Författare Ämne: Finns det något smart sätt att...  (läst 984 gånger)

Inloggad Aurum_Argentum

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 40
  • Affärsomdömen: 0
Finns det något smart sätt att...
« skrivet: torsdag 17, januari 2019, 19:29:12 »
... knyta en tråd kring ett mynt när man ska testa vikten av vattenundanträngning genom att sänka ner den vattenskål?

Jag genomförde mitt första test på ett mynt idag. Våg. Check. Destillerat vatten. Check. Tråd. Vadendainiglödhetta.... Tog mig säkert en halvtimme av fippel innan jag lyckades få en sytråd kring myntet (som lyckligtvis var räfflat) som satt någorlunda. Finns det något smartare sätt än att sitta och pilla och svära med varje mynt man vill testa?

Utfallet då? 17.73. 22 ct, vilket är precis vad det ska vara enligt specifikation på Sovereign. Gott så.

Utloggad Cheapjavelin

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 17
SV: Finns det något smart sätt att...
« Svar #1 skrivet: fredag 18, januari 2019, 08:45:38 »
Tape? Häftmassa? Smältlim?
Se bara till att subtrahera tråd och övrig nedsänkt massa/volym. D.v.s en mätning av utrustning utan mynt.
Vet inte bara spånar.

Utloggad Tyr

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 120
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #2 skrivet: fredag 18, januari 2019, 10:04:06 »
Lägg myntet på sytrådens två parallella delar enligt bild på myntets diameters längd ifrån slutet. Lyft upp de två sytrådarna under myntet, och trä in sytrådens andra två ändar i öglan och dra åt.

Inloggad I_am_mine

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 825
  • Affärsomdömen: 20
« Svar #3 skrivet: fredag 18, januari 2019, 16:16:10 »
Snyggt!

Inloggad Aurum_Argentum

• Medlem
  • *
« Svar #4 skrivet: fredag 18, januari 2019, 16:37:01 »
Kan bara instämma med IAM: riktigt fiffigt. Tack!

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1226
  • Affärsomdömen: 38
« Svar #5 skrivet: måndag 21, januari 2019, 18:42:33 »
Utfallet då? 17.73. 22 ct, vilket är precis vad det ska vara enligt specifikation på Sovereign. Gott så.
Hmm.

Jag har aldrig testat detta själv, dels pga fippelfaktorn (jag försökte en gång men var väl inte lika ihärdig som TS och fick det inte att funka), men ffa pga att jag har insett att det inte är så himla enkelt att få fram vad guldet är legerat med i mynt som inte är 999. Det är oftast koppar och/eller silver i någon blandning som ofta dessutom varierat över tid.

Vilket för mig till mitt ”hmmm” ovan.

Jag begriper att 17.73 är 0.917 * densiteten för guld (dvs 19.32). Men det är ju rätt svar bara om guldet vore legerat med vakuum. Om din sov är lite lagom modern så är den i princip legerad med ren koppar och då borde väl den resulterande densiteten bli:

19.32*0,917 + 8,96*0.083 = 18.46

Antingen är jag helt debil eller så är ditt svar drygt 4% fel (17.73/18.46). Då kan man fråga sig om inte 4% är ungefär så rätt man kan räkna med när man blandar in vågar, vatten, sytrådar och diverse mätfel. Och det kanske det är. Men i såfall är denna metod ju ganska oanvändbar för legerade mynt där det finns en osäkerhet i sammansättningen av legeringen.

På så sätt vore det ju enklare om det är jag som är debil.

PS. Jag hittade hos Chards en tabell över vad sovereigns har legerats med över åren. Men den franska 20 Franc som jag själv ville testa vet jag inte mer om än att det är 90% guld, om resten är koppar, silver eller malda tuplanlökar är för mig okänt och då kommer jag ju inte mycket längre i mitt densitetstestande.

Inloggad Aurum_Argentum

• Medlem
  • *
« Svar #6 skrivet: måndag 21, januari 2019, 22:23:29 »
Spelar det egentligen någon roll? 22 ct (i mitt fall) är ju ett intervall, och så länge resultatet hamnar någonstans i det intervallet är det ju egentligen sak samma vad det övriga är, låt vara att det påverkar var på intervallet man hamnar.

Jag kör fyra test:
1. Densitet.
2. Magnet.
3. Plingresonans.
4. Omkrets & höjd.
Utfaller alla till belåtenhet betraktar jag det som good enough for government work. Tar man f.ö. fasta på Tyrs tips ovan går det faktiskt både smidigt och snabbt att genomföra densitetstestet, så varför inte? Det kan ju i alla fall avslöja rena förfalskningar.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1226
  • Affärsomdömen: 38
« Svar #7 skrivet: tisdag 22, januari 2019, 19:23:54 »
Spelar det egentligen någon roll? 22 ct (i mitt fall) är ju ett intervall, och så länge resultatet hamnar någonstans i det intervallet är det ju egentligen sak samma vad det övriga är, låt vara att det påverkar var på intervallet man hamnar.

Jag kör fyra test: ... så varför inte? Det kan ju i alla fall avslöja rena förfalskningar.
Självklart har du rätt i detta, men det beror ju på vad avsikten är. I mitt fall så är en del av poängen även att avgöra guldhalt. Och om noggrannheten inte blir bättre än +/- 4% (eller ännu sämre) så kan jag t ex inte avgöra om myntet är 0.900 eller 0.917 (en skillnad på ca 2%).

Varför har det betydelse? Tja, det kan man ju med rätta fråga sig. Problemet är att det finns olika sorters förfalskningar. Såna där myntet primärt är av basmetall plockar man ju förhoppningsvis även med ett fel på 4%. Men det finns även förfalskningar där myntet är av äkta metall, men originalet är så pass ovanligt att bara premien gör det mödan värt.

Tittar man t ex i denna tabell:

https://www.chards.co.uk/blog/analysis-of-alloy-content-of-gold-sovereigns/180

så ser man att en äkta sov från originalåret 1817 har en finhalt på 0.912 samt att den är legerad med mer silver än koppar. Den bör ha en densitet på ca 18.446 så det är givetvis helt utsiktslöst att försöka skilja den från guldet från en standardsov. Men inte ens om någon smälte ner några vanliga 20 Francs (som går för ca spot och är 0.900) skulle jag kunna säga att det var något fel.

Min slutsats är att detta med densitetstest är mest intressant för olegerade mynt, och ju större desto bättre. För 1 oz bullion funkar det säkert utmärkt för att filtrera bort kinesiska kopiorna.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Dags för silver! by Birka
Igår kl. 21:59

Säljes: 20euro guld OS Torino by Sarek
Igår kl. 21:27

Världen alla marknader by Kalle4001
Igår kl. 21:00

Vinnaren av deltävling 1 by Otto
Igår kl. 19:40

Sevärt på Youtube by august
Igår kl. 18:20

2st 1oz Krugerrand by merpear
Igår kl. 14:29

Säljes: Guldtacka 50 gram. by Condor2ooo
Igår kl. 10:25

Har fysiskt silver en plats relativt till guld mot en fallande krona? by Ritva
Igår kl. 09:06

Pamp suisse fortuna 5 gram oval by Guldelefanten
fredag 15, februari 2019, 23:22:24

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by ManoleteSTHLM
fredag 15, februari 2019, 17:23:30

Fortsättning av Tävlingen? by sff123
torsdag 14, februari 2019, 21:04:55

Ny Tävling !!! stängd by sff123
torsdag 14, februari 2019, 21:01:44

Säljes 2000 kr mynt Guld by 429ragtop
torsdag 14, februari 2019, 19:40:13

Säljes: Silver: Riksbankens minnesmynt 100 & 200kr, Tyska 10DM minnesmynt by jerseph
torsdag 14, februari 2019, 12:11:58

Rea på kapslar by Bosse68
torsdag 14, februari 2019, 08:53:29