Författare Ämne: Analytiker tror på guld  (läst 6150 gånger)

Rödlöga

• Gäst
Analytiker tror på guld
« skrivet: onsdag 06, februari 2019, 12:35:41 »
Flera analytiker tror på ett guldpris över 1450 dollar per uns i år.
https://www.di.se/live/ravaror-politisk-och-ekonomisk-osakerhet-spas-lyfta-guldet/

Utloggad cyber

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 866
  • Affärsomdömen: 10
SV: Analytiker tror på guld
« Svar #1 skrivet: onsdag 06, februari 2019, 13:41:47 »
Heraeus, som tillverkar och handlar PM och Bakersteel (som driver en fond inriktad på PM) är positiva till guld. Stoppa pressarna! ;)

Skämt åsido, det är ju trevligt om de får rätt.

Rödlöga

• Gäst
« Svar #2 skrivet: onsdag 06, februari 2019, 13:50:55 »
Heraeus, som tillverkar och handlar PM och Bakersteel (som driver en fond inriktad på PM) är positiva till guld. Stoppa pressarna! ;)

Nämn gärna nån människa, på hela Jorden, som inte talar i egen sak ;)

Utloggad cyber

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 866
  • Affärsomdömen: 10
« Svar #3 skrivet: onsdag 06, februari 2019, 16:06:57 »

Hehe.. sant. Men jag sätter större tillit till analytiker som åtminstone har möjligheten att ha en negativ syn på ett tillgångsslag. Och varför framhäver man bara de som har den högsta prognosen för guldpriset? Känns som man vill skapa nyheter, genom att välja dem med avvikande åsikt, och hade de valt dem med lägst prognos kunde rubriken kanske lika gärna varit ”flera analytiker tror på sjunkande guldpris”.

Mest vill jag nog bara känna mig som en smart contrarian. Contrarian mot allt! :)

Inloggad sff123

• Administratör
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1913
  • Affärsomdömen: 92
« Svar #4 skrivet: onsdag 06, februari 2019, 18:43:32 »
1450 usd ja jävlar vad jag cashar ut då  8)

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2262
  • Affärsomdömen: 50
« Svar #5 skrivet: onsdag 06, februari 2019, 21:17:45 »

Självklart talar alla i egen sak, och det är därför jag tycker att den främsta slutsatsen är att DI är en sensationsdriven skräpblaska. De borde skämmas över att inte ha mer integritet än att de väljer att fråga en guldsäljare om de tror att priset kommer att gå upp. Eller, som i det här fallet, att bara eka trams från en tysk tidning utan att tänka en enda egen tanke.

Svaret är så givet att frågan blir meningslös. I detta fall så är jag beredd att slå vad om att DI redan bestämt sig för att haka på trenden att haussa guldet lite (vare sig Handelsblatt eller DI är ju direkt först). Och som skräpblaska blir då nästa steg att hitta någon som är villig att bekräfta tesen och intervjua denne, eller, ännu bättre, bara referera till information från en annan blaska.

En gång i tiden var jag prenumerant på DI. Det var en annan tidning då.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2262
  • Affärsomdömen: 50
« Svar #6 skrivet: onsdag 06, februari 2019, 21:36:20 »
Det finns tusen anledningar att sälja, men bara en att köpa, som det brukar heta. Casha du gärna ut vid 1450, men mitt tips vore att inte göra det för att det nått 1450 utan för att du behöver pengarna till någonting viktigare.

I mina ögon så är det nog ungefär där, vid 1450, som det roliga börjar. Vi har ett massivt motstånd upp till sådär 1380. Tar vi oss igenom det så finns det inget egentligt motstånd förrän 1550-1600, och det är mer än fem år gammalt.

Min guldhamster och jag tror att den dag vi bryter igenom 1380 så kommer goldbugs att jubla men många andra säger ”fake breakout, det är weekly close som räknas”, eller ”montly close”, eller ”close closest to a full moon” (ja, det finns de som ser korrelation mellan fullmåne och börsrörelser). Så medan man käbblar lite om det så fortsätter guldet upp (förhoppningsvis, drivet av de som tror att detta är en äkta breakout). Vid 1450 kommer de sista skeptikerna (av de som alls kollar på guld) att kasta in handduken.

Jag vet inte när vi kommer dit, men vid 1450 kommer jag inte att sälja en aktie om jag så måste belåna hunden för att finansiera skumpan.

Inloggad sff123

• Administratör
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1913
  • Affärsomdömen: 92
« Svar #7 skrivet: torsdag 07, februari 2019, 13:26:36 »
Det finns tusen anledningar att sälja, men bara en att köpa, som det brukar heta. Casha du gärna ut vid 1450, men mitt tips vore att inte göra det för att det nått 1450 utan för att du behöver pengarna till någonting viktigare.

I mina ögon så är det nog ungefär där, vid 1450, som det roliga börjar. Vi har ett massivt motstånd upp till sådär 1380. Tar vi oss igenom det så finns det inget egentligt motstånd förrän 1550-1600, och det är mer än fem år gammalt.

Min guldhamster och jag tror att den dag vi bryter igenom 1380 så kommer goldbugs att jubla men många andra säger ”fake breakout, det är weekly close som räknas”, eller ”montly close”, eller ”close closest to a full moon” (ja, det finns de som ser korrelation mellan fullmåne och börsrörelser). Så medan man käbblar lite om det så fortsätter guldet upp (förhoppningsvis, drivet av de som tror att detta är en äkta breakout). Vid 1450 kommer de sista skeptikerna (av de som alls kollar på guld) att kasta in handduken.

Jag vet inte när vi kommer dit, men vid 1450 kommer jag inte att sälja en aktie om jag så måste belåna hunden för att finansiera skumpan.
Ja det var nog lite med glimten i ögat som frasen Casha ut nämdes :)
Men vid 1450 så skulle jag nog struktuera om mitt innehav lite efter år av hamstrande :)
Det finns ju en del som man kliar sig i huvudet över och tänkte hur gick det här till,
en del inköp är det inga problem att försvara andra vore man idiot om man ens försökte :D
Så innehavet kommer nog inte minska med mer än ca 10%.
Och samtidigt kan man ta av sig dumstruten och har lite kapital att investera i andra intresseområden.
Mångfalden har alltid varit grunden i mitt sparande och det har visats sig vara rätt väg för mig :)

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Egon von Greyerz by Stacker
Idag kl. 11:28

Irankriget by gbz
Idag kl. 09:01

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
Igår kl. 20:47

Guldmynt säljs : 2000 kronor by zodiac