Författare Ämne: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.  (läst 952824 gånger)

Utloggad cyber

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 797
  • Affärsomdömen: 9
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.
« Svar #1800 skrivet: onsdag 06, april 2022, 15:02:23 »
Ryssland knyter rubeln till guld! https://www.dagensps.se/bors-finans/rubel-knyts-till-guld-forsta-landet-sedan-1999/

Problemet är väl att det inte räcker att man *säger* att valutan är knuten till guld, folk måste tro på det också...

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1916
  • Affärsomdömen: 49
« Svar #1801 skrivet: onsdag 06, april 2022, 17:15:00 »
Ryssland knyter rubeln till guld! https://www.dagensps.se/bors-finans/rubel-knyts-till-guld-forsta-landet-sedan-1999/

Problemet är väl att det inte räcker att man *säger* att valutan är knuten till guld, folk måste tro på det också...
Jag tyckte att jag läste att Rysslands CB sagt att de köper guld för detta pris (5000 Rub/gram) t.o.m. sista juni och sedan får man se. Om detta stämmer (och jag har svårt att tro att det inte skulle stämma) så är rubeln de facto knuten till guld.

Jag är för. Jag tycker att detta är utmärkt.

Utloggad cyber

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 797
  • Affärsomdömen: 9
« Svar #1802 skrivet: onsdag 06, april 2022, 18:11:45 »
Jag tyckte att jag läste att Rysslands CB sagt att de köper guld för detta pris (5000 Rub/gram) t.o.m. sista juni och sedan får man se. Om detta stämmer (och jag har svårt att tro att det inte skulle stämma) så är rubeln de facto knuten till guld.

De säger att de ska SÄLJA guld till det priset. Kanske KÖPER de guld för det priset också, men folk står ju inte direkt i kö för att få växla sitt guld till rubel, så det är mindre relevant :)

Ryska CB får hitta på vad de vill, så länge det slutar med att de skjuter sig själva i en bunker.
« Senast ändrad: onsdag 06, april 2022, 18:13:45 av cyber »

Utloggad Truthster

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 213
  • Affärsomdömen: 1
« Svar #1803 skrivet: torsdag 07, april 2022, 00:37:48 »
Ryska CB får hitta på vad de vill, så länge det slutar med att de skjuter sig själva i en bunker.

Yeah, Russian Roulette style.

Inloggad gbz

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 82
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #1804 skrivet: torsdag 07, april 2022, 18:22:00 »

De säger att de ska SÄLJA guld till det priset. Kanske KÖPER de guld för det priset också, men folk står ju inte direkt i kö för att få växla sitt guld till rubel, så det är mindre relevant :)

Jag skulle säga att det ligger ett golv på guld och inte att rubeln är knuten till guld (ännu).

Vi vet inte vad som händer i framtiden men just nu är 5000 rubel 603kr vilket jag antar kommer pressa upp priset på guldspot eller så kommer folk tömma comex för ett arbitrage mellan rubel och spotpris.
Ett till alternativ är att rubeln blir mer värdelös vilket ger rum till priset på guld att gå ner med.

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3128
  • Affärsomdömen: 128
« Svar #1805 skrivet: tisdag 14, juni 2022, 19:52:16 »
Konstigt att folk inte köper mer guld nu när inflationen börjar skena. Guldspot går ju åt fel håll alltså neråt. Bra för vissa.

Utloggad Tyr

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 801
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #1806 skrivet: tisdag 14, juni 2022, 20:22:48 »
Konstigt att folk inte köper mer guld nu när inflationen börjar skena. Guldspot går ju åt fel håll alltså neråt. Bra för vissa.

När allting blir dyrare, och marginalerna krymper, så blir det mindre över till guldexcesser...

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
« Svar #1807 skrivet: tisdag 14, juni 2022, 21:09:53 »
Men inte kan väl allt kapital som försvunnit ifrån börserna ha gått till levnadskostnader. Så illa är det väl ändå inte? Folk kanske väntar på ännu lägre spot.

Inloggad DEScypher

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 202
  • Affärsomdömen: 7
« Svar #1808 skrivet: tisdag 14, juni 2022, 22:17:26 »
Men inte kan väl allt kapital som försvunnit ifrån börserna ha gått till levnadskostnader. Så illa är det väl ändå inte? Folk kanske väntar på ännu lägre spot.

Börsen och krypto har ju också gått ner. Kanske folk säljer av för att "täcka" andra förluster, Birka?

/DEScypher

Inloggad DEScypher

• Silvermedlem
« Svar #1809 skrivet: tisdag 14, juni 2022, 22:19:06 »

Sen kan man ju också notera att även Silver har sjunkit och är under 21...

Börsen och krypto har ju också gått ner. Kanske folk säljer av för att "täcka" andra förluster, Birka?

/DEScypher

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
« Svar #1810 skrivet: tisdag 14, juni 2022, 22:28:37 »
Absolut! De kanske amorterar ner sina lån inför det stundande räntehotet.

Inloggad Philip

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 95
  • Affärsomdömen: 13
« Svar #1811 skrivet: Igår kl. 20:19 »
G7 länderna ska sluta importera guld från Ryssland. Spännande nu får vi se vem det är som förlorar på det och hur det påverkar priset.

https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/g7-lander-infor-importforbud-for-ryskt-guld

Inloggad DEScypher

• Silvermedlem
« Svar #1812 skrivet: Igår kl. 20:38 »
G7 länderna ska sluta importera guld från Ryssland. Spännande nu får vi se vem det är som förlorar på det och hur det påverkar priset.

https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/g7-lander-infor-importforbud-for-ryskt-guld

Ryssland lär ju försöka kränga guld till andra mindre nogräknade länder...förmodligen till discount..., så priserna kanske faller? ;-) *spelar djevulens advokat*

/DEScypher

P.S. Fast å andera sidan...inflation...den verkar inte direkt avta...

Inloggad gbz

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 82
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #1813 skrivet: Igår kl. 22:10 »

Ryssland lär ju försöka kränga guld till andra mindre nogräknade länder...förmodligen till discount..., så priserna kanske faller? ;-) *spelar djevulens advokat*

/DEScypher

P.S. Fast å andera sidan...inflation...den verkar inte direkt avta...

Ja priserna kommer falla för Kina och Indien som kommer köpa Rysslands guld på rea.
Sedan köper vi tillbaka samma guld i form av elektronik etc .

Inflationen påverkar guld väldigt märkligt just nu eftersom energipriserna går upp men inte priset på guld och förmodligen för att folk inte tror inflation finns.

Utloggad Truthster

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 213
  • Affärsomdömen: 1
« Svar #1814 skrivet: Igår kl. 22:41 »
För att priset ska gå upp krävs det att det finns fler köpare än säljare – och för närvarande råder det lågvatten i många statskassor, särskilt för att militärutgifterna går genom taket.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by Truthster
Igår kl. 22:41

Vågar, kalibrering och mätning 2022 by silverguldfisken
Igår kl. 21:21

Bad jokes. by Truthster
lördag 25, juni 2022, 20:12:55

Glad midsommar! by Birka
fredag 24, juni 2022, 13:09:00

(Säljes) Guld 10g och 5g by Kalle4001
onsdag 22, juni 2022, 12:34:52

[Säljes] 2st 20 franc + 2st Sovereigns. -SÅLDA by Grimi
måndag 20, juni 2022, 08:58:48

Den enda stora tråden för avancerat skitsnack. Bara posta! by august
måndag 20, juni 2022, 07:34:40

SÄLJES: MONSTERBOX 500 Silver Canadian Maple Leafs. by PrivE
söndag 19, juni 2022, 12:13:42

Säljes Kinesisk Panda 1/20 oz Guld by Azure
söndag 19, juni 2022, 00:30:28

Är det någon med erfarenhet som beställt från Libertysilver? by gbz
lördag 18, juni 2022, 18:44:17

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by Birka
lördag 18, juni 2022, 15:10:19

Kookaburra. by 1OZ
torsdag 16, juni 2022, 22:54:53

[Säljes] 4x 20 franc diverse by Grimi
tisdag 14, juni 2022, 20:39:03

SÄLJES: 1oz silvermynt AE, Krug, Kangeroo, mm från 2020 (endast hela rör) by EuSouPrata
måndag 13, juni 2022, 17:39:53

Bra intervju med Stan Druckenmiller by Mark
söndag 12, juni 2022, 06:40:52