Författare Ämne: all time high  (läst 1147 gånger)

Utloggad Seaview

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Affärsomdömen: 0
all time high
« skrivet: tisdag 19, februari 2019, 10:37:54 »
Just nu har en milstolpe passerats - guldpriset är All-Time-High i SEK!
Det är ju glädjande för dem som äger guld i Sverige. Än roligare vore om priset i USD också var all-time-high men tyvärr, där ligger det fortfarande 30% under.

Skillnaden beror på kronans fall. Ett faktum som gör alla svenska fattigare. Utom möjligen sparare i guld.

Utloggad I_am_mine

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 843
  • Affärsomdömen: 20
SV: all time high
« Svar #1 skrivet: tisdag 19, februari 2019, 11:03:29 »
Ja kronan dök på sämre än väntad inflationsstatistik, såg även en artikel som sa att de inte förväntar sig fler räntehöjningar under 2019-2020 pga lågkonjunktur så det ser fortsatt mörkt ut för den svenska kronan

Välkommen till forumet! Gå gärna in i tråden nya medlemmar och skriv en liten presentation
http://www.adelmetallforum.se/index.php?board=12.0

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1254
  • Affärsomdömen: 40
« Svar #2 skrivet: tisdag 19, februari 2019, 11:24:09 »
Det är ju glädjande för dem som äger guld i Sverige. Än roligare vore om priset i USD också var all-time-high men tyvärr, där ligger det fortfarande 30% under.

Skillnaden beror på kronans fall. Ett faktum som gör alla svenska fattigare. Utom möjligen sparare i guld.
Även sparare i guld blir fattigare. Tyvärr.

Utloggad ManoleteSTHLM

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 453
  • Affärsomdömen: 12
« Svar #3 skrivet: tisdag 19, februari 2019, 23:25:55 »
Bumpar denna all-time high guld i SEK tråd bara för att markera att denna dag är speciell. Inte en notis i MSM om denna händelse så det är väl ytterligare en anledning att bumpa här.

Nya rekordet lyder på 12502 kr per oz. Inte illa.

Det blev en firarmiddag med ugnsbakad färsk lax och potatismos riklig på smör och kryddad till perfektion med muskot och vitpeppar. Till efterrätt chokladglass toppad med en generös mansnäve paranötter. Härlig vardagsförnöjsamhet i måttfullhetens tecken. Är det inte ute med Lax, a.k.a havets falukorv? Nej, godaste matfisken tycker jag oavsett vad latte-folket som läser DN anser om det.

Grattis till oss med guld-hedge!

« Senast ändrad: tisdag 19, februari 2019, 23:42:08 av ManoleteSTHLM »

Inloggad glimbert

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 242
  • Affärsomdömen: 16
« Svar #4 skrivet: onsdag 20, februari 2019, 00:36:09 »
Medias totala knäpptystnad är faktiskt intressant. Att inte ens DI nämner det är väldigt anmärkningsvärt. Palladium fick däremot en egen rubrik för två dagar sedan.

Utloggad I_am_mine

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 843
  • Affärsomdömen: 20
« Svar #5 skrivet: onsdag 20, februari 2019, 08:26:17 »
Är det inte ute med Lax, a.k.a havets falukorv? Nej, godaste matfisken tycker jag oavsett vad latte-folket som läser DN anser om det.

Väldigt OT men du började  ;D

Det svåra idag är ju att dels hitta en prisvärd lax och dels att hitta en lax som inte är odlad.
Odlad lax är dels oetiskt om du frågar fel folk men den är inte lika nyttig heller

Med det sagt så köper jag lax ändå när jag tycker priset är rätt vare sig den är odlad eller inte. Gäller även falukorv ;)

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
« Svar #6 skrivet: onsdag 20, februari 2019, 08:32:29 »

Det svåra idag är ju att dels hitta en prisvärd lax och dels att hitta en lax som inte är odlad.
Odlad lax är dels oetiskt om du frågar fel folk men den är inte lika nyttig heller

Med det sagt så köper jag lax ändå när jag tycker priset är rätt vare sig den är odlad eller inte. Gäller även falukorv ;)
Vad ni än gör så läs inte artikeln om norsk lax i senaste Filter. Gör man det så kommer man inte att kunna äta norsk odlad lax fler gånger. Det är helt enkelt överjävligt att vara lax i vårt grannland och miljöpåverkan än väldigt oroande.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
« Svar #7 skrivet: onsdag 20, februari 2019, 08:44:55 »
Medias totala knäpptystnad är faktiskt intressant. Att inte ens DI nämner det är väldigt anmärkningsvärt. Palladium fick däremot en egen rubrik för två dagar sedan.
Jag tror att det är så enkelt som att DI reagerar på de vanliga valutaparen (eller blir informerade av Reuters, etc). Dvs vid rekord för XAU/USD eller kraftig förändring i USD/SEK så säger det pling i deras lilla app, men XAU/SEK kollar de inte.

Igår så var det ju notiser om USD/SEK och när det pratades om palladium så var det ju XPD/USD som satte rekord.

Bara lite vanlig kortsynthet således, ingenting att oroa sig för. De kommer säkert att skriva om guldpriset när det bryter igenom 1923 USD/oz, dvs med dagens kronkurs någonstans runt 575 kr/g.

Utloggad ManoleteSTHLM

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 453
  • Affärsomdömen: 12
« Svar #8 skrivet: onsdag 20, februari 2019, 15:57:51 »
Är det inte ute med Lax, a.k.a havets falukorv? Nej, godaste matfisken tycker jag oavsett vad latte-folket som läser DN anser om det.

OT så det förslår men det är ok mellan varven.  :)

Enligt Livsmedelsverket så "Våra beräkningar visar att både barn och vuxna kan äta odlad lax flera gånger i veckan." Livsmedelsverket gör också kontinuerliga kontroller av laxen. Själv gillar jag Marine Harvest (Mowi) bäst men då har jag också en aktiebias för dem. Och för den egna hälsan så är det nog värst att äta Östersjölax (och Östersjöfisk i allmänhet).

https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/mat-och-dryck/fisk-och-skaldjur/rad-om-odlad-lax

Angående Filterartikeln om sportfiskaren Mikael Frödin så kan vi konstatera att han är av en annan åsikt än Livsmedelsverket: "Sportfiskaren Mikael Frödin: Laxen det giftigaste livsmedlet i mataffären" (SR, 12 februari, 2019).

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=114&artikel=7153685

Och för att återknyta till tråden, och som lök på laxen, nya all-time high guld i SEK på löpande band under dagen. 12542 kr per oz är ny rekordnotering.

« Senast ändrad: onsdag 20, februari 2019, 16:08:23 av ManoleteSTHLM »

Inloggad Karlsson766

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 76
  • Affärsomdömen: 9
« Svar #9 skrivet: onsdag 20, februari 2019, 18:58:02 »
Får väl börja med att fortsätta lite ot då med att säga att livsmedelsverket ganska ofta byter åsikt om vad som är nyttigt och farligt till den grad att det blir lite komiskt ibland  ;D
Men kul med rusande guldpris även om det må vara kronans fall som är orsaken. Firade med att köpa mina två första sovisar hehe

Inloggad Lassiter

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 43
  • Affärsomdömen: 7
« Svar #10 skrivet: onsdag 20, februari 2019, 20:03:30 »

'
https://morotsliv.com/2015/11/filmen-om-odlad-lax-som-norge-inte-vill-visa.html

Jag har sen länge slutat äta odlad fisk.

Utloggad Krippa

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 119
  • Affärsomdömen: 16
« Svar #11 skrivet: onsdag 20, februari 2019, 20:20:32 »
Visst vill vi ha vildfångad lax, personligen är det svårt att hitta och priset är mycket högt. Vi sitter med ett problem med en överbefolkad planet som förstört alla naturliga födkäller. Mänskligheten är ett virus där vi tar över alla habitat och förstör dessa. 1 miljard hade kunnat leva som gudar på planeten, 12 miljarder kommer förstöra planeten.

Inloggad Lassiter

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 43
  • Affärsomdömen: 7
« Svar #12 skrivet: onsdag 20, februari 2019, 23:33:47 »
Visst vill vi ha vildfångad lax, personligen är det svårt att hitta och priset är mycket högt. Vi sitter med ett problem med en överbefolkad planet som förstört alla naturliga födkäller. Mänskligheten är ett virus där vi tar över alla habitat och förstör dessa. 1 miljard hade kunnat leva som gudar på planeten, 12 miljarder kommer förstöra planeten.

Jag köper väldigt sällan lax då eko lax är dyrt, köper istället annat vilt fisk.
Det är sättet vi lever på som är problemet, det här demokratiska kapitalistiskt system som tvingar hela planeten för ständig tillväxt, naturen får vika sig!
Samtidigt om vi skulle leva sättet vi tar hänsyn naturen,  skulle vi inte öka befolkningsmängden som vi gör nu, då vi skulle inte ha överflödigt matproduktion. 

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

"Centralbankerna och ETF:er tankar guld" by JohanB
Idag kl. 13:22

[AVSLUTAD][SÄLJES] Silver till bra priser! Kookaburra, Lunar II, SWEA mm. by Silver
Igår kl. 19:17

USA - hur har dom det by grinne
Igår kl. 19:10

Rwanda/Perth proofs by Ritva
Igår kl. 19:04

Vad är ett bra pris på 1 Oz silver Liberty Silver från 2010? by sff123
Igår kl. 08:59

Vill köpa swea 1oz av årgång 2013 by Arvefalk
torsdag 21, mars 2019, 23:19:16

Högpremiemynt Topp eller Flopp by Krugerangel
torsdag 21, mars 2019, 13:39:06

[Säljes] Diverse silvertackor/mynt by Grimi