver Combibar  (läst 1679 gånger)

Inloggad sff123

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 818
  • Affärsomdömen: 27
SV: Valcambi 100x1g Silver Combibar
« Svar #15 skrivet: söndag 07, juli 2019, 14:35:48 »
Svårt att ta bort spot på .999 silver dessutom repas det lätt
925 eller lägre kan du köra i diskmaskinen om du vill :D
Silverdipp funkar bra på 925 eller lägre silverhalt mynt och dylikt kan du använda b.la bikarbonat,
finns massor med varianter men mynt ska man behålla patinan på ej rengöra :)

Utloggad silverguldfisken

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 19
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #16 skrivet: söndag 07, juli 2019, 15:00:57 »
Med risk för att slira lite off-topic nu men... jag kunde inte hålla mig, tog ut ett av silver-bullionmynten ur runda plastförpackningen för några dagar sedan och har i princip gått runt och snurrat det i handen sedan dess  :P (se bifogad bild, om jag gjorde rätt vid uppladdningen?).

Ett silvermynt får man offra, skulle nästan kunna tänka mig att köra det i diskmaskinen också bara för att se vad som händer.

Inloggad sff123

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 818
  • Affärsomdömen: 27
« Svar #17 skrivet: söndag 07, juli 2019, 16:49:46 »
Dylikt kan du offra några av det är bara investeringssilver värdeminskning ner till spot 10-20kr med andra ord :)
Det kommer nog vara värt dom kronorna när man är ny och vill fingra på skatterna :)

Utloggad Tyr

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 152
« Svar #18 skrivet: söndag 07, juli 2019, 17:44:36 »
jag kunde inte hålla mig, tog ut ett av silver-bullionmynten ur runda plastförpackningen för några dagar sedan och har i princip gått runt och snurrat det i handen sedan dess 
Ett silvermynt får man offra, skulle nästan kunna tänka mig att köra det i diskmaskinen också bara för att se vad som händer.
Vi skall inte överdriva detta med att inte fingra på silvermynten. Håller du mynten i kanten, i räfflingen, så skall det också gå bra. Och då skall du helst inte gå direkt ifrån middagsbordet och göra det, utan att först ha tvättat händerna. Man skall inte utmana ödet.

Men om att köra mynt i tvättmaskin så finns det bättre alternativ när det handlar om rengöring. Låt oss säga att silvret har exponerats för luft, under en längre tid, och tagit åt sig svavelväte och sulfiderat silvret, så kan man reducera det igen med aluminiummetoden. Tänk då i så fall på att hälla i bikarbonaten innan du lägger ner mynten på aluminiumfoliet. Annars fastnar bakpulvret, bikarbonaten, på mynten och blir svårt att få bort även om du sköljer av dem efteråt.

Men, men som jag tog upp inledningsvis så fett från fingrarna som får ligga kvar på silvermynten kommer att etsa sig in i silvret, och då finns inga metoder att få det myntet tillbaka till ursprungligt utseende.

Inloggad Krugerangel

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 816
  • Affärsomdömen: 55
« Svar #19 skrivet: söndag 07, juli 2019, 18:09:05 »
Småtackor diggar jag också.
När jag började med silver och köpte/sålde så fick "kunderna" 1st 1grams silver-tacka med gratis när det blev lite större affär.
Det gillades och det blev merförsälning flera gånger pga 1 liten tacka.
För vem vill inte ha en tacka?
Och så sålde jag flera av dem typ 35.-/st eller 3 för hundra ink frakt.
Så det blev nog vinst på dem.
I vintras fick jag tag i en till på begagnat marknaden.
Det har inte blivit av att jag har splittat upp den eftersom jag inte säljer så mycket 1 och 1 längre.
Annars tycker jag att Valcambi Suisse Combibar 1x100g är riktigt maffig att hålla i.
Gör sig bäst sena kvällar med LED-ljus :)
Dyrt? Det kommer en dag då silver är 10ggr pengarna(tror vi ) och har man inte köpt det man VILL ha, så veta fåglarna om man får chansen igen......
Krugern

Inloggad JohanB

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 29
  • Affärsomdömen: 4
« Svar #20 skrivet: söndag 07, juli 2019, 19:07:53 »
Guldtackor & 90%iga guldmynt är momsbefriade, så själva ”påslaget” på 569:- på silvertackan ska minskas med runt 200:- och blir bara 360:-, vilket är väl vad en varmrätt på en bättre restaurang kostar! Väl värt nöje......
Tack, nu känns det bättre.... men vi får inte glömma den där frakten som också gjorde ont.

Men jag tror Heubach har såna ESG/Valcambi-silver-combibars med återköpsgaranti i öppningsbara kasetter! Guld-combibars ESG/Valcombi som jag köpt därifrån har öppningsbara plastkasetter, så att de går att ta ut och känna på. (Givetvis med apotekets bommulshandskar)
https://www.heubach-edelmetalle.de/verkauf/silbertafel-100x1-gramm/?mobilizer=ca1fceb30b1519e93c061a51f51a2ecb
Nu vill jag ha en sån också, säljer du en av dina? ;) Frakt från utland börjar göra ont med mina småbeställningar...

Ja, man skall helst ha bomullsvantar på händerna när man hanterar sitt ädelmetallsinnehav, för att undika fett från händerna som annars etsar sig in i framförallt silver. Jag vet inte hur det egentligen är med guldet, men försiktighet även här anbefalls, ifall man vill behålla allting i ofördärvat skick. Men, men...
Kan man inte tvätta rent silvret bara med nånting?

Svar på första påståendet är väl att din frakt är väl att jämföra med att ta en taxi hem från restaurangen......

Jag säljar f.n. inga av mina combitackor, utan stackar fortfarande.
Här är en länk till ESG, som uppfann ädelmetall-kakorna. Sälj i många varianter på många ställen just nu.

https://www.combibar.com/

Andra sökord är ”combibarren” “silbertafel”

Vilka som är igensvetsade eller öppningsbara är svårt att utröna. Personligen föredrar jag öppningsbara, då det går att kontrollera äktheten enklare. Kan tänka mig att alla kinesiska falska varianter är svetsade...

Men det verkar bli allt svårare att köpa från Tyskland, då många handlare bara skickar inrikes Tyskland. Kan ha att göra med momsen, som även på silvertackor är 19% i Tyskland och dom lagligt bara kan exportera till Sverige (och andra EU-länder) för en viss summa per år med tysk moms.

Det är delvis därför som det också görs combibars och andra tackor som har nominellt värde i Cook Island-dollar!
Det är då att betrakta som mynt (enligt tysk lag, inte svensk) och kan då momsas på mellanskillnaden handlaren har på inköp/försäljning och få ett lägre utpris.
Handlaren skriver då så här efter priset: Differenzbesteuerung nach § 25a UStG
Så därför är t.ex. den här: https://www.edelmetall-handel.de/cook-islands-combibar-silbertafel-100x1g.html
är billigare än den här:  https://www.edelmetall-handel.de/silbertafel-combibar-100g.html

Men det är inte stor skillnad, då någon hövding på Cook Islands säkert vill ha en peng......

Inloggad I_am_mine

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 921
  • Affärsomdömen: 21
« Svar #21 skrivet: söndag 07, juli 2019, 19:19:26 »
Jag måste bara flika in min syn på saken här och jag köper inte jämförelsen att en silverbit kostar som en middag på stan övers spot eller att frakten kostar som en taxi hem från sagda middag.

Antingen äter jag den middagen och tar taxin hem för det var jävligt gött eller så köper jag 3 silverbitar för samma pengar.

Skillnaden här är om man köper metallen eller samlar på rariteter. Man ska alltid vara medveten om att samlar man på rariteter så får man inte alltid igen sin investering utan man bejakar sitt eget intresse och hobbys är som välbekant kostsamt

Utloggad silverguldfisken

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 19
« Svar #22 skrivet: söndag 07, juli 2019, 22:10:04 »
Dylikt kan du offra några av det är bara investeringssilver värdeminskning ner till spot 10-20kr med andra ord :)
Det kommer nog vara värt dom kronorna när man är ny och vill fingra på skatterna :)
Det lät inte så farligt, bra att veta.

Låt oss säga att silvret har exponerats för luft, under en längre tid, och tagit åt sig svavelväte och sulfiderat silvret, så kan man reducera det igen med aluminiummetoden.
Bra tips! Vi får se hur mycket jag lyckats skita ner myntet i sommar och hur rent jag kan få det med diverse metoder sedan. OM rengörings-projektet blir av så lovar jag före/efter-bilder i forumet  :)

När jag började med silver och köpte/sålde så fick "kunderna" 1st 1grams silver-tacka med gratis när det blev lite större affär.
Och så sålde jag flera av dem typ 35.-/st eller 3 för hundra ink frakt.

I vintras fick jag tag i en till på begagnat marknaden.
Krugern
Smart!
Får man fråga vad priset var på begagnatmarknaden?

Här är en länk till ESG, som uppfann ädelmetall-kakorna. Sälj i många varianter på många ställen just nu.

https://www.combibar.com/

Andra sökord är ”combibarren” “silbertafel”

Vilka som är igensvetsade eller öppningsbara är svårt att utröna. Personligen föredrar jag öppningsbara, då det går att kontrollera äktheten enklare. Kan tänka mig att alla kinesiska falska varianter är svetsade...
Mycket bra tips och länkar. Fasen jag är inte helt säker än men kan vara så att combibarer är my thing, det är nåt speciellt med dem.

Man ska alltid vara medveten om att samlar man på rariteter så får man inte alltid igen sin investering utan man bejakar sitt eget intresse och hobbys är som välbekant kostsamt
Jag vet inte riktigt vad jag gör än, klämmer o känner mig fram kan man väl säga  :)

« Senast ändrad: söndag 07, juli 2019, 22:17:58 av silverguldfisken »

Inloggad Birka

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1855
  • Affärsomdömen: 60
« Svar #23 skrivet: söndag 07, juli 2019, 22:42:59 »
För några år sedan i början på min silverköparkarriär köpte jag ett par combibars. De kom i förslutna plastförpackningar men började svartna (sulfidera) efter något år. Ville ju inte bryta förpackningen för att avlägsna sulfiden. Slutade med att jag sålde dem med förlust till Liberty Silver.
Hade det varit idag så hade jag rengjort dem, styckat dem och sålt på Tradera.
Man lär så länge man lever.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

rikatillsammans.se om Guld och silver by Rödlöga
Igår kl. 19:10

Säljer 20st philharmoniks by zupay
måndag 15, juli 2019, 17:59:07

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by august
söndag 14, juli 2019, 23:16:06

SÅLDA . 20 st 1oz silver Philharmoniker by machinshin
söndag 14, juli 2019, 12:23:00

Säljes: Guld! by Micromax