Författare Ämne: Billigast möjliga köp av guld med minsta möjliga spread?  (läst 1191 gånger)

Utloggad sputnik

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 235
  • Affärsomdömen: 2
Billigast möjliga köp av guld med minsta möjliga spread?
« skrivet: lördag 23, mars 2019, 18:59:19 »

Kanske en tankevurpa, men skriver om det för att se hur andra resonerar.

Räkna och titta på 18K Guldringar med Gravyr, dom tycks säljas till ett lägre pris, strax under spot.
Priserna kommer från Pantbanken dot se Aktion.

Här är ett exempel:

2.8 gram guldring 18K med gravyr
Pris 800 kr

Det är 285 kr per gram och spot priset för 18K guld ligger på 291 kr per gram.
Sedan ska tillägas att det är en 15% provision på lagt och vunnet bud.

Då skulle ringen kosta 920 kr och 328 kr per gram, men fortfarande minsta möjliga pris för 18K.
Samt ringen köps tillbaks för 708 kr av Finguld som betalar 253 kr per gram.

Spread 212 kr (vilket man skulle förlora om man sålde tillbaks guldet).

Det tycks mig vara minimal förlust om man skulle välja sälja tillbaks.
Visst kan man köpa/sälja på forumet men det är inte ofta man får priser mellan Köp/sälj hos Tavex.

Det är därför jag titta på detta alternativ.
För att undvika problem så skulle man fotografera varje ring/föremål samt kvitto och ha dom i små separata påsar.
Så om någon ifrågasätter varför man har guld ringar med gravyr för 5K så kan man säga att det är en samlar hobby :-)

Kanske trasigt skrottguld är ännu bättre men har inte kollat!

MVH

Inloggad glimbert

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 251
  • Affärsomdömen: 16
SV: Billigast möjliga köp av guld med minsta möjliga spread?
« Svar #1 skrivet: lördag 23, mars 2019, 19:13:08 »
212 kr i spread för 2.8 gram guld är ju mycket jämfört med investeringsguld. Det blir drygt 75 kr per gram.
Spread på Tavex på ett uns Maple är knappt 33 kr per gram och då har jag inte ens räknat med en högre renhet.
« Senast ändrad: lördag 23, mars 2019, 19:16:03 av glimbert »

Inloggad sff123

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 798
  • Affärsomdömen: 27
« Svar #2 skrivet: lördag 23, mars 2019, 19:22:04 »
Tvärtom priset du pratar om mitt imellan köp och sälj hos Tavex är mer regel än undatag.
Jag säljer gärna lite guld till det priset :)

Utloggad sputnik

• Silvermedlem
« Svar #3 skrivet: lördag 23, mars 2019, 19:24:13 »
Är 1 uns 27.3 gram?
Jag förstår din jämförelse och du har säkert rätt.
Men ett spread här väl högre desto mindre vikt!

MVH

Inloggad glimbert

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 251
  • Affärsomdömen: 16
« Svar #4 skrivet: lördag 23, mars 2019, 19:30:42 »
1oz = 31.1g
Ja, spreaden är högre på mindre vikt. På en 5g PAMP tacka är spreaden fortfarande bara 60 kr/gram och sedan får du räkna med ytterligare 25% skillnad på grund av den högre renheten.

Dessutom är det ju mycket enklare att avyttra investeringsguld på privatmarknaden till betydligt bättre pris än handlarnas återköpspris. Med smycken är det inte lika lätt.
« Senast ändrad: lördag 23, mars 2019, 19:42:34 av glimbert »

Utloggad drgrillo

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 71
  • Affärsomdömen: 9
« Svar #5 skrivet: lördag 23, mars 2019, 20:10:27 »
Avseende spread så tycker jag österrikiska dukater är bäst. Finvikt på 3,44g och spread 40-50 kr, lätt såld i hela världen...

Inloggad sff123

• Guldmedlem
« Svar #6 skrivet: lördag 23, mars 2019, 20:38:10 »
20 francs i olika varianter är väl bästa basen i pungen  :)
Sen ska man väl inte glömma sovisar och kruger som fortfarande känns rätt :)
Krugerrand har väl tappat lite av sin forna stjärnglans men är fortfarande en stabil investering och kommer nog så förbli 8)

Utloggad sputnik

• Silvermedlem
« Svar #7 skrivet: lördag 23, mars 2019, 20:54:15 »
Avseende spread så tycker jag österrikiska dukater är bäst. Finvikt på 3,44g och spread 40-50 kr, lätt såld i hela världen...

Detta låter intressant, skillnaden mellan köp/sälj är endast 169 kr för Österrikisk dukat 3.44 gram.
Hur kan det komma sig, en Panda på 3 gram har en skillnad på 382 kr mellan köp/sälj och guldhaltens skillnad är marginell.

MVH

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1297
  • Affärsomdömen: 42
« Svar #8 skrivet: lördag 23, mars 2019, 22:28:02 »
Nu kanske jag drar helt fel slutsats av vad Sputnik är ute efter och i såfall ber jag om ursäkt på förhand.

Hursom, i mina ögon så är det intressant med ”premium”, dvs hur mycket utöver spot som jag betalar. Orsaken till att detta är intressant är för att det avgör hur attraktiv ett visst erbjudande är jämfört med ett annat (med annan premie). Dvs premien talar om för mig hur mycket mer (eller mindre) metall jag får för samma peng. Spread däremot är ganska ointrssant, eftersom det inte säger någonting om premien utan bara om skillnad mellan köp- och säljpris (och dessutom bara just nu). Det är ointressant eftersom jag inte tänker sälja, åtminstone inte snart.

Spread är därför i mina ögon i huvudsak av intresse vid kortsiktiga affärer, som verktyg i trading. Ok, gott så, men isåfall blir mitt svar att om man vill ägna sig åt kortsiktiga affärer så är det rena döden att syssla med fysisk metall, eftersom det tillkommer transporter och förvaring och risk för falsk vara när du säljer tillbaka. Allt detta leder till större spread.

Vid trading så köper man GLD eller annan ETF med fysisk backning (dvs unallocated) eller så köper man valvguld (allocated), beroende på tidshorisont och riskprofil.

Båda dessa varianter slår undan benen på alla fysiska alternativ.

Jamen, if you don’t hold it you don’t own it! Nonsens, svarar jag, vi accepterar ju alla utan att blinka att ha aktier och fonder i olika depåer utan att någonsin se de fysiska aktiebreven (som ju inte längre existerar). Och vad gäller att alla skall bedra alla och att valven skall visa sig vara tomma, tja, bortsett från att jag inte tror på det (att valven är tomma) så talar vi ju inte om buy-and-hold i 30 år utan om just trading, och att allting skulle explodera just under den relativt begränsade tidsperiod som du planerar att sitta på denna placering är ju rätt osannolikt, oavsett om valven är korrekt reviderade eller ej.

Inloggad sff123

• Guldmedlem
« Svar #9 skrivet: lördag 23, mars 2019, 22:31:03 »

Detta låter intressant, skillnaden mellan köp/sälj är endast 169 kr för Österrikisk dukat 3.44 gram.
Hur kan det komma sig, en Panda på 3 gram har en skillnad på 382 kr mellan köp/sälj och guldhaltens skillnad är marginell.

MVH
Om du sminkar en gris så är det fortfarande en gris ;)
Det blir lite som att jämföra äpplen och päron Dukater, Francs, Sovereign är ju faktiskt historisk handelsvaluta :)
Må vara att t.ex Krugerands inte cirkulerat i samma utsräckning som bruksmynt utan mer fungerat som garant för handel internationellt,
som bytt ägare vid affärer eller legat i skattkistan och fungerat som guldreserv för att backa våra fiatvalutor runt globen.
Många länder har en egen guldreserv i egen valuta som vi har haft själva den senaste i raden den omtalade 20 kronor 1925,
som dessvärre smältes ner och såldes ut av riksbanken i all tysthet.
I modern tid har man mer gått över till rent investeringsguld i form av tackor.
Så tillbaka till 3grams Pandan som är en produkt som direkt vänder sig till gemene man som vill äga sitt eget guld,
då måste man som med allt annat tänka på förpackning och utseende på produkten för hur rolig en rund peng utan ett trevligt motiv på ???
Så självklart måste man göra produkten attraktiv och behaglig för ögat gärna med något underliggande samlarmotiv"ändra på designen med jämna mellanrum" :)
Produkter i allmänhet ska säljas till alla konsumenter Det är samma köttbulle du stoppar i munnen må vara Mamma Scan eller ICA Basic samma gris med eller utan smink ;)

Själv köpte jag en sminkad gris häromdan ett sovereignset från 2012 Diamond jubilee varför? ja inte fan vet jag :D :D :D

Obs tilläggas kan att det gäller i stort sätt alla moderna bullionvarianter och tillverkare av dessa!!!

« Senast ändrad: lördag 23, mars 2019, 23:29:52 av sff123 »

Utloggad drgrillo

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 71
  • Affärsomdömen: 9
« Svar #10 skrivet: lördag 23, mars 2019, 22:40:22 »

MVH

170 spänn i spread för en dukat är en skandal. Men det är Tavex,... Skulle aldrig göra affärer med dem.
Jag har förmånen att vistas i Wien några ggr per år. Hos min favorithandlare (www.smh.net) så är det just nu 4,90€ spread. Men egentligen behöver man inte bry sig så mkt om deras köppris eftersom det är hur lätt som helst att få en dukat såld var och när som helst!
För investerare är det nog viktigare med %över spot av säljpriset då det återspeglar bättre hur mkt du får betalar mer än det värdet du får (som i slutändan är guldets intrinsiska värdet).
« Senast ändrad: lördag 23, mars 2019, 22:42:53 av drgrillo »

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Tid>pengar by Ritva
Idag kl. 10:49

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by Smaug
Idag kl. 09:51

Liberty Silver erbjudande: Köp 100 g Guldtackor för Spot-Pris! by Mikael From
Idag kl. 00:01

[Såld] 5 oz silver KOOKABURRA 2016 High relief proof ( Box+Coa ) by Krugerangel
Igår kl. 23:38

[Säljes] 5 oz Labors of Hercules Provident Mtls by Birka