Författare Ämne: Guldtacka på Tradera. Behöver råd.  (läst 14974 gånger)

Utloggad Ebenezer

  • Palladiummedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 359
  • Affärsomdömen: 18
Guldtacka på Tradera. Behöver råd.
« skrivet: lördag 09, juni 2012, 13:20:05 »
Hej. Jag är intresserad av http://www.tradera.com/guldtacka-valcambi-10-gram-9999-fine-gold-auktion_302605_157698715
Tyvärr så har säljaren fått negativ feedback och därför känns det lite sådär. Nån som känner till försäljaren?

P.S Om jag köper tackan så kan jag insistera på att hämta den då jag bor i Malmöområdet. Men jag skulle endå vilja ha lite synpunkter från er. Kan dessa tackor vara förfalskade?

Utloggad MrLibertad

  • Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2080
  • Affärsomdömen: 138
SV: Guldtacka på Tradera. Behöver råd.
« Svar #1 skrivet: lördag 09, juni 2012, 13:40:30 »
Hej. Jag är intresserad av http://www.tradera.com/guldtacka-valcambi-10-gram-9999-fine-gold-auktion_302605_157698715
Tyvärr så har säljaren fått negativ feedback och därför känns det lite sådär. Nån som känner till försäljaren?

P.S Om jag köper tackan så kan jag insistera på att hämta den då jag bor i Malmöområdet. Men jag skulle endå vilja ha lite synpunkter från er. Kan dessa tackor vara förfalskade?


Det står ju avhämtning i annonsen så det är väl bara att maila och göra klart vad som gäller om du nu vinner budgivningen. Håll koll på vad det kostar hos leverantörer också så att du inte överbudar :-)

Utloggad Sarek

  • Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2255
  • Affärsomdömen: 29
  • Medlem #100
SV: Guldtacka på Tradera. Behöver råd.
« Svar #2 skrivet: lördag 09, juni 2012, 13:40:40 »
Nej, jag har aldrig hört talas om förfalskade Valcambitackor, som dessutom ligger i sin oöppnade originalförpackning. Så det tror jag inte man behöver vara orolig för i alla fall.

Utloggad Ebenezer

  • Palladiummedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 359
  • Affärsomdömen: 18
SV: Guldtacka på Tradera. Behöver råd.
« Svar #3 skrivet: lördag 09, juni 2012, 13:47:08 »
Okej, tack för hjälpen.
Jag har jämfört med både Tavex och LS. Priset ligger på 3 847 kr där + frakt. Så priset får inte stiga mycket.
Gillar inte riktigt att handla med folk som fått negativ feedback. Men tror det fixar sig sålänge man kan hämta den.
Tack än en gång för era synpunkter.

Utloggad MrLibertad

  • Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2080
  • Affärsomdömen: 138
SV: Guldtacka på Tradera. Behöver råd.
« Svar #4 skrivet: lördag 09, juni 2012, 13:57:36 »
Okej, tack för hjälpen.
Jag har jämfört med både Tavex och LS. Priset ligger på 3 847 kr där + frakt. Så priset får inte stiga mycket.
Gillar inte riktigt att handla med folk som fått negativ feedback. Men tror det fixar sig sålänge man kan hämta den.
Tack än en gång för era synpunkter.

Om du inte gillar att handla med folk som har fått neg feedback så är ju problemet lätt att lösa.

Handla inte.

Det är ju inte så att det inte finns guldtackor att få tag i direkt.

Utloggad Ebenezer

  • Palladiummedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 359
  • Affärsomdömen: 18
SV: Guldtacka på Tradera. Behöver råd.
« Svar #5 skrivet: lördag 09, juni 2012, 14:08:09 »
Tror jag formulerade mig lite dåligt. Jag menar bara att jag inte gillar att betala in pengar och sen hoppas på att de levererar om de nu fått dåliga omdöme tidigare. Känns riskabelt. Om jag nu kan hämta den och betala kontant så behöver jag ju inte riskera nått, förutom att den skulle vara förfalskad dvs.

Utloggad SilverSven

  • Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 69
  • Affärsomdömen: 1
SV: Guldtacka på Tradera. Behöver råd.
« Svar #6 skrivet: lördag 09, juni 2012, 14:11:53 »
Kan som parentes nämnda att det här är samma guldtacka med samma bilder som blev såld för ett par veckor sedan http://www.tradera.com/guldtacka-valcambi-10-gram-9999-fine-gold-auktion_302605_155813924

Utloggad Åbama

  • Guldmedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 723
  • Affärsomdömen: 0
SV: Guldtacka på Tradera. Behöver råd.
« Svar #7 skrivet: lördag 09, juni 2012, 14:52:27 »
Känns som en klockren annons om du frågar mig.

1. Text och bild är identisk med en tidigare annons från en helt annan användare.
2. Användaren har vi senaste omdömet inte lyckats speciellt väl vad det verkar.
3. På Tradera finns en hel del skojare och Tradera gör inte ett skit för att få bort dem.
4. Användaren är reggad för bara ett par månader sedan.
5. I sämsta fall står din förhoppning till att du alltid kan fylla fickan med kontanter, kanske stämma träff via mail till en adress (kanske) i Rosengård.

Jag tycker allt att du skall slå till. :)

Utloggad dredge

  • Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 65
  • Affärsomdömen: 2
SV: Guldtacka på Tradera. Behöver råd.
« Svar #8 skrivet: lördag 09, juni 2012, 16:25:11 »

Trolig fraud = högsta försiktighet.

Indikator = samma bild på guldtackan som
säljaren womban i Eskilstuna hade på sin auktion
som avslutades den 16:e maj.

http://www.tradera.com/guldtacka-valcambi-10-gram-9999-fine-gold-auktion_302605_155813924

Utloggad dredge

  • Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 65
  • Affärsomdömen: 2
SV: Guldtacka på Tradera. Behöver råd.
« Svar #9 skrivet: lördag 09, juni 2012, 16:33:37 »

Ursäkta Laserkavaj - du hade redan skrivit
ungefär detsamma som jag kom fram till.

Jag har med stöd av vad vi funnit anmält
auktionen till Tradera

Inloggad mega_n

  • Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2103
  • Affärsomdömen: 233
SV: Guldtacka på Tradera. Behöver råd.
« Svar #10 skrivet: lördag 09, juni 2012, 16:47:41 »

Ursäkta Laserkavaj - du hade redan skrivit
ungefär detsamma som jag kom fram till.

Jag har med stöd av vad vi funnit anmält
auktionen till Tradera

Jag förstår inte riktigt hur ni kom fram till det.

Det ser ut som om womban köpte denna tacka av grimi 16/5 och nu säljer den i sin tur.
Han har fått bra betyg av grimi. vilket betyder att tackan bytt ägare. (Att han återanvänder bilder/text kanske är lathet men inte brottsligt då han faktiskt verkar köpt just denna tacka.
Att womban inte gett grimi feedback tyder på att han inte är så noggrann...

Det som kan vara lite oroväckande är att det är sista feedbacken som är negativ och kommentaren är att denne köpare inte får tag i womban. Dock är det inte säkert att han betalat det objektet men inte fått varan utan snarare kanske inte ens fått reda på kontonummer typ. (Varans värde type 200kr inte värt att blåsa ett konto på...)

Om man tittar på betygen så är det sänkta betyg på kommunikation och leveranstid. Vilket tyder på att det troiligen är en strulpelle, men inget pekar på bedrägeri.

Dock kom sista (den negativa) feedbacken in efter han lagt upp denna auktion vilket kan tyda på att womban blivit sjuk eller avlidit... Jag skulle inte tro att det borde vara någon risk ifall man begär avhämtning på offentlig plats...

/H

Utloggad dredge

  • Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 65
  • Affärsomdömen: 2
SV: Guldtacka på Tradera. Behöver råd.
« Svar #11 skrivet: lördag 09, juni 2012, 17:01:16 »

Extra uppmärksamt av dig mega_n.

Då är womban inte någon särskilt långsiktig
investerare, eftersom han säljer tackan
redan efter 3 veckor!!

Detta föresvävade mig inte ens, utan jag gick
enbart på bilderna.

Sannolikheten för att womban faktiskt har tackan
i sin ägo har med din info ökat betydligt.

Utloggad Grimi

  • Palladiummedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 331
  • Affärsomdömen: 72
SV: Guldtacka på Tradera. Behöver råd.
« Svar #12 skrivet: lördag 09, juni 2012, 17:27:17 »
Japp, min gamla tacka som är i omlopp ;)
Med samma bild och text....
Det var dock inga problem att få pengar från påtalad säljare.

Utloggad Åbama

  • Guldmedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 723
  • Affärsomdömen: 0
SV: Guldtacka på Tradera. Behöver råd.
« Svar #13 skrivet: lördag 09, juni 2012, 17:33:28 »
Japp, min gamla tacka som är i omlopp ;)
Med samma bild och text....
Det var dock inga problem att få pengar från påtalad säljare.

Gör det ju i vart fall lite säkrare.

Vilka detektiver det finns här. Man blir imponerad.  8)

Utloggad alang

  • Palladiummedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 430
  • Affärsomdömen: 0
SV: Guldtacka på Tradera. Behöver råd.
« Svar #14 skrivet: lördag 09, juni 2012, 17:56:42 »
Hej. Jag är intresserad av http://www.tradera.com/guldtacka-valcambi-10-gram-9999-fine-gold-auktion_302605_157698715
Tyvärr så har säljaren fått negativ feedback och därför känns det lite sådär. Nån som känner till försäljaren?

P.S Om jag köper tackan så kan jag insistera på att hämta den då jag bor i Malmöområdet. Men jag skulle endå vilja ha lite synpunkter från er. Kan dessa tackor vara förfalskade?


Av princip skulle jag aldrig åka med de kontanta medel som krävs för detta inköp till en okänd person i Malmö, känns högst osäkert om tackan ens existerar öht.

 

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
Igår kl. 23:56

Mormors Guld by sputnik
söndag 21, juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
måndag 15, juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
söndag 14, juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane
lördag 13, juni 2026, 15:00:47

Centralbankernas guldhandel by gbz
torsdag 11, juni 2026, 23:21:53

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by gbz
tisdag 09, juni 2026, 23:45:23

Egon von Greyerz by gbz
lördag 06, juni 2026, 12:50:17