Författare Ämne: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.  (läst 737401 gånger)

Inloggad cyber

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 676
  • Affärsomdömen: 9
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.
« Svar #1695 skrivet: tisdag 11, augusti 2020, 22:11:43 »
FOMO är helt bortblåst nu. Det kommer att ta lång tid tills vi kommer över 2000 igen.

Jag hade fingret på säljknappen när jag skrev dagens första inlägg, men det är ju lätt att vara efterklok.

Inloggad haberdasher

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 158
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #1696 skrivet: tisdag 11, augusti 2020, 22:41:10 »
Igår talade Trump upp marknaden och sedan fick vi plötsligt ett ryskt genombrott för ett vaccin. Det kan utlösa FOMO på aktiemarknaden och ädelmetall går tillbaka. PM kommer tillbaka, FIAT-marknaden är i princip fortfarande på statliga steroider och den verkliga återhämtningen är fortfarande långt borta.

Inloggad Stocken T

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 8
« Svar #1697 skrivet: tisdag 11, augusti 2020, 22:42:39 »
Beror på vilket perspektiv du ser det i, i ett kortsiktigt så var Guldet överköpt om man använder indikatoren RSI och ett lika överhettat momentum och MA så en naturlig rekyl var att vänta det var bara frågan om när dagar eller veckor.
Det är enbart nyttigt för det kommer fler och högre toppar då själva grundproblemet inte är löst utan kvarstår.

Inloggad cyber

• Guldmedlem
« Svar #1698 skrivet: tisdag 11, augusti 2020, 23:15:02 »
Egentligen tror jag inte på TA, bara på grupp-psykologi och hype-tåget.

Min gissning är att MSM nu kommer tappa intresset. I värsta fall kanske t o m de som köpte in sig på slutet nu sitter och väntar på lägen att sälja (ett omvänt "buy on dip"-beteende).

Marknaden lyckas som vanligt lura maximalt antal människor.

På lång sikt kan nog guldet återhämta sig, men den här smällen skakar man inte av sig i första taget. 

Det här visar igen hur riskfyllt (eller åtminstone volatilt) det är att investera i guld, och då försvinner lite av den gosiga, trygga magkänslan, vilket gör PM mindre attraktivt överlag för gemene man.
« Senast ändrad: onsdag 12, augusti 2020, 00:10:11 av cyber »

Inloggad haberdasher

• Silvermedlem
« Svar #1699 skrivet: tisdag 11, augusti 2020, 23:32:06 »
På lång sikt kan nog guldet återhämta sig, men den här smällen skakar man inte av sig i första taget.

Som en reklam för närvarande på TV säger: You aint seen nothing yet! Guld toppar igen inom en relativt kort tid.

Det här visar igen hur riskfyllt (eller åtminstone volatilt) det är att investera i guld, och då försvinner lite av den gosiga, trygga magkänslan, vilket gör mindre PM mindre attraktivt överlag för gemene man.

Hela situationen är riskfylld, ingenting är normalt. Bara hela det politiska stuntet kring det "första vaccinet" är roligt. Det kommer att ta mer än ett år innan det rullas ut till alla, om det någonsin kommer att finnas ett effektivt vaccin. Det enda säkra är att ekonomin kommer att bli en enda röra för en avsevärd tid. Finns det för tiden något som ger en gosig, trygg magkänsla?

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2631
  • Affärsomdömen: 89
« Svar #1700 skrivet: onsdag 12, augusti 2020, 17:00:44 »
Ganska bra drag i guldspot idag. Upp över 30 dollars hittills idag. Tröst för en som köpte i måndags.

Inloggad cyber

• Guldmedlem
« Svar #1701 skrivet: onsdag 12, augusti 2020, 18:09:34 »
Verkligen. Nu känns det inte lika drygt att jag inte kunde sälja igår natt :P

En snabb återhämtning kan i viss mån återskapa förtroendet som annars fick sig en törn i det snabba fallet. Den pessimistiskt lagda skulle säga att vi håller på att bygga en huvud-skuldra-formation :-/

Utloggad Guldfeber

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 34
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #1702 skrivet: torsdag 13, augusti 2020, 00:46:32 »

En snabb återhämtning kan i viss mån återskapa förtroendet som annars fick sig en törn i det snabba fallet. Den pessimistiskt lagda skulle säga att vi håller på att bygga en huvud-skuldra-formation :-/

Dippar det, köp mer. Dippar det igen efter det, köp ännu mer. Om aktiemarknaden går upp och guldet ner pga positiva nyheter kring Covid-19 är det bara att sälja av lite aktier och köpa mer guld. Volatiliteten är ens vän. Jag tror på en fortsatt uppgång i långa loppet, så alla dippar är ett köptillfälle.

Inloggad cyber

• Guldmedlem
« Svar #1703 skrivet: torsdag 13, augusti 2020, 11:18:20 »

Dippar det, köp mer. Dippar det igen efter det, köp ännu mer. Om aktiemarknaden går upp och guldet ner pga positiva nyheter kring Covid-19 är det bara att sälja av lite aktier och köpa mer guld. Volatiliteten är ens vän. Jag tror på en fortsatt uppgång i långa loppet, så alla dippar är ett köptillfälle.

Alltså både ock. Jag tror också på en uppgång i långa loppet, men det finns gott om tillfällen då det inte alls var köpläge på dippar.

Om t ex du sålde aktier för att köpa guld när guldet dippat 2011 så var det superdåligt trots guldrallyt här på slutet.

Jag tror mer på att öka när trenden är upp och minska när trenden är ner.

Men mest tror jag på att inte ändra för mycket eftersom magkänslan har fel lika ofta som den har rätt (och den ökar garanterat på dina transaktionskostnader). Och på att äga både aktier och guld, hela tiden.
« Senast ändrad: torsdag 13, augusti 2020, 11:32:53 av cyber »

Utloggad Guldfeber

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 34
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #1704 skrivet: torsdag 13, augusti 2020, 12:55:00 »

Alltså både ock. Jag tror också på en uppgång i långa loppet, men det finns gott om tillfällen då det inte alls var köpläge på dippar.

Om t ex du sålde aktier för att köpa guld när guldet dippat 2011 så var det superdåligt trots guldrallyt här på slutet.

Jag tror mer på att öka när trenden är upp och minska när trenden är ner.

Men mest tror jag på att inte ändra för mycket eftersom magkänslan har fel lika ofta som den har rätt (och den ökar garanterat på dina transaktionskostnader). Och på att äga både aktier och guld, hela tiden.

Eftersom ingen ännu uppfunnit en fungerande spåkula är det svårt att handla på trender, blir lätt att man köper dyrt och säljer billigt när man egentligen vill uppnå det motsatta. Om du bestämmer dig för en portföljfördelning (ex 80/20 aktier/guld) och försöker hålla dig till den dvs. egentligen skalar ner det som gått bra och skalar upp det som gått sämre under en viss given period (ex tre månader) blir effekten motsatt och man drar nytta av volatiliteten samtidigt som man återgår till sin givna risknivå. På längre sikt blir det bättre resultat både för psyket och plånboken jämfört med att jaga trenden.

Inloggad haberdasher

• Silvermedlem
« Svar #1705 skrivet: torsdag 13, augusti 2020, 14:47:40 »
Det finns också en (kanske liten) risk att ett eller flera viktiga länder upplever en default av sina ekonomier och deras valutor. Guld ser till att det finns något kvar efter att ekonomin är nollställd.

Utloggad JL_GBG

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 213
  • Affärsomdömen: 20
« Svar #1706 skrivet: torsdag 13, augusti 2020, 14:59:40 »
Undrar om det inte börjar bli lite FÖR härliga tider...

Jag har idag i de av mina tjänstepensionsportföljer som endast tillåter fondinvestering, viktat ner från 100% BlackRock World Gold till 70%
Resterande 30% i likviditetsfond.

Gissar på en korrektion på gruvbolagen i närtid, och tänker då steppa upp till 100% igen.
Enligt alla möjliga tekniska parametrar så befinner vi oss i överköpt läge.

Hade tur med timingen denna gång, direkt efter jag sålde kom den oundvlikliga sättningen i gruvbolagen.
Just nu står Blackrock World Gold 11% lägre än min säljkurs.
Jag nöjer mig med detta, och har idag uppdaterat alla mina tjänstepensionsfonder till 100% Blackrock World Gold.
Har jag riktigt tur kanske det kan gå ner något ytterligare innan mitt köp går igenom.

Inloggad Stocken T

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 8
« Svar #1707 skrivet: tisdag 18, augusti 2020, 07:57:46 »
Igår talade Trump upp marknaden och sedan fick vi plötsligt ett ryskt genombrott för ett vaccin. Det kan utlösa FOMO på aktiemarknaden och ädelmetall går tillbaka. PM kommer tillbaka, FIAT-marknaden är i princip fortfarande på statliga steroider och den verkliga återhämtningen är fortfarande långt borta.

Well Guldspot över 2000 igen om än tillfälligt så kommer det nog mer, man måste förstå att det finns en extrem problematik och att det är clowner som styr i dessa extremsituationer har sin förklaring för ingen vill ta ansvar för det som komma skall.
Det är en ekonomisk armageddon, att börser världen över peakar i ATH är ingenting annat än det yttersta beviset på denna galaenskap men så länge som man kan låna till sina investeringar för i stort sett 0-ränta går det väl att lita på att hästen inte galloperar på upploppsrakan.
Men se den tickande skuldklockan i USA och minns Trumps vallöfte 2016, då statsskulden var uppe i 19 biljoner men att han skulle nolla den, vill poängtera att det är val snart!!!.  https://www.usdebtclock.org/
Handelskrig kontra dollar går jag inte in på utan påstår att Guld som Safe Heaven bara sett sin inledande resa, så FOMO i olika impulser ja det bör nog i allra högsta grad vara aktuellt för räkna inte med solidaritet för att sanera statsskulder, maktbalansen bara förskjuts och det är då störst och vackrast kanske väljer att mer än vapenskramla, skrämmande tanke men högst sannolik.

Default!

Inloggad cyber

• Guldmedlem
« Svar #1708 skrivet: tisdag 18, augusti 2020, 16:00:34 »
Bra sammanfattning av guldprisets dynamik i den här upplagan av Privata Affärers placeringsguide.

Jag delar inte riktigt slutsatsen (att priset ska falla) och han missar helt att motivera hur han kommit fram till det, men han listar i alla fall de viktigaste faktorerna för priset.

Inloggad sff123

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1396
  • Affärsomdömen: 54
« Svar #1709 skrivet: tisdag 18, augusti 2020, 16:53:13 »
Tack Cyber lånade bilden till ett annat forum :)

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
Igår kl. 21:48

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by cyber
Igår kl. 16:53

JP Morgan by JohanB
tisdag 29, september 2020, 23:51:29

50 Francs - 1974 - 1979 Frankrike silvermynt by Andy
tisdag 29, september 2020, 18:31:42

Byte av 1 kg silvertackor till silvermynt by I_am_mine
tisdag 29, september 2020, 09:22:50