Författare Ämne: Favoritfonder  (läst 1231 gånger)

Inloggad cyber

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 360
  • Affärsomdömen: 8
Favoritfonder
« skrivet: onsdag 27, mars 2019, 05:15:51 »
Det här ämnet har varit uppe tidigare men jag tänkte det kanske är kul med en uppfräschning.

Mina favoritfonder (och därför de jag har mest pengar i) är:
Avanza global (typ 40% i den här)
Amf aktiefond småbolag
Avanza zero
Nordnet superfonden Norge och Finland
MS INVF Global opportunity
Swedbank robur access asien
Lancelot camelot
Dnb global emerging markets indeks
Handelsbanken amerika småbolag tema
Bgf world gold

Inga räntefonder men lite sparkonto (då det är högre ränta på vissa obundna sparkonton än jag betalar för bolånet, så att amortera ytterligare känns inte så nödvändigt :) ) (btw är insättningsgarantin en dum idé, eftersom den premierar riskfyllda banker, men det är en annan historia, och jag bara anpassar mig till systemet som det ser ut...)

Jag sneglar ibland lite åt realräntefonder men de har oftast ganska långa löptider vilket gör dem känsliga för räntehöjningar så jag passar på det än så länge.

Vad har ni själva?

Inloggad Jukka

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 17
  • Affärsomdömen: 3
SV: Favoritfonder
« Svar #1 skrivet: onsdag 27, mars 2019, 08:13:19 »
Intressant ämne, vi har pengar i Avanza global, dnb emerging indeks, investor, kinnevik och lundbergsföretagen (ordning efter andelens storlek). Jag nämner investmentbolagen eftersom de ju har viss likhet med fondee.

Inloggad mrSju

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 431
  • Affärsomdömen: 18
« Svar #2 skrivet: onsdag 27, mars 2019, 11:47:42 »
Fond
Länsförsäkringar Global indexnära

Aktier
Berkshire hathaway
Essity
Randstad

Inloggad cyber

• Palladiummedlem
« Svar #3 skrivet: onsdag 27, mars 2019, 15:37:14 »
Jag har också lite fondliknande aktier som jag glömde nämna: Investor A, Markel och Svolder.

Jag tittar hela tiden efter aktivt förvaltade fonder och hedgefonder (jag var t o m inne och vände i brummer multistrategi med sämsta möjliga tajming) men jag avskräcks alltid av avgiften. Har någon hittat några bra aktiva fonder med rimligt låg avgift?

Inloggad norrlandssilver

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Affärsomdömen: 5
« Svar #4 skrivet: onsdag 27, mars 2019, 17:19:45 »
Hej

Spännande läsning.

Tipsa gärna också vilka ränteplaceringar du hittat som omfattas av insättningsgarantin, men ändå ger så pass hög insättningsränta

Inloggad cyber

• Palladiummedlem
« Svar #5 skrivet: torsdag 28, mars 2019, 02:02:07 »
Hej

Spännande läsning.

Tipsa gärna också vilka ränteplaceringar du hittat som omfattas av insättningsgarantin, men ändå ger så pass hög insättningsränta

Hej!

Bästa jag sett just nu om man inte vill binda pengarna är Nordax på 0,95%. Jag har väldigt bra bolåneränta :)

Inloggad Unmanipulatable

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 751
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #6 skrivet: lördag 30, mars 2019, 22:19:07 »

Nordax ligger förmodligen bäst till just nu när det gäller sparränta för obundet med insättningsgaranti med fria uttag men de brukar bara ha räntan på locknivå tills de lockat till sig tillräckligt med kunder . Sedan så sänker de. De här småinstituten Hoist Collector Marginalen Resurs Svea mfl gör så hela tiden.  De ligger dock alltid långt mycket bättre till än storskurk-förlåt storbankerna. Så du kan lika gärna göra en insättning.  Du kan få mer på Svea och Nordiska men då kostar uttagen lite grand.
Tänk på att bankerna gärna "tvättar pengar" på miljardnivå men mer än gärna sänker den lilla människan. Så tänk inte tanken på att flytta runt tillgångarna för att optimera och få bästa sparränta, inte värt det. Bankerna vill ju kunna följa dina transaktioner. Det kan bli jobbigt att dokumentera alla transaktioner efter några vändor.  De vill liksom se var "pengarna kommer ifrån,  från början".   Jag har hamnat i den situationen . Då säger jag till banken att jag kan ju visa mina skattedeklarationer. Det dög inte.  De har nekat mig transaktioner och då talar vi inte om kontanter ens.  Jag hatar verkligen att vår betalinfrastruktur har hamnat i händerna på en privat global maffia. De har sådan makt. Och vi är maktlösa. Vi ---folket som skapar värdena som de parasiterar på.
Vid sparande är det obundet som gäller. Verkar helt livsfarligt att binda sig nu. Det är ju som att lita på politiker centralbanker och banker. Ingen på det här forumet vill väl det. Men parkera du lite tillgångar på Nordax tillfälligt.

Hej

Spännande läsning.

Hej!

Bästa jag sett just nu om man inte vill binda pengarna är Nordax på 0,95%. Jag har väldigt bra bolåneränta :)

Inloggad I_am_mine

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 925
  • Affärsomdömen: 21
« Svar #7 skrivet: måndag 01, april 2019, 10:16:24 »
Utöver de fonder som nämnts så kikar jag lite på spiltan investmentbolag och xact högutdelande men för tillfället står jag på sidan om och hejar på nedgång

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Japp då åker vi på med flytvästen by sff123
Igår kl. 23:25

För bra för att vara sant by glimbert
Igår kl. 23:00

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by Lu
Igår kl. 21:39

Bilder på silver. by august
Igår kl. 14:55

2019-07-18 - I dag infaller Skattefridagen by Silver_999
Igår kl. 12:46