hur de än vill, alla kommer inte kunna jobba tills 80. beroende på vilket jobb man har. har man ett riktigt tuff och fysiskt jobb hela sitt liv då går det inte. kan inte jämföras med dem som sitter på ett kontor i fina och bekväma stolar.
Just detta tror/hoppas jag kommer ändra vår syn på de äldre. Det är egentligen bara i nordeuropa och nordamerika där man skickar sina föräldrar till äldrehem istället för att erbjuda dom att bo hos en själv.
I övriga världen är det självklart att man själv försörjer och tar hand om sina föräldrar när de inte kan försörja sig själva.
Rent logiskt och moraliskt ser jag inget fel i att ta hand om sina äldre, troligen en betydligt mer human tillvaro än att sätta sina föräldrar på äldreboende där de får tyna bort. Ett av flera problem med detta i västvärlden är dock bl a bostadspriserna. Det är mycket svårt att lyckas rymma sina äldre under samma tak som en normalfamilj, vilket då ställer krav på större boende. Dock har en vid det här laget en ganska välkänd bostadsbubbla sett till att priserna är väldigt höga som de är, vilket i så fall skulle ställa än högre krav på de arbetande i familjen om större boende behöver ordnas. I övriga världen gissar jag att bostadspriserna inte är så löjligt höga som i t ex Sverige.
Men vem vet, antingen kanske vi kommer återigen att ta hand om våra äldre i hemmet, alternativt så gör ättestupan comeback...