Författare Ämne: Varför tillåter vi det här egentligen?  (läst 20502 gånger)

Utloggad tysken

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 111
  • Affärsomdömen: 20
SV: Varför tillåter vi det här egentligen?
« Svar #15 skrivet: onsdag 20, juni 2012, 23:07:31 »
jag ser den okontrollerad kredittillväxten som det största problemet med penningpolitiken de senaste 10-15åren i europa/usa. Det är helt sjukt att RB tillåtet en kredittillväxt på typ 10% då den underliggande ekonomin växte med 3-5%. Tycker inte nödvändigtvis att en valuta behöver vara uppbackad med ädelmetaller men dock tycker jag att en bra stat bör erbjuda medborgarna detta som ett alternativ (t ex som i Utah och liknande platser). Som alla här vet har metallvärdet i gamla svenska mynt stigit typ 30-150gånger de senaste 100åren. Att beskatta inflation är inte rättvist, detta gäller dock även aktier/hus/obligationer etc.

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
« Svar #16 skrivet: onsdag 20, juni 2012, 23:24:59 »
svårt jämföra inflation då man under årens lopp ändrat beräkningarna.
om vi räkna som på 60-talet fick vi nohg en annorlunda siffra

Utloggad hen

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 169
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #17 skrivet: torsdag 21, juni 2012, 00:18:15 »
Kanske en dum och off topic fråga.
Men hur hög inflation har vi egentligen?

9% är det

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
« Svar #18 skrivet: torsdag 21, juni 2012, 00:20:30 »

9% är det

Jag vet att KPI är en grovt missvisande modell för att beräkna inflation, men har du en källa på att det är 9% och hur det i så fall är uträknat?

Utloggad norpan

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 93
  • Affärsomdömen: 1
« Svar #19 skrivet: torsdag 21, juni 2012, 08:14:53 »
Den ursprungliga definitionen av inflation är en ökning av mängden pengar.
SCB håller reda på penningmängden med två mått som kallas M1 och M3.

http://www.scb.se/Pages/TableAndChart____282807.aspx

Om vi tar M3 som speglar hur mycket pengar som faktiskt finns på marknaden så har inflationen varit 6,8% i snitt under de senaste 10 åren. 2006 och 2007 låg den på över 15% (under finansboomen).

Vad gäller KPI så är det förstås intressant om man vill veta levnadskostnader, men att säga att KPI är ett mått på inflationen är felaktigt. Vad man kan säga kvalitativt är att när det råder inflation så kommer värdet på pengar att minska. Det minskade värdet på pengar betyder att den allmänna prisnivån ökar mer än den hade gjort annars. Detta betyder inte med nödvändighet ökade priser i kronor, eftersom effektiviseringar i produktion gör att priserna minskar.

Dessutom ökar inte priserna lika mycket för olika varor. De priser som ökar först är de som är närmast källan till inflationen eftersom det är där de nya pengarna finns. Eftersom huslån har stått för en stor del av inflationen så är det också naturligt att det är huspriserna som har ökat mest.

Utloggad moonlight81

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 312
  • Affärsomdömen: 8
« Svar #20 skrivet: torsdag 21, juni 2012, 12:32:26 »
Den ursprungliga definitionen av inflation är en ökning av mängden pengar.
SCB håller reda på penningmängden med två mått som kallas M1 och M3.

http://www.scb.se/Pages/TableAndChart____282807.aspx

Om vi tar M3 som speglar hur mycket pengar som faktiskt finns på marknaden så har inflationen varit 6,8% i snitt under de senaste 10 åren. 2006 och 2007 låg den på över 15% (under finansboomen).

Vad gäller KPI så är det förstås intressant om man vill veta levnadskostnader, men att säga att KPI är ett mått på inflationen är felaktigt. Vad man kan säga kvalitativt är att när det råder inflation så kommer värdet på pengar att minska. Det minskade värdet på pengar betyder att den allmänna prisnivån ökar mer än den hade gjort annars. Detta betyder inte med nödvändighet ökade priser i kronor, eftersom effektiviseringar i produktion gör att priserna minskar.

Dessutom ökar inte priserna lika mycket för olika varor. De priser som ökar först är de som är närmast källan till inflationen eftersom det är där de nya pengarna finns. Eftersom huslån har stått för en stor del av inflationen så är det också naturligt att det är huspriserna som har ökat mest.

Bra skrivet är du professor i Nationalekonomi  ;) , Di.se skriver idag om att inflationen har minskat pga. att det speglas i det lägre oljepriset, men då kan det vara som du skriver att det kan också bero på effektiviseringar i produktion som gör att priserna minskar. Kan inte vara svårt att jobba på di  :D

Utloggad norpan

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 93
  • Affärsomdömen: 1
« Svar #21 skrivet: torsdag 21, juni 2012, 12:42:52 »
Bra skrivet är du professor i Nationalekonomi  ;) , Di.se skriver idag om att inflationen har minskat pga. att det speglas i det lägre oljepriset, men då kan det vara som du skriver att det kan också bero på effektiviseringar i produktion som gör att priserna minskar. Kan inte vara svårt att jobba på di  :D

En annan källa till lägre pris är förstås lägre efterfrågan. Om folk börjar spara för att de är oroliga för framtiden så blir det mindre efterfrågan på till exempel olja, vilket leder till att oljepriset minskar.

Sen är det ju inte direkt fri marknad på olja, USA har till exempel en "strategisk oljereserv", just nu 696 miljoner fat, som de kan använda för att se till att priset inte ökar för mycket, för då blir ju bensinen dyr och då klagar väljarna. Och det finns andra politiska sätt att styra priset, till exempel genom att kriga.

Men att mäta inflationen genom att titta på priser är inte bara fel, det är också onödigt, för det är ganska lätt att titta på mängden pengar direkt.

Utloggad moonlight81

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 312
  • Affärsomdömen: 8
« Svar #22 skrivet: torsdag 21, juni 2012, 16:07:35 »

En annan källa till lägre pris är förstås lägre efterfrågan. Om folk börjar spara för att de är oroliga för framtiden så blir det mindre efterfrågan på till exempel olja, vilket leder till att oljepriset minskar.

Sen är det ju inte direkt fri marknad på olja, USA har till exempel en "strategisk oljereserv", just nu 696 miljoner fat, som de kan använda för att se till att priset inte ökar för mycket, för då blir ju bensinen dyr och då klagar väljarna. Och det finns andra politiska sätt att styra priset, till exempel genom att kriga.

Men att mäta inflationen genom att titta på priser är inte bara fel, det är också onödigt, för det är ganska lätt att titta på mängden pengar direkt.

Är väl därför amerikanska staten uppmuntrar folket att köra mycket bil och konsumera och åter konsumera hehe  :D

Utloggad Silvermånen

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 138
  • Affärsomdömen: 5
« Svar #23 skrivet: torsdag 21, juni 2012, 16:42:50 »
Klart att vi ska konsumera jag har då konsumera i dag alldels nyss, 60 oz nu är det bara att invänta paket från Estland.

Utloggad hen

• Silvermedlem
« Svar #24 skrivet: torsdag 21, juni 2012, 19:49:04 »

9% är det

Jag vet att KPI är en grovt missvisande modell för att beräkna inflation, men har du en källa på att det är 9% och hur det i så fall är uträknat?

har läst det lite här o var, du kan la söka annars på det. kpi är ju så fel, tror det är för att lura medborgarna.

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
« Svar #25 skrivet: fredag 22, juni 2012, 11:07:39 »
För att snabbt besvara frågan i trådrubriken:

Vi tillåter allt att pågå genom att vi genom demokrati har lagt ansvaret på våra politiker i stället. De flesta av oss är antingen lyckligt ovetande, eller så knyter man näven i fickan och mumlar lite surt för sig själv. Det förstnämnda är troligen vanligast i Sverige, vilket jag märker på mina vänner när jag berättat vilka problem i samhället jag stör mig på. Brukar få en förvånad blick som om jag kom från en annan planet.

Kanske ingen slump att Reinfelt kallar oss för "det sovande folket", det ligger mycket i det.

Utloggad hen

• Silvermedlem
« Svar #26 skrivet: fredag 22, juni 2012, 11:58:28 »

Vi tillåter allt att pågå genom att vi genom demokrati har lagt ansvaret på våra politiker i stället. De flesta av oss är antingen lyckligt ovetande, eller så knyter man näven i fickan och mumlar lite surt för sig själv. Det förstnämnda är troligen vanligast i Sverige, vilket jag märker på mina vänner när jag berättat vilka problem i samhället jag stör mig på. Brukar få en förvånad blick som om jag kom från en annan planet.

Kanske ingen slump att Reinfelt kallar oss för "det sovande folket", det ligger mycket i det.

fast vad är demokrati egentligen? det finns 7partier och alla håller med varandra om alla stora frågor. inte en enda säger att vi ska gå ur eu, bygga hus åt våra hemlösa, satsa på vettiga investeringar osv osv. SD ser jag inte som särskilt seriösa.

så folk har inte så mycket o välja på, man väljer mellan pest eller kolera.

Utloggad Åbama

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 723
« Svar #27 skrivet: fredag 22, juni 2012, 13:35:24 »

fast vad är demokrati egentligen? det finns 7partier och alla håller med varandra om alla stora frågor. inte en enda säger att vi ska gå ur eu, bygga hus åt våra hemlösa, satsa på vettiga investeringar osv osv. SD ser jag inte som särskilt seriösa.

så folk har inte så mycket o välja på, man väljer mellan pest eller kolera.
Jag ser faktiskt inte heller någon större skillnad på riksdagspartierna i sjuklövern. För mig står de för ungefär samma skit, även om det finns svaga nyansskillnader.

Fast du glömmer en sak. De frågorna du lyft fram är de som är viktiga för dig. Det betyder inte att de är viktiga för någon annan.

Du skriver om vettiga investeringar, vad är exempelvis det?

För att vara lite djävulens advokat då. Bygga hus åt hemlösa? Det finns redan idag i socialtjänstlagen en rättighet till en bostad, men förutsätter att den som får bostaden inte själv straffar ut sig, genom exempelvis missbruk eller genom att föra ett jävla liv i den temporära bostaden tillhandahållen av staten.

Jag tycker det resonemanget dessutom är intressant ”jag kräver en bostad”.

Vem är den som kan ställa krav att någon skall satsa eller avstå kapital för att bygga bostäder på en reglerad marknad, om denne inte är villig att göra det själv? Vem har rätt att bestämma över andra människors medel? Om du anser att sådant bestämmande bör finnas, då har du redan där indirekt accepterat systemet. Varför då kritisera det?

Jag flyttade hemifrån som 16-åring, hyrde ett hus mitt ute i skogen, där uppvärmningen bestod av en kamin. På vintern kunde jag vakna på morgonen med åtta grader i huset och fruset vatten. Jag jobbade extra efter skolan, för att kunna betala för mig. Allt för att det boendet var bättre för mig än att bo i föräldrahemmet. Om jag redan som 16-åring kunde göra den uppoffringen, vad har då någon annan människa för rättighet att ställa krav på att ha ett gratis boende, indirekt på min bekostnad?

Det är lite magstarkt att tala om ett avskaffande av staten, samtidigt som du vill att den istället borde prioritera sådant du tycker är viktigt. Det är exakt det som de som sitter i staten tycker de gör, de prioriterar det som är viktigt för dem.

För mig är en sak viktig. Jag vill ha frihet. Jag vill ha friheten på exakt samma villkor och förenat med exakt samma skyldigheter som för någon annan. Jag kräver inte att särbehandlas och att någon annan skall bekosta mitt liv, lika lite som jag anser någon annan kan ställa krav på mig att bekosta deras.

Jag vill se en mycket begränsad stat där staten står för ett grundskydd av medborgarna. Detta i avseendet rättskydd, försvar, skola, vård och omsorg. Resten kan vi avskaffa. Ett samhälle där friheten slutar vara frihet när den kränker någon annan. Där statens främsta skyldighet är att skydda de som bär upp den. Inte som idag, plundra de som bär upp staten.

Glad midsommar!
« Senast ändrad: fredag 22, juni 2012, 13:39:01 av Åbama »

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by gbz
Idag kl. 20:08

Irankriget by gbz
söndag 07, juni 2026, 22:33:02

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka