Författare Ämne: Pacific Precious - Eric Strand hoppar av  (läst 3522 gånger)

Inloggad Stacker

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 86
  • Affärsomdömen: 0
SV: Pacific Precious - Eric Strand hoppar av
« Svar #15 skrivet: fredag 08, november 2019, 04:30:14 »
...den traditionella aktiemarknaden skakas och de stora fonderna i världen börjar söka alternativa vägar, såsom guld och silver.

Jo, sådär tänker jag också. Stora spelare förvaltar biljontals dollar globalt och guld- och silvermarknaden är bara en bråkdel av detta. Vad händer om/när "big money" börjar jaga efter den? Det borde skjuta iväg priset på ETF:er (guld och silver i form av värdepapper), fysisk metall, gruvaktier och ädelmetallfonder. Men vad vet man? Det verkar inte finnas mycket logik på finansmarknaderna. Det förefaller mig som de drivs huvudsakligen av flockbeteende och irrationell psykologi. Om det var lätt att förutspå utvecklingen skulle ju alla vara börsmiljonärer, som någon sade.

Vad som skaver lite hos mig är att under tidigare börs- och finanskrascher i historien så har guld- och silveraktier inte reagerat motsatt mot andra branscher utan de har också dykt ner. Det är ju inte riktigt det vi vill se framöver! Silver är främst en industriell metall och kraschar världsekonomin så att den globala industrin tvärnitar så kraschar även silveranvändningen/-förbrukningen vilket inte direkt hjälper till att dra upp priset. 

Men men...jag har ändå en slant undanstoppad i nordamerikanska gruvaktier. Mest på skoj för att se hur det går, plus att det är kul att vara aktieägare i utländska bolag och känna sig som en tuff intärnätjnonal invästår.

Citera
The point to all this is that there’s not enough gold for these investors to buy. And keep in mind these institutional entities have armies of analysts, millions of customers, and trillions of dollars… even just a small tidbit of cash entering the gold market could ignite it like we’ve never seen before. And the higher the price goes, the more they won’t be able to ignore it and will want to exposure.

https://goldsilver.com/blog/what-a-gold-shock-could-look-like-institutional-investors-start-buying/
« Senast ändrad: fredag 08, november 2019, 04:36:56 av Stacker »

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1415
  • Affärsomdömen: 45
« Svar #16 skrivet: fredag 08, november 2019, 07:43:49 »
Börja inte med aktier speciellt inte högrisk aktier som gruvbolag utan satsa istället på fonder till att börja med. ... Det är just därför en fond är ett bättre nybörjaralternativ eftersom den ansvariga förvaltaren av fonden sköter placeringarna åt dig mot en mindre avgift.
Nu sysslar jag själv i princip uteslutande med aktier och har i princip noll fonder i min PM-portfölj men jag håller ändå med om detta. Börja med fonder...

Det sagt så är det värt att påpeka att den där ”mindre avgiften” som inte är mycket att sörja över i en uppåtgående marknad är en extra sten om halsen i en stillastående eller nedåtgående marknad. Se bara utvecklingen för Pacific Precious under de senaste åren... inte särskilt bra. Å andra sidan är fonder ofta mer likvida än enskilda aktier (utom de största bolagen), så det är enkelt att sälja av fonder om man inte tror att marknaden skall gå upp på ett tag.

Å tredje sidan så finns det tre olika möjliga kostnader för fonder: ingångsavgift, årlig förvaltningsavgift och uttagsavgift. Idag är det ganska ovanligt med uttagsavgifter, men det förekommer, ffa på vissa utländska fonder, så det är värt att känna till. In- och utavgifter är en styggelse, eftersom de skapar en inlåsningseffekt, så man måste alltid titta efter så att det inte finns sådana (alternativt vara medveten om att de finns, men välja att köpa ändå).

Min poäng är att fonder inte är en gratis lunch. Man byter bolagsrisk mot fondkostnader, vilket lite kan ses som en sorts försäkringspremie.

Inloggad laban77

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 227
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #17 skrivet: fredag 08, november 2019, 09:18:42 »
Ett bra tips för nybörjare är att öppna ett ISK-konto, t.ex. på Avanza. Sätt in lite pengar på det kontot, och sen är det bara att investera i valfria fonder. Det är lätt att köpa, byta och sälja både aktier och fonder inom ISK-kontot. Den stora fördelen med ISK-konto, som jag ser det, är att man slipper allt krångel och inte behöver bry sig om det när man ska deklarera. Det beskattas ungefär som ett vanligt sparkonto och finns redan med på deklarationen.

Inloggad sff123

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1115
  • Affärsomdömen: 37
« Svar #18 skrivet: fredag 08, november 2019, 14:18:07 »
Japp då hamnade en sudd Hos Eric hoppas timingen var hyfsad den som lever får se ;)

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Värdering silvermynt by sff123
Idag kl. 09:38

Vad hände med silver 2011? by laban77
Idag kl. 08:41

AVSLUTAD Säljes: 2 st OII 20kr by Micromax
Igår kl. 17:28

Köpes: 2 oz The WHITE LION of MORTIMER by norrlandssilver
måndag 18, november 2019, 18:00:29

Bilder på silver. by Birka
måndag 18, november 2019, 15:42:55

Rwanda proofs + silica låda by Ritva
söndag 17, november 2019, 19:39:23

[Säljes] Silver: 2019 Britannia, Sedelbanderoller. by Cyberdyne
söndag 17, november 2019, 10:12:14

Bad jokes. by Birka
lördag 16, november 2019, 22:14:45

Guldtacka, 2st á 50g, köpes by TheHun
lördag 16, november 2019, 18:20:45

Finsilver/.999 silver säljes. Först till kvarn. - HELGERBJUDANDE FRI REK FRAKT by jerseph
fredag 15, november 2019, 20:08:50

Förstatliga banker? by CLF
fredag 15, november 2019, 20:07:51

Svenska silvermynt m.m säljes! -HELGERBJUDANDE + FRI REK FRAKT by jerseph
fredag 15, november 2019, 20:06:34

Köpes Guldtackor by CLF
fredag 15, november 2019, 20:02:58

Bankfack/Värdefack? by CLF
fredag 15, november 2019, 19:42:32

Sigma pro eller Sigma standard + precisionsvåg by CLF
fredag 15, november 2019, 19:39:28