Författare Ämne: Nybörjarfrågor  (läst 868 gånger)

Inloggad Lassiter

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 43
  • Affärsomdömen: 7
Nybörjarfrågor
« skrivet: söndag 13, januari 2019, 20:52:19 »
Några funderingar angående guld inköp.
Jag har köpt några 1 oz mynt från Tavex bara för att det känns säkert att börja med, köpte en 1 oz här på forumet, det gick bra.

Jag undrar på vilket pris brukar folk här köpa som vill mycket metall per krona, om man håller sig mynt, jag skulle vara nöjd runt spot, kanske något högre.
Tradera verkar vara ganska dyrt och riskabelt.
Måste man bara nöja sig 3-5 % över spot eller jagar ni tillfällena när ni hittar billigt guld?

Hur verifierar man mynt att den är äkta?
Jag har en 1 oz 999 mynt som har en liten fläck på sig, borde inte ren guld vara immun mot missfärgningar?

Om man nu ändå vill köpa på Tradera, hur säkerställer man att inte bli lurad?
Där finns Danska 20 kronor ibland runt spot, som jag är intresserad.

Inloggad I_am_mine

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 897
  • Affärsomdömen: 20
SV: Nybörjarfrågor
« Svar #1 skrivet: måndag 14, januari 2019, 04:00:58 »
Några funderingar angående guld inköp.
Jag har köpt några 1 oz mynt från Tavex bara för att det känns säkert att börja med, köpte en 1 oz här på forumet, det gick bra.

Jag undrar på vilket pris brukar folk här köpa som vill mycket metall per krona, om man håller sig mynt, jag skulle vara nöjd runt spot, kanske något högre.
Tradera verkar vara ganska dyrt och riskabelt.
Måste man bara nöja sig 3-5 % över spot eller jagar ni tillfällena när ni hittar billigt guld?

Jag har en 1 oz 999 mynt som har en liten fläck på sig, borde inte ren guld vara immun mot missfärgningar?

Om man nu ändå vill köpa på Tradera, hur säkerställer man att inte bli lurad?
Där finns Danska 20 kronor ibland runt spot, som jag är intresserad.

Jag brukar köpa historiska mynt för de är billigare i mindre mängd guld än 999. Däremot skulle jag säga att 3-5% är ett bra pris och allt annat är väldigt billigt.

Man kan kolla så att mynt är äkta genom att väga dom p en våg som har en bra tolerans (0,1gr har jag för mig) samt att mäta myntet med ett skjutmått. Det är bara guld som har rätt storlek per vikt.

Är man mer osäker så kan man mäta specifik vikt, det finns förklaringar på YT (specific gravity test) Det är inget som jag har provat, istället för att känna mig säker så köpte jag en Sigma PMV som mäter resistansen.

Jag undviker helt Tradera och E-bay för guld och silver så slipper jag den onödiga risken

Utloggad Tyr

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 140
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #2 skrivet: måndag 14, januari 2019, 10:13:34 »

Om man inte har en Sigma PMV som I_am_mine har så kan man  mäta och väga objektet. Väg objektet på en kalibrearad våg. Att mäta volymen gör man för en hög precision så här:
Ställ en liten plastbägare med vatten på vågen och nollställ den. Gör en ögla på en sytråd och sätt objektet i öglan och dra åt. Sänk ned det hela fritt från kanter och botten. Läs av vågen där viktökning motsvarar tyngden av den undanträngda vattenvolymen. Dra av volymen för sytråden och använd jummet vatten så blir precisionen hög.
Densiteten p blir nu om du har en 1 oz Gold Maple:  p= 31.1/vikten på det undanträngda vattnet. Observera att vikten på ett 1 oz guldmynt oftast är lite mer än 1 oz och det är bättre att räkna efter ideala vikten för 1 oz=31.1

Angående missfärgningar på guld så även om guld inte reagerar med annat så är det inte helt ovanligt att det förekommer missfärgningar på det. Det finns skrivet omdet någonstans här på Äf och ett sätt att få bort missfärgningen är helt enkelt att elda upp den med en cigarrtändare. Denna kommer upp i tillräckligt hör temperatur vilket inte en vanlig tändare gör.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1297
  • Affärsomdömen: 42
« Svar #3 skrivet: måndag 14, januari 2019, 11:01:29 »
Om man inte har en Sigma PMV som I_am_mine har så kan man  mäta och väga objektet. Väg objektet på en kalibrearad våg. Att mäta volymen gör man för en hög precision så här:
Ställ en liten plastbägare med vatten på vågen och nollställ den. Gör en ögla på en sytråd och sätt objektet i öglan och dra åt. Sänk ned det hela fritt från kanter och botten. Läs av vågen där viktökning motsvarar tyngden av den undanträngda vattenvolymen. Dra av volymen för sytråden och använd jummet vatten så blir precisionen hög.
Densiteten p blir nu om du har en 1 oz Gold Maple:  p= 31.1/vikten på det undanträngda vattnet. Observera att vikten på ett 1 oz guldmynt oftast är lite mer än 1 oz och det är bättre att räkna efter ideala vikten för 1 oz=31.1
Jag har full koll på detta med densitet, men undrar om någon upplevt problem med bubblor som fastnar på myntet eller tråden. På ett 1 oz mynt kanske det inte spelar någon roll, men om man t ex stoppar dit en liten 5 krona på 2 g eller liknande så blir det ju väldigt känsligt för bubblor eftersom den totala volymen är så liten.
Citera
Angående missfärgningar på guld så även om guld inte reagerar med annat så är det inte helt ovanligt att det förekommer missfärgningar på det. Det finns skrivet omdet någonstans här på Äf och ett sätt att få bort missfärgningen är helt enkelt att elda upp den med en cigarrtändare. Denna kommer upp i tillräckligt hör temperatur vilket inte en vanlig tändare gör.
Jag har kört mynt med fläckar på gasspisen, har funkat bra för vissa typer av fläckar (t ex de röda fläckarna på vissa pandor). Försiktighet dock att rekommendera. Jag ser detta mer som ett sätt att snygga upp ett bullionmynt än en god idé för en numismatisk raritet.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Tid>pengar by Ritva
Idag kl. 10:49

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by Smaug
Idag kl. 09:51

Liberty Silver erbjudande: Köp 100 g Guldtackor för Spot-Pris! by Mikael From
Idag kl. 00:01

[Såld] 5 oz silver KOOKABURRA 2016 High relief proof ( Box+Coa ) by Krugerangel
Igår kl. 23:38

[Säljes] 5 oz Labors of Hercules Provident Mtls by Birka
Igår kl. 21:41