Författare Ämne: Ökad ekonomisk överstatlighet i EU?  (läst 4184 gånger)

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
Ökad ekonomisk överstatlighet i EU?
« skrivet: torsdag 28, juni 2012, 02:17:28 »
Lyssna på detta inslaget ang. EU-toppmötet imorgon:

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1637&artikel=5169167

Citera
Just nu pågår uppladdningen inför EU-toppmötet som börjar i Bryssel imorgon, och sällan har väl den gamla slitna klyschan "ödesstund" varit så relevant som nu, när eurokrisen ser ut att förvärras för varje dag. Krisen har satt hela EU-systemet i gungning, och nu talar alltfler om behovet av en starkare union, där Bryssels makt ökar och det nationella självbestämmandet får stå tillbaka. Men det här omstridda tankegångar. Susanne Palme, Studio Etts EU-reporter, Olle Schmidt, EU-parlamentariker (FP) och Carl Tham, Socialdemokrat medverkar. 17-timmen

Lyssna även på när galenpannan (folkpartisten) Olle Schmidt talar sig varm om hur euron har enat Europa och att "EU brukar stärkas när krisen är som allra värst". Ja, EU-politikernas makt kanske stärks medan medlemsstaterna försvagas, men det är uppenbarligen av mindre vikt.

Även lustigt att Schmidt tycker att EUs överstatlighet är "solidariskt ansvar", dvs vi i Sverige (och andra länder) skall snällt betala för andra misskötta länders elände som orsakats av politiker.

Jag är inte helt övertygad.
« Senast ändrad: torsdag 28, juni 2012, 02:19:11 av Silverräven »

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
SV: Ökad ekonomisk överstatlighet i EU?
« Svar #1 skrivet: torsdag 28, juni 2012, 02:32:30 »
Tja sista idioten är tydligen inte född ännu,

Utloggad Åbama

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 723
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #2 skrivet: torsdag 28, juni 2012, 02:45:02 »
Tanken med EU var väl från början delvis god. Fri handel mellan medlemsländerna. Medborgare i fattigare länder skulle kunna ta arbeten i andra medlemsländer där deras tjänster efterfrågades. På så sätt kunna bygga fundamentet till en egen bättre ekonomi. Något som kunde gynna handel och export även för rikare länder på lite sikt (i vart fall i teorin).

Resultatet blev tyvärr inte oväntat ett annat. EU har blivit ett politiskt mastodontprojekt. Ett byråkratiprojekt där precis som du är inne på, mer välskötta dynamiska ekonomier skall hålla andra mindre produktiva ekonomier med bidrag. Politikers beslut och bidrag har också varit avgörande för vilka investeringar (ofta helt felallokerade) som tagits genom bidrag. Talade för en tid sedan med några som fått en rondell byggd alldeles i närheten av hemmet. Detta på en fullständigt idiotisk plats. Enligt dem berodde rondellbygget på EU-bidrag. En annan (lantbrukare) jag talade med, svarade att han hade några får, enbart för att han fick bidrag för det.

Politiker skall besluta om allt från storleken på bananer till hur stora hallonen skall vara enligt EU-standard (ja, nästan i alla fall). Vem som skall få pengar och vilka som skall bli av med dem. Byråkratin och centralstyret är omfattande. Den öppna gränspolitiken har också lett till en omfattande export av kriminalitet. Det som kanske kan upplevas som ett avskräckande straff för många västerlänningar, är för en fattig EU-medborgare utan ärliga avsikter en tvärtom en affärsmöjlighet med hanterbara risker. Senast igår dömdes två polacker till livstids fängelse för ett brutalt rånmord på ett gammalt lantbrukarpar utanför Allingsås.

Jag tycker EU är ett enormt misslyckande. För mig är det också rätt uppenbart att det är våra politiker som förstört en från början delvis god grundtanke.

"En bra politiker - är en politiker utan makt som jag slipper betala för".

Utloggad hen

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 169
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #3 skrivet: torsdag 28, juni 2012, 10:44:17 »
eu känns som kommunism på crack

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg