Författare Ämne: Sovereigns  (läst 1051 gånger)

Inloggad Carambola

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 10
  • Affärsomdömen: 4
Sovereigns
« skrivet: söndag 10, mars 2019, 11:59:05 »
Hur ligger det till med Sovereign-mynt. Finns det numismatiskt värde hos dem beroende på år, motiv etc?
« Senast ändrad: söndag 10, mars 2019, 12:21:19 av Carambola »

Utloggad Brageson

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 445
  • Affärsomdömen: 6
SV: Sovereigns
« Svar #1 skrivet: söndag 10, mars 2019, 15:28:18 »
Svaret är tveklöst ja.
Det finns mängder med varianter. Svåra år. Poofs har som regel högre värde mm.
Här är boken som är "bibeln" över Sovereins. Där graderas varianterna i sällsynthet.

Inloggad Carambola

• Medlem
  • *
« Svar #2 skrivet: söndag 10, mars 2019, 15:29:20 »
Svaret är tveklöst ja.
Här är boken som är "bibeln" över Sovereins. Där graderas varianterna i sällsynthet.

Tack!

Inloggad Smaug

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 81
  • Affärsomdömen: 7
« Svar #3 skrivet: söndag 10, mars 2019, 15:34:59 »
För den som gillar sovereigns rekommenderar jag Numistacker på YouTube. Videos med bra kvalitet angående gamla och nya sovereigns, andra engelska mynt + en del övrigt. Han drar ofta en kort historielektion kring mynten som tas upp.

https://www.youtube.com/channel/UCw_KDG0xJX-iHSYZY2Tgkbg/videos

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1254
  • Affärsomdömen: 40
« Svar #4 skrivet: söndag 10, mars 2019, 16:54:48 »
Svaret är tveklöst ja.
Man kan sannolikt ha kul under en hel livstid med att dyka i sovereignträsket.

Men det är viktigt att inte glömma bort att det präglats fler sovs än något annat guldmynt i historien, flera hundra miljoner mynt har jag för mig. Detta gör att det är sådär 1 sov på kanske 500 som har numismatiskt värde. Övriga 499 är värda spot och inte mer, oavsett hur fina och oslitna de är.

Dessutom så är det sannolikt fler coin heads som samlar sovs än något annat guldmynt, så oddsen att hitta en ”värdefull” sov strax över spot är ytterst begränsad. Så min rekommendation är att om man vill börja samla sovs så bör man initialt helt ignorera detta med numismatiskt värde och samla olika regenter och varianter som man hittar nära spot. När man t ex har alla huvuden från Young Victoria och framåt så tar man en lång och självkritisk titt i spegeln och besämmer om man vill hala upp (den saftiga) premien för George III, George IIII/IV eller William IV. Hittar man någon av dessa rimligt nära spot är det sannolikt ett fakemynt...

En annan sak att betänka är att Royal Mint är notoriska för att försöka hitta på hur många specialvarianter som helst. Det gör givetvis att det blir fler varianter att samla på, men jag tror att det är allt annat än säkert att alla dessa varianter kommer att betinga en märkbar premie i framtiden. Jag tror snarare att det är risk att RM eroderar marknaden.

Inloggad Carambola

• Medlem
  • *
« Svar #5 skrivet: söndag 10, mars 2019, 16:58:23 »
Svaret är tveklöst ja.
Man kan sannolikt ha kul under en hel livstid med att dyka i sovereignträsket.

Men det är viktigt att inte glömma bort att det präglats fler sovs än något annat guldmynt i historien, flera hundra miljoner mynt har jag för mig. Detta gör att det är sådär 1 sov på kanske 500 som har numismatiskt värde. Övriga 499 är värda spot och inte mer, oavsett hur fina och oslitna de är.

Dessutom så är det sannolikt fler coin heads som samlar sovs än något annat guldmynt, så oddsen att hitta en ”värdefull” sov strax över spot är ytterst begränsad. Så min rekommendation är att om man vill börja samla sovs så bör man initialt helt ignorera detta med numismatiskt värde och samla olika regenter och varianter som man hittar nära spot. När man t ex har alla huvuden från Young Victoria och framåt så tar man en lång och självkritisk titt i spegeln och besämmer om man vill hala upp (den saftiga) premien för George III, George IIII/IV eller William IV. Hittar man någon av dessa rimligt nära spot är det sannolikt ett fakemynt...

En annan sak att betänka är att Royal Mint är notoriska för att försöka hitta på hur många specialvarianter som helst. Det gör givetvis att det blir fler varianter att samla på, men jag tror att det är allt annat än säkert att alla dessa varianter kommer att betinga en märkbar premie i framtiden. Jag tror snarare att det är risk att RM eroderar marknaden.

Så gällande sovereigns för att stacka; då är det sannolikt Young Victoria-mynt som oftast ligger närmast spot? På goldsilver.be är George V (1922) billigast.

Edit: OK ser nu att det inte skiljer sig mer än 3-4 euro mellan detta mynt och Victoria.

« Senast ändrad: söndag 10, mars 2019, 17:05:00 av Carambola »

Inloggad jumu

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 139
« Svar #6 skrivet: söndag 10, mars 2019, 17:08:39 »
Har skrivits rätt mycket om sovereigns här på forumet också. Nya medlemmar kan botanisera i trådarna. Framförallt viktigt att känna till de otaliga kopiorna som gjordes av guldsmeder inte för att förfalska, men för att sovereignmynt var en populär present och gåva och de officiella präglingarna inte fanns till hands alla gånger framförallt i kolonialländerna.

Inloggad Carambola

• Medlem
  • *
« Svar #7 skrivet: söndag 10, mars 2019, 17:10:50 »
Har skrivits rätt mycket om sovereigns här på forumet också. Nya medlemmar kan botanisera i trådarna. Framförallt viktigt att känna till de otaliga kopiorna som gjordes av guldsmeder inte för att förfalska, men för att sovereignmynt var en populär present och gåva och de officiella präglingarna inte fanns till hands alla gånger framförallt i kolonialländerna.

Sant, sökfunktionen ... det ska jag göra! Just det, tror jag läste det ngn-stans. T.ex. i Indien?
« Senast ändrad: söndag 10, mars 2019, 17:14:14 av Carambola »

Inloggad Ritva

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 244
  • Affärsomdömen: 20
« Svar #8 skrivet: söndag 10, mars 2019, 18:05:18 »
Jag hade vissa problem att få nypräglade sovereigns sålda på tavex. Först var det blankt nej för att de såg "konstiga" ut samt ett senare tillägg att priset på sovs bara gällde historiska mynt. Avkrävdes även inköpsland etc.  Efter argumentation skulle de klippa i dem för äkthet utan löfte att köpa dem om de var äkta. Minns inte i vilken ordning diskussionen gick men nämnde att jag sålt på ett annat kontor utan problem och då verkade det gå bättre. Efter en lång stunds väntan med tillhörande köbildning kom expediten tillbaka och glatt sa att de köper dem med tillägget att de får in mycket falska sovs.

Väldigt snurrig situation det hela och jag förstod att nu när spot är högt att det skulle kunna bli en fråga om försök till avdrag på det som går att dra av, ex. avd. "Historiska mynt". Det var verkligen inget konstigt att de ville kolla äkthet men förvånad över att det riktades mot kund att bevisa sin "äkthet" snarare än myntets äkthet. Trist med en annars reko och allert expedit som förmodligen får ett och annat skit på just det kontoret med tanke på bemötandet och kontorets läge.
« Senast ändrad: söndag 10, mars 2019, 18:10:12 av Ritva »

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1254
  • Affärsomdömen: 40
« Svar #9 skrivet: söndag 10, mars 2019, 18:09:29 »
Så gällande sovereigns för att stacka; då är det sannolikt Young Victoria-mynt som oftast ligger närmast spot? På goldsilver.be är George V (1922) billigast.

Edit: OK ser nu att det inte skiljer sig mer än 3-4 euro mellan detta mynt och Victoria.
För att stacka: köp det som är billigast. Strunta i vilken nuna som pryder framsidan. Ibland är någon Elisabeth billigast, ibland George V, ibland någon annan. Det varierar över tid och det varierar mellan butiker. Men det lär sällan vara Young Victoria som är billigast. Notera dock att bland butiker som presenterar återköpspriser så är det sannolikt samma återköpspris oavsett om det är Victoria, Edward, George V eller Elisabeth. Men försäljningspriset är ofta lite högre för vissa Victoria. Detta är att försöka skapa ett numismatiskt värde som inte finns (om det fanns så skulle återköpspriset också vara lite högre, vilket det inte är).

Inloggad Ritva

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 244
  • Affärsomdömen: 20
« Svar #10 skrivet: söndag 10, mars 2019, 18:13:03 »

För att stacka: köp det som är billigast. Strunta i vilken nuna som pryder framsidan. Ibland är någon Elisabeth billigast, ibland George V, ibland någon annan. Det varierar över tid och det varierar mellan butiker. Men det lär sällan vara Young Victoria som är billigast. Notera dock att bland butiker som presenterar återköpspriser så är det sannolikt samma återköpspris oavsett om det är Victoria, Edward, George V eller Elisabeth. Men försäljningspriset är ofta lite högre för vissa Victoria. Detta är att försöka skapa ett numismatiskt värde som inte finns (om det fanns så skulle återköpspriset också vara lite högre, vilket det inte är).

Tanken här är väl att köpare ska kunna tjäna några kronor i ett mellanled? Jag vet inte om det faktiskt ger mer på den privata marknaden men de tar betalt för en delpremie som du sen kapitaliserar på. Som vanligt, det går att räkna ut om man orkar/har kunskapen.

Inloggad sff123

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 726
  • Affärsomdömen: 22
« Svar #11 skrivet: söndag 10, mars 2019, 23:19:17 »
Jag hade vissa problem att få nypräglade sovereigns sålda på tavex. Först var det blankt nej för att de såg "konstiga" ut samt ett senare tillägg att priset på sovs bara gällde historiska mynt. Avkrävdes även inköpsland etc.  Efter argumentation skulle de klippa i dem för äkthet utan löfte att köpa dem om de var äkta. Minns inte i vilken ordning diskussionen gick men nämnde att jag sålt på ett annat kontor utan problem och då verkade det gå bättre. Efter en lång stunds väntan med tillhörande köbildning kom expediten tillbaka och glatt sa att de köper dem med tillägget att de får in mycket falska sovs.

Väldigt snurrig situation det hela och jag förstod att nu när spot är högt att det skulle kunna bli en fråga om försök till avdrag på det som går att dra av, ex. avd. "Historiska mynt". Det var verkligen inget konstigt att de ville kolla äkthet men förvånad över att det riktades mot kund att bevisa sin "äkthet" snarare än myntets äkthet. Trist med en annars reko och allert expedit som förmodligen får ett och annat skit på just det kontoret med tanke på bemötandet och kontorets läge.
Varför överhuvudtaget sälja till Tavex när du får bättre pengar direkt i handen runt hörnet? ;)

Utloggad SoulCrew

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 780
  • Affärsomdömen: 30
« Svar #12 skrivet: onsdag 13, mars 2019, 09:56:47 »

Sant, sökfunktionen ... det ska jag göra! Just det, tror jag läste det ngn-stans. T.ex. i Indien?

Det präglades äkta sovereigns i Indien en kort period. Samma sak i Kanada, Sydafrika och i Australien. Där dessutom i olika städer, alla med eget mintmark. Dom kopior som här syftas på är gjorda lite varstans i imperiet, en del säkert också i Indien, men dom har inga mintmarks. Ofta stämmer inte måtten perfekt, guldhalten kan vara annorlunda..

Inloggad jumu

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 139
« Svar #13 skrivet: onsdag 13, mars 2019, 10:07:30 »
Ja, det har präglats officiella på olika håll. Jag pratade bara om kopiorna. De har ofta instämplade bokstäver som makers mark, och ofta också 21K stämpel. Färgen vanligtvis lite ljusare då de legerats med mer silver och mindre koppar än originalen.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

"Centralbankerna och ETF:er tankar guld" by JohanB
Idag kl. 13:22

[AVSLUTAD][SÄLJES] Silver till bra priser! Kookaburra, Lunar II, SWEA mm. by Silver
Igår kl. 19:17

USA - hur har dom det by grinne
Igår kl. 19:10

Rwanda/Perth proofs by Ritva
Igår kl. 19:04

Vad är ett bra pris på 1 Oz silver Liberty Silver från 2010? by sff123
Igår kl. 08:59

Vill köpa swea 1oz av årgång 2013 by Arvefalk
torsdag 21, mars 2019, 23:19:16

Högpremiemynt Topp eller Flopp by Krugerangel
torsdag 21, mars 2019, 13:39:06

[Säljes] Diverse silvertackor/mynt by Grimi