Författare Ämne: Guldmynt vs Tackor.  (läst 2787 gånger)

Utloggad Lincoln

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 31
  • Affärsomdömen: 0
Guldmynt vs Tackor.
« skrivet: söndag 02, juni 2019, 10:36:19 »
Framför allt när det gäller en ev avyttring vad sitter ni helst med störst andel utav? Fördelar nackdelar för dem 2?
Mynt kan ju såklart ha högre igenkänningsgrad tänker jag än tackor generellt. Tackor är ju dock alltid rent guld.

Hjälp mig att fördjupa mig kring detta.

Mvh Lincoln.

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2171
  • Affärsomdömen: 70
SV: Guldmynt vs Tackor.
« Svar #1 skrivet: söndag 02, juni 2019, 11:09:16 »
Guldmynt är ju ofta legal tender alltså de är ju uppbackade av en stat. De flesta historiska mynten, typ Sovereign, har en låg premie och ger mycket guld för pengarna.
Tackor har ofta en hög premie och ligger inplastade i plastkort som tar stor plats.
Jag har gjort mig av med de flesta av mina tackor och köpt mynt i stället.

Utloggad Lincoln

• Medlem
  • *
« Svar #2 skrivet: söndag 02, juni 2019, 11:17:50 »
Tack för ditt snabba svar Birka. Har faktiskt hängt upp mig på mynt men tänker att det är alltid bra med fler synvinklar.

Är det klokt att hålla sig till det mer internationellt gångbara typ sovereign kontra tex Danska eller Svenska mynt (om vi leker med tanken att de hade samma premie alltså bortsett från den faktorn, ibland stöter man på en bra deal på nordiska mynt tex.

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
« Svar #3 skrivet: söndag 02, juni 2019, 11:37:28 »
Jag köper bara sovs p g a att jag tänker mig tillbringa min ålderdom i något varmare land och sovs är väldigt populära i medelhavsländerna (samt övriga världen).

Utloggad johnsilver

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 29
  • Affärsomdömen: 1
« Svar #4 skrivet: söndag 02, juni 2019, 13:44:52 »
Tack för ditt snabba svar Birka. Har faktiskt hängt upp mig på mynt men tänker att det är alltid bra med fler synvinklar.

Är det klokt att hålla sig till det mer internationellt gångbara typ sovereign kontra tex Danska eller Svenska mynt (om vi leker med tanken att de hade samma premie alltså bortsett från den faktorn, ibland stöter man på en bra deal på nordiska mynt tex.

Sovs är bland det bästa som går att köpa i mynt väg, vreneli funkar också bra, och kommer med lägre pris lapp.

Själv säljer jag av alla mina premium mynt och köper tackor. Mest för säkerhets funktioner, som jag kanske inbillar mig gör skillnad. som pamps veriscan. Men de får mig att sova bättre :) Har lärt mig också att det går snabbare och smidigare i tullen.

Det flesta länder i Asien, kräver vikt och finhets grad när man ska deklarera i tullen. så ska man utanför Eu så behöver man nått annat.

Utloggad Lincoln

• Medlem
  • *
« Svar #5 skrivet: söndag 02, juni 2019, 13:57:09 »
Jag köper bara sovs p g a att jag tänker mig tillbringa min ålderdom i något varmare land och sovs är väldigt populära i medelhavsländerna (samt övriga världen).

Definitivt min tanke också är trött på vinter  8). Låter som Sovs är den solklara regenten i detta fall. Tack för input.

Utloggad Lincoln

• Medlem
  • *
« Svar #6 skrivet: söndag 02, juni 2019, 14:01:37 »

Sovs är bland det bästa som går att köpa i mynt väg, vreneli funkar också bra, och kommer med lägre pris lapp.

Själv säljer jag av alla mina premium mynt och köper tackor. Mest för säkerhets funktioner, som jag kanske inbillar mig gör skillnad. som pamps veriscan. Men de får mig att sova bättre :) Har lärt mig också att det går snabbare och smidigare i tullen.

Det flesta länder i Asien, kräver vikt och finhets grad när man ska deklarera i tullen. så ska man utanför Eu så behöver man nått annat.

Ja premiummynt och dylikt intresserar inte mig alls faktiskt. När du slutfört detta hur är då din ungefärliga fördelning (%) Mellan tackor och lågpremium mynt?

Man kunde tycka att tullen borde ha koll på tex sovs som är världens mest stämplade guldmynt.

Utloggad johnsilver

• Medlem
  • *
« Svar #7 skrivet: söndag 02, juni 2019, 15:30:42 »

Jag skulle nog säga att de flesta mynt är kännbara. De endel svenskar som vet at före 71 finns det silver. Men de flesta har aldrig sätt ett svenskt guld men och vet nog inte vad en sov eller an amerikan vad en silver örn är. Jag hade ingen aning om det inan jag börja med mynt. ingen i familj eller umgänges krets vet nått om mynt. Så med kända mynt menas nog, kända inom myntkretsar.. Vi är inte så många.

I sv och generellt sätt tror jag att stämplade smycken är det som är lättas att sälja. På tradera går de betydligt fortare än många mynt. Jag personligen har aldrig sätt ett stämplat smycke gå under spot. Men jag har sätt mänga kämpa med att sälja guldmynt, inklusive mig själv.

I thailand finns knappt nåt intresse för något under 23k, oavsett vad det är. De 18k som finns kommer från Kina. Skulle du ge en tjej få nått med 18k så skulle hon tro att du försöker lura henne eller är snål . Fattigmans guld kallar de allt under 23k. I Filippinerna så har metro Manila så finns två mynt butiker på 11 miljoner människor, så vist finns det mynt samlare men de är en liten grupp. Nått de finns mycket av är guld men inte i den formen. Hong kong skulle jag säga är lite mer blandat. Mer länder har jag inte varit i Asien. Men skulle gissa att sovs är välkända i Indien, Australien, Europa, USA. så extremt likvida.

Jag skulle nog gå så långt att säga att stämplade smycken i hög karat är mest gångbart. Går även att flyga med utan att deklarera . även tackor med kända tillverkare, trovärdig stämpel. hyfsat lätt med investerings guld, tydliga regler. Sovs, är problemet vad de ska deklareras som, antik, samlarmynt, guld, valuta? Men sovs är ju klart roligare att samla på och det är väll lite vad det handlar om?

Silvret har blivit av med det mesta behåller det amerikanska som är giltig valuta. Just nu är tackorna bara runt 25%, har ungefär samma i andra gamla guldmynt. fortfarande väldigt låst i premium mynten. Missa den viktigaste regeln innan man köper, hur ska jag sälja...?

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
« Svar #8 skrivet: söndag 02, juni 2019, 17:11:52 »
Vet inte så mycket om smycken men blir det inte lätt repor och skador på 23 k. Trodde det var därför de mest använder 18 k.

Inloggad sff123

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1085
  • Affärsomdömen: 34
« Svar #9 skrivet: söndag 02, juni 2019, 18:02:40 »
Eftersom jag har alla varianterna så går jag i genmäle :)
Det bästa ur ren investeringsynpunkt är nog rent guld i form av tackor eller bullion.
Men tilläggas kan att jag ochså köper sovisar, franc, Krugerrand etc runt dessa ligger,
mycket historia och ett skimmer guldromantik i form av rikedom och välstånd.
Mynten tjänar kanske inte samma syfte i dagens ekonomi som för hundra år sedan,
solid investering är dom onekligen men om dom är en bättre investering än tackor är nog tveksamt.

Vad det gäller utländskt guld 23k så har man lite olika syn på det runt om i världen och speciellt i Asien.
Där köper man smycken istället för tackor som en statussymbol på välstånd och rikedom och har inte samma,
tilltro till banker utan vill ha sitt guld nära samtidigt som man visar sin omgivning att man är framgångsrik.
Och i svåra tider så tar man av sin guldreserv som man bär runt på och använder till nytto :)
Tilläggas kan att man bär inte runt på det dagligen utan mest vid högtidliga tillfällen.
Så familjer med mycket smycken har ofta en högre status men för den del behöver dom inte vara mer omtyckta för det ;)

Utloggad Lincoln

• Medlem
  • *
« Svar #10 skrivet: söndag 02, juni 2019, 19:20:26 »
Problemet jag ser med smycken är den höga premien för tillverkning av tex en kedja. Får man igen det öht? Det får man inte med 18k de vet jag. Men skiljer det sig när det är renare guld 22k? Andrahandsmarknaden i Europa i stort på 22k+ smycken känns försvinnande liten.

Plus det känns riskabelt jämnfört med många av alternativen?
« Senast ändrad: söndag 02, juni 2019, 19:22:17 av Lincoln »

Inloggad I_am_mine

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1014
  • Affärsomdömen: 23
« Svar #11 skrivet: söndag 02, juni 2019, 19:39:30 »
Problemet jag ser med smycken är den höga premien för tillverkning av tex en kedja. Får man igen det öht? Det får man inte med 18k de vet jag. Men skiljer det sig när det är renare guld 22k? Andrahandsmarknaden i Europa i stort på 22k+ smycken känns försvinnande liten.

Det får man i regel inte men det gäller väl samma som för all premie på guld, man kan hitta någon som vill betala en premie men det är lite mer jobb involverat då.
Det finns investeringssmycken, vet att jag sett en tillverkare ifrån Singapore men kommer inte ihåg vad dom heter.

Själv äger jag mest sovereigns för den låga premien och den höga likviditeten

Utloggad johnsilver

• Medlem
  • *
« Svar #12 skrivet: söndag 02, juni 2019, 19:45:25 »

Vad som är legal tender är upp till varje land att avgöra, de flesta länder ser AES som som samlar mynt med skatt. Samma gäller nog för de flesta guld mynt då värdet understiger så kraftigt det utsatta. Tackor 999, 995 går väldigt ofta som monetära medel och under 10k. Fel deklarera guld är en dyr sak.

Håller helt med dig om att premierna är löjligt hög. men här köper vi smycken och inte på guld. Fördelen är att det går att syre testa. Då det inte påverkar värdet på samma sätt som mynt. Har sätt på avslut att de ska gå att få smycken på spot men har själv aldrig lyckas. Tycker 23k verkar gå bra på tradera, men för hög konkurrens .  Såg att eurominte hade 999 armband 1 oz.  lite sugen på ett sånt. Blir nog mer troligt att köpa nått i Thailand där arbetskostnaderna är låga en 996 tacka ligger på 5% över, går att hitta 999 om man letar. Slut ändan betalar tex tavex lika mycket per gram skrot guld oavsätt vart än guldet kommer ifrån.

De går att få ner priset för tackor här med, men då måste man betala. premierna är inte höga när man går upp i pris. Går även göra kap här.

Inloggad laban77

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 220
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #13 skrivet: måndag 03, juni 2019, 11:08:36 »
Det finns investeringssmycken, vet att jag sett en tillverkare ifrån Singapore men kommer inte ihåg vad dom heter.

https://www.bullionstar.com/buy/gold-jewellery

Kan till och med köpas med SEK.

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
« Svar #14 skrivet: måndag 03, juni 2019, 12:36:15 »
Där kan man snacka om premie.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg