Författare Ämne: Guldmynt vs Tackor.  (läst 2753 gånger)

Inloggad LJV

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 26
  • Affärsomdömen: 5
SV: Guldmynt vs Tackor.
« Svar #15 skrivet: måndag 03, juni 2019, 20:50:18 »
Framför allt när det gäller en ev avyttring vad sitter ni helst med störst andel utav? Fördelar nackdelar för dem 2?
Mynt kan ju såklart ha högre igenkänningsgrad tänker jag än tackor generellt. Tackor är ju dock alltid rent guld.

Hjälp mig att fördjupa mig kring detta.

Mvh Lincoln.

Det finns förresten 3 olika slags guldmynt.

1. Rena investeringsmynt som är nästan alla nyare, typ Krugerrand, Kanada Gold Maple, Australiens Gold-känguru o.s.v.
2. Historiska guldmynt med ett betydligt högre värde än guldet som har ett samlarvärde. Ibland även minnesmynt med en mycket liten upplaga som kan vara mycket dyrare än guldvärdet.
3. Monetära mynt från ca 1850-1920 eller ibland lite senare. Alla länder med lite självaktning hade då en guldmyntfot för att skydda sin valuta mot inflation, och detta gällde även Sverige.
Dessa mynt finns fortfarande kvar i mycket stort antal.
Priset på dessa historiska monetära guldmynt är oftast liksom investeringsmynten mycket nära guldvärdet.

Det finns givetvis även blandformer mellan de ovan nämnda grupperna.

När det gäller guldtackor bör man nog satsa på lite större typ 100-grammare eller liknande!
« Senast ändrad: måndag 03, juni 2019, 21:15:36 av LJV »

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1404
  • Affärsomdömen: 44
« Svar #16 skrivet: måndag 03, juni 2019, 21:23:11 »
Det finns förresten 3 olika slags guldmynt.

1. Rena investeringsmynt som är nästan alla nyare, typ Krugerrand, Kanada Gold Maple, Australiens Goll-känguru o.s.v.
2. Historiska guldmynt med ett betydligt högre värde än guldet,
3. Monetära mynt från ca 1850-1920 eller ibland lite senare.
Det går att dela in allting på en massa olika sätt.
  • Om jag var en skrotsamlare skulle jag dela in mynten efter renhet, 999 i en hög och allting legerat i en annan. Ålder och sånt är ointressant.
  • Om jag var en stacker så skulle jag dela in det i ”minimal premie” (bra köp) och ”högre premie” (dåligt).
  • Om jag var en samlare skulle jag dela in efter nuna. Rätt nuna bra, fel nuna dåligt.
  • osv.
Inget är egentligen mer ”rätt” än något annat, det beror bara på vad man är ute efter att illustrera och ffa vem som gör indelningen eftersom den är personlig. Är en 100 Corona (sån som Micromax just nu säljer till bra pris) typ 1 eller typ 3? Är en matte proof sovereign från 1902 (närmast omöjligt att skilja från ett icke-proof) ett typ 2 eller typ 3? Och ”historiska guldmynt” är ju nästan hopplöst. För en fyra-fem år sedan hade ryska 15 rubel från 1897 en tokhög premie, men sedan dök det upp en massa nya såna på marknaden och premien sjönk rejält. Så vilken typ är de?

Min poäng är absolut inte att din indelning är fel utan bara att det inte finns en indelning. Oavsett indelning så finns det gott om exempel som går på tvären.

Inloggad sff123

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1081
  • Affärsomdömen: 34
« Svar #17 skrivet: måndag 03, juni 2019, 21:30:38 »
Nu är vi ute i djungeln igen :)
Hur mycket pro jag än är eftersom jag samlar både på sovisat ,krugerand, franc, etc.
Så vaknar man ändå med verkligheten :) i dag har dessa tjänat! ut rent investeringsguld i form av tackor & bullion följer spot,
och är enklast att sälja till spot :)
Och jag har premiemynt givetvis kan jag försvara det....nej ;)
En tacka säljer du alltid på spot dom andra är krångligare eftersom det finns ett premievärde.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1404
  • Affärsomdömen: 44
« Svar #18 skrivet: måndag 03, juni 2019, 21:40:57 »
rent investeringsguld i form av tackor & bullion följer spot,
Jodå, det är klart att du kan försvara dina premiemynt. Utan lite skojigare saker skulle det ju bli lika kul som att titta på färg som torkar. Jag respekterar alla er som klarar av att ha en hård strategi, typ ”jag köper bara sovs, för de är så likvida”. Jag är övertygad om att ni gör rätt och, mätt i procent kommer att uppnå en bättre avkastning än jag ens kommer i närheten av. Men jag klarar inte det för egen del.

Jag är en svag människa.

Men jag har åtminstone kul under tiden, och det är värt mycket för mig :-)

Inloggad sff123

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1081
  • Affärsomdömen: 34
« Svar #19 skrivet: måndag 03, juni 2019, 21:56:56 »
Jodå, det är klart att du kan försvara dina premiemynt. Utan lite skojigare saker skulle det ju bli lika kul som att titta på färg som torkar. Jag respekterar alla er som klarar av att ha en hård strategi, typ ”jag köper bara sovs, för de är så likvida”. Jag är övertygad om att ni gör rätt och, mätt i procent kommer att uppnå en bättre avkastning än jag ens kommer i närheten av. Men jag klarar inte det för egen del.

Jag är en svag människa.

Alltid lika kul jag ligger 80% inv.g resten ligger på premie kostar med 6 barnbarn :)
Men vad är vitsen jag kan inte ta det med mig det ända som är intressant får jag ta med mig hunden in i himlen :D
Jag uppskattar dina inlägg oftast ärliga och sakliga.
« Senast ändrad: måndag 03, juni 2019, 22:01:27 av sff123 »

Inloggad LJV

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 26
  • Affärsomdömen: 5
« Svar #20 skrivet: måndag 03, juni 2019, 22:26:34 »

Jag är en svag människa.

Det man dessutom givetvis måste känna till är åtkomsten på guld.
Man lärde sig för flera tusen år sedan hitta lättåtkomligt vaskguld.
I och med att sådant guld är så lätt att hitta, för den med bara minimala kunskaper och utrustning är nästan allt helt uttömt idag, där naturen skött anrikningen.

Att gå på bergguld har helt andra kostnader med stenkrossning och sånt, men så utvinns det mesta idag!

Utloggad Lincoln

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 31
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #21 skrivet: måndag 10, juni 2019, 14:12:09 »
Tackar er alla för era idéer och synpunkter.

Det lutar mer och mer åt att jag håller mig till bra deals men kommer inte låsa mig för strikt på ett spår. Lite variation är nog bra för min del också.

Smyckesguldet är toldyrt dock och det köper jag möjligen om jag skulle råka vara i rätt land för det.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Tips till första guldköpet? by sff123
Idag kl. 14:33

Silver som privatperson? by JohanB
Idag kl. 14:06

Kärlek med förveckling by sff123
Idag kl. 12:50

Hej! (Andy) by sextio8
Idag kl. 12:24

[Säljes silver] 5 st Libertad 5 oz 2018. by Birka
Idag kl. 10:51