Författare Ämne: Fundering om diverse "udda" 999 silver samlingar  (läst 1120 gånger)

Inloggad norrlandssilver

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Affärsomdömen: 5
Fundering om diverse "udda" 999 silver samlingar
« skrivet: fredag 26, april 2019, 21:39:08 »
Hej

Jag noterar att det på te x tradera och andra marknadsplatser löpande säljs diverse 999 silver mynt, te x OS-serier, norska jubileum mynt i stil med Oslo 1000-år, euro jubileums samlingar i 999 i silver m.m. m.m. Ofta är mynten/medaljerna i Proof kvalitet och kommer som regel i kapslar, ofta i trälåda inkl cert m.m.
Dessa går ofta relativt lågt i pris, 5-10% under spot är inte ovanligt.

Vad är er uppfattning om dessa mynt?
Om syftet är att stacka silver, baserat på förhoppningen om en framtida spotprisuppgång, är dessa mynt så dåliga alternativ till klassiska "låg premie" Bullions?

Någon som te x har erfarenhet av sälja den typen av mynt till mynthandlare, vilka jag tolkat betalar spot eller något under för te x Mapels eller Eagles..

Inloggad Krugerangel

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 879
  • Affärsomdömen: 59
SV: Fundering om diverse "udda" 999 silver samlingar
« Svar #1 skrivet: lördag 27, april 2019, 00:42:23 »
Min uppfattning är att allt silver, mynt, tackor och medaljer mm, som omsätts för 80% av spot omsätts för 80% av spot.
Så finns det silver som omsätts för 90-92-95-98% av spot.
En del silver bör, ska och brukar omsättas för spot.
Annat silver, gammalt som nytt, med olika motiv, årgångar, storlekar och kvalitet "brukar" omsättas för 5-10-20-50-100-1000-10000% av spot.
Beror lite på hur silvret är.
Kalkylerna finns där idag och fanns där igår så parametrarna finns där säkert imorgon också.

Popularitet och samlar-intresse spelar större roll än t.ex antal myntade mynt.
Lågt pris, litet samlar-värde/intresse.
Högt pris, stort samlar-värde/intresse.

3 öl för mycket....

Mvh
Krugern

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1415
  • Affärsomdömen: 44
SV: Fundering om diverse "udda" 999 silver samlingar
« Svar #2 skrivet: lördag 27, april 2019, 22:25:13 »
Det finns ett skäl till att sånt silver går till lågt pris: det är trist. Betyder det att det är en dålig investering? Mja, det är ju själva kärnfrågan. Så här ser jag det:

Premien (dvs hur många procent över spot som jag måste betala för en metallbit) är tillsammans med förvaring det som dödar fysisk metall som investering. Dels för att jag inte kan vara säker på att få tillbaka premien vid en försäljning (dvs premien blir en transaktionskostnad som gör att spot måste gå upp minst så mycket bara för att jag skall få tillbaka min investering).

Men ett ytterligare skäl är att en hög premie gör att jag har råd med mindre metall. Antag att spot guld är 400kr/g och jag har 40K att investera i antingen 100g för spot eller 80g för spot+25% premie (i nåt gammalt historiskt mynt som jag gillar). Jag väljer guldet med högre premie, sedan dubblas guldpriset och jag vill sälja. Hade jag haft 100g för spot hade jag dubblat min investering. Men mina historiska mynt är värda 64K + den premie jag lyckas få ut av säljaren. Låt oss anta att jag får ut samma premie, i kronor, dvs 8K, då blir min vinst 32K, vilket är 20% sämre än om jag hade satsat på guldet för spot: vid ökat spotpris vinner lägst premie alltid.

Vad har detta med att köpa trist silver under spot att göra? Jo, på samma sätt som en hög premie är både en risk och en broms på avkastningen vid en prisstegring så är en negativ premie en accelerator på avkastningen vid en prisstegring. Risken finns dock kvar, ffa om värdestegring uteblir, eftersom du sitter med en oattraktiv vara som är svår att sälja till ett bra pris.

Men OM (stort om) silverpriset skulle explodera och gå upp sådär 5x eller nåt då vore det absolut en väldigt mycket bättre affär att ha köpt sin metall för 80% eller 90% av spot snarare än samlarmynt för kanske spot+30%.

Kontentan blir: undvik detta om det finns den minsta risk att du kan behöva sälja för att du behöver kapital till annat. Men om du tror hårt på en kraftig prisstegring och kan köpa och glömma bort i ett antal år så är detta kanske den säkraste silverinvestering du kan göra.

FYI: jag har funderat på detta själv men har valt att avstå eftersom jag inte är tillräckligt säker på att silver kommer att gå upp kraftigt inom den placeringshorisont jag är intresserad av.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Bankfack/Värdefack? by Stacker
Idag kl. 20:12

Rwanda proofs by Ritva
Idag kl. 18:10

Lunar 2+3 samt kookaburra 2020 1 oz by dmannen74
Idag kl. 14:12

Finsilver/.999 silver säljes. Först till kvarn. by jerseph
Idag kl. 13:57

Svenska silvermynt m.m säljes! by jerseph
Idag kl. 10:47