Författare Ämne: Premiekompression  (läst 1815 gånger)

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1361
  • Affärsomdömen: 42
Premiekompression
« skrivet: tisdag 19, februari 2019, 22:16:19 »
Jag begrundar frågan om vad det kommer att kosta att i framtiden sälja av små metallbitar. Det jag undrar är helt enkelt vad man kommer att få ut av en köpare (vi ignorerar transportkostnader, skatter, och sånt). Givetvis så får man bäst betalt vid affär mellan privatpersoner, som på forumet, men det är inte givet att den möjligheten alltid funkar, och även när den finns så kommer det att finnas en spread, för alla vill ju göra goda affärer. Lika självklart är det att man kan sälja till sin "LCS" (local coin shop) som man förhoppningsvis har sett till att ha en etablerad relation med. Men de lever ju på spread mellan köp och sälj, så de betalar ju givetvis inte mer än de behöver och försöker därför maximera spread (dvs betalar så dåligt och säljer så dyrt som marknaden accepterar).

Spread uppstår dels pga att en mellanhand (som LCS) måste tjäna pengar, dels pga att det finns faktiska kostnader (prägling, transporter, förvaring, refining, etc). De senare är i någon mån fixa, dvs de är inte en funktion av det underliggande metallpriset.

Vi hoppas alla att vi framöver kommer in i en period, förhoppningsvis lång, där PM-priserna blir mer stabilt stigande (dvs en ny "bull market").

Nu till mina teorier.

1. Jag tror på vad jag väljer att kalla premiekompression, med vilket avses att premien på en metallbit tenderar gå ner i andel av totala värdet när totala värdet går upp.

Det finns flera skäl till detta, t ex att det kostar X att prägla ett mynt och X går inte upp så mycket bara för att myntet är i guld istället för silver, eller för att guldpriset går upp. En annan orsak är att marknaden har en viss acceptans för premie, och denna acceptans mäts i kronor, inte procent. Dvs när man köper ett silvermynt så accepterar många en högre premie (i %) eftersom det inte blir så himla mycket (i SEK). För guld däremot så jagar vi tiondelar i mindre premie, eftersom multiplikatorn är drygt 80x större.

2. I en bull market så blir det även spreadkompression.

Orsaken är att när priset bara kastas runt, som det har varit i mer är fem år, så måste en market maker (typiskt LCS) ha en större marginal när han köper (eftersom priset kan gå ner i morgon). Dessutom så har han en hyfsat jämn tillgång till metall, eftersom det alltid finns säljare som tror att det skall gå ner mer. Om trenden blir mer tydligt uppåt så kommer slentriansäljarna att minska (man sitter hellre på metallen ett halvår till om man inte absolut måste sälja nu). Samtidigt så kommer en bull market att skapa en massa nya köpare. Detta gör att market makern kommer att få ont om varor om han inte sockrar sitt bud, dvs krymper spreaden. Samtidigt så kan han krympa spreaden, eftersom risken att priset går ner i morgon har sjunkit i en bull market, så det kommer att vara ok.

Detta gör att jag hoppas att vi i framtiden skall uppnå en PM-marknad där en normal spread för guld går ner från, säg 8-10% till kanske 3-4% vilket kommer att göra det mer attraktivt att sälja än idag. Samtidigt så kommer det att innebära att jag inte får tillbaka den premie jag betalat för några mer intressanta historiska mynt som jag valt att köpa trots att premien var hög (men det visste jag redan vid köptillfället, så det har jag hela tiden varit medveten om).

Kort sagt, min förhoppning är att i framtiden slippa de skambud som är så vanliga idag. Jag kommer aldrig att glömma när Tavex ville pruta 7% på en gammal cirkulerad Krug (som de själva sålt till mig) med motiveringen att det fanns en rispa på den. Då blev det ingen affär (naturligtvis), men samtidigt så är det ju viktigt att framöver kunna sälja vid behov utan att bli skinnad.

Vad tror övriga? Premie- respektive spreadkompression vid högre PM-priser? Rätt eller fel?

Inloggad sff123

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 950
  • Affärsomdömen: 30
SV: Premiekompression
« Svar #1 skrivet: tisdag 19, februari 2019, 22:44:50 »
Jag begrundar frågan om vad det kommer att kosta att i framtiden sälja av små metallbitar. Det jag undrar är helt enkelt vad man kommer att få ut av en köpare (vi ignorerar transportkostnader, skatter, och sånt). Givetvis så får man bäst betalt vid affär mellan privatpersoner, som på forumet, men det är inte givet att den möjligheten alltid funkar, och även när den finns så kommer det att finnas en spread, för alla vill ju göra goda affärer. Lika självklart är det att man kan sälja till sin "LCS" (local coin shop) som man förhoppningsvis har sett till att ha en etablerad relation med. Men de lever ju på spread mellan köp och sälj, så de betalar ju givetvis inte mer än de behöver och försöker därför maximera spread (dvs betalar så dåligt och säljer så dyrt som marknaden accepterar).

Spread uppstår dels pga att en mellanhand (som LCS) måste tjäna pengar, dels pga att det finns faktiska kostnader (prägling, transporter, förvaring, refining, etc). De senare är i någon mån fixa, dvs de är inte en funktion av det underliggande metallpriset.

Vi hoppas alla att vi framöver kommer in i en period, förhoppningsvis lång, där PM-priserna blir mer stabilt stigande (dvs en ny "bull market").

Nu till mina teorier.

1. Jag tror på vad jag väljer att kalla premiekompression, med vilket avses att premien på en metallbit tenderar gå ner i andel av totala värdet när totala värdet går upp.

Det finns flera skäl till detta, t ex att det kostar X att prägla ett mynt och X går inte upp så mycket bara för att myntet är i guld istället för silver, eller för att guldpriset går upp. En annan orsak är att marknaden har en viss acceptans för premie, och denna acceptans mäts i kronor, inte procent. Dvs när man köper ett silvermynt så accepterar många en högre premie (i %) eftersom det inte blir så himla mycket (i SEK). För guld däremot så jagar vi tiondelar i mindre premie, eftersom multiplikatorn är drygt 80x större.

Orsaken är att när priset bara kastas runt, som det har varit i mer är fem år, så måste en market maker (typiskt LCS) ha en större marginal när han köper (eftersom priset kan gå ner i morgon). Dessutom så har han en hyfsat jämn tillgång till metall, eftersom det alltid finns säljare som tror att det skall gå ner mer. Om trenden blir mer tydligt uppåt så kommer slentriansäljarna att minska (man sitter hellre på metallen ett halvår till om man inte absolut måste sälja nu). Samtidigt så kommer en bull market att skapa en massa nya köpare. Detta gör att market makern kommer att få ont om varor om han inte sockrar sitt bud, dvs krymper spreaden. Samtidigt så kan han krympa spreaden, eftersom risken att priset går ner i morgon har sjunkit i en bull market, så det kommer att vara ok.

Detta gör att jag hoppas att vi i framtiden skall uppnå en PM-marknad där en normal spread för guld går ner från, säg 8-10% till kanske 3-4% vilket kommer att göra det mer attraktivt att sälja än idag. Samtidigt så kommer det att innebära att jag inte får tillbaka den premie jag betalat för några mer intressanta historiska mynt som jag valt att köpa trots att premien var hög (men det visste jag redan vid köptillfället, så det har jag hela tiden varit medveten om).

Kort sagt, min förhoppning är att i framtiden slippa de skambud som är så vanliga idag. Jag kommer aldrig att glömma när Tavex ville pruta 7% på en gammal cirkulerad Krug (som de själva sålt till mig) med motiveringen att det fanns en rispa på den. Då blev det ingen affär (naturligtvis), men samtidigt så är det ju viktigt att framöver kunna sälja vid behov utan att bli skinnad.

Vad tror övriga? Premie- respektive spreadkompression vid högre PM-priser? Rätt eller fel?
Shit August nu kan jag inte sova inatt heller :D
Mycket intressant inlägg då jag själv haft likartade tankebanor ska bli intressant och se vad folk har för åsikter :)

Inloggad Smaug

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 87
  • Affärsomdömen: 8
« Svar #2 skrivet: tisdag 19, februari 2019, 22:48:18 »
Bra skrivet som vanligt August, jag tror din teori om premiekompression kommer slå in vid fortsatt stigande ädelmetallpriser. Guldtackor mellan 250g och kilot säljs med minimal spread. Dock vill jag utmana tankegången lite med följande tanke:

Säg att ett 1 oz guldmynt blir så pass dyrt i SEK att det börjar närma sig en hel månadslön för de flesta. Det vore i så fall en rejäl tröskel till köp. Tror betydligt fler hellre väljer att skaffa något 1/4 oz, 1/2 oz, sovereign eller annat i månaden än att spara SEK månader i taget mellan mynten. Fractionals blir således mer attraktiva och 1 oz mynt mindre eftertraktade. Antalet möjliga köpare minskar med större minimiinsats.

Tänker tex på många Traderaannonser där enstaka 1 oz bullion silvermynt ofta går för över 200kr + frakt medan tuber på 20 mynt gärna säljs betydligt billigare, om man slår ut priset per styck. Eller ännu värre, 0,1g guldtackor som går för över 100kr, vem köper dem liksom?

Inte säkert att denna hypotetiska effekt driver på premien i fractional-segmentet tillräckligt för att hindra premiekompression, men det kan vara något att tänka på. :)

Inloggad I_am_mine

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 960
  • Affärsomdömen: 21
« Svar #3 skrivet: tisdag 19, februari 2019, 22:49:47 »
Jag ser det som troligt att premien är fixed i kronor (kanske snarare i euro eller usd) men inte i procent.

Borde man verkligen kalla det premiekompresion? Jag anser många ggr när det gäller investeringar att procenten är viktig inte antal kronor men i premiesammanhang är det nog snarare så att jag vill ha igen den premien jag betalt i kronor och inte i procent.

Alltså att en eventuell förtjänst jag gör är på ett stigande underliggande värdet.

Spreadkompression kan man ju vilja ha men det känns orimligt, eftersom det är en investering som jag nämnde ovan så vill man se procenten, här är alltså någon som vill tjäna på transaktioner där de flesta av oss andra vill hålla PM som en försäkring.

Det spelar alltså ingen roll om de är 12k eller 20k förtjänsten är samma per investerad krona

Inloggad ManoleteSTHLM

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 463
  • Affärsomdömen: 12
« Svar #4 skrivet: tisdag 19, februari 2019, 22:55:37 »

Nu till mina teorier.

Bra inlägg. Premiekompressionen gäller alla varor, och det märker jag på mig själv när jag har handlat silver och köper på mig premiemynt bara för att det är kul och det är billigt med silver - det händer inte när jag köper guld. Skulle priserna gå upp blir prismedvetenheten högre och det blir premiekompression. Spreadkompressionsteorin stämmer nog också i kopplingen utbud/efterfrågan, blir det brist på någon ädelmetall och de har köpare så kan de nog sockra köppriserna för säljarna och minska spreaden. Det som jag inte tror på är att market makers kan frångå lagerprinciper och trots en förmodad bullmarket öka lagren nämnvärt då det riskerar att kunna slå tillbaka och hota verksamheten (gäller seriösa handlare) - framförallt gällande silver men också guld. Leveranstider kan öka vid hög efterfrågan och därmed kanske också spreaden?

Så, premiekompression vid högre priser och ja gällande spreadkompression om efterfrågan är större än utbudet. Men det kan slå tillbaka i spreadkompressionen om efterfrågan blir stor och folk struntar i spreaden och om säljarna tar en större spread för att köpa in ädelmetaller från sina kanaler fortlöpande istället för att bygga ut sina egna lager....

Det som vore mumma för att minska spreadarna vore att öka omsättningen (och inte nödvändigtvis priset). Om 20% av Sveriges befolkning skulle spara i fysiskt guld så skulle spreaden gå ner mellan köp och sälj (ökad konkurrens mellan mellanhänder minskar spreaden plus att de kan göra en fin hacka med lägre spread på okade volymer).

Jag ser gärna minskade spreadar men räknar kallt med ett visst "svinn" vid framtida försäljningar (ingår i omkostnaderna vid en PM försäkring).

« Senast ändrad: tisdag 19, februari 2019, 23:13:19 av ManoleteSTHLM »

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
« Svar #5 skrivet: onsdag 20, februari 2019, 10:27:53 »
Guldtackor mellan 250g och kilot säljs med minimal spread. Dock vill jag utmana tankegången lite med följande tanke:

Säg att ett 1 oz guldmynt blir så pass dyrt i SEK att det börjar närma sig en hel månadslön för de flesta. Det vore i så fall en rejäl tröskel till köp. Tror betydligt fler hellre väljer att skaffa något 1/4 oz, 1/2 oz, sovereign eller annat i månaden än att spara SEK månader i taget mellan mynten. Fractionals blir således mer attraktiva och 1 oz mynt mindre eftertraktade. Antalet möjliga köpare minskar med större minimiinsats.
Jag förstår vad du menar och tror att du har rätt, även om detta är en ytterligare effekt utöver det jag pratade om. Låt oss kalla din effekt för ”storlekskompression”, såsom i att högre pris flyttar den likvida delen av marknaden mot mindre storlekar. Nu tror jag iofs att om guld skulle bli mainstream så är det inte omöjligt att ”retail” kan välja att lägga en månadslön på en investering, precis som många gör idag via aktieportföljer. Men det vore fortfarande opraktiskt, eftersom det inte går att sälja bråkdelar.

Vad sedan gäller detta med att spread är mindre för större guldtackor än för mynt så är det också lite en annan sak. Det är en mängdrabatt, pga större enhet. En 1kg tacka är en annan produkt än ett 1oz mynt. Det jag menar är att premien (i %) kommer att minska för exakt samma produkt. Dessutom så stämmer det inte alltid. T ex så är premien historiskt sett högre på 1kg silvertackor än på 1oz bullion silvermynt.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
« Svar #6 skrivet: onsdag 20, februari 2019, 10:41:08 »
Spreadkompressionsteorin stämmer nog också i kopplingen utbud/efterfrågan, blir det brist på någon ädelmetall och de har köpare så kan de nog sockra köppriserna för säljarna och minska spreaden. Det som jag inte tror på är att market makers kan frångå lagerprinciper och trots en förmodad bullmarket öka lagren nämnvärt då det riskerar att kunna slå tillbaka och hota verksamheten (gäller seriösa handlare) - framförallt gällande silver men också guld. Leveranstider kan öka vid hög efterfrågan och därmed kanske också spreaden?

Så, premiekompression vid högre priser och ja gällande spreadkompression om efterfrågan är större än utbudet. Men det kan slå tillbaka i spreadkompressionen om efterfrågan blir stor och folk struntar i spreaden och om säljarna tar en större spread för att köpa in ädelmetaller från sina kanaler fortlöpande istället för att bygga ut sina egna lager....

Det som vore mumma för att minska spreadarna vore att öka omsättningen (och inte nödvändigtvis priset). Om 20% av Sveriges befolkning skulle spara i fysiskt guld så skulle spreaden gå ner mellan köp och sälj (ökad konkurrens mellan mellanhänder minskar spreaden plus att de kan göra en fin hacka med lägre spread på okade volymer).
Du har givetvis rätt (jag var förvirrad, jag skyller på flunsa och feber). Spreadkompression uppstår när en marknad blir mer likvid, inte mindre likvid. Dvs för att vi skall se det så är inte bull market tillräckligt, utan det är att PM blir mer mainstream som krävs, vilket iofs skulle underlättas av en bull market.

Låt mig då säga att jag faktiskt inte tror att det kommer att ske. Jag tror inte på att det kommer att bli ”vanligt” att svenska hushåll kommer att sitta och planera sin ekonomi och komma fram till att köpa ett guldmynt till. Ain’t gonna happen. Möjligtvis kommer de att få nya guld-alternativ rekommenderade av sin bankkontakt (som idag spiller ut kaffet om man nämner guld). Men detta kommer då att vara pappersguld i olika former. Då blir spreadkalkylen helt annorlunda och kommer inte att direkt påverka spread för fysisk metall.

Inloggad Ritva

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 305
« Svar #7 skrivet: onsdag 20, februari 2019, 15:13:34 »
Inflationen är otroligt viktig här och allmänt när det kommer till PM. Om man bara sparar/investerar i guld och silver i relation till SEK så kan utfallet av 5% skilja väldigt mycket beroende på inflationen. Om man däremot är en rörlig typ så kan spreaden i % vara intressantare att räkna på då fler valutor finns att välja på. Likaså omvänt där man sitter på sitt PM - köpt vid en svag kronkurs.

”Vad får jag för pengarna” bör vara en vägledande fråga IMO. Är det valuta, kontracyklisk eller fundamental spekulation man ägnar sig åt eller alla samtidigt?
« Senast ändrad: onsdag 20, februari 2019, 15:16:28 av Ritva »

Inloggad ManoleteSTHLM

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 463
  • Affärsomdömen: 12
« Svar #8 skrivet: onsdag 20, februari 2019, 15:34:28 »
Spreadkompressionsteorin stämmer nog också i kopplingen utbud/efterfrågan, blir det brist på någon ädelmetall och de har köpare så kan de nog sockra köppriserna för säljarna och minska spreaden. Det som jag inte tror på är att market makers kan frångå lagerprinciper och trots en förmodad bullmarket öka lagren nämnvärt då det riskerar att kunna slå tillbaka och hota verksamheten (gäller seriösa handlare) - framförallt gällande silver men också guld. Leveranstider kan öka vid hög efterfrågan och därmed kanske också spreaden?

Du har givetvis rätt (jag var förvirrad, jag skyller på flunsa och feber). Spreadkompression uppstår när en marknad blir mer likvid, inte mindre likvid. Dvs för att vi skall se det så är inte bull market tillräckligt, utan det är att PM blir mer mainstream som krävs, vilket iofs skulle underlättas av en bull market.

Låt mig då säga att jag faktiskt inte tror att det kommer att ske. Jag tror inte på att det kommer att bli ”vanligt” att svenska hushåll kommer att sitta och planera sin ekonomi och komma fram till att köpa ett guldmynt till. Ain’t gonna happen. Möjligtvis kommer de att få nya guld-alternativ rekommenderade av sin bankkontakt (som idag spiller ut kaffet om man nämner guld). Men detta kommer då att vara pappersguld i olika former. Då blir spreadkalkylen helt annorlunda och kommer inte att direkt påverka spread för fysisk metall.

Tyvärr kommer det aldrig att ske ens om guldpriset skulle börja stiga. Vet vi någonting om hur många fler, eller hur stor andel av svenskarna, som började spara i ädelmetall i samband med all-time high guld och silver 2011?

Utloggad Aurum_Argentum

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 50
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #9 skrivet: onsdag 20, februari 2019, 15:50:17 »
I egenskap av någon som började intressera mig för ädelmetall först när börsen började svikta betänkligt i höstas måste jag säga att jag inte är förvånad - de strukturella problemen med att äga ädelmetall i seriösa mängder (alltså bortom hobbynivå och i linje med de innehav du behöver ha för att kvalificera dig som private banking-kund hos våra affärsbanker) är omfattande. Jag skulle i dagsläget inte rekommendera allmänheten att investera i guld heller. Inte för att jag inte tror på det, ffa som valutahedge. Utan för att det är ett elände att införskaffa, äga och avyttra. Vi har på det här forumet, för att ta ett slumpmässigt exempel, trots idoga försök från många omdömesgilla personer som är om sig och kring sig, inte lyckats reda ut vad - om något - som gäller för förvaring i bankfack och försäkring.

Vad beträffar spreadarna påminner de mig direkt om ett verktyg jag verkligen saknar från handeln med värdepapper - att kunna se orderdjup. I handeln med aktier och fonder ger ju dessa inte bara direkt en trevlig, marknadsderiverad definiton av spreaderna i sig utan också ett bra verktyg att nyttja för den som vill spekulera i var marknaden är på väg. Inget sådant alls för ädelmetaller.

Inloggad sff123

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 950
« Svar #10 skrivet: onsdag 20, februari 2019, 16:48:13 »
I egenskap av någon som började intressera mig för ädelmetall först när börsen började svikta betänkligt i höstas måste jag säga att jag inte är förvånad - de strukturella problemen med att äga ädelmetall i seriösa mängder (alltså bortom hobbynivå och i linje med de innehav du behöver ha för att kvalificera dig som private banking-kund hos våra affärsbanker) är omfattande. Jag skulle i dagsläget inte rekommendera allmänheten att investera i guld heller. Inte för att jag inte tror på det, ffa som valutahedge. Utan för att det är ett elände att införskaffa, äga och avyttra. Vi har på det här forumet, för att ta ett slumpmässigt exempel, trots idoga försök från många omdömesgilla personer som är om sig och kring sig, inte lyckats reda ut vad - om något - som gäller för förvaring i bankfack och försäkring.

Vad beträffar spreadarna påminner de mig direkt om ett verktyg jag verkligen saknar från handeln med värdepapper - att kunna se orderdjup. I handeln med aktier och fonder ger ju dessa inte bara direkt en trevlig, marknadsderiverad definiton av spreaderna i sig utan också ett bra verktyg att nyttja för den som vill spekulera i var marknaden är på väg. Inget sådant alls för ädelmetaller.
Uppmanar var och en att kontakta sin bank eller sitt försäkringsbolag lite trött på frågan alla har väl google?
Min bank Swedbank har specifierat in i minsta detalj vad du får förvara och inte i ditt bankfack!!!
Finns skriftliga underlag hos banken om man sover dåligt om natten detsamma gäller försäkringsbolagen.
Det gäller bara att orka läsa avtalen ordentligt.
Bankerna kräver underlag i form av köpehandlingar, kvitton, värderingsintyg, etc vid ersättningsanspråk p.ga stöld, brand, skadegörelse, etc.
För enskilt bankfack tror jag ersättningbeloppet är 452k i dagsläget kan variera mellan banker.
Banker och Försäkringsbolag älskar att i detalj redogöra för minsta bagatell för att slippa betala ut ersättning i onödan.
Be dom skicka fullständiga avtalsvillkor och sov gott :)

« Senast ändrad: onsdag 20, februari 2019, 19:43:14 av sff123 »

Inloggad Lu

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 163
« Svar #11 skrivet: torsdag 21, februari 2019, 20:10:10 »
Jag tror inte på att det kommer att bli ”vanligt” att svenska hushåll kommer att sitta och planera sin ekonomi och komma fram till att köpa ett guldmynt till. Ain’t gonna happen.

Det kanske inte blir att de sitter efter att räkningarna är betalda och kollar på hur många gram guld de kan köpa, men jag tror definitivt att folk kommer få upp ögonen för en och följa efter någon framträdande finansprofil i en framtid där ädelmetall ses som stabiliteten själv och man upptäcker guldets, ej ännu färdiga, framgångssaga under 2000-talet.

Jag kan hålla med om att det är svårt att föreställa sig, men Svensson-mentaliteten kan snabbt ändras ånyo, som så många gånger förr. Det räcker med att några få sticker ut med sina "vinster" i fysisk ädelmetall för att media skall vakna. Lägg därtill hur fysiskt guld fascinerar - en familjemedlem, som jag visade mitt innehav av guld för, blev trollbunden och ville lära sig mer...

Men så vaknar jag ut ur min guldfeberdröm (igen) och inser att väldigt få tänker som jag själv.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
« Svar #12 skrivet: fredag 22, februari 2019, 17:10:24 »
Det räcker med att några få sticker ut med sina "vinster" i fysisk ädelmetall för att media skall vakna. Lägg därtill hur fysiskt guld fascinerar - en familjemedlem, som jag visade mitt innehav av guld för, blev trollbunden och ville lära sig mer...
Problemet här är att om du "sticker ut" med dina fina vinster i PM så är inte omvärldens beundran för ditt förutseende ditt primära problem.

Problemet är de där pojkarna med stora påkar och begränsat intresse för snack.

Om det skulle uppstå stora vinster för de med fysisk PM så kommer det därför i första hand att leda till att man inte pratar om det. Alls. Och då kommer ju inte omvärlden att få chansen att bli imponerad.

Det sagt så är jag helt med på att om guldet går som en raket så finns det en punkt där det blir "mainstream" att syssla med guld och placera i guld. Men det kommer till 99.9% att vara i pappersguld eftersom alla rådgivare och mäklare bara tjänar pengar på finansiella produkter där de kan få provision.

Inloggad Lu

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 163
« Svar #13 skrivet: fredag 22, februari 2019, 21:00:43 »
Det räcker med att några få sticker ut med sina "vinster" i fysisk ädelmetall för att media skall vakna. Lägg därtill hur fysiskt guld fascinerar - en familjemedlem, som jag visade mitt innehav av guld för, blev trollbunden och ville lära sig mer...
Om det skulle uppstå stora vinster för de med fysisk PM så kommer det därför i första hand att leda till att man inte pratar om det. Alls. Och då kommer ju inte omvärlden att få chansen att bli imponerad.

Naturligtvis. Hur mycket vissa personer än skulle vilja skylta med sitt guld och sina vinster förstår de flesta att uppmärksamhet bjuder in Knocke och Smocke. Jag får drömma vidare... (Nog med off topic från min sida nu.)

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Investera i ädelmetaller på börsen by cyber
Idag kl. 16:16

100 gram guldtacka långt under spot. by sff123
Idag kl. 14:21

Qb lion 10 oz by I_am_mine
Idag kl. 00:28

Guld & Silver Udda saker by ífing
Igår kl. 23:47

Öppen fråga till forumet by ífing
Igår kl. 23:24