Författare Ämne: Varför tillåter vi det här egentligen?  (läst 20506 gånger)

Utloggad hen

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 169
  • Affärsomdömen: 0
Varför tillåter vi det här egentligen?
« skrivet: onsdag 20, juni 2012, 01:12:49 »
vad är pengar? vad är kapital? är pengar papper?

för ett par tusen år sen kom man på att man skulle handla med guld (och sedan med silver o allt vad det nu var) för att byta varor med varandra. guld är segt att hitta, svårt att få fram och blänger rätt fräckt. guld representerade ett värde. samma med silver.

och det har varit så här väldigt länge. det är ju framtill nu som folk inte har något värde egentligen, i sina pengar. nu är det bara ett förtroende, dvs jag tror att en 100 lapp är värd 100 kr därför går byteshandeln rätt bra i samhället. för 100år sen var det uppbackat av silver och guld, så det fanns ett riktigt värde i pengarna.

vad jag vill komma till så här på kvällskvisten; varför tillåter människor att bli totalt grundlurade? vi har en inflation som är på 9% (inflation är stöld), vi har inget riktigt värde i våra pengar, vi kan se fram emot en hyperinflation troligen i framtiden. ibland undrar jag om det är jag som är knäpp för ingen verkar bry sig övh.
« Senast ändrad: onsdag 20, juni 2012, 11:50:59 av MrLibertad »

Utloggad walkingliberty

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 311
  • Affärsomdömen: 24
SV: varför tillåter vi det här egentligen?
« Svar #1 skrivet: onsdag 20, juni 2012, 08:21:09 »
De flesta förstår inte eller orkar inte förstå....

När jag har försökt diskutera detta med personer som inte har tänkt på detta så brukar man få höra att man är för negativ,staten kommer att fixa det, guld och silver är onödigt mm.

Men vissa av oss har ju insett detta och börjat köpa guld/silver tex oss på forumet.

Utloggad Silvermånen

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 138
  • Affärsomdömen: 5
« Svar #2 skrivet: onsdag 20, juni 2012, 09:27:57 »
Tänk om folk viste, då skulle det bli dyrt att handla ädelmetaller och flykt fråm banker det kommer att komma.

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
« Svar #3 skrivet: onsdag 20, juni 2012, 10:33:42 »
Så länge systemet med förtroendebaserad valuta fungerar så kommer majoriteten av folket aldrig att nämnvärt reagera. Gemene man är oftast för ointresserad för att orka bry sig, tyvärr. Det är samma sak i min bekantskapskrets. Jag hade för något år sen en lång diskussion med en av mina närmaste vänner och förklarade varför jag lägger mina pengar på guld och silver, vilket han tyckte lät som en bra idé. Han avslutade med att berätta att han planerade att börja köpa fonder för att han trodde starkt på framtiden (detta var strax efter att Greklandskrisen hade uppdagats i media...). Jag frågade honom då varför han inte ville prova ädelmetaller i stället, "för krångligt att hålla på med" blev svaret. Då insåg jag att han inte hade lyssnat eller förstått något av det jag sa, så önskade honom lycka till med hans fonder :)

Utloggad norpan

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 93
  • Affärsomdömen: 1
« Svar #4 skrivet: onsdag 20, juni 2012, 10:44:40 »
Att säga att Valutan är baserad på förtroende är en eufemism.

Det rätta är att säga att den är baserad på våld. Om man inte accepterar Valutan så kommer man att bli utsatt för våld. Staten kräver in skatter. Dessa skatter måste betalas i Valutan. Gör man inte det så kommer man att hamna i fängelse och staten kommer att konfiskera ens tillgångar.

Ett system baserat på frivillighet skulle aldrig acceptera Valutan.

Att sedan folk är grundlurade och accepterar statens våld är en större fråga än bara Valutan.

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
    • Ädelmetallforum
« Svar #5 skrivet: onsdag 20, juni 2012, 11:06:16 »

Det rätta är att säga att den är baserad på våld. Om man inte accepterar Valutan så kommer man att bli utsatt för våld. Staten kräver in skatter. Dessa skatter måste betalas i Valutan. Gör man inte det så kommer man att hamna i fängelse och staten kommer att konfiskera ens tillgångar.

Att sedan folk är grundlurade och accepterar statens våld är en större fråga än bara Valutan.

Du har en poäng med våldsmonopolet, men jag tror inte hot om våld är det enda som "backar upp" valutan. Om folket helt plötsligt skulle få för sig att alla deras livsbesparingar är på väg att bli värdelösa genom t ex hyperinflation, tror jag inte statens tvång väger särskilt tungt jämfört med tanken på att bli utfattig, åtminstone inte om detta sker hos en majoritet av befolkningen samtidigt. Hur det de facto har gått till i tidigare länder som drabbats av hyperinflation kan jag dock inte svara för, det var dock bara min egna fundering.

Utloggad MrLibertad

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2080
  • Affärsomdömen: 138
« Svar #6 skrivet: onsdag 20, juni 2012, 11:50:44 »
Här är lite mer att bli förbannad över.

http://www.dn.se/ekonomi/dn-granskar-fondernas-utgifter

Några har det ju bra för att vi tillåter det i vilket fall. När fan ska det bli revolution i det här landet egentligen, jag är på.

http://www.dn.se/ekonomi/tjansteman-lever-lyxliv-for-dina-pengar

« Senast ändrad: onsdag 20, juni 2012, 12:30:42 av MrLibertad »

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
    • Ädelmetallforum
SV: Varför tillåter vi det här egentligen?
« Svar #7 skrivet: onsdag 20, juni 2012, 12:07:34 »
Fyfan... jag har inget emot att man lever lyxliv för egna pengar, men när man snyltar på andra går det för långt. Nu ska vi bara vänta på att "det tillsätts en utredning" och inte händer någonting mer än på pappret.

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
« Svar #8 skrivet: onsdag 20, juni 2012, 12:11:51 »
Fyfan... jag har inget emot att man lever lyxliv för egna pengar, men när man snyltar på andra går det för långt. Nu ska vi bara vänta på att "det tillsätts en utredning" och inte händer någonting mer än på pappret.

Tror vi svenskar är lite för "snälla" - sinnet skulle behöva rinna över ibland och att vi ställde oss på barrikaderna

Utloggad hedonism

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 23
« Svar #9 skrivet: onsdag 20, juni 2012, 14:43:02 »
Så länge systemet med förtroendebaserad valuta fungerar så kommer majoriteten av folket aldrig att nämnvärt reagera. Gemene man är oftast för ointresserad för att orka bry sig, tyvärr. Det är samma sak i min bekantskapskrets. Jag hade för något år sen en lång diskussion med en av mina närmaste vänner och förklarade varför jag lägger mina pengar på guld och silver, vilket han tyckte lät som en bra idé. Han avslutade med att berätta att han planerade att börja köpa fonder för att han trodde starkt på framtiden (detta var strax efter att Greklandskrisen hade uppdagats i media...). Jag frågade honom då varför han inte ville prova ädelmetaller i stället, "för krångligt att hålla på med" blev svaret. Då insåg jag att han inte hade lyssnat eller förstått något av det jag sa, så önskade honom lycka till med hans fonder :)

jag känner likadant. man berättar, de håller med, men sedan gör de inget. det man säger det bara försvinner. fine då. var och en får ta sitt eget ansvar hur de ska skydda sig och bestämma vad de vill tror på: ädelmetaller, fonder, aktier, fastigheter eller annat. folk måste själva vara intresserade att förstå hur saker fungerar. jag är bara glad att jag har intresse av att läsa mer om detta. bra tråd.

Utloggad hen

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 169
« Svar #10 skrivet: onsdag 20, juni 2012, 14:53:27 »

jaså? så folk kan inte slå ihjäl närmaste politiker så vi blir kvitt med problemet? eller hur menar du.

Utloggad SoulCrew

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 793
  • Affärsomdömen: 30
« Svar #11 skrivet: onsdag 20, juni 2012, 17:59:16 »
Det har väl på sina håll argumenterats lite skämtsamt att USA i praktiken har en uppbackad valuta. 1971 ersattes proxyguldmyntfoten med en kärnvapenmyntfot. Acceptera våra obligationer annars dyker USS Nimitz med följe upp utanför din kust..

Utloggad iznogood

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 36
  • Affärsomdömen: 2
    • Guldtest.se
« Svar #12 skrivet: onsdag 20, juni 2012, 21:15:11 »
Folks okunskap håller systemet flytande. Hade befolkningen fått insikt i hur hög vår verkliga inflation verkligen är hade de sökt bästa tillflykt för att bevara värdet på sina besparingar (guld/silver) och dagens system skulle braka ihop kort därefter.
Hur mycket fick man lära sig i skolan om pengar och dagens system igentligen? Jobba för att tjäna pengar som du sedan kan shoppa för och får du något över är det bäst att bankernas "experter" får "investera" dina pengar.

Utloggad walkingliberty

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 311
  • Affärsomdömen: 24
« Svar #13 skrivet: onsdag 20, juni 2012, 21:33:38 »
Kanske en dum och off topic fråga.
Men hur hög inflation har vi egentligen?

Utloggad johan_ua

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 181
  • Affärsomdömen: 9
« Svar #14 skrivet: onsdag 20, juni 2012, 22:43:04 »
1% i dagsläget, men man ska ta siffran med en nypa salt. Att vi blir överösta med billigt kinesiskt skräp tex får negativ effekt på statistiken.

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by gbz
Idag kl. 20:08

Irankriget by gbz
söndag 07, juni 2026, 22:33:02

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
söndag 07, juni 2026, 21:15:53

Egon von Greyerz by gbz