Tanken med EU var väl från början delvis god. Fri handel mellan medlemsländerna. Medborgare i fattigare länder skulle kunna ta arbeten i andra medlemsländer där deras tjänster efterfrågades. På så sätt kunna bygga fundamentet till en egen bättre ekonomi. Något som kunde gynna handel och export även för rikare länder på lite sikt (i vart fall i teorin).
Resultatet blev tyvärr inte oväntat ett annat. EU har blivit ett politiskt mastodontprojekt. Ett byråkratiprojekt där precis som du är inne på, mer välskötta dynamiska ekonomier skall hålla andra mindre produktiva ekonomier med bidrag. Politikers beslut och bidrag har också varit avgörande för vilka investeringar (ofta helt felallokerade) som tagits genom bidrag. Talade för en tid sedan med några som fått en rondell byggd alldeles i närheten av hemmet. Detta på en fullständigt idiotisk plats. Enligt dem berodde rondellbygget på EU-bidrag. En annan (lantbrukare) jag talade med, svarade att han hade några får, enbart för att han fick bidrag för det.
Politiker skall besluta om allt från storleken på bananer till hur stora hallonen skall vara enligt EU-standard (ja, nästan i alla fall). Vem som skall få pengar och vilka som skall bli av med dem. Byråkratin och centralstyret är omfattande. Den öppna gränspolitiken har också lett till en omfattande export av kriminalitet. Det som kanske kan upplevas som ett avskräckande straff för många västerlänningar, är för en fattig EU-medborgare utan ärliga avsikter en tvärtom en affärsmöjlighet med hanterbara risker. Senast igår dömdes två polacker till livstids fängelse för ett brutalt rånmord på ett gammalt lantbrukarpar utanför Allingsås.
Jag tycker EU är ett enormt misslyckande. För mig är det också rätt uppenbart att det är våra politiker som förstört en från början delvis god grundtanke.
"En bra politiker - är en politiker utan makt som jag slipper betala för".