Författare Ämne: Pension först vid 80 i skuldkrisens spår?  (läst 13500 gånger)

Utloggad Silvermånen

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 138
  • Affärsomdömen: 5
SV: Pension först vid 80 i skuldkrisens spår?
« Svar #15 skrivet: onsdag 06, juni 2012, 05:25:51 »
Det är därför vi satsar på råvaror.

Inloggad hasse_A

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 653
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #16 skrivet: onsdag 06, juni 2012, 16:05:40 »
Det är därför vi satsar på råvaror.
Jo det gör jag så mycket det går men vad jag menar är att jag är tvungen att jobba ihop till min farbrors pension som han åtnjuter nu, min egen pension som jag är ganska säker på att jag kan se i månen efter och en tredje dito i form av ädelmetaller som jag själv kan få någon glädje av. Det känns rätt tungt.

Utloggad hen

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 169
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #17 skrivet: onsdag 06, juni 2012, 22:46:36 »
det var nån som skrev att man ska stacka visst det tycker jag också.

men det är inte så jäkla enkelt när man har ett vanligt jobb, skatten är ju fan på 70% sen den förbannade momsen överallt också. hade gärna kunnat köpa en kruggerand i månaden men det går inte.

Utloggad hedonism

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 23
« Svar #18 skrivet: torsdag 07, juni 2012, 07:48:20 »
hur de än vill, alla kommer inte kunna jobba tills 80. beroende på vilket jobb man har. har man ett riktigt tuff och fysiskt jobb hela sitt liv då går det inte. kan inte jämföras med dem som sitter på ett kontor i fina och bekväma stolar.

Utloggad gardener

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 59
« Svar #19 skrivet: torsdag 07, juni 2012, 16:34:19 »
hur de än vill, alla kommer inte kunna jobba tills 80. beroende på vilket jobb man har. har man ett riktigt tuff och fysiskt jobb hela sitt liv då går det inte. kan inte jämföras med dem som sitter på ett kontor i fina och bekväma stolar.

Just detta tror/hoppas jag kommer ändra vår syn på de äldre. Det är egentligen bara i nordeuropa och nordamerika där man skickar sina föräldrar till äldrehem istället för att erbjuda dom att bo hos en själv.
I övriga världen är det självklart att man själv försörjer och tar hand om sina föräldrar när de inte kan försörja sig själva.

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
« Svar #20 skrivet: torsdag 07, juni 2012, 16:57:35 »

Just detta tror/hoppas jag kommer ändra vår syn på de äldre. Det är egentligen bara i nordeuropa och nordamerika där man skickar sina föräldrar till äldrehem istället för att erbjuda dom att bo hos en själv.
I övriga världen är det självklart att man själv försörjer och tar hand om sina föräldrar när de inte kan försörja sig själva.

Rent logiskt och moraliskt ser jag inget fel i att ta hand om sina äldre, troligen en betydligt mer human tillvaro än att sätta sina föräldrar på äldreboende där de får tyna bort. Ett av flera problem med detta i västvärlden är dock bl a bostadspriserna. Det är mycket svårt att lyckas rymma sina äldre under samma tak som en normalfamilj, vilket då ställer krav på större boende. Dock har en vid det här laget en ganska välkänd bostadsbubbla sett till att priserna är väldigt höga som de är, vilket i så fall skulle ställa än högre krav på de arbetande i familjen om större boende behöver ordnas. I övriga världen gissar jag att bostadspriserna inte är så löjligt höga som i t ex Sverige.

Men vem vet, antingen kanske vi kommer återigen att ta hand om våra äldre i hemmet, alternativt så gör ättestupan comeback...

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Tja tja ,Ny här. by JohanB
Idag kl. 01:48

Oseriösa säljare på Tradera. by zodiac
Igår kl. 20:28

Bad jokes. by Tyr
Igår kl. 18:43

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by gbz
Igår kl. 18:30

Boliden silvertackor numrerings mysterium? by mega_n
tisdag 13, maj 2025, 18:32:14