Författare Ämne: Finns det en marknadsplats för numismatiska objekt som inte är allt för dyra?  (läst 496 gånger)

Utloggad anders_juhlin

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 15
  • Affärsomdömen: 1
Storhelgsledigheten i fjol var ju kalendermässigt förlagd på ett fördelaktigt sätt för oss arbetstagare. Jag fick långledigt och fick möjlighet att även fördriva tiden med min myntsamling. Jag fick ett hugskott och tänkte att jag skulle sälja några av mina mynt. Detta är inte likt mig, då jag vanligtvis resonerar som så att silver köper man, det säljer man inte. Jag försöker att inte förköpa mig och handlar aldrig för mer än vad jag kan undvara. Nu var det så att Tradera erbjöd halva priset på försäljningskostnaderna och snål som jag är så var nog detta droppen som fick bägaren att rinna över. Man fick sälja tio rop till reducerat pris så nu funderade jag på hur jag skulle välja objekt till mina auktioner. Jag kom fram till att jag skulle följa någon form av tema och inte ta ett mynt från by och ett från stad. Jag kom och tänka på en ganska stor lot från Kanada jag köpt för länge sedan. Vi pratar flera kilo ocirkulerade silvermynt i påsar och rör från första halvan av 1960-talet. Jag tänkte att om jag dumpar denna lot på marknaden så kommer jag förstöra prisbilden för dessa mynt för lång tid framöver. Jag valde istället att sälja ett mynt från varje årtal. Jag har varit medlem på tradera i 15 år och samlat på mig snart 3000 positiva omdömen. Jag säljer nästan aldrig något så omdöme som säljare hade jag inte eftersom dessa bara ligger kvar under en begränsad tid. Jag vågade inte lägga ut mynten för en krona utan valde utgångsbud något över spot. Jag tittade igenom loten och valde mynt i hög kvalitet. Mynten höll minst 01/0 och var ocirkulerade med begynnande patina. För att kompensera för att jag saknade omdöme som säljare så erbjöd jag presumtiva köpare att returnera mynten om de inte blev nöjda. Vidare erbjöd jag inte bara möjlighet till fler bilder om så önskades utan även samfrakt till låg fraktkostnad. Alla mynten blev sålda men många av dem gick för utgångspris och övriga några kronor över utgångspris. Några dagar senare sålde en annan säljare ett liknande mynt dock rengjort och putsat i kv 1+. Detta mynt blev dubbelt så dyrt som mina och frakten var den dubbla. Efter att jag slutat sura för utfallet så började jag fundera på varför det blev som det blev. Är det så att köpare på Tradera är okunniga och inte förstår sig på kvalitetsbedömning eller är det så att folk helt sonika inte köper mynten för deras numismatiska värde utan enkom för silverinnehållet och därför föredrar glänsande mynt oavsett hur hårt slitna de är. Emellanåt säljs det äldre ultraljudsrengjorda och hårt putsade mynt i kv 1? På Tradera. Dessa mynt är enligt mig för alltid förstörda och kan lika gärna lämnas in för nedsmältning. Vad tycker ni? Jag undrar också om jag är ensam om att acceptera ett pris på ett silvermynt på spot + 600%. För en tid sedan köpte jag ett proofpräglat mynt från Niger. 500 francs 1960 för 240 kronor. Myntet innehåller 9 gram finsilver. Jag samlar silvermynt från hela världen. En av mina samlingar går ut på att få fatt i alla silvermynt från 1960-talet. Samlarområdet är ganska stort men jag anser att det inte är omöjligt att lyckas. Lite mer ovanliga mynt typ det från Niger finns att tillgå om man bara är villig att betala för det. Värre är det med vanliga reguljära mynt som inte är värda mer än det silver de innehåller. Dessa mynt är svåra att få fatt i, om man nu som jag strävar efter ocirkulerade mynt i kv 01/0. Trots att man är villig att betala extra för hög kvalitet så finns där inte så många säljare som tycker det är lönt att särbehandla dessa mynt utan de brukar istället hamna i påsar med andra silvermynt oavsett kvalitet. På sätt och vis kan jag förstå det eftersom Tradera tar 10% eller minst 3 kronor och portot går på minst 9 kronor. Om man då förslagsvis får för sig att sälja ett 25 cents mynt från Kanada som innehåller 4,66 gram finsilver eller med andra ord silver för cirka 21 kronor så är det just 21 kronor en köpare som stackar silver är villig att betala. Detta innebär att köparen bjuder max 21-9 = 12 kronor. Sedan ska Tradera ha 3 kronor och över till säljaren blir 9 kronor. Som säljare av silver är man ju inte direkt intresserad av att sälja silver värt 21 kronor för 9 kronor. Man vill ju ha minst 21 kronor iallafall om man nu inte säljer för att man akut behöver pengar utan som i mitt fall för att man ville göra en omallokering i silverstacken. Ska jag få mina 21 kronor så krävs det att jag hittar någon som är villig att ge 21+3+9= 33 kronor. Ett pris som är spot+ 57%. Nu fick jag mina mynt sålda så bevisligen så finns där köpare som är villiga att betala för kvalitet men inte tillräckligt många köpare för att där ska uppstå en budväxling med trissade priser. Jag trodde i min enfald att fler än jag resonerade på mitt sätt och hade således höga förväntningar på utfallet av de mynt jag lagt ut till försäljning på tradera. Ska man räkna in tiden det tog att fotografera och skriva objektbeskrivningar och jobbet med att styckevis packa och skicka mynten så hade jag nog fått in lika mycket pengar om jag satt mig utanför ICA med en pappmugg. Vad gjorde jag för fel? Skulle jag lagt ut mynten för en krona och på så sätt fått igång budgivningen? Skulle jag sålt alla mynten i ett rop och på så sätt minskat transaktionskostnaderna? Är det så att marknaden inte är tillräckligt stor och därför blir volatil, eller hade jag bara helt enkelt otur?
För många år sedan var jag kassör i Örestads myntförening. Vi hade träffar en gång i månaden. Höjdpunkten på dessa träffar var en auktion där inte bara medlemmar utan även Bengt Andersson, en mynthandlare som drev Örestads mynthandel hade lämnat in objekt till försäljning. Fördelen med att ha med en handlare var att där hela tiden kom in nya objekt och på så vis riskerade man inte att det var samma mynt som hela tiden bytte ägare. Nackdelen blev att det stundtals blev kö för att få sälja på auktionerna. Trots att vi hade en flink auktionsförrättare så kunde vi inte öka antalet rop per gång alltför mycket eftersom våra sammankomster hölls på vanliga vardagskvällar. Utöver auktionerna så höll vi föredrag om olika samlarområde och periodvis bedrev vi kurser i kvalitetsbedömning. Bengt, som hade lång erfarenhet, var den som bidrog med kunskap och mynt för bedömning. Det var naturligtvis en stor fördel att ha tillgång till Bengts mynt när man skulle lära sig att bedöma mynt. Inte många av oss kan lägga upp en räcka av samma mynt fast med kvalitet i stigande eller, för den delen, fallande skala. Det sistnämnda kan för en oinsatt verka ovidkommande men det är det inte. Vi människor tror oss kunna agera objektivt men i själva verket så är vi alla påverkade av yttre faktorer och reagerar subjektivt på dessa. Om man börjar titta på mynt i sämre kvaliteter och sedan får ett mynt i kv 1+ i handen så är det stor sannolikhet att man övervärdera detta mynt till en 1+/01. På samma sätt är det troligt att man efter att ha tittat på många ocirkulerade mynt undervärderar 1+ myntet till låt oss säga en 1/1+. Bengt lade ner många gratistimmar på oss övriga medlemmar för att förkovra oss till ”riktiga” myntsamlare. Naturligtvis fick han så småningom tillbaks något i form av en ökad efterfrågan på mynt i hög kvalitet. Den stora fördelen med dessa sammankomster var ju att transaktionskostnaderna hölls på en minimal nivå och på så sätt bidrog till prisvariationer beroende på kvalitet även på mynt som inte betingade alltför högt pris. Är detta en svunnen tid eller finns det fortfarande lokala föreningar där ute i vårt avlånga land?
/Anders

Inloggad sff123

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 685
  • Affärsomdömen: 21
SV: Finns det en marknadsplats för numismatiska objekt som inte är allt för dyra?
« Svar #1 skrivet: fredag 01, februari 2019, 21:42:51 »
Finns säkert många intresserade här på forumet många av oss har intresse på båda sidorna :)
här kommer några bra sidor på Facebook
https://www.facebook.com/groups/219486225091683/751779981862302/?comment_id=752341928472774&reply_comment_id=752347615138872&notif_id=1549048907780631&notif_t=group_comment_mention

https://www.facebook.com/groups/1462791387368794/?multi_permalinks=2160934560887803&notif_id=1549047832734734&notif_t=group_activity

Ärligt folk på båda sidorna dom håller hårt på sina regler ofog åker ut omgående

Trevlig Helg

Inloggad Krugerangel

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 733
  • Affärsomdömen: 52
SV: Finns det en marknadsplats för numismatiska objekt som inte är allt för dyra?
« Svar #2 skrivet: måndag 04, februari 2019, 11:41:57 »
Det finns mynt-mässor, mynt-klubbar och mynt-föreningar lite här och där tycker jag.
Forum på internet en bra plats att sälja numismatiska samlarmynt.
Nästan alla mynt säljer bättre i sina hemländer.
Personligen tycker jag det är enklare att dumpa mynt till mynthandlare, dem har kontakterna och kunderna, inte jag.
Så blir man kvitt bekymmer och besvär och så får jag gjort annat i livet än att krångla hit och dit med mynten.
Fin liten hobby :)

Mvh
Krugern....

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Dags för silver! by Birka
Igår kl. 21:59

Säljes: 20euro guld OS Torino by Sarek
Igår kl. 21:27

Världen alla marknader by Kalle4001
Igår kl. 21:00

Vinnaren av deltävling 1 by Otto
Igår kl. 19:40

Sevärt på Youtube by august
Igår kl. 18:20

2st 1oz Krugerrand by merpear
Igår kl. 14:29

Säljes: Guldtacka 50 gram. by Condor2ooo
Igår kl. 10:25

Har fysiskt silver en plats relativt till guld mot en fallande krona? by Ritva
Igår kl. 09:06

Pamp suisse fortuna 5 gram oval by Guldelefanten
fredag 15, februari 2019, 23:22:24

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by ManoleteSTHLM
fredag 15, februari 2019, 17:23:30

Fortsättning av Tävlingen? by sff123
torsdag 14, februari 2019, 21:04:55

Ny Tävling !!! stängd by sff123
torsdag 14, februari 2019, 21:01:44

Säljes 2000 kr mynt Guld by 429ragtop
torsdag 14, februari 2019, 19:40:13

Säljes: Silver: Riksbankens minnesmynt 100 & 200kr, Tyska 10DM minnesmynt by jerseph
torsdag 14, februari 2019, 12:11:58

Rea på kapslar by Bosse68
torsdag 14, februari 2019, 08:53:29