Författare Ämne: Gold nuggets i Australien - avhämtning?  (läst 26347 gånger)

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
SV: Gold nuggets i Australien - avhämtning?
« Svar #15 skrivet: torsdag 28, juni 2012, 14:55:31 »
GH - Det var en intresant story, ingen dans på rosor direkt att leta guld.

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2100
  • Affärsomdömen: 232
« Svar #16 skrivet: torsdag 28, juni 2012, 14:58:26 »
Spännande. Tack for info men nu blev man ju ännu mer sugen ;-)

Har själv letat guld i Sverige, Norge, Wales, Österike, Serbien, Nya Zeeland... men inte så mycket med mina metalldetektorer...

När det gäller Australien har jag bara letat(och hittat lite) safirer där(länge sedan)...

/Håkan

Utloggad Myntan

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 59
  • Affärsomdömen: 14
« Svar #17 skrivet: torsdag 28, juni 2012, 16:26:46 »
Det är klart att du ska åka till Australien och leta guld. Man ska inte räkna med att bli rik eller gå med vinst. Har man aldrig använt en metalldetektor och inte har kunskap i geologi så blir det ju inte lättare. Man kan läsa hur mycket som helst på nätet men man måste ut och göra det på riktigt för att lära sig. Hade jag vetat vad jag vet nu så hade så hade det varit rätt mycket lättare. Då
menar jag inte bara att hitta guld utan hur allt omkring funkar. Innan jag reste dit hade jag knappt varit utomlands innan. Några korta resor i Europa och jag hade kanske tältat 2 gånger innan. Så jag hade ju ingen aning om vad som väntade. Bli inte avskräckt för även en nybörjare kan ha tur och hitta guld. Det spelar ingen roll hur erfaren man är om man inte går över guldet. Att man
måste "walk over it" för att hitta guldet hörde man många gånger. Andra guldletare är ofta slarviga och kan missa en hel del. Vi hittade flera ställen med många dig holes men trots det hittade vi en hel del nuggets. Vi kunde inte fatta hur folk missat så mycket. Har man riktig tur så kan man hitta en virgin patch där ingen varit innan. Innan man sökt igenom området så vet man inte om det finns 3 g eller 300g totalt. Vi hittade två virgin patches med ca 25 nuggets ca 20g i varje. Det är riktigt spännande när man hittar bit efter bit och man inte vet var det kommer sluta.

Den ena patchen hittade vi bara 20 min utanför leonora jämte en liten grusväg. Otroligt att folk missat den innan. Jag hittade guld på dom mest oväntade ställen. T ex mitt i en väg och en annan som var två meter från en gammal lägereld. Det kanske låter enkelt men har man otur kan man få gå i veckor utan att hitta något. Vi var tre som letade samtidigt så det ökade ju chansen att hitta en patch. Tyvärr så finns det inte mycket mark där man kan söka utan tillstånd. Det går att söka tillstånd men det är lite jobb och kostar en slant. Inte alla bryr sig om tillstånd utan dom håller sig borta från andra och undvikar att bli upptäcka.

Kortade ner citatet för att minska behovet av scrollning. // Admin

Intressant att läsa det du upplevt, hur det gick det sedan när du skulle ut ifrån Australien med ditt guld? ( Nyfiken ) Har hört att tullen i Australien är rätt hårda.
« Senast ändrad: torsdag 28, juni 2012, 17:53:31 av Silverräven »

Utloggad hen

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 169
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #18 skrivet: torsdag 28, juni 2012, 16:36:37 »
är det inte lättare att bosätta sig där och leta guld på helgerna/ledig tid?

Utloggad GH

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 64
  • Affärsomdömen: 7
« Svar #19 skrivet: torsdag 28, juni 2012, 17:45:41 »
Det stämmer att tullen är hård. Guld är inga problem att ta ut ur Australien men det finns en gräns hur mycket kontanter/guld man får ta med sig. Liten risk att hitta så mycket. Däremot får man inte ta med sig så mycket in i Sverige tyvärr :( Över ca 5000:- så måste man betala moms. Är man fräck så chansar man i tullen när man kommer hem. 

är det inte lättare att bosätta sig där och leta guld på helgerna/ledig tid?
  Jag är inte säker på att det är helt enkelt att bosätta sig där. Turistvisum gäller i 3 månader. Jag har för mig att 12 mån arbetsvisum är ganska lätt att få om man är under 30 år. Det är ju inte som Sverige direkt där ju fler analfabeter som invandrar desto bättre för landet............
« Senast ändrad: torsdag 28, juni 2012, 17:50:40 av GH »

Utloggad dredge

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 65
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #20 skrivet: torsdag 28, juni 2012, 23:38:14 »

Den ena patchen hittade vi bara 20 min utanför leonora jämte en liten grusväg. Otroligt att folk missat den innan. Jag hittade guld på dom mest oväntade ställen. T ex mitt i en väg och en annan som var två meter från en gammal lägereld. Det kanske låter enkelt men har man otur kan man få gå i veckor utan att hitta något. Vi var tre som letade samtidigt så det ökade ju chansen att hitta en patch. Tyvärr så finns det inte mycket mark där man kan söka utan tillstånd. Det går att söka tillstånd men det är lite jobb och kostar en slant. Inte alla bryr sig om tillstånd utan dom håller sig borta från andra och undvikar att bli upptäcka.

Jag träffade en del som varit ute i månader och inte hittat en enda patch men dom hade istället hittat lite större random nuggets. Som du sa i början så är nästan allt lätthittat guld borta. Man kan fortfarande hitta en del små bitar som folk missat. Ofta är dom små runt 0.5g. Några små bitar är det nästan säkert att man hittar på två månader men räkna inte med att komma hem med 10 oz.

Jag hittade 60 nuggets ca 34g totalt på 7 veckor. Mina resekamrater hittade ungefär lika mycket. Man läser ofta om folk som hittar mängder med guld men hur ofta hör man om alla dom som inte hittar något alls? Jag skulle gärna åka tillbaka och göra om resan. Inte bara för att leta guld men också för att uppleva naturen, samla intressanta stenar och spendera några veckor för att se några andra delar än guldfälten i WA. Djur och natur är väldigt annorlunda jämfört med här. Vilda kameler, hästar, kängrur, gigantiska ödlor, ormar som dödar dig inom timmar, strutsar, märkliga fåglar, skorpioner, spindlar stora som en handflata, insekter som är mångdubbelt större än här. Tänk på att sommareperioden i Australien är fruktansvärt varm. Jag var där 1 aug till mitten av nov. I nov börjar det bli olidligt varmt på dagarna. Varmt på dagarna och så fort solen går ner så sjunker temperaturen. I början av aug så var det frost ibland när jag vaknade. Jag hade ingen aning om att det var så kallt på natten jag frös som *****.

Hjärtligt tack GH för din fina reseberättelse med diverse tips
och fina bildillustrationer.

Ganska säkert har det lilla intresse som jag väckte genom att
starta den här tråden ökat väsentligt i och med att du delat med
dig av din resa och de fina resultaten du "samlade in" under
7 veckor i WA.

Jag hoppas att du kommer att hjälpa mig med lite fler tips framöver
för att underlätta mitt val mellan WA eller invanda Afrika som guldmål
till vintern.

Jag förstår att förhållandena i WA är väldigt annorlunda än vad jag
är van vid.
I Afrika - där jag dessutom talar språket - har jag alltid hjälp av duktiga,
starka och lojala killar som bär grejor, kokar ris, nackar och plockar hönor,
röjer mark och gräver etc etc.

I WA måste man klara sig själv tillsammans med den teknik och proviant
man har med sig. Det är en betydande utmaning, inte minst mentalt tror jag.

Allt gott!

Utloggad GH

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 64
  • Affärsomdömen: 7
« Svar #21 skrivet: fredag 29, juni 2012, 13:13:27 »
Afrika låter väldigt spännande. Det skulle vara kul att åka dit någon gång. Du talade ju språket så du kanske är från Afrika? Guldström har ju varit i Sudan och kollat. Där kan man säkert hitta stora nuggets med metalldetektor.  Finns en video också
Sudan Gold 2010

Svenska ambassaden avråder dock från resor dit.
http://www.swedenabroad.com/sv-SE/Ambassader/Khartoum/Reseinformation/Reseinformation-Sudan/ 

"Särskild försiktighet bör iakttas i närheten av folksamlingar eller runt tidpunkten för fredagsbönen" ...  (Religion of peace?)

Har man bra kontakter där så kanske det är möjligt att åka dit. Jag hade aldrig vågat. Har du aldrig varit i Australien så tycker jag du ska åka dit. Kom ihåg att årstiderna i Australien inte är samma som här. Deras sommarperiod börjar i november ungefär. Så att åka dit i början av nov är ingen bra ide. När vi lämnade guldfälten i nov så hade många redan åkt hem. Det börjar bli för varmt helt enkelt.

Här kan du se väderstatistik http://www.bom.gov.au/climate/data/index.shtml

Du berättade att i Afrika så kan man få hjälp med att bära utrustning, röja mark, gräva. Det låter ju otroligt lyxigt. Vad kostar det om dagen?

Det stämmer att man får klara sig själv i WA. Fast det är inte så jobbigt som det kan låta. Det jobbiga är att överge den vardagliga lyxen t ex rinnande vatten, en riktig toalett, en skön säng att slänga sig i. Den fantastiska naturen och upplevelsen överväger det jobbiga. Man behöver inte åka 20 mil från närmsta stad för att hitta guld. Vi var ofta på campingen i Leonora. Där bor många guldletare som åker iväg tidigt på morgonen och kommer hem på kvällen. Dom åkte sällan mer än 7-8 mil enkel resa. Vi brukade tälta ute i bushen för att slippa köra 15 mil om dagen. Sen var 4-5 dag så åkte vi tillbaka till campingen och sov i tält där en natt. Fyllde på vatten, tvättade, snackade med andra guldletare. Folket där är väldigt trevliga och  bjöd på dricka, mat, sällskap. En del lät oss följa med ut och leta guld med dom. Hittar man själv guld så blir dom andra guldletarna väldigt nyfikna. Är man trevlig och bjuder på kall öl så får man lätt vänner där. Vi träffade många härliga,knäpp,udda,roliga,trevliga människor där.

Jag var rätt orolig för ormarna när jag kom dit. Jag kan säga att jag såg inte en enda orm på två månader. Då var jag väldigt noga med att kolla var jag sätter fötterna och jag gick aldrig i högt gräs. Jag såg spåren i sanden efter ormarna och bara det gjorde mig rädd. Kollar man var man sätter fötterna så är det ingen större fara.

Spindlar fanns överallt i alla storlekar. Jag tror inte det finns några dödliga spindlar i WA men blir man biten kan man blir riktigt dålig. Sålänge man är försiktig så är det ingen större fara. Stäng tältet på morgonen, använd handskar när du samlar ved på kvällen, Gå inte i tät terräng.

Utloggad dredge

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 65
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #22 skrivet: fredag 29, juni 2012, 23:02:48 »

Har man bra kontakter där så kanske det är möjligt att åka dit. Jag hade aldrig vågat. Har du aldrig varit i Australien så tycker jag du ska åka dit. Kom ihåg att årstiderna i Australien inte är samma som här. Deras sommarperiod börjar i november ungefär. Så att åka dit i början av nov är ingen bra ide. När vi lämnade guldfälten i nov så hade många redan åkt hem. Det börjar bli för varmt helt enkelt.

Du berättade att i Afrika så kan man få hjälp med att bära utrustning, röja mark, gräva. Det låter ju otroligt lyxigt. Vad kostar det om dagen?

Det stämmer att man får klara sig själv i WA. Fast det är inte så jobbigt som det kan låta.
Det jobbiga är att överge den vardagliga lyxen t ex rinnande vatten, en riktig toalett, en skön säng att slänga sig i. Den fantastiska naturen och upplevelsen överväger det jobbiga. Man behöver inte åka 20 mil från närmsta stad för att hitta guld. Vi var ofta på campingen i Leonora. Där bor många guldletare som åker iväg tidigt på morgonen och kommer hem på kvällen. Dom åkte sällan mer än 7-8 mil enkel resa.

Vi brukade tälta ute i bushen för att slippa köra 15 mil om dagen. Sen var 4-5 dag så åkte vi tillbaka till campingen och sov i tält där en natt. Fyllde på vatten, tvättade, snackade med andra guldletare. Folket där är väldigt trevliga och  bjöd på dricka, mat, sällskap. En del lät oss följa med ut och leta guld med dom. Hittar man själv guld så blir dom andra guldletarna väldigt nyfikna. Är man trevlig och bjuder på kall öl så får man lätt vänner där.
Vi träffade många härliga,knäpp,udda,roliga,trevliga människor där.

Jag var rätt orolig för ormarna när jag kom dit. Jag kan säga att jag såg inte en enda orm på två månader. Då var jag väldigt noga med att kolla var jag sätter fötterna och jag gick aldrig i högt gräs. Jag såg spåren i sanden efter ormarna och bara det gjorde mig rädd. Kollar man var man sätter fötterna så är det ingen större fara.

Spindlar fanns överallt i alla storlekar. Jag tror inte det finns några dödliga spindlar i WA men blir man biten kan man blir riktigt dålig. Så länge man är försiktig så är det ingen större fara. Stäng tältet på morgonen, använd handskar när du samlar ved på kvällen, Gå inte i tät terräng.

Tack GH för att du fyller på med fler upplysningar och intryck från din
nuggetresa i WA.
Intressant att det är så många som slår läger i Leonora mellan
dagspassen -- det är ju stor skillnad på att träffa folk 2-4 kvällar
i veckan mot att ligga ensam ute i fält veckovis.

En australier rådde mig, i likhet med dina råd, att inte välja WA under
södra halvklotets sommar.
Det är nog rätt och jag gissar att värmen bara är sååå torr - ingen
luftfuktighet alls som går att märka under dagtid?

När det gäller Sudan och andra guldställen kan man kanske lägga dem
i en annan tråd?

Jag kan inte eller tänka mig att resa varken till Sudan eller Sydsudan för
att leta guld i deras öknar.
Det är inte säkert att det är särskilt farligt egentligen, men det ligger något
motbjudande och svårbedömt i kulturmötet med "arabiska Afrika".

Om man Googlar på guldletning med detektor i Sudan så framkommer
det dessutom att många av ställena idag är hårt exploaterade och
dessutom nerskräpade med aluminium, colaburkar och all möjlig metall
som guldletare kastat omkring sig i öknen.

10 st duktiga och starka medhjälpare kostar kring 300 kr + deras mat/dag.

Rödlöga

• Gäst
« Svar #23 skrivet: söndag 22, oktober 2017, 10:49:15 »
Hittade denna gamla och intressanta tråd, som handlade om att åka till Australien och själv leta guld.
Tråden startades av medlem "dredge" som inte varit aktiv sedan December 2013.
Skulle va kul att höra från "dredge" hur det gick, och om du kom iväg på nån guldletarresa.
Eller om det är nån annan som vet om "dredge" kom iväg ?
Eller försvann bara intresset för forumet och ädelmetall ?
« Senast ändrad: söndag 22, oktober 2017, 10:52:55 av Rödlöga »

Rödlöga

• Gäst
« Svar #24 skrivet: söndag 22, oktober 2017, 12:31:29 »
Jag hittade detta på "nätet", troligen skrivet under 2011.
En person vid namn Lars Lennartsson, som tydligen verkar ha varit i Australien som letat guld vid flera tillfällen, och verkar ganska duktig på det också.
Om jag har förstått det han skriver rätt, så verkar det som att det går att hitta guld för 1000-tals kronor nästan varje dag ?
Jag har själv gått i guldletarbanor, och när man läser detta så blir ju suget änne starkare.
Tänk att få slippa snö, skatter och Socialdemokraterna och istället ge sig iväg till Australien och leta guld :)
http://www.metalldetektor.se/se/nyhetsbrev/brev121.html

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
Igår kl. 22:48

Säljes Libertads- 1 oz silver Spotpris by Rixen82
Igår kl. 19:59

KÖPES 2021 1oz LUNAR OX SILVER by AlbrechtDurer
Igår kl. 15:35