Författare Ämne: Svenskarna blir allt rikare  (läst 3653 gånger)

Utloggad tysken

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 111
  • Affärsomdömen: 20
Svenskarna blir allt rikare
« skrivet: måndag 18, juni 2012, 21:27:25 »
Varje kvartal skiver main-stream media artiklar om att svenskarna förmögenheter stiger (se exempel frånd di.se nedan)

Svenskarna blir allt rikare
2012-06-18 11:40
De svenska hushållens nettoförmögenhet ökade med 158 miljarder kronor till 7.290 miljarder kronor under det första kvartalet. Det visar SEB:s Sparbarometer som presenterades på måndagen.

vad som dock inte beskrivs så tydligt är vad exakt förmögenheten består utav och varför den stiger, di.se nämner dock följande:

Nysparandet under kvartalet bestod framför allt av insättningar i tjänstepension.

en hint är alltså att en stor del av det som beskrivs som ökad förmögenhet bara är pensionsparande, på ekonomifakta.se kan man se vad effekten av pensionsparande har på det totala sparande

http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Ekonomi/Hushallens-ekonomi/Hushallens-inkomster-konsumtion-och-sparande/

två grafer är bifogade. Den först visar sparande utan pensionsparande visar på ett väldigt magert sparande (-5 till 5% årligen), totalt under de senaste 15år så har det knappt varit något sparande. Andra grafen inkl. pensionsparande visar på 5-10% årligen, detta är siffrorna som mainstream-media rapporterar om.

Men framtida pension kan väl knappast ses som förmögenhet eller vad tycker ni? Pengarna är ju inte tillgängliga nu och kommer i de flesta fall användas för löpande kostnader på ålderns höst. Med vikande börser och bankernas höga avgifter så kommer även pensionen i många fall urholkas av inflationen.

En annan intressant fråga är vad som kommer att hända med Sveriges ekonomi när spar-kvoten så småningom måste stiga. Anledningen till att jag tror den kommer att stiga är kravet på kontantinsats för bostadsköp samt ökade amorteringar när bostadspriserna inte längre stiger.

En sista reflektion är att fysisk ädelmetaller troligtvis ej syns i detta officiella sparandet. Bra eller dåligt låter jag vara osagt. Men med största sannolikhet så äger väldigt få större mängder guld/silver (undantaget här på forumet givetvis)

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
SV: Svenskarna blir allt rikare
« Svar #1 skrivet: tisdag 19, juni 2012, 00:05:41 »
Personligen räknar jag (och vet att fler här gör det) pensionssparandet som förlorade pengar. Mycket kan hända under de år som är kvar fram till min pensionsålder, om det ens finns en sådan när jag planerat att dra mig tillbaka.... Det kan ju även diskuteras om låsta pensionspengar verkligen ska räknas som förmögenhet då de inte finns tillgängliga på många år, beroende på ens ålder.

Ädelmetallerna är med största sannolikhet inte medräknat i det officiella sparandet. Många som väljer denna sparform gör det just av anledningen att ingen annan ska få insyn i sparandet. De som är rika som troll mätt i guld och silver är även troligen ganska få, precis som du skriver. Jag känner inte många i min omgivning som regelbundet sparar i ädelmetaller i vilket fall.

Utloggad Casamannen

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 47
  • Affärsomdömen: 3
SV: Svenskarna blir allt rikare
« Svar #2 skrivet: tisdag 19, juni 2012, 02:02:33 »
Jag ser pensionsavsättningar lite som en inlämnad lottorad, chansen att man ska vinna nåt är väldigt liten...

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
Idag kl. 16:09

Tja tja ,Ny här. by JohanB
Idag kl. 01:48

Bad jokes. by Tyr
Igår kl. 18:43

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by gbz
Igår kl. 18:30

Boliden silvertackor numrerings mysterium? by mega_n
tisdag 13, maj 2025, 18:32:14