Författare Ämne: Bankerna snokar.  (läst 5302 gånger)

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2473
  • Affärsomdömen: 80
Bankerna snokar.
« skrivet: tisdag 15, januari 2019, 19:05:58 »
Idag blev jag uppringd av min bank (Handelsbanken) och de krävde att jag fullständigt skulle redogöra för mina utlandsaffärer. Jag undrade varför och svarade att det kändes olustigt per telefon. Den unga kvinnan sa att då skulle jag infinna mig på deras kontor.
Jag tänkte skitsamma och bestämde mig för att besvara hennes frågor i luren.
Hon undrade vem jag betalade till och vilket land samt vilka andra länder jag skickade pengar till.
Dessutom hur ofta. Hon ville veta vad jag köpte och om jag idkade näring med mina importvaror.
Jag köper aldrig för mer än 10K SEK/månad.
Nästan all denna information kunde hon fått genom att studera mitt konto. Man undrar ju lite om de är överbemannade.
Kontrollen av oss medborgare ökar.

Inloggad Lu

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 159
  • Affärsomdömen: 0
SV: Bankerna snokar.
« Svar #1 skrivet: tisdag 15, januari 2019, 19:11:08 »
Läskigt värre. Hur var bankkvinnans reaktion på det du berättade?

Jag har själv samma bank. Nu känns det som jag väntar på ett telefonsamtal.

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
« Svar #2 skrivet: tisdag 15, januari 2019, 19:24:53 »
Undrar om man kan anmäla dem till FI.
Inom EU ska ju summor upp till 150K flyta fritt.
Hennes reaktion var behärskad.

Inloggad Lu

• Silvermedlem
« Svar #3 skrivet: tisdag 15, januari 2019, 19:45:59 »
Inom EU ska ju summor upp till 150K flyta fritt.

Det är inte så att du lyckats komma över den summan på årsbasis?

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
« Svar #4 skrivet: tisdag 15, januari 2019, 19:54:06 »
Bra fråga men nej det har jag inte.
Jag trodde att det var 150K per tillfälle.

Inloggad Lu

• Silvermedlem
« Svar #5 skrivet: tisdag 15, januari 2019, 20:04:31 »
Bra fråga men nej det har jag inte.
Jag trodde att det var 150K per tillfälle.

Jag är inte insatt alls i detta, men skulle tro att de har något givet tidsintervall. Obehagligt att det som borde vara mina pengar på min bank inte är mina, och att jag inte besitter 100% äganderätt över dem.

Det finns ju det välbekanta ordspråket att man ska »»få valuta för pengarna««, men för oss här gäller väl det motsatta: »»vi vill få pengar för valutorna««. Nåja.

Inloggad SilverHulken

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 40
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #6 skrivet: tisdag 15, januari 2019, 21:35:55 »
Läskigt  :o

Handelsbanken har ändå känts som den bank med mest respekt för kunderna, äkta personlig service, kontanthantering osv.
Vilket får mig att tro att detta är KYC-lagar (Know your customer) som kommer från högre instans och tvingar bankerna att dansa efter deras regler...

Om jag får ett liknande samtal från Handelsbanken så skaffar jag ett Online-konto utomlands (typ Revolut) och börjar sköta all metallhandeln därigenom.

/SH

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
« Svar #7 skrivet: tisdag 15, januari 2019, 21:45:30 »
Kanske är det Säpo som ligger bakom.
Tror att jag ska börja med TransferWise
om det nu hjälper.

Inloggad SilverHulken

• Medlem
  • *
« Svar #8 skrivet: tisdag 15, januari 2019, 22:50:50 »
Här är svepskälen som staten har för att kunna snoka och övervaka:
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/lag-2017630-om-atgarder-mot-penningtvatt-och_sfs-2017-630

Bankerna har nog egna system som monitorerar transaktioner och belopp och meddelar så fort något passar profilen för penningtvätt el likn. (typ upprepade betalningar till samma utländska konto över tid).
Systemet flaggar och bankpersonalen måste enligt dokumentet ovan kolla upp och loggföra för att banken inte ska tappa sin banklicens. Tror att banken i sig inte gör något med informationen i praktiken annat än lagrar den för att kunna visa upp vid en revision från myndigheterna. Detta är väl best case scenario.

Worst case är att staten har en egen nationell databas dit all information som banken samlar in om sina kunder överförs direkt och kontinuerligt. Denna hypotetiska databas ger garanterat full access till Säpo, SKATTEVERKET och andra statliga myndigheter.  >:(

Inloggad SilverHulken

• Medlem
  • *
« Svar #9 skrivet: tisdag 15, januari 2019, 22:55:39 »
om det nu hjälper.

Verkar som att alla finansinstitutioner tvingas in under samma regelverk. Både Revolut och TransferWise hade samma krav på sig:
(9. Getting to know you
9.1 We are required by law to carry out all necessary security and customer due diligence checks on you (including any parties involved in your transaction for example, your recipient) in order to provide any Services to you. You agree to comply with any request from us for further information and provide such information in a format acceptable to us. In addition, you agree that we may make, directly or through any third party, any inquiries we consider necessary to validate the information you provided to us, including checking commercial databases or credit reports.....)

Inloggad Frassekatt

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 29
  • Affärsomdömen: 3
« Svar #10 skrivet: onsdag 16, januari 2019, 07:51:17 »
Hej

Precis som tidigare nämnts så är alla banker tvingade av bedriva KYC (kundkännedom) för att förhindra penningtvätt och/eller terrorfinansiering. Det innebär att banken måste säkerställa att de för samtliga inbetalningar och utbetalningar dels kan spåra ursprunget på pengarna, tex ”löneinbetalning” och dels syftet med transaktionen, tex ”julklapp till dotttern”. Kan man lämna en, i bankens ögon, fullgod förklaring tll dessa är allt lugnt. Problemet uppstår när din förklaring inte riktigt håller (återigen; i bankens ögon) eller när du vänligt men bestämt förklarar att de ska skita i vad du gör med dina egna pengar. I dessa fall är banken skyldig att rapportera det hela till polisen för eventuell vidare utredning.

Som man lätt förstår lämnar det här ett rätt stort utrymme för godtycke och subjektiva bedömningar av den enskilde banktjänstemannen. Det hela  förvärras av att de olika bankerna har olika regelverk och rutiner, vilket gör att det som är OK hos Nordea inte behöver vara det hos SEB och tvärtom.

Bankerna har naturligtvis olika system för att fånga upp misstänkta transaktioner. De bygger till stor del på att analysera mönster hos kunderna och eventuella avvikelser från dessa; tex stora kontantuttag, betalningar till suspekta länder, ”överdrivet” stort antal fram och tillbaka överföringar utan klart syfte etc.

I liknnde situationer får man nog räkna med en vänlig (?) förfrågan från sin bank om syftet med dessa. Då kan det vara klokt att i förväg ha tänkt ut en förklaring som låter rimlig även för en nitisk bankanställd. Om inte annat än för att slippa risken att hamna i polisens register, trots att man inte gjort något olagligt.

Mvh
F

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1544
  • Affärsomdömen: 48
« Svar #11 skrivet: onsdag 16, januari 2019, 09:10:30 »
Jag är medveten om KYC-lagstiftningen och dess konsekvenser (både i form av obehang för mig som individ och i form av att banker och andra är tvingade till sin del av integritetsintrånget). Och såna här saker blir ju normalt bara värre så det är ju ärligt talat inte orimligt att spekulera i en framtid utan kontanter där varenda mikrobetalning kan kontrolleras och, ännu värre, stoppas om den inte faller kontrollsystemet i smaken.

Så det jag undrar är om det finns något skäl att tro att skruvarna kommer att vridas åt så kraftigt att det leder till en motreaktion där folk helt enkelt inte längre accepterar detta snokande och det blir en politisk fråga. Så här långt är jag pessimistisk. Mitt intryck är att i princip alla svenskar trivs rätt bra med att sakta bli kokta i det finansiella kontrollsystemet.

Vad tror ni andra? Finns det en punkt där folk i gemen säger ”nu får det vara slut, vi accepterar inte att ge upp all ekonomisk integritet och anonymitet bara för att kontrollsystemet tror att det gömmer sig en betalning till terrorister i vartenda glassköp”? Eller, formulerat på ett annat sätt, finns det överhuvudtaget någonting som kan få svensken i gemen att säga att ”nu är det nog”, och dra på sig den gula västen och dra ut på gatan? Eller har vi kollektivt förlorat den genen under 100 år av ”samhället tar hand om dig”-mentalitet?

Inloggad sff123

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1272
  • Affärsomdömen: 43
« Svar #12 skrivet: onsdag 16, januari 2019, 10:04:33 »
om det nu hjälper.

Verkar som att alla finansinstitutioner tvingas in under samma regelverk. Både Revolut och TransferWise hade samma krav på sig:
(9. Getting to know you
9.1 We are required by law to carry out all necessary security and customer due diligence checks on you (including any parties involved in your transaction for example, your recipient) in order to provide any Services to you. You agree to comply with any request from us for further information and provide such information in a format acceptable to us. In addition, you agree that we may make, directly or through any third party, any inquiries we consider necessary to validate the information you provided to us, including checking commercial databases or credit reports.....)
Transferwise är smidigt har dragit ganska stora betalningar genom dom har inte hört talas om något krångel via dem :)

Inloggad Aurum_Argentum

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 66
« Svar #13 skrivet: onsdag 16, januari 2019, 20:09:40 »
Så det jag undrar är om det finns något skäl att tro att skruvarna kommer att vridas åt så kraftigt att det leder till en motreaktion där folk helt enkelt inte längre accepterar detta snokande och det blir en politisk fråga. Så här långt är jag pessimistisk. Mitt intryck är att i princip alla svenskar trivs rätt bra med att sakta bli kokta i det finansiella kontrollsystemet.

Vad tror ni andra? Finns det en punkt där folk i gemen säger ”nu får det vara slut, vi accepterar inte att ge upp all ekonomisk integritet och anonymitet bara för att kontrollsystemet tror att det gömmer sig en betalning till terrorister i vartenda glassköp”? Eller, formulerat på ett annat sätt, finns det överhuvudtaget någonting som kan få svensken i gemen att säga att ”nu är det nog”, och dra på sig den gula västen och dra ut på gatan? Eller har vi kollektivt förlorat den genen under 100 år av ”samhället tar hand om dig”-mentalitet?
Att ställa frågan är att besvara den. Nu viker jag mig inte för någon i mitt motstånd mot det "kontantlösa samhället" - betalar nästan uteslutande med kontanter själv, och ser till att vara obehaglig där det inte går - men om Svensson inte har orkat protestera mot de historiskt ojämförbara skändligheter som i strid - och allt stridare - ström drabbat landet och folket känns det optimistiskt att tro att något så esoteriskt som finansiell integritet skall motivera Svensson till något annat än att gnälla på internet och knyta näven i byxfickan framför Rapport. Efter ett par kalla kan han eventuellt antyda att han inte helt och hållet är införstådd med den heliga värdegrunden i ett sällskap av betrodda vänner, vilka alla ängsligt ser sig om och nickar instämmande innan de lättat övergår till att diskutera mello eller sport istället. Som de säger på ett amerikanskt forum jag deltar i när Sveriges "världsledande" siffror i kontantlösa betalningar avhandlas: "if it's popular in Sweden, it's either stupid, suicidal or degenerate - and the way to bet is it's all three".

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
« Svar #14 skrivet: onsdag 16, januari 2019, 20:31:34 »
Ups! Menar du mig?  8)

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by JL_GBG
Idag kl. 16:10