Författare Ämne: Frågor om Silver fr. Norge m.m.  (läst 1883 gånger)

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2162
  • Affärsomdömen: 69
SV: Frågor om Silver fr. Norge m.m.
« Svar #15 skrivet: måndag 17, juni 2019, 23:12:33 »
Det är ju sällan man ser en monsterbox till salu men det handlar väl om 2-3 % över spot gissar jag på.
Fick nog en släng av allsajmers. Tänkte nog på guldpriset. ;D

Utloggad Krugerangel

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 878
  • Affärsomdömen: 59
SV: Frågor om Silver fr. Norge m.m.
« Svar #16 skrivet: tisdag 18, juni 2019, 00:33:04 »
Det är ju sällan man ser en monsterbox till salu men det handlar väl om 2-3 % över spot gissar jag på.
Fick nog en släng av allsajmers. Tänkte nog på guldpriset. ;D
En svensk mynthandlare betalar nog 90% av spot för en box.

Vem på forumet kan konkurrera med sajterna ute på nätet? Och boxar är mycket sällan till salu här på forumet vad jag har sett(0 på 4år).
Jo, en här på forumet som jag snackade med i telefon en hel del för ett par år sedan påstod sig ha sålt många(5-10st ) boxar med maple leaf för spot eller om det var spot + tian. Om det stämde vet jag inte, men lät minst sagt lite konstigt :o

Har man kontakter så kan man säkert få tag i en monsterbox for 5 eller 10 spänn över spot.
Inte så ofta någon har en box med silver till salu, eller överhuvudtaget äger en.
Och dem som äger sådana köper för spot och säljer för spot i lite större kvanta än 1 box.
Dem som handlar så stort ligger lågt och förhåller sig nog till sina, ofta, autoriserade handlare.
Krångligt med momsfritt ut av Norge, som allt annat, det ska momsas in i EU.
Och stat, tull, banker, VISA, polis, google, facebook, gmail....ja dem spårar oss hela tiden så......
Antingen smuggla och riskera stora böter och förbaskat dyrt silver eller momsa det och med 50.-/mil i bilersättning blir det ju jätte-dyrt med alla timmar inräknade. Det finns ju buss också :)

Det är inte moms på valuta till Norge som är gamla lagar och som Sveriges och andra EU-staters befolkning inte har lyckats med att bevara genom sin demokrati.
Litauen var nog sista landet som fick smäll på pungen, skatte-pungen alltså. Hela befolkningen i EU betalar nu moms för mynt i form av "modern bullion silver".

I Spanien gick det så långt att myndigheterna stängde alla bullionhandlare. Ingen fick köpa eller sälja moderna bullion.
Mynthandlare existerar men några kilo-mynt finner man nog inte på display längre.
Smycken, som är med moms aka skatt, får säljas som vanligt.
Vet ej om detta stämmer men hörde något på "radion" för några år sedan.
Silver, folkets pengar, gåvan från Gud(enligt Bibeln ), beskattas nu i hela EU.

En -1 mynt är en valuta och valuta=currency=current sea finns beskrivet lite här och där av vad ordet "valuta" betyder och innebär.
Ordet "mynt" måste man också förstå innebörden av.
Svåra ord, ny hobby, nytt fackspråk.
Olika länder/stater, olika lagar.

ASE säljer bättre än maples och är därför 1 dollar dyrare än maples som nya, tex 2019.
Silverstackers tömde lagret på US-mint för några år sen då dem gick tomma för blanks från bla Sunshine-mint.
Så US-mint höjde priset 1dollar per stämpling till 3 dollar ut i "butik" så att silver-investorer helt enkelt övervägde de billigare mynten, maples, kangaroo och wiener t.ex.
1 dollar per Troy Ounce blir till många tusen dollar för dem som investerar tungt i silver.
Mest banker och fondbolag i USA, Indien och kanske Kina, misstänker jag.
Vart i världen alla t.ex eagles säljs per tiotusen Ozt vet jag faktiskt inte. Det hade varit intressant att se vilket land som köper mest eagles :)
De stora talen får man nog aldrig veta.

Varför krångla till det?
Det finns silver på forumet utan huvudbry för spot + 5-10-15-20:- och uppåt.
Prova med en köpes-annons.

Mvh
Krugern
« Senast ändrad: onsdag 19, juni 2019, 23:36:20 av Krugerangel »

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Tips till första guldköpet? by sff123
Idag kl. 14:33

Silver som privatperson? by JohanB
Idag kl. 14:06

Kärlek med förveckling by sff123
Idag kl. 12:50