investera i guld och silver   

investera i silver

+-

Författare Ämne: Silver vid en kollaps av dollar/euro  (läst 2242 gånger)

Utloggad walkingliberty

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 312
  • Affärsomdömen: 24
Silver vid en kollaps av dollar/euro
« skrivet: onsdag 20, juni 2012, 22:53:12 »
Har länge funderat på vad som skulle hända med silverpriset om Fiatvalutorna går i hypperinflation och blir helt värdelösa.

Skulle man kunna köpa ett hus,mat för en vecka eller en brödlimpa med 1oz silver?
Silver används mycket inom industrin men är ändå en monetär mentall.

Vad tror ni?

Utloggad Silvermånen

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 127
  • Affärsomdömen: 5
SV: Silver vid en kollaps av dollar/euro
« Svar #1 skrivet: onsdag 20, juni 2012, 23:10:46 »
När fiatvalutorna går i hypperinflation kommer vi garanterat att kunna handla med våra silvermynt.

Utloggad walkingliberty

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 312
  • Affärsomdömen: 24
« Svar #2 skrivet: onsdag 20, juni 2012, 23:20:03 »
När fiatvalutorna går i hypperinflation kommer vi garanterat att kunna handla med våra silvermynt.
Jo, det tror jag med, fast jag tänkte se vad ni tror om värdet på tex en eagle går ner eller så går det upp lite/måttligt eller så går värdet upp supermycket.
Själv så tror jag inte att man ska kunna köpa ett hus för en Eagle men tror snarare att man kommer kunna göra det med en monsterbox.

Värdet på guld/silver kan aldrig försvinna men det kan gå ner riktigt mycket, så det känns säkrare att ha guld/silver istället för några siffror på banken eller några bitar papper med bläck på.

Fast framtiden för guld och silver ser snarare ljus ut :)

« Senast ändrad: onsdag 20, juni 2012, 23:22:00 av walkingliberty »

Utloggad Silverräven

• Administratör
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2473
  • Affärsomdömen: 23
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
« Svar #3 skrivet: onsdag 20, juni 2012, 23:26:29 »
Jag inbillar mig inte att jag ska kunna handla med mina silvermynt här i Sverige vid en valutakollaps, av den enkla anledning att folk i gemen inte har en aning om vad ett silvermynt är, vad det är värt eller vad det kan användas till. Förutom oss här upplever jag att det mestadels bara är äldre som är/varit myntsamlare som vet varför t ex en gammal enkrona är värd mer än en modern dito.

Min största förhoppning är därför att "växla in" metallerna mot något annat av värde vid lämpligt tillfälle i framtiden, dock inte allt på en gång. Även jag vill se möjligheten att använda mynten som betalningsmedel, jag tror bara att inte att det helt plötsligt magiskt blir så. Hoppas dock att jag har fel :)

Utloggad kristensson

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1620
  • Affärsomdömen: 8
« Svar #4 skrivet: onsdag 20, juni 2012, 23:28:19 »
Jo, det tror jag med, fast jag tänkte se vad ni tror om värdet på tex en eagle går ner eller så går det upp lite/måttligt eller så går värdet upp supermycket.
Själv så tror jag inte att man ska kunna köpa ett hus för en Eagle men tror snarare att man kommer kunna göra det med en monsterbox.

Värdet på guld/silver kan aldrig försvinna men det kan gå ner riktigt mycket, så det känns säkrare att ha guld/silver istället för några siffror på banken eller några bitar papper med bläck på.

Fast framtiden för guld och silver ser snarare ljus ut :)

Om de går upp/ned jämfört med fiat saknar nog betydelse.
Frågan är snarare att jämföra med annat typ hur månha oz kostar ett hus eller bensin till bilen mm mm

Utloggad Silvermånen

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 127
  • Affärsomdömen: 5
« Svar #5 skrivet: onsdag 20, juni 2012, 23:30:46 »
Om hanlaren själv får välja vid en valutakollaps tror jag att valet är lätt.

Utloggad mithril_hunter

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 164
  • Affärsomdömen: 3
« Svar #6 skrivet: torsdag 18, oktober 2012, 13:32:49 »
Om vi får en global valutakollaps så tror jag att guld i första hand skulle få den monetära rollen. Silver skulle även det få monetära egenskaper. Idag har silver i stort sett enbart ett industriellt värde och till skillnad från guld en obefintlig ädelmetallspremie.

Visst så har inte folk i allmänhet koll på värdet på PM idag men vid en valutakollaps så skulle de få det väldigt snabbt. Faktiskt mycket lättare att förstå värdet på tex silver än en FIAT-valuta under en pågående hyperinflation.

Troligtvis kanske vi skulle få se en ratio 1:10 guld/silver och man kan då växla in sitt silver mot guld.

Intressant är att nyligen under hyperinflationen i Simbabwe kostade en brödlimpa 0,1 gram guld vilket med dagens guldpris är ca: 38kr. Detta i ett land där en brödlimpa borde kosta ca: 5kr med tanke på dess ekonomiska standard.

Så hyperinflationen i Zimbabwe gjorde inte att guld ökade i "värde" utan snarare tvärt om. Detta beror på flera faktorer och den största anledningen är att hyperinflationen var lokal. I resten utav världen så hade ju inte priset/värdet på guld förändrats något.

Länk till film som visar människor i Zimbabwe vaska guld för att få mat. Det enda affärer tog emot som betalningsmedel var guld.

Zimbabwe Super Hyper Inflation

Utloggad Ebenezer

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 301
  • Affärsomdömen: 14
« Svar #7 skrivet: torsdag 18, oktober 2012, 14:27:33 »
Jag skulle snarare dra slutsatsen att guldpriset sjönk på grund av politisk instabilitet. Det är svårt att avgöra vad saker är värda under en hyperinflation, vilket leder till att det viktigaste (näring, vatten, skydd) ökar drastiskt i värde eftersom när allt kommer omkring, så är det bara det som egentligen är värdefullt.

Utloggad SoulCrew

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 491
  • Affärsomdömen: 14
« Svar #8 skrivet: torsdag 18, oktober 2012, 17:21:36 »
Själv är jag av åsikten att det var den kollapsande matproduktionen som drev upp priserna. En gång i tiden var landet känt som afrikas kornbod, massor av farmer beslagtogs/konfiskerades och de nya innehavarna saknade relevant kompetens att driva dem. Massor av bördig jord eroderade bort. Hyperinflationen gjorde att import av mat försvårades även om den politiska viljan funnits vilket den inte gjorde. Brist på mat driver upp priset, sen kan du mäta det i guld eller fiat eller löv, ekvationen ändras inte ändå så länge männsikor vill äta.

Inloggad Åbama

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 444
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #9 skrivet: torsdag 18, oktober 2012, 19:01:14 »
Frågan om matpriser är dubbelbottnad. Min gissning är också att prisökningen på mat i Zimbabwe berodde på minskad lokal produktion och att det saknades pengar att importera mat till landet med. De som hittat några guldkorn kunde köpa bröd för pengarna. De som inte hade det fick gå hungriga. Precis som SoulCrew skriver, blev Zimbabwe urfattigt p.g.a. den av Palme tidigare så hyllade Mugabe.

Ser man vad som hände under The (Last) Great depression, under 30-talet, så sjönk priset på spannmål kraftigt. Priset på bördig jordbruksmark föll i USA med 75% på bara ett år. Visserligen förekom det då ingen hyperinflation. Det som däremot drev ned priserna var att efterfrågan minskade då folk hade allt mindre köpkraft.

Det man kan vara säker på är att i Hyperinflation blir varor dyrare i traditionell valuta. En annan sak som är säker är att om valutan kolappsar helt kommer andra medel för handel ta över funktionen för valuta. I Argentina under deras hyperinflation, blev smycken ett vanligt bytesmedel.

Silver är till stora delar en industriell metall. Vid en rejäl valutakris är det rimligt att anta att den industriella efterfrågan minskar kraftigt. Det som däremot då kan hålla upp och kanske till och med öka värdet (köpkraften) för silver, är att silvret blir en tillflykt för människor som vill skydda sin köpkraft och sitt kapital. Kort och gott att silver återfår en del av sin monetära glans. Om det händer återstår att se.

En sak är säker, silvret lär aldrig bli helt värdelöst. Något en FIAT-valuta mycket väl kan bli och många, många gånger har blivit historiskt.
« Senast ändrad: torsdag 18, oktober 2012, 21:06:00 av Åbama »

Utloggad mithril_hunter

• Silvermedlem
« Svar #10 skrivet: fredag 19, oktober 2012, 20:47:06 »
Precis som ni säger och som jag sa så är det många faktorer som spelar roll. I ett globalt hyperinflationscenarie så skulle det politiska läget vara mycket instabilt överallt och matdistributionen mm skulle fallera på många håll. Butiker skulle gapa tomma i städerna osv.

Så frågan är ju hur skiljer sig hyperinflationen i Simbabwe från en global framtida hyperinflation? Kommer verkligen guldet/silvret att bli värt massor?. I zimbabwes fall så blev ju inte guldet värt massor. Jag skulle tro att en kraftig inflation istället för hyperinflation skulle vara mest lönsamt för de som sitter med PM. Mitt under en rasande hyperinflation är det bättre att sitta med ett stort matlager osv och när stormen lag sig så får man se vad man kan få för sitt guld. Kanske en liten herrgård..  ;D

Utloggad Goldfinger

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 458
« Svar #11 skrivet: fredag 19, oktober 2012, 21:10:56 »
Har länge funderat på vad som skulle hända med silverpriset om Fiatvalutorna går i hypperinflation och blir helt värdelösa.

Skulle man kunna köpa ett hus,mat för en vecka eller en brödlimpa med 1oz silver?

Vad tror ni?

I ett hyperinflationsscenario kommer alla reala tillgångar att ha ett värde. Du kommer inte att kunna köpa ett hus för 1 oz silver då både ädelmetaller och hus har reella värden. Du måste tänka tvärt om, under hyperinflation har alla reala tillgångar, mark, hus, ädelmetaller etc ett bestående värde och kan bytas mot annat. Det är bara fiat valutor som tappar köpkraft.

Inloggad Åbama

• Palladiummedlem
« Svar #12 skrivet: fredag 19, oktober 2012, 21:34:25 »
Kommer verkligen guldet/silvret att bli värt massor?.

Guldet blir inte värt massor, guldet behåller däremot sin köpkraft, när sedlarna i din plånbok förlorar den.

I ett hyperinflationsscenario kommer alla reala tillgångar att ha ett värde. Du kommer inte att kunna köpa ett hus för 1 oz silver då både ädelmetaller och hus har reella värden. Du måste tänka tvärt om, under hyperinflation har alla reala tillgångar, mark, hus, ädelmetaller etc ett bestående värde och kan bytas mot annat. Det är bara fiat valutor som tappar köpkraft.

Sant iofs. men i hyperinflationsscenariot, lär många reella tillgångslag falla dramatiskt i värde även om de aldrig blir helt värdelösa.

Vid ett inflationsscenario lär den första försvarsmekanismen vara att höja räntan kraftigt. Något som gör att exempel fastigheter dyker som en sten.

Vid ett hyperinflationsscenario lär arbetslösheten öka något lavinartat. Något som det också lär få påverkan på fastighetspriser och många andra tillgångar, även om de utgör en reell tillgång. Sedan vad fastigheter i ett sådant scenario kostar i silver eller guld. Ja vem vet?

Utloggad mithril_hunter

• Silvermedlem
« Svar #13 skrivet: fredag 19, oktober 2012, 21:37:22 »

Vad tror ni?

Så är det förutom med just PM. PM har historiskt sätt och borde även vid en kommande hyperinflation öka i värde i förhållande till andra reella värden såsom hus etc.. Detta just på grund utav den monetära bonusen. FIAT blir värdelöst och det är krångligt att hålla på med byteshandel.

Men framförallt medelklassen som har lite pengar undansparat kommer att fly in i PM för att skydda sina pengar. 300.000kr på banken får man inte något hus för etc under en pågående hyperinflation men du kanske kan få några uns silver i alla fall så att du slipper se dina 300k bli värt nada..

Utloggad Goldfinger

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 458
« Svar #14 skrivet: fredag 19, oktober 2012, 21:46:18 »

Guldet blir inte värt massor, guldet behåller däremot sin köpkraft, när sedlarna i din plånbok förlorar den.

Sant iofs. men i hyperinflationsscenariot, lär många reella tillgångslag falla dramatiskt i värde även om de aldrig blir helt värdelösa.

Vid ett inflationsscenario lär den första försvarsmekanismen vara att höja räntan kraftigt. Något som gör att exempel fastigheter dyker som en sten.

Vid ett hyperinflationsscenario lär arbetslösheten öka något lavinartat. Något som det också lär få påverkan på fastighetspriser och många andra tillgångar, även om de utgör en reell tillgång. Sedan vad fastigheter i ett sådant scenario kostar i silver eller guld. Ja vem vet?

Helt rätt. Jag talar i generella termer. Givetvis så har ett hus enbart ett reellt värde om man kan bo kvar och "övervintra" under hyperinflation. Där har onekligen mer lättomsatta värden som PM en klar fördel som kan utnyttjas som valuta.

Givetvis kommer det att inträffa lägen där man tvingas sälja egendom och där marknadskrafterna helt sätts ur spel eller fungerar beroende hur man ser på situationen
« Senast ändrad: fredag 19, oktober 2012, 22:01:11 av Goldfinger »

Utloggad mithril_hunter

• Silvermedlem
« Svar #15 skrivet: fredag 19, oktober 2012, 21:48:49 »

Där tror vi isåfall olika. Min bedömning är att guld och silver kommer öka i värde. FIAT valutor är i detta skede helt ointressant och beräkningen utav värde blir istället om man kommer kunna köpa mer hus, mer bil, mer olja mer mark osv för 1kg under en kommande hyperinflation än vad du kan få för 1kg guld idag.

Jag tror det eftersom guld samt silver kommer att få en monetär roll samt att alla människor på jorden kommer helt plötsligt vilja ha PM. Stor efterfrågan och litet/begränsat utbud brukar leda till ett högt värde/pris.

Inloggad Åbama

• Palladiummedlem
« Svar #16 skrivet: fredag 19, oktober 2012, 21:53:00 »

Där tror vi isåfall olika. Min bedömning är att guld och silver kommer öka i värde. FIAT valutor är i detta skede helt ointressant och beräkningen utav värde blir istället om man kommer kunna köpa mer hus, mer bil, mer olja mer mark osv för 1kg under en kommande hyperinflation än vad du kan få för 1kg guld idag.

Jag tror det eftersom guld samt silver kommer att få en monetär roll samt att alla människor på jorden kommer helt plötsligt vilja ha PM. Stor efterfrågan och litet/begränsat utbud brukar leda till ett högt värde/pris.

Fast vi är nog ändå mer överens än vad du tror. Skillnaden är vad du tror är konstanten. Jag tror guld och silver är konstanter. Jag tror inte det är guld och silver som ökar i värde utan andra tillgångar som i så fall förlorar i värde i förhållande till guld och ev. silver.

Utloggad mithril_hunter

• Silvermedlem
« Svar #17 skrivet: fredag 19, oktober 2012, 21:59:38 »
Haha.. Sant! vilket gör att slutsatsen blir densamma. Den skålar vi på  :)

Utloggad mega_n

• Global Moderator
  • Guldmedlem
  • *
  • Antal inlägg: 965
  • Affärsomdömen: 65
« Svar #18 skrivet: fredag 19, oktober 2012, 22:00:59 »

Jag tror inte att folk kommer vilja sälja sina hus, bilar och andra skuldköpta prylar. Grejen är att de kommer bli tvungna för att överleva då skulderna förfaller och arbetsmarknaden viker etc. Det är i det sammanhanget som guld/silver och andra fullägda saker kommer stiga i värde relativt dem...

/H

Utloggad kristensson

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1620
  • Affärsomdömen: 8
« Svar #19 skrivet: lördag 20, oktober 2012, 08:47:57 »
Läser med intresse vad ni skriver ovan och min slutsats blir.

Guld blir den "sista" bubblan som spricker

Annonser

Coinex - Chinese Panda Coins

Gold and Silver

Senaste Inlägg

Enorma blankningar i guld by Dealer67
Idag kl. 06:20

Eget silvermynt/medalj by 2818181
Idag kl. 00:52

Vad kommer att hända med guld och silverpriset. by kristensson
Igår kl. 23:43

Avyttra icke PM mynt by jens75