Författare Ämne: 999.9, 999, 917, 900  (läst 5543 gånger)

Inloggad august

  • Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2262
  • Affärsomdömen: 50
999.9, 999, 917, 900
« skrivet: onsdag 27, juni 2012, 23:27:09 »
Rena guldmynt (999 och uppåt) är mjuka och ömtåliga. Men vackra. Bör givetvis få bo i sina plastaskar. Mer slittåliga mynt har ofta en renhet på 900 (de flesta äldre mynt) eller 917 (Krugerrand, Gold Eagles). Under 900 bör man inte gå för då klassas det inte längre som "investeringsguld" och det kan bli tveksamt med momsfriheten.

Jag gillar som sagt äldre mynt, inte så mycket för deras numismatiska värde (som oftast är begränsat) utan just för att de är lite mer tåliga. Man kan ta fram dem, hålla dem i handen, bita lite i dem även om de inte går att äta ;-) Det är kanske jag som är knasig, men detta är även en orsak till att jag inte håller på med tackor eftersom de oftast både har hög renhet och normalt ligger i en förseglad förpackning. Det är väl klart att man vill använda riktiga mynt när man spelar kort, och då kan man ju inte ha en massa plast runt...

Vad tycker andra? Spelar renheten överhuvudtaget någon roll?

Utloggad kristensson

  • Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
SV: 999.9, 999, 917, 900
« Svar #1 skrivet: onsdag 27, juni 2012, 23:33:23 »
Pilla på guldmynt oavsett renhet är en sak, silvermynt en annan då de är känsliga för svavlet som finns i luften

Utloggad Silverräven

  • Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
SV: 999.9, 999, 917, 900
« Svar #2 skrivet: torsdag 28, juni 2012, 01:07:36 »
För min del spelar renheten inte så stor roll, så länge den håller sig över .900. Jag har bl a en amerikansk Half Eagle ($5) och en Double Eagle ($20) som bägge är i .900 rent guld. Fördelen med dessa är att deras yta inte förstörs av varken fingeravtryck eller hanterande. Det är en skön känsla att kunna fingra på sitt guld och inte bara titta på det... svårt att förklara, men finns en charm i det. Har även lite inplastade guldtackor, inte alls samma sak att plocka fram dem som med mynten.

Blanka investeringsmynt bör man förstås även hålla fingarna ifrån oavsett finhalt. Numismatiska går däremot oftast utan problem att pilla på beroende på spegling.

Utloggad mowi_af

  • Palladiummedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 451
  • Affärsomdömen: 27
SV: 999.9, 999, 917, 900
« Svar #3 skrivet: torsdag 28, juni 2012, 06:03:47 »
Personligen gillar jag de vanligaste investeringsmynten bast.

Favoriterna ar Krugerrands, 2-1 Rands, Sovereigns, Vrenelis etc.. samt vara egna guldmynt som 1000kr:s, 2000kr:s och de Svenska/Danska/(Norska) kronguldmynten i 5kr/10kr/20kr-serien. Tyvarr far man sallan tag pa de Norska billigt pga deras numismatiska premie. Allt som man kan fa tag pa billigt under eller nara spot ar trevligt och kopvart.

Jag har kopt nagra rena 999-bullion pga jag tyckt de vart otroligt vackra, tex 1Oz Lunar II Draken och 1Oz Panda mynt. De ligger alltid forseglade fran deras Mint och skall sa vara trots jag ar sugen pa att oppna och fingra lite pa dem med. Jag brukar bara kasta ett laaangt oga pa dem innan de gar pa langtidsforvaring.

 

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Irankriget by gbz
Igår kl. 22:33

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
Igår kl. 21:15

Egon von Greyerz by gbz
lördag 06, juni 2026, 12:50:17

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
fredag 05, juni 2026, 20:47:15

Stigande marknadsräntor pressar priset på guld. by gbz
onsdag 03, juni 2026, 22:58:41

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
onsdag 03, juni 2026, 16:49:42

Avslutad Guld säljes. 5 g tackor. by Birka
onsdag 03, juni 2026, 10:55:50

Hästen, Apan och Tuppen Lunar II serien by Kulkuri
tisdag 02, juni 2026, 21:30:12

Aktier en förlustaffär de senaste 100 åren - Dagens Industri by fåtöljpanda
söndag 31, maj 2026, 19:40:28

[SÄLJES] Vanliga och ovanliga silvermynt till salu, även Kina Pandor! by Fantom
lördag 30, maj 2026, 18:10:28

Hur deklarerar vi? Som sålt Guld 2025! by fåtöljpanda
lördag 30, maj 2026, 16:51:57

Boliden silvertackor numrerings mysterium? by mega_n
onsdag 27, maj 2026, 08:24:51

Guldtackor säljes (200 gram totalt) by Gurty
tisdag 26, maj 2026, 22:49:38

Bad jokes. by Tyr
tisdag 26, maj 2026, 15:02:54

Peter Schiff by Cash Is King
onsdag 20, maj 2026, 23:15:44