Författare Ämne: Användning av silver?  (läst 4635 gånger)

Inloggad Hodja

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 48
  • Affärsomdömen: 11
SV: Användning av silver?
« Svar #15 skrivet: onsdag 12, juni 2019, 14:39:59 »
Jag samlar faktist på en hel del elektronik skrot med just ädelmetaller. Det innehåller mer gosaker per kg än den bästa utav gruvor.

hur tar man reda på vilka komponenter som är värda att samla, bara "ju äldre, desto bättre"?

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2162
  • Affärsomdömen: 69
« Svar #16 skrivet: onsdag 12, juni 2019, 15:18:47 »
Minneskort, hårddiskar, processorer mm allt med guldplätterade kontakter.
Mobiltelefoner innehåller också en del pm.

Utloggad Lincoln

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 31
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #17 skrivet: onsdag 12, juni 2019, 20:25:35 »
Jag samlar faktist på en hel del elektronik skrot med just ädelmetaller. Det innehåller mer gosaker per kg än den bästa utav gruvor.

hur tar man reda på vilka komponenter som är värda att samla, bara "ju äldre, desto bättre"?

Finns en hel del. Skulle kunna sammanställa i en ny tråd om intresse finns.

Inloggad Hodja

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 48
  • Affärsomdömen: 11
« Svar #18 skrivet: torsdag 13, juni 2019, 01:10:43 »

Finns en hel del. Skulle kunna sammanställa i en ny tråd om intresse finns.

Jag är intresserad :)

Inloggad laban77

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 218
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #19 skrivet: torsdag 13, juni 2019, 11:18:05 »
Visst är det intresant, men som jag har förstått det finns det inget vettigt sätt att utvinna metallerna på hobbynivå.

Utloggad Lincoln

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 31
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #20 skrivet: torsdag 13, juni 2019, 19:32:47 »
 Inte utan kemikunskaper. Men annars är det fullt möjligt. Lönsamheten för enbart silver är i många fall högst diskutabel dock.

Inloggad LJV

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 26
  • Affärsomdömen: 5
« Svar #21 skrivet: lördag 15, juni 2019, 19:02:48 »
Samtidigt ser vi dock en tydlig trend inom teknologi där man blivit duktigare att tillverka samma komponenter med betydligt mindre ädelmetallsinnehåll. En gammal pentium pro processor har tex mer än 0.4g guld. Processorer idag innehåller en bråkdel av det.

Exakt samma tendens såg man för brukandet av silver inom fotografi!

För att göra liknande foton för 20 år sedan gick det bara åt 1/3 - 1/4 del så mycket silver som för 50 år sedan.

Silver är visserligen den allra bästa ledaren av ström eller värme, men skillnaden till koppar är bara mycket liten.

Kan tänka brukandet av guld och silver idag inom elektronik är begränsat till endast de yttersta kontaktytorna. 

Inloggad LJV

• Medlem
  • *
« Svar #22 skrivet: tisdag 18, juni 2019, 21:02:02 »
Inte enbart silvrets praktiska användning påverkar priset. Det är såklart en faktor men tittar du historiskt när silvret har stuckit iväg har det knappast någon korrelation med industrins användning.

I detta klipp pratar de om från 60:00 (1h in) https://www.youtube.com/watch?v=lzjN0NjxtQo

Han tar upp bla, telefoner, datorer, solceller, elbatterier. Saken är att det inte riktigt går att ersätta silver med annat billigare material, utan silver och guld har egenskaper som inte finns i andra material.

En sak man knappast aldrig tar hänsyn till är allt silver som finns hos privatpersoner.

Är övertygad om att massor med typ gamla svenska 1-kronor skulle hamna i smältugnen, ifall silverpriset fördubblades inom kort!

Inloggad LJV

• Medlem
  • *
« Svar #23 skrivet: torsdag 04, juli 2019, 00:12:06 »
Minneskort, hårddiskar, processorer mm allt med guldplätterade kontakter.
Mobiltelefoner innehåller också en del pm.

Att man använder silver eller guld på elektriska kontaktytor är givetvis naturligt.
Båda metallerna har god ledning av ström och värme, men är dessutom i motsats till koppar ganska resistenta mot oxidbildning vid uppvärmning.

Däremot handlar det bara om milligram för att belägga bara ytan på kontakt-spetsarna.

Har forskat lite grand i ämnet men inte hittat något större bruk av silver för nuvarande uppfinningar, som kan komma i stort allmänt bruk de närmaste decennierna.

Silverpriset kommer nog fortsätta ännu mer nedåt mot guld, och idag kostar guld 93 gånger silver!

Inloggad glimbert

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 270
  • Affärsomdömen: 17
« Svar #24 skrivet: torsdag 04, juli 2019, 00:45:46 »
- Kläder, typ strumpor, där man vill ha bakteriedödande effekt för att motverka odör.
- Elektronik där man har behov av bättre ledare än koppar.
- Solpaneler.
- Medicinska intrument.
- Kolbaserade vattenfilter.
- Kullager
- Vissa typer av glas och speglar.

Farsan köpte även gitarrsträngar nyligen som var silverpläterade. Det var nytt för mig att strängar består av äkta silver.
« Senast ändrad: torsdag 04, juli 2019, 01:12:16 av glimbert »

Inloggad LJV

• Medlem
  • *
« Svar #25 skrivet: lördag 06, juli 2019, 20:26:26 »
Silverpriset mot guld försvagas hela tiden.

År ca 1870-1920 när Sverige hade guld-silvermyntfot 1 g guld motsvarar 15 g silver.
För ca 5 år sedan när mitt intresse för ädelmetaller började 1 g guld 75 g silver.
För några månader sedan var 1 g guld ca 87 g silver.
Idag är 1 g guld 93 g silver.

Finns ingen anledning tro något annat än att denna försvagning av silverpriset kommer att fortsätta!
Mycket av förklaringen handlar om att det lättfunna vask-guldet redan har hittats och utvunnits, där naturen själv har fixat anrikningen! 

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1404
  • Affärsomdömen: 44
« Svar #26 skrivet: söndag 07, juli 2019, 08:36:50 »
Silverpriset mot guld försvagas hela tiden.

År ca 1870-1920 när Sverige hade guld-silvermyntfot 1 g guld motsvarar 15 g silver.
För ca 5 år sedan när mitt intresse för ädelmetaller började 1 g guld 75 g silver.
För några månader sedan var 1 g guld ca 87 g silver.
Idag är 1 g guld 93 g silver.

Finns ingen anledning tro något annat än att denna försvagning av silverpriset kommer att fortsätta!
Du har kanske rätt. Men jag tror att du har fel. Att gå på en så extremt trendföljande analys som det låter som att du använder kommer att gå utmärkt tills den inte längre gör det.

Relationer mellan olika saker kan komma väldigt långt bort från vad rationell analys säger att det borde vara. Detta leder till felprissättningar i marknaden och det är ju exakt dessa felprissättningar som vi alla letar efter. Om allting var korrekt prissatt så skulle det ju vara game over för alla oss småsparare.

Så jag ser silvrets undervärdering mot guld (som du upprepade gånger hävdar bara kommer att fortsätta) på ungefär samma sätt som guldets undervärdering mot fiat: det stämmer tills det inte längre gör det.

Detta betyder inte att jag tycker att silver är bättre än guld, absolut inte. Men silver är annorlunda än guld och då blir GSR ett extremt trubbigt verktyg för prisanalys.

Inloggad cyber

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 420
  • Affärsomdömen: 8
« Svar #27 skrivet: tisdag 09, juli 2019, 15:30:32 »
Jag tycker GSR verkar vara rent hittepå.

Som jag förstått det så används silver till försvinnande liten del som värdebevarare och bryts på andra sätt än guld (silver oftast som en biprodukt av annan gruvverksamhet, guld oftast i mer eller mindre "rena" guldgruvor). Både efterfrågan och tillgång rör sig alltså helt frikopplat ifrån guldet, och därmed även priset.

Tidvis har kanske guld och silver rört sig tillsammans, men det säger väldigt lite om framtiden. Man kan lika gärna titta på guld-koppar-ratio eller guld-valfri-annan-metall (eller kanske t o m silver-gråsten-ratio...)

Jag tror att folk mest drömmer sig tillbaka till hur det var för länge sedan, då silver faktiskt användes som valuta, och därmed hade ett inneboende värde utöver vad man kan göra med det rent praktiskt.

Därmed inte sagt att man inte ska spara i silver (den har ett industriellt värde, är relativt sällsynt i jordskorpan, och är fin att titta på), men inte för att silver är "billigt uttryckt i guld".

Många av de som är ute och snackar om GSR (t ex Maloney) verkar dessutom vara folk som säljer silver-bullion, så man kan definitivt anklaga dem för att tala i egen sak...

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1404
  • Affärsomdömen: 44
« Svar #28 skrivet: lördag 13, juli 2019, 10:06:59 »
Apropos silverprisets utveckling och orsaker därtill, här har ni en färsk artikel från Alasdair Macleod:

https://www.goldmoney.com/research/goldmoney-insights/a-whale-is-accumulating-silver-futures

Huruvida han har rätt eller ej får framtiden utvisa, men jag håller med om mycket i det han skriver, ffa detta med att en utmärkt orsak till att CFTC valde att inte åtala JPM för manipulation av silvermarknaden skulle kunna vara att de helt enkelt inte agerade för egen position utan för en [väldigt stor] klients räkning.

Om han sedan har rätt i att silverpriset sannolikt lossnar i samband med nästa steg uppåt för guld ser jag som mer osäkert, men gissningsvis så vet vi hur det gick framåt årsskiftet.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

CLF by I_am_mine
Idag kl. 18:29

Kärlek med förveckling by fredrikwall67
Idag kl. 17:33

JZ checkar in by Kalle4001
Idag kl. 16:32

Tips till första guldköpet? by sff123
Idag kl. 14:33

Silver som privatperson? by JohanB
Idag kl. 14:06