investera i guld och silver   

investera i silver

+-

Författare Ämne: polis polis potatisgris  (läst 685 gånger)

Utloggad hen

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 170
  • Affärsomdömen: 0
polis polis potatisgris
« skrivet: torsdag 21, juni 2012, 12:55:40 »
hehe ;)

skämt åsido min frågeställning är; har sverige ett rättssamhälle kvar?

http://www.nsk.se/article/20120621/HASSLEHOLM/706209851/1129/-/bybor-grep-tjuv-8211-blev-sjalva-haktade

ett gäng bybor som har tröttnat på att förlora egendom, griper tjuven när han stjäl koppar, polisen kommer, släpper tjuven, och griper istället byborna.

asså jag menar...wtf :o :o

Utloggad Silverräven

• Administratör
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2471
  • Affärsomdömen: 23
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
SV: polis polis potatisgris
« Svar #1 skrivet: torsdag 21, juni 2012, 13:32:30 »
Händelser som den i artikeln tror jag det kommer bli mer av i framtiden. Det är ingen hemlighet att kriminella har väldigt mycket rättigheter inför lagen, ofta i kontrast med brottsoffrens. Dessutom blir polisen allt mindre effektiv i brottsbekämpning, något både befolkningen och de kriminella är medvetna om. I Sverige har bara polisen våldsmonopol, men för att detta skall fungera krävs att vi har en lagstiftning där den kriminella ställs tills svars, samt att polisen rycker ut och inte kategoriskt lägger ned utredningar "i brist på bevisning". Medborgargarden tror jag därför är något som kommer komma naturligt på sina håll i landet, på gott och ont. När folk inte längre känner att polisen skyddar dem och deras egendom så får man helt enkelt ta lagen i egna händer. Tråkig utveckling, men visar bara på att det tyvärr är var man för en själv som numera gäller.

Utloggad Kungsleden

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 113
  • Affärsomdömen: 22
« Svar #2 skrivet: torsdag 21, juni 2012, 14:26:52 »
hehe ;)

skämt åsido min frågeställning är; har sverige ett rättssamhälle kvar?

http://www.nsk.se/article/20120621/HASSLEHOLM/706209851/1129/-/bybor-grep-tjuv-8211-blev-sjalva-haktade

ett gäng bybor som har tröttnat på att förlora egendom, griper tjuven när han stjäl koppar, polisen kommer, släpper tjuven, och griper istället byborna.

asså jag menar...wtf :o :o

Som motvikt länkar jag till denna artikel:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15014265.ab

Utloggad Silverräven

• Administratör
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2471
  • Affärsomdömen: 23
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
« Svar #3 skrivet: torsdag 21, juni 2012, 14:39:10 »
Kungsleden: Notera att detta var i USA, där har man en helt annan syn på brott och straff än i Sverige. Där svider det rejält om du begår brott och döms för det, i Sverige är det "synd om" gärningsmannen, särskilt om brottsoffret försvarar sig med våld.

Utloggad Åbama

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 424
« Svar #4 skrivet: torsdag 21, juni 2012, 18:49:55 »
Skall man se det lite filosofiskt så är en tjuv en person som tar något han inte har rätt till, exempelvis pengar.

Staten å sin sida, tar enormt mycket pengar med motivationen att bland annat skydda oss mot brottslighet.

Om staten då inte skyddar oss mot brottslighet (trots tidigare sagda ufätstelse och tagen betalning).

Vad skiljer då staten moraliskt mot tjuven?

Jag menar därför att en sådan stat tvärtom helt saknar legitimitet, att staten därför är att jämställa med tjuven och skatt därför är stöld (så var vi igång med skattediskussionen igen).  ;)

Utloggad hen

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 170
« Svar #5 skrivet: torsdag 21, juni 2012, 19:49:49 »
Skall man se det lite filosofiskt så är en tjuv en person som tar något han inte har rätt till, exempelvis pengar.

Staten å sin sida, tar enormt mycket pengar med motivationen att bland annat skydda oss mot brottslighet.

Om staten då inte skyddar oss mot brottslighet (trots tidigare sagda ufätstelse och tagen betalning).

Vad skiljer då staten moraliskt mot tjuven?

Jag menar därför att en sådan stat tvärtom helt saknar legitimitet, att staten därför är att jämställa med tjuven och skatt därför är stöld (så var vi igång med skattediskussionen igen).  ;)

hehe håller med.

DOWN WITH THE STATE!!

Utloggad Kungsleden

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 113
  • Affärsomdömen: 22
« Svar #6 skrivet: torsdag 21, juni 2012, 19:56:08 »
Kungsleden: Notera att detta var i USA, där har man en helt annan syn på brott och straff än i Sverige. Där svider det rejält om du begår brott och döms för det, i Sverige är det "synd om" gärningsmannen, särskilt om brottsoffret försvarar sig med våld.

Jo visst är det USA, en bra motvikt än då. I staterna kan du komma ganska lindrigt undan där med (ex mord borträknat), i alla fall gång 1 och 2. Sen är du körd :).

Annonser

Coinex - Chinese Panda Coins

Senaste Inlägg

Ny medlem by Condor2ooo
Idag kl. 17:21

Det är troligt att inget kommer att slå silvret under de närmaste 10 åren by Shiv
Idag kl. 17:13

IRLAND by lordsinner
Idag kl. 13:34

Nytillkommen här.... by tysken
Igår kl. 19:15

Nybörjare by lordsinner
Igår kl. 13:32

http://www.svenskaguldreserven.se/ seriöst företag? by JohanS
Igår kl. 08:00

Oseriösa säljare på Tradera. by august
Igår kl. 07:04

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by KJG
Igår kl. 06:41

Oskar II guldmynt fake? by jerseph
tisdag 21, maj 2013, 16:58:18

Vart säljer t.ex. guldbrev vidare sitt guld? by JohanS
tisdag 21, maj 2013, 11:34:45

[Avslutad] 40 st philharmonics säljes by Dealer67
tisdag 21, maj 2013, 08:13:32

1kg bolidentacka med påse bytes mot annan 1kg silvertacka by Didimus
tisdag 21, maj 2013, 00:11:25

Dokumentärer/Föreläsningar/Intervjuer by Sarek
måndag 20, maj 2013, 18:20:43

Varför Kina kommer hålla uppe guldpriset, och USAs klena valutareserv by Cassius Clay
måndag 20, maj 2013, 14:53:41

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by Destecado
söndag 19, maj 2013, 15:57:26