Författare Ämne: Pension först vid 80 i skuldkrisens spår?  (läst 13499 gånger)

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
Pension först vid 80 i skuldkrisens spår?
« skrivet: tisdag 05, juni 2012, 18:49:26 »
Citera
När Fredrik Reinfeldt antydde att svenskarna i framtiden kommer behöva jobb till 75 års ålder blev det ramaskri. Nu går Robert Benmosche, vd för den amerikanska försäkringsjätten AIG, ännu längre. Han tror att pensionsåldern i västvärlden kommer behöva höjas ända till 80 år.
  Med en befolkning som lever allt längre och i spåren av skuldkrisen måste regeringar världen över tänka om när det gäller yrkeslivets längd menar Robert Benmosche.
 – Pensionsåldern kommer behöva höjas till 70, 80 år, säger den 68-årige Benmosche till Bloomberg News.   
Enligt honom är det nödvändigt för att staterna ska ha råd med pensionsbetalningar och sjukvård och för att inte betalningsbördan ska falla för tung på den yngre delen av befolkningen.

http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/varlden/aig-pensionsaldern-kommer-hojas-till-80-ar_7253411.svd

Är det någon på forumet som har långt till pension och räknar med att kunna få ut en skälig pension överhuvudtaget? Själv tror jag inte att nuvarande pensionssystem (eller ekonomiska system) kommer överleva i 35 år till, den tid det är kvar innan jag skall gå i pension vid nuvarande ålder på 65 år. Förhoppningsvis slipper jag sälja av mina ädelmetaller under livets gång (alternativt växla in dem mot annan egendom vid lämpligt tillfälle), och ha metallerna som pensionsförsäkring.

En gulduppbackad pensionsfond kanske vore något? Gratis affärstips till er och bankerna ;)

Utloggad hen

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 169
  • Affärsomdömen: 0
SV: Pension först vid 80 i skuldkrisens spår?
« Svar #1 skrivet: tisdag 05, juni 2012, 19:02:17 »
helvetes jävla bankirer! jag blir så förbannad. här jobbar man heltid, skattar bort mer än hälften och inte får man nåt för det heller. sinnesjuka är vad dem är. tänk alla gamlingar som är 50-60år, har betalat skatt hela livet sen om ett par år så finns det ingen pension för dem. fatta vilket svek.

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
« Svar #2 skrivet: tisdag 05, juni 2012, 19:16:18 »
helvetes jävla bankirer! jag blir så förbannad. här jobbar man heltid, skattar bort mer än hälften och inte får man nåt för det heller. sinnesjuka är vad dem är. tänk alla gamlingar som är 50-60år, har betalat skatt hela livet sen om ett par år så finns det ingen pension för dem. fatta vilket svek.

Ja huvva förhoppningsvis blir man överkörd av en spårvagn innan man ska ta ut sin pension.

Fick meddelandet att jag ska jobba till 67 för att få det jag tidigare skulle fått vid 65

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
    • Ädelmetallforum
« Svar #3 skrivet: tisdag 05, juni 2012, 19:20:23 »

Ja huvva förhoppningsvis blir man överkörd av en spårvagn innan man ska ta ut sin pension.

Fick meddelandet att jag ska jobba till 67 för att få det jag tidigare skulle fått vid 65

Hur kändes det beskedet? "Precis som jag trodde.." eller "Dra åt h-vete!"?

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
« Svar #4 skrivet: tisdag 05, juni 2012, 19:25:33 »

Hur kändes det beskedet? "Precis som jag trodde.." eller "Dra åt h-vete!"?

Nja kände snarare att ju längre vi lever ju längre måste vi jobba innan pension, egentligen är det ju rätt logiskt, eftersom det bara är Greker som är utslitna vid 50års ålder.
Hellre rik och frisk än sjuk och fattig

Utloggad SoulCrew

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 793
  • Affärsomdömen: 30
« Svar #5 skrivet: tisdag 05, juni 2012, 19:54:59 »
Det finns ju många aspekter på det. Min mor gick precis i pension, då hade hon jobbat 50 år minus den tid hon var mammaledig. Säg 45 år sammanlagt i varje fall. Farsan gick hem efter att ha jobbat 42 år. Hur många gör så många år idag? Inte många skulle jag tro. Vi har dessutom mer generös föräldraförsäkring och längre semester numera. Somethings gotta give..

Inloggad hasse_A

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 653
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #6 skrivet: tisdag 05, juni 2012, 22:06:36 »
Jag blir så trött. Själv har jag betalt skatt till pension i över 40 år. Jag tillhör den förlorade generationen som blev lovad en pension baserad på de 15 åren med högst lön såvida man betalt in pensionspengar i minst 30 år. Detta var alltså det gamla ATP systemet. Detta gäller naturligtvis inte sedan pensionsuppgörelsen med bromsen. Min farbror beklagar sig varje gång jag träffar honom över att han inte får jobbskatteavdrag på sin pension. Han skall väll vara glad att få någon pension över huvud taget. Jag ser det som att det är jag som får jobba ihop till hans pension. Om jag skall få någon egen sådan måste jag jobba ihop till den också. Är det konstigt att man tappar förtroendet för staten och inte har några dubier vad gäller att försöka undvika att göda detta sjunkande skepp. Även med halvt olagliga metoder ?

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
« Svar #7 skrivet: tisdag 05, juni 2012, 22:23:29 »
Jag blir så trött. Själv har jag betalt skatt till pension i över 40 år. Jag tillhör den förlorade generationen som blev lovad en pension baserad på de 15 åren med högst lön såvida man betalt in pensionspengar i minst 30 år. Detta var alltså det gamla ATP systemet. Detta gäller naturligtvis inte sedan pensionsuppgörelsen med bromsen. Min farbror beklagar sig varje gång jag träffar honom över att han inte får jobbskatteavdrag på sin pension. Han skall väll vara glad att få någon pension över huvud taget. Jag ser det som att det är jag som får jobba ihop till hans pension. Om jag skall få någon egen sådan måste jag jobba ihop till den också. Är det konstigt att man tappar förtroendet för staten och inte har några dubier vad gäller att försöka undvika att göda detta sjunkande skepp. Även med halvt olagliga metoder ?
Förstår dig helt hasse.
Jag hade 30 år i systemet och minst 15 år med full ATP - sen kom den underbara uppgörelsen som "snodde" 90% av min pension - men ingen fara jobba du till 65 så blir det lika - men icke sa nicke nu e de 67 som gäller, och tur är det att de e kul och jobba men stackars alla som spyr var dag de går till jobbet och sett fram emot pensionen

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
    • Ädelmetallforum
Pension först vid 80 i skuldkrisens spår?
« Svar #8 skrivet: tisdag 05, juni 2012, 22:56:16 »
Lärdomen man kan dra av detta om något, är att allas våra besparingar (förutom ädelmetaller möjligen) fritt och helt godtyckligt kan försvinna över en natt, beroende på vilka nycker våra kära politiker får.

Sedan har vi PPM där ansvaret har skyfflats över till den enskilde och således som tagit "dåliga beslut" när pensionen minskar pga fallande börser och förvaltaravgifter. Staten och kapitalet, dom sitter i samma båt med dagens pensioner.

Förstår att det känns surt för sådana som er, Kristensson mfl. Inte för att jag tror vi ynglingar kommer få det bättre.

Utloggad Åbama

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 723
« Svar #9 skrivet: tisdag 05, juni 2012, 23:11:48 »
Inget av det här hade varit något problem om inte pensionssystemet till stora delar varit konstruerat som ett pyramidspel. Om det hade varit fritt från politiker som mjölkat det. Var väl Göran Persson som tog 280 miljarder ur AP-fonderna för att lägga dessa i stadsbudgeten.

Om de pensionsinbetalningar som gjorts under ens livstid hamnat i en fond där medlen var öronmärkta för ens pension. Om man själv fått förvalta medlen.
« Senast ändrad: onsdag 06, juni 2012, 02:38:29 av Åbama »

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
« Svar #10 skrivet: onsdag 06, juni 2012, 00:40:41 »
JA GÖRAN P SNODDE EN HEL DEL
men ni som är unga bara stacka det ni kan

Utloggad Åbama

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 723
« Svar #11 skrivet: onsdag 06, juni 2012, 01:47:43 »
JA GÖRAN P SNODDE EN HEL DEL
men ni som är unga bara stacka det ni kan

Såg den där fete idioten på flygplatsen för inte så länge sedan. Han ser precis lika korkad ut i verkligheten som på tv och i tidningar.

Men visst är det så, bara att lägga på lager. På lång sikt lär det ju knappast bli mindre värt, med tanke på vad som pågår i världsekonomin.

Under franska revolutionen 1789-1799 dödades 40´000 människor där en stor andel var den då degenererade adeln, vilka likt dagens politiker berikat sig på andras arbete, utan att förtjäna inkomsterna. I pöbelväldet som då rådde var avrättningar ett folknöje på gatorna.

Frågan är vad som händer då, med bankirer och politiker, när människor i allmänhet upptäcker att de blivit grundligt blåsta på allt sitt pensionssparande. När deras villalån ordentligt överstiger värdet på kåken, de blivit varslade från jobbet, bankerna höjer räntan rejält samtidigt som kronofogden knackar på dörren? När samme person gång på gång kan bli bestulen på sina ägodelar utan att rättsystemet gör ett skit, men restskatten ändå skall betalas prompt. Så är det iofs. redan idag.

Desperation är inte att leka med och Hitler kom till makten genom allmänna val under liknande omständigheter.

Jag är jäkligt glad att man är skuldfri, utan någon toppbelånad mäklarstylad villa, med plafondvägg och ko-matta. Att man var förutseende nog att tidigt flytta ut en del av förmögenheten i tillgångar som lätt kan flyttas och skyddas, när skiten träffar fläkten på allvar.
« Senast ändrad: onsdag 06, juni 2012, 02:37:16 av Åbama »

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
« Svar #12 skrivet: onsdag 06, juni 2012, 01:57:09 »
tror skiten träffat fläkten den ska bara spridas ut

Utloggad gardener

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 59
« Svar #13 skrivet: onsdag 06, juni 2012, 02:10:13 »
Jag tycker dagens pensionärer skall njuta av denna lyx (oavsett pensionsålder) som nästkommande generation inte kommer att uppleva.

Vill dagens unga uppleva pension när dom blir äldre får fixa det själva.

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
« Svar #14 skrivet: onsdag 06, juni 2012, 03:37:36 »
Jag tycker dagens pensionärer skall njuta av denna lyx (oavsett pensionsålder) som nästkommande generation inte kommer att uppleva.

Vill dagens unga uppleva pension när dom blir äldre får fixa det själva.
så sant som de e sagt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Tja tja ,Ny här. by JohanB
Idag kl. 01:48

Oseriösa säljare på Tradera. by zodiac
Igår kl. 20:28

Bad jokes. by Tyr
Igår kl. 18:43

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by gbz
Igår kl. 18:30

Boliden silvertackor numrerings mysterium? by mega_n