Författare Ämne: Har fysiskt silver en plats relativt till guld mot en fallande krona?  (läst 777 gånger)

Inloggad Ritva

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 305
  • Affärsomdömen: 30
Har fysiskt silver en plats relativt till guld mot en fallande krona?
« skrivet: fredag 15, februari 2019, 16:08:02 »
Jag har inte skrivit klart min sammanfattning i bloggen, främst för att jag har fastnat i framåtblickar i sammanfattningen, kombinerat med tidsbrist. Jag tänker därför döda två flugor (problem) i en smäll med den här trådstarten, d.v.s silvrets relevans som valutahedge mot kronan relativt till guld sant en förhoppning om att lösa ett par knutar kring sammanfattningen i bloggen.

Om vi enbart tittar på variabeln inflation i Svenska kronan, förutsatt att andra Fiat-valutor fortsätter vara relativt välmående, finns det då något uppenbart mervärde att köpa silver som valuta jämte guld? Jag börjar mer och mer ifrågasätta silvret som grund för den delen av mina innehav, även om jag samtidigt noterar att silvret har haft andra syften för ett sunt tänkande kring ekonomi, livsmål och mervärde. Jag kommer utveckla dessa tankar i bloggen men just nu så undrar jag om forumets medlemmar kan motivera någon/några fördelar med att ha fysiskt silver som en valuta mot en fallande kronkurs jämte guld.

Jag kan faktiskt bara komma på nackdelar; det är moms på silver, svårare att transportera på resande fot, oftast högre spread, mindre uppskattat i det kollektiva medvetandet o.s.v. Det enda jag kan komma på när det gäller silver i fysiskt innehav är andras ord om förväntad utbud/efterfrågan industriellt och borderline MadMax-scenarion. Dessa ligger dock utanför frågan.

För mig finns det incitament att ha silverinnehav men inte som trumfar guld som valutahedge  i svenska kronan allena. Detta gäller förutsatt att silvret som köps/säljs dyrare mot spot än guldet, vilket det oftast är om man inte har PM som livsstil. Man kan såklart spekulera i att fallande Fiat kommer knytas till silver istället för guld men det ryms inte inom omfånget för frågeställningen. Historien säger bara Guld för ändamålet om man inte tar med historiskt skiftande GSR, vilket för oss in på ett helt annat valutapar och därmed öppnar upp för vidare frågeställningar.

Poängen med frågan är att knyta Guld resp. silver till en målinriktad funktion för en privatekonomi. Det finns inbakat i inläggget en tanke om att överge merparten av det rena buillonsilvret till förmån för guld som inflationsgarant. Innan beslutet tas så kan det vara värt att slänga ut frågan för diskussion här.

Har jag missat  något i min analys, d.v.s att fysiskt silver inte har en plats i PM som skydd mot inflation i SEK när guld finns?
Finns det något som du skulle vilja tillägga, utifrån mitt  resonemang, utöver den övergripande frågeställningen?

« Senast ändrad: fredag 15, februari 2019, 16:15:44 av Ritva »

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1361
  • Affärsomdömen: 42
SV: Har fysiskt silver en plats relativt till guld mot en fallande krona?
« Svar #1 skrivet: fredag 15, februari 2019, 16:48:39 »
Citera
Nej.

(Jag försökte provocera med mitt svar i något tidigare inlägg men då nappade ingen. Låt oss seom jag lyckas bättre denna gång :-)

Inloggad ManoleteSTHLM

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 463
  • Affärsomdömen: 12
« Svar #2 skrivet: fredag 15, februari 2019, 17:51:03 »
Citera
Nej.

(Jag försökte provocera med mitt svar i något tidigare inlägg men då nappade ingen. Låt oss seom jag lyckas bättre denna gång :-)

Du lyckas den här gången. :)

Silver är en utmärkt fysisk tillgång som pengar (med ett inneboende energivärde) och samhällsnödvändig industriell råvara - just den kombinationen är unik gällande silver. Varför laggar silverpriset jämfört med guld? Silver har inte stigit på grund av en massiv produktion av basmetaller, där silver blir en restprodukt med låga produktionskostnader per oz, som möjliggjorts av stimulanspengar från centralbankerna. Därmed, reverserar ekonomin och utvinningen av basmetaller nedåt så kan silver gå åt andra hållet och blir en hedge. Och ju närmare vi kommer peak energy med fallande eroivärden så borde silvrets inneboende energivärde göra silvret mer attraktivt.

Bara lugn, över 80% av världens energikonsumtion utgörs idag av ändliga fossila bränslen och de kommer med säkerhet att ersättas av energislag med lägre EROI-värden och andra och ofta sämre lagringsegenskaper - vilket ger ett peak energi scenario där energikrävande tillgångar som guld och silver kommer att värderas betydligt högre. Bland annat Kinas kolutvinning förväntas nå sitt maximum 2025 och det och andra toppnivåer för fossila utvinningen (det amerikanska skifferoljeundret?) kan snabbt förändra världens ekonomi till det sämre.

Så ja, valutor, såsom svenska kronan, förmedlar värde i form av köpkraft (energi men ingen inneboende sådan) och den eroderar över tid och detta kommer att tillta vid nästa energikris. Silver är en energitillgång och historiskt sätt pengar och har en plats bredvid guld som skydd mot fallande köpkraft för kronan.

« Senast ändrad: fredag 15, februari 2019, 17:53:16 av ManoleteSTHLM »

Inloggad Ritva

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 305
  • Affärsomdömen: 30
« Svar #3 skrivet: lördag 16, februari 2019, 09:06:11 »
Citera
Nej.

Du lyckas den här gången. :)

Silver är en utmärkt fysisk tillgång som pengar (med ett inneboende energivärde) och samhällsnödvändig industriell råvara - just den kombinationen är unik gällande silver. Varför laggar silverpriset jämfört med guld? Silver har inte stigit på grund av en massiv produktion av basmetaller, där silver blir en restprodukt med låga produktionskostnader per oz, som möjliggjorts av stimulanspengar från centralbankerna. Därmed, reverserar ekonomin och utvinningen av basmetaller nedåt så kan silver gå åt andra hållet och blir en hedge. Och ju närmare vi kommer peak energy med fallande eroivärden så borde silvrets inneboende energivärde göra silvret mer attraktivt.

Bara lugn, över 80% av världens energikonsumtion utgörs idag av ändliga fossila bränslen och de kommer med säkerhet att ersättas av energislag med lägre EROI-värden och andra och ofta sämre lagringsegenskaper - vilket ger ett peak energi scenario där energikrävande tillgångar som guld och silver kommer att värderas betydligt högre. Bland annat Kinas kolutvinning förväntas nå sitt maximum 2025 och det och andra toppnivåer för fossila utvinningen (det amerikanska skifferoljeundret?) kan snabbt förändra världens ekonomi till det sämre.

Så ja, valutor, såsom svenska kronan, förmedlar värde i form av köpkraft (energi men ingen inneboende sådan) och den eroderar över tid och detta kommer att tillta vid nästa energikris. Silver är en energitillgång och historiskt sätt pengar och har en plats bredvid guld som skydd mot fallande köpkraft för kronan.

Intressant och jag tackar för denna uttömmande redogörelse. Jag ser dock inlägget som  en bekräftelse för mitt antagande att byta till fysiskt guld som hedge mot Fiat. Det innebär såklart inte att silver inte är en bra hedge i sig självt men varför inte ha pappersilver bredvid guld enligt ovan tillsammans med koppar, energibolag, gruvor o.s.v? Poängen är att argumenten, intressanta som de är, tangerar en hög grad av spekulativ investering i GSR på grund av förväntat industriell utbud/efterfrågan samt minskade stimulanser som skall närma sig ett egentligt värde. Det sistnämnda gör det svårare att motivera fysiskt silver som hedge och kanske bör handlas ”lång” på börsen tillsammans med andra tillgångar inom energi? Viktigt här att skilja mot hedge i inflationen kronan mätt och hedge mot marknadsdisruption.
« Senast ändrad: lördag 16, februari 2019, 09:10:30 av Ritva »

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Investera i ädelmetaller på börsen by cyber
Idag kl. 16:16

100 gram guldtacka långt under spot. by sff123
Idag kl. 14:21

Qb lion 10 oz by I_am_mine
Idag kl. 00:28

Guld & Silver Udda saker by ífing
Igår kl. 23:47

Öppen fråga till forumet by ífing