Författare Ämne: kontantlös affär  (läst 2802 gånger)

Inloggad Bosse68

• Global Moderator
  • Guldmedlem
  • *
  • Antal inlägg: 861
  • Affärsomdömen: 90
kontantlös affär
« skrivet: tisdag 21, maj 2019, 19:17:00 »
Enligt aftobladet så har nu Sveriges första kontantlösa affär öppnats i sundbyberg
Det är coop som startat detta
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/9v8QBE/helt-kontantlos-butik-har-oppnat
« Senast ändrad: tisdag 21, maj 2019, 19:32:44 av Bosse68 »

Utloggad Krugerangel

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 867
  • Affärsomdömen: 58
SV: kontantlös affär
« Svar #1 skrivet: tisdag 21, maj 2019, 19:36:55 »
Tack för tipset.
Kan man inte betala kontant så handlas det någon annanstans.
Betala med kontanter uppmanas till alla.

Krugern

Inloggad Karlsson766

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 91
  • Affärsomdömen: 11
« Svar #2 skrivet: tisdag 21, maj 2019, 22:07:25 »
Där jag bor finns en sibylla med drive in lucka. Tyvärr tar dessa nötter endast kort som betalning. Kanske lite taskigt men lite då och då när jag har vägarna förbi så svänger jag in och lägger en redig beställning och kör fram och räcker över kontanter med svaret nej tyvärr endast kort. Taskigt blir det då jag säger att dom kan slänga maten dom precis lagat då. Nån dag hoppas man dom ändrar sig  ;D

Utloggad Strokur

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 271
  • Affärsomdömen: 19
« Svar #3 skrivet: tisdag 21, maj 2019, 22:53:37 »
Är det för elakt att lasta en vagn full med djupfryst, köra runt i affären en timme och gå till kassan med en näve kontanter? 8)

Utloggad Unmanipulatable

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 767
  • Affärsomdömen: 3
« Svar #4 skrivet: torsdag 23, maj 2019, 10:43:47 »
Bra jobbat! Det är inte för taskigt. Skit ska skit ha.
Låt det bli en väckarklocka.  Såg inslaget på TV om den kontantlösa butiken. Eller kontantfria som de kallar det. Var är friheten i detta.   Friheten att slippa välja? 

Det är bedrövligt men vad annat kan man vänta sig av socialdemokratiska COOP.

Hur hjälper denna "frihet" mot exempelvis snatterier? Det är klart att det uppstår hotfulla situationer oavsett om det stjäls kontanter eller varor. Personalen kan ju välja om man vill strida eller bara lämna ifrån sig stöldgodset/pengarna.  Så någon större skillnad borde det inte bli gällande säkerhet och trygghet ?

Vet inte vad COOP egentligen vinner på detta? Det kostar mycket för handlarna att använda sig av elektroniska betalsystem. Möjligen höjs nu kostnaden för kontanthantering? Det styr ju bankeliten själva över.

Sveriges riksbank beslöt att kontanthanteringen skulle skötas av bankerna själva år 2004. De fem storbankerna Danske Bank i Sverige, Nordea Bank AB, Skandinaviska Enskilda Banken AB, Svenska Handelsbanken AB och Swedbank AB styr över detta lite som de vill. Och vad vill bankerna då? De vill parasitera och suga musten ur folket så mycket som möjligt. Därför vill bankerna inte att vi ska använda riksbankens pengar, de vill att vi ska använda bankernas räntebärande skulder som betalmedel, samt att vi inte ska kunna ta ut våra pengar, tillgångar.

Därför ska kontanterna bort. Utan kontanter kan du aldrig ta ut dina pengar (jo du kan köpa guld förstås men det förstår sig inte många på samt att det inte är likvid på samma sätt som riksbankspengar). Utan kontanter kan du inte äga riksbankspengar.
 Bankernas Depå fusionerades ihop med Bankomat AB. Antagligen därför som uttagsautomaterna suger. Om du inte vill göra femtioelva uttag med väntetid (dagar) emellan när du ska ta ut större belopp så är du tvungen att ta ut 500kr sedlar. Varför kan man inte välja valörer?  Det känns aldrig helt sjysst att betala med en femhunka när man ska handla för t.ex. 12kr eller så.

Ett intelligent upplägg är att ha uttagsautomater som laddas med pengarna som tex kommer in i butikerna i tex ett handelsområde. Då får man ett ypperligt kretslopp. Då blir det inte några transporter heller att tala om.  Detta förekommer ju också.

"– ni laddar själva er automat med kontanter från dagskassan och får dessutom ersättning för varje uttag."

http://www.autocashatm.se/produkter/autocash-uttagsautomat-for-servicehandelbutik/

Detta måste ju vara en mardröm för bankmaffian haaha ;D ;D ;D ;D

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1390
  • Affärsomdömen: 44
« Svar #5 skrivet: fredag 24, maj 2019, 16:26:19 »
Är det för elakt att lasta en vagn full med djupfryst, köra runt i affären en timme och gå till kassan med en näve kontanter? 8)
Ja.

Att aktivt verka för att skapa problem för någons affärsverksamhet är en form av trakasseri. Det spelar ingen roll att du har ett gott syfte, det är fortfarande inte ok.

Inloggad laban77

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 196
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #6 skrivet: onsdag 29, maj 2019, 14:28:04 »
O'Learys här i stan är lika fula de. När jag skulle betala efter maten ville de inte ta emot kontanter. Vek och ryggradslös som jag är betalade jag snällt med kortet och gick surt därifrån. Jag borde förstås ha sagt att jag inte har något kort.

Utloggad Lincoln

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 31
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #7 skrivet: torsdag 30, maj 2019, 11:25:56 »
Länstrafiken här i Örebro län vart fall har kört kontantlöst i flera år. Jag nobbar dem och alla andra som kör kontantlöst.
Av den anledningen är jag glad att jag inte köpt en enda äcklig Abba pryl då Björn O Benny är de vidrigaste kräk som promotar detta och var bland de första i landet med kontatlöst på sitt ruttna Abba museum.

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2069
  • Affärsomdömen: 64
« Svar #8 skrivet: torsdag 30, maj 2019, 11:30:18 »
Välkommen hit!

Utloggad Lincoln

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 31
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #9 skrivet: torsdag 30, maj 2019, 12:15:56 »
Tackar så mycket. Ska bege mig till presentationsdelen. Men jag var tvungen att spy lite galla emot kontanternas utfasning.

Inloggad Nils

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 152
  • Affärsomdömen: 24
« Svar #10 skrivet: torsdag 30, maj 2019, 12:47:26 »
Välkommen!

Inloggad Bosse68

• Global Moderator
  • Guldmedlem
  • *
  • Antal inlägg: 861
  • Affärsomdömen: 90
« Svar #11 skrivet: måndag 03, juni 2019, 20:12:46 »

Utloggad Krugerangel

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 867
  • Affärsomdömen: 58
« Svar #12 skrivet: tisdag 04, juni 2019, 07:27:03 »
Några bekanta skulle gå på konsert i lördags.
Entrè-biljetter kunde endast betalas med kort eller swish....
-No cash - no business, och så gick dem vidare ut på stan.
Ops!

Before we had Bob Hope, Steve jobs and Johnny Cash!
Now we have no hope, no jobs and no cash :-\

Inloggad Smaug

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 91
  • Affärsomdömen: 8
« Svar #13 skrivet: tisdag 04, juni 2019, 09:10:53 »
Before we had Bob Hope, Steve jobs and Johnny Cash!
Now we have no hope, no jobs and no cash :-\

... please don't let Kevin Bacon die ;)

Utloggad Cyberdyne

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 63
  • Affärsomdömen: 19
« Svar #14 skrivet: tisdag 04, juni 2019, 14:42:42 »
Kom precis hem från Forex efter att ha försökt sätta in en "mellanstor" summa kontanter.

Hade underlag på både vart pengarna kom ifrån och vad dem skulle användas till, inga problem enligt dem att göra en insättning.

När jag väl pungade fram sedelbunten kunde de inte längre hjälpa mig då jag hade fel sorts valör.

"Konstigt att spara i kontanter. Bankomaten ger bara ut femhundringar." fick man som motargument.

Efter att ha förklarat att jag har växlat på jobbet, då jag jobbar inom handel, och ifall de ville kunde vi ringa butiken för att verifiera min historia då Butikschefen har varit med några gånger jag har växlat.

"Nej, det går inte tyvärr. Vi behöver ha det på papper. Vi kan varken hjälpa dig nu eller i framtiden."

Och det var historien om hur jag blev portad från Forex vid 23-års ålder.  ???  ::)
« Senast ändrad: tisdag 04, juni 2019, 20:53:11 av Cyberdyne »

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by Rödlöga
Igår kl. 21:45

Nybörjare - vill beställa Krugerrand från Belgien by Ritva
Igår kl. 17:04

Panda i Shanghai 2019 by pezon
Igår kl. 10:54

U.S. Federal Reserve by Cash Is King
Igår kl. 00:32

[Säljes] 10 st QB ,2 oz, Black Bull 2018 by Birka