Författare Ämne: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.  (läst 733727 gånger)

Inloggad cyber

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 669
  • Affärsomdömen: 9
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.
« Svar #1680 skrivet: onsdag 05, augusti 2020, 15:06:17 »
Kom igen nu, nu är det HODL som gäller. Iofs är jag nog inte nära en del av er i exponering men kom ihåg att trenden är vår vän.

Klart det finns risk för en nedgång men det gör det ju alltid. Det är ju få saker som skulle kunna trigga en nedgång på makrofronten..

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1677
  • Affärsomdömen: 48
« Svar #1681 skrivet: onsdag 05, augusti 2020, 17:31:00 »
Undrar om det inte börjar bli lite FÖR härliga tider...

Jag har idag i de av mina tjänstepensionsportföljer som endast tillåter fondinvestering, viktat ner från 100% BlackRock World Gold till 70%
Resterande 30% i likviditetsfond.

Gissar på en korrektion på gruvbolagen i närtid, och tänker då steppa upp till 100% igen. Enligt alla möjliga tekniska parametrar så befinner vi oss i överköpt läge.

Vilket förmodligen kommer innebära att gruvbolagen fortsätter att tokrusa några veckor till  8) Jag brukar inte vara så bra på det här med swingtrading...
Jag gissar att du känner till detta men Blackrock Gold tar (sist jag kollade) 5% i instegsavgift, så den är inte bra för swing om du inte får svängen exakt rätt. Jag har också en del Blackrock gold i tjänstepensionsportföljen (dock inte ens i närheten av 100%) och jag har grubblat en del över detta. Min slutsats blev att min pensionsportfölj är 100% HODL, 0% swing.
Kom igen nu, nu är det HODL som gäller. Iofs är jag nog inte nära en del av er i exponering men kom ihåg att trenden är vår vän.

Klart det finns risk för en nedgång men det gör det ju alltid. Det är ju få saker som skulle kunna trigga en nedgång på makrofronten..
Jag håller med om detta. Nu är vi helt ute i okartat vatten och även om jag är fullständigt medveten om att det borde blivit en korrektion för sådär en vecka sedan så är det bara att konstatera att det inte blivit så. Och kan Robinhoodarna hjälpa till att driva TSLA till månen så kan jag inte tycka annat än att om Robinhoodarna plus en massa pensionsfonder plus alla som är rädda för inflation i fiat börjar ge sig in i PM så kan detta race fortgå ett tag till.

Korrektionen kommer, absolut, men vet vet, guldet kanske hinner till 2300 innan dess.

Jag sålde, som jag sade, en del i förra veckan. Det blev ju inte så bra. Lite köpte jag tillbaka redan efter två dagar, när jag märkte att det fortsatte uppåt. Resten ligger kontant i väntan på en korrektion som kanske dröjer.

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2621
  • Affärsomdömen: 89
« Svar #1682 skrivet: onsdag 05, augusti 2020, 17:52:44 »
Det står inget om någon ingångsavgift på Pensionsmyndighetens sida. Däremot har fonden en låg nedförhandlad avgift på 0,59%.
https://www.pensionsmyndigheten.se/service/fondtorg/fond/338590
Men vad vet jag.

Inloggad cyber

• Guldmedlem
« Svar #1683 skrivet: onsdag 05, augusti 2020, 18:19:06 »
Citera
Jag gissar att du känner till detta men Blackrock Gold tar (sist jag kollade) 5% i instegsavgift, så den är inte bra för swing om du inte får svängen exakt rätt.

Avgifterna som står i prospektet är max-avgifter. Normalt sett är köp o säljavgift noll. Förutom att jag inte vet hur pensionsmyndigheten gör med valutaväxlingskostnad för fonder noterade i utländsk valuta...
« Senast ändrad: onsdag 05, augusti 2020, 18:28:05 av cyber »

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
« Svar #1684 skrivet: onsdag 05, augusti 2020, 22:47:01 »
Citera
Jag gissar att du känner till detta men Blackrock Gold tar (sist jag kollade) 5% i instegsavgift, så den är inte bra för swing om du inte får svängen exakt rätt.
Avgifterna som står i prospektet är max-avgifter. Normalt sett är köp o säljavgift noll. Förutom att jag inte vet hur pensionsmyndigheten gör med valutaväxlingskostnad för fonder noterade i utländsk valuta...
Hmm. Det hade jag ingen aning om. Men däremot så vet jag av egen erfarenhet att när jag för ett par år sedan gjorde exakt vad JL_GBG tänker göra (minska Blackrock Gold temporärt och sedan öka igen) i en tjänstepension hos SEB så kostade det mig en massa pengar. Och när jag då läste på lite och räknade på antalet ”andelar” före och efter och skillnad i kurs vid köp och sälj så slutade det så nära 5% att jag såg skillnaden som avrundningsfel.

Men det kan säkert variera mellan pensionsbolagen. T ex så vet jag att premiepensionsmyndigheten ofta har förhandlat mycket bättre villkor för avgifter än vad de privata pensionsbolagen erbjuder.

Utloggad JL_GBG

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 207
  • Affärsomdömen: 20
« Svar #1685 skrivet: onsdag 05, augusti 2020, 23:00:38 »
Ja, fonder är väl inte jättelämpliga som tradingobjekt.
Till skillnad mot en enskild aktie så har du ingen koll på vilken säljkursen blir, man vet väl inte ens vilken dag som affären går igenom.

Tänkte ändå att jag ville göra ett försök.
Förmodligen kommer det sluta som vanligt, d.v.s. man drabbas av FOMO när kurserna fortsätter att rusa, och köper tillbaka till ett högre pris än man sålde på.
Varvid kurserna rasar kraftigt några dagar efter man panikköpte  :'(

Helt sjukt att man inte ens vet vilken avgift som gäller vid återköpet, jag läste också om 5% som ett maxbelopp, kan bli lägre....
Å andra sidan, om jag istället skulle swingtrada med ett större antal enskilda aktier så drabbas jag ju av courtage både på sälj och sedan återköpet, så det är inte utan avgifter heller.

Jag ska försöka komma ihåg att återrapportera om hur detta stolleprov slutar i form av kurser samt avgifter.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
« Svar #1686 skrivet: torsdag 06, augusti 2020, 11:24:51 »
Vad gäller detta med korrektion så är mitt nuvarande tänkande såhär:

Korrektionen är en reaktion på ett alltför dominerande marknadsuppfattning. Dvs om ”alla” är überbullish så är det dags för ett ras, om alla är pessimister så går det upp, etc. Just nu har vi läget att massor med marknadsaktörer pratar om korrektion, vi har massor av ”money on the sidelines” som väntar på en chans att hoppa på ett tåg som de känner att de missade. Detta gör att det finns ett väldigt påtagligt BTD-beteende som vi sett flera varv med redan.

Men likafullt så fortsätter metallerna upp (medan gruvorna är mer skakigt). Igår tror jag att jag såg en blänkare om att guldpriset slutat högre under 13 av de senaste 14 handelsdagarna, vilket är unikt i historien.

Förr eller senare så kommer dock en korrektion som är kraftig nog att överväldiga BTD-folket. Då blir det till slut ett märkbart hack i kurvan. Vad händer då? Tja, eftersom ”alla” ser korrektionen som ett steg på vägen om än högre priser så här min tro att denna korrektion kommer att bli en fruktansvärt smal fallande kniv som kommer att vända på en femöring och köpas upp igen.

Därför är min tro att swing trading här är närmast dömt att misslyckas. Jag har redan missat två gånger och fått köpa tillbaka dyrare. Här och nu, med nuvarande marknadspsykologi, så kommer jag att helt släppa alla tankar på trading. Nu är det bara HODL som gäller.

Dvs jag är helt på cybers linje...

Utloggad JL_GBG

• Silvermedlem
« Svar #1687 skrivet: torsdag 06, augusti 2020, 13:18:10 »
Då passerade vi 1800UDSD / Oz idag kl 10.31.
Om det håller förbi stängning på fredag vore det väldigt bra. Ännu bättre om vi dessutom kan få en stängning över 18.50 för silver.

Hoppas det fortsätter en bit till i denna slow-and-steady uppgång. Vi vill undvika blow-off tops så länge som möjligt.

Jeeesus, för mindre än en månad sedan hoppades man att silverpriset skulle stänga på $18.50
Nu ligger priset och nosar på $28 !!

Snacka om badbollseffekten  8)

Utloggad ManoleteSTHLM

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 472
  • Affärsomdömen: 12
« Svar #1688 skrivet: torsdag 06, augusti 2020, 13:56:24 »
Ja jäklar, vilket uppställ. Några månader sedan jag postade och då låg vi och hovrade runt 1500 USD...

Swingtrading är svårt och det är lätt att trada bort sig och inte komma in i marknaden igen. Undvik.

Inloggad cyber

• Guldmedlem
« Svar #1689 skrivet: fredag 07, augusti 2020, 21:26:04 »
Idag blir det första stängningen ner på länge va? Trenden är inte direkt bruten ännu men det är i alla fall risk för att den bryts och sedan kommer kanske den där rekylen det pratats så mycket om...

Inloggad Morgan

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 354
  • Affärsomdömen: 46
« Svar #1690 skrivet: fredag 07, augusti 2020, 21:58:45 »
Idag blir det första stängningen ner på länge va? Trenden är inte direkt bruten ännu men det är i alla fall risk för att den bryts och sedan kommer kanske den där rekylen det pratats så mycket om...

Kommer rekylen neråt så blir det KÖÖÖÖÖÖP läge igen  ;D

Inloggad cyber

• Guldmedlem
« Svar #1691 skrivet: tisdag 11, augusti 2020, 13:23:01 »
Där kom rekylen. Stänger vi under 2000 så är det inge bra tänker jag..

Utloggad toblov

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1412
  • Affärsomdömen: 92
« Svar #1692 skrivet: tisdag 11, augusti 2020, 14:28:19 »
Första stöd vid omkring 1950 usd.

Utloggad JL_GBG

• Silvermedlem
« Svar #1693 skrivet: tisdag 11, augusti 2020, 16:16:20 »
Detta neråtställ var i princip oundvikligt.
Tittar man på grafen över guldpriset så var det nästan som ett rakt vertikalt streck sista veckorna.

Frågan är nu vilken typ av nergång detta är, den korta kraftiga urblåsningen eller en mer långvarig sur tid med långsamt sjunkande kurser.

För den som lagt undan lite pengar kan det vara kul med lite skambud på mining stocks.
Har man riktigt tur kan det uppstå korta dippar där det i princip inte finns några köpare.

Tittade nyligen på en teknisk analys som förutsåg riktigt höga guldpriser inom något år.
Även den analysen förutspådde att vi först skulle göra en rejäl dipp neråt före den kraftiga långvariga uppgången.

Så håll ut, detta blir bra på lite sikt....

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
« Svar #1694 skrivet: tisdag 11, augusti 2020, 16:54:29 »
Detta neråtställ var i princip oundvikligt.
Frågan är nu vilken typ av nergång detta är, den korta kraftiga urblåsningen eller en mer långvarig sur tid med långsamt sjunkande kurser.
Jag tror på det senare.

Orsaken är att korrektioner måste till för att ”nollställa” marknadsförväntningarna efter det de har blivit för extrema (åt något håll). Efter de senaste sex veckornas megarally är stämningen minst sagt überbullish och man ser redan en massa kommentarer om ”BTD”, ”detta var nödvändigt men blir kortvarigt, snart uppåt igen”. Det låter inte som nollställda förväntningar för mig.

Får vi inte en korrektion som verkligen skrämmer nybörjarna rejält så är vi tillbaka i überbullish 24h senare och behöver en ny korrektion.

Jag har sålt tre gruvor idag. En pga att den poppade 20% upp idag, vilket gav en perfekt exit, en annan för att den är under uppköp, så jag uppsidan är känd men nersidan okänd (borde sålt den i fredags). Men grundorsaken är för att öka cash för skambud framöver precis som du säger.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Belåning vid aktieköp by august
Igår kl. 22:44

Oseriösa säljare på Tradera. by DEScypher
Igår kl. 21:00

Mystiska stämplar på en sovereign by 9darter
Igår kl. 15:44

Fråga om hjälp med att gjuta en berlock by OlofN
Igår kl. 09:13

Silver Bullion & Tackor säljes! EDIT: Nya lägre priser by Lanne
lördag 19, september 2020, 23:16:50

Ny medlem? Läs detta först! by august
lördag 19, september 2020, 11:48:10

[SÄLJES] 1kg svenska silvermynt (2-kronor) by Carambola
fredag 18, september 2020, 19:35:24

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by I_am_mine
fredag 18, september 2020, 14:13:10

Säljes: silver! by tekopp
torsdag 17, september 2020, 17:30:44

Pålitliga silveraffärer för internetköp tyskland? (lunar 3 mouse 2020) by Sheepy1
torsdag 17, september 2020, 16:26:24

Svenska silvermynt LOT by Tsilver
torsdag 17, september 2020, 11:06:39

COMEX leveranser by JL_GBG
torsdag 17, september 2020, 09:28:27

Perth mints produktionsår 2020 mus vs 2021 oxe by Nubben100
torsdag 17, september 2020, 09:23:56

Säljes 20st Gustav VI silvermynt jubileum från 1972, 10 Kronor by Salbazios
onsdag 16, september 2020, 22:49:31

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by I_am_mine
onsdag 16, september 2020, 10:08:34