Påståendet att en starkare valuta sänker konkurrenskraften på lång sikt är vi nog alla överens om att det är felaktigt.
Det är långsiktigt förödande att försöka bättra på ett lands konkurrenskraft genom att parasitera på värdet av människors besparingar och löner i landets valuta och göra vår export billigare via inflation istället för att driva på innovation och produktivitet. Det gör ju att vi halkar efter i utveckling och stadigt blir fattigare.
Det påstås att kortsiktigt kan exporten gynnas genom att låta priset mätt i utländsk valuta på våra löner och besparingar blöda, givet lika löner och produktivitet. Påståendet är visserligen inte fel men jag anser att det är en förenkling.
Lönerna ska ju anpassas efter marknaden och inte centralstyras av pampar. Så jag tycker det är bra att sätta press på pamparna och de onödiga mellanhänderna. Det borde inte vara någon självklarhet att lönerna ska vara statiska eller inte kan sjunka. Om vår konkurrenskraft är låg så kan det tex bero på höga lönekostnader.
Det handlar inte om att sätta press på arbetare. Jag är på folkets sida i alla lägen. Det finns så mycket annat som det bör sättas press på i samband med lönekostnader och andra produktionskostnader. Skatter på arbete. Fackpampar. Sätter vi inte denna press så sjunker vår konkurrenskraft och alla förlorar. Om lönekostnaderna tillåts anpassas efter efterfrågan kan inte längre facken fortsätta låtsas att de är på arbetarnas sida. Mycket av vad de gör är ju bara spel för gallerierna. Det kommer även sättas press på skatter.
Att smeta ut de alltför höga löne- och produktions-kostnaderna på hela befolkningen genom att sänka vår valuta och göra importen dyrare, reallönerna lägre / bortinflaterad gör att bovarna i dramat göms undan. Rök och speglar. Dimridåer.
Centralbanken kan inte ensam kontrollera och välja om man vill ha en stark eller svag valuta. Det enda de KAN göra och också gör, är att antingen förstöra valutans köpkraft mycket eller att förstöra valutan bara lite grand. Detta efter direktiv från bl.a.
https://www.bis.org/ En stark valuta kräver att marknaden bedömer valutaområdet och dess ledare som trovärdiga. Alternativt att valutan hör till ett land med noll kredibilitet. Ex. den somaliska shillingen (?) Som köps hejvilt av somaliska invandrare med västvaluta och skickas hem till familjen på ett sätt som påverkar kurserna.
Statistiken visar att både Stockholms län / kommun är en avfolkningsbygder (inrikes flytt) så kanske kan Sverige satsa på att få en starkare valuta på samma sätt som Somalia. Denna liknelse känns relevant med tanke på våra inte så förträffliga politiker och av andra skäl som jag inte vill skriva.
Tack för länken Cash Is King!
Lars Bern är en kanonkille! Synd att man är anonym annars hade jag skickat en bild på Bern och mig. *Bromance*
Det är klart att skuldmättnad och sinande kredittillväxt är en mardröm för finanseliten och stävjandet av detta står högst på deras agenda. Alltid på folkets bekostnad.