Författare Ämne: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.  (läst 736620 gånger)

Inloggad Au

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 91
  • Affärsomdömen: 0
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot.
« Svar #1635 skrivet: onsdag 08, juli 2020, 10:48:35 »
Då passerade vi 1800UDSD / Oz idag kl 10.31.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1680
  • Affärsomdömen: 48
« Svar #1636 skrivet: onsdag 08, juli 2020, 11:03:42 »
Då passerade vi 1800UDSD / Oz idag kl 10.31.
Om det håller förbi stängning på fredag vore det väldigt bra. Ännu bättre om vi dessutom kan få en stängning över 18.50 för silver.

Hoppas det fortsätter en bit till i denna slow-and-steady uppgång. Vi vill undvika blow-off tops så länge som möjligt.

Utloggad Andy

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 25
  • Affärsomdömen: 1
« Svar #1637 skrivet: onsdag 08, juli 2020, 18:36:04 »
Men hur ser den potentiella uppsidan ut för guldet? Finns det risk att det är en bubbla? Är en novis när det kommer till ädelmetaller. Och har ännu inte gjort mitt första guld köp. Man vill ju helst köpa dippen tänker jag.. Svårt att tajma. Men ur en investerar synpunkt så vill man ju köpa så billigt som möjligt.. :-\

Utloggad Lowrance

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 22
  • Affärsomdömen: 8
« Svar #1638 skrivet: onsdag 08, juli 2020, 20:55:48 »
Ja du. Välkommen till klubben. I min bok är guld och silver en bra hedge mot sämre tider och ett förträffligt skydd mot inflation. Med tanke på situationen globalt och centralbankernas tryckande av nya "papperspengar" så torde guld o silver vara ett bra alternativ. I USA går sedelpressarna på högtryck   samtidigt som FED köper en massa skräp-obligationer för att hålla liv i dollarn. Guld o silver är undervärderat i min bok som sagt.
Mvh
« Senast ändrad: onsdag 08, juli 2020, 20:58:07 av Lowrance »

Inloggad cyber

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 672
  • Affärsomdömen: 9
« Svar #1639 skrivet: onsdag 08, juli 2020, 22:40:10 »
Men hur ser den potentiella uppsidan ut för guldet? Finns det risk att det är en bubbla? Är en novis när det kommer till ädelmetaller. Och har ännu inte gjort mitt första guld köp. Man vill ju helst köpa dippen tänker jag.. Svårt att tajma. Men ur en investerar synpunkt så vill man ju köpa så billigt som möjligt.. :-\

Det känns ofta läskigt att köpa något på/nära all time high. Men att något står i ATH ger egentligen lite eller ingen information om hur det kommer gå i framtiden. Pga mänsklig psykologi är det dock lätt att lura sig att det skulle vara särskilt riskfyllt, eftersom vi felaktigt antar att saker kretsar kring något historiskt medelvärde.

Äger du inget guld alls så är det hög tid att köpa. Ingen vet förstås var priset kommer stå imorgon, men att ha minst 5-10% av sina tillgångar i guld är en bra idé (många här går förstås mycket högre än så), som diversifiering till innehav i aktier/aktiefonder och SEK/annan fiat-valuta.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
« Svar #1640 skrivet: onsdag 08, juli 2020, 22:50:20 »
Visste man framtiden så skulle allt vara enkelt. Kan guldet gå ner härifrån? Absolut. Kan det gå upp? Självklart. Att vilja köpa på dippen är ju mänskligt.

Men jag tycker faktiskt att det är fel fråga i detta läge. Eftersom själva orsaken till att köpa guld är hur världen ser ut så tycker jag att rätt fråga är:

”Vilket vore det värre alternativet för mig här och nu: att jag köper och sedan sjunker guldet en bit eller att jag inte köper och guldet drar iväg ännu mer?”

Betänk även att guldet idag passerade 1800 USD, vilket är ett väldigt viktigt motstånd sedan 2012 och att det egentligen inte finns så värst mycket motstånd kvar på vägen mot ATH. Det betyder absolut inte att det är en given sak att uppgången fortsätter, bara att det är en teknisk möjlighet att ha i åtanke.

Min syn är att har man inget guld överhuvudtaget så är det rätt viktigt att göra någonting åt den saken ASAP, eftersom det handlar om att försöka skaffa en hedge mot kommande händelser som riskerar vara minst sagt obehagliga. Detta med att hitta en optimal ingång, köpa på dippen, inte jaga priset, etc, är någonting man kan ägna sig åt när man redan har sin hedge på plats. Eller, för att citera den alltid läs- och lyssninggsvärde Grant Williams:
« Senast ändrad: onsdag 08, juli 2020, 22:52:51 av august »

Inloggad Jukka

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 49
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #1641 skrivet: torsdag 16, juli 2020, 14:54:37 »
Vilket kommer först silver/gold ratio 200:1 eller 20:1 ???
Min tanke var ändra upplägget till att slå vad om att GSR inte kommer att gå under 100 under de närmaste 2 månaderna.

Jag har inte någon stark övertygelse i någondera riktningen här, utan det är mest ett försök att pigga upp stämningen med lite spel och dobbel.

Jag har svårt att hitta statistiken exakt, men det är lite roligt att titta tillbaka och konstatera att GSR höll sig strikt över 100 i ca 2 månader efter augusts inlägg, skulle vara kul om någon kunde kolla utfallet närmare. Eric Strand sa halvnyligen att det tekniskt skulle vara väldigt lite motstånd i silverspot från ca 20 till ca 30$/oz, medans min känsla för guld är att det känns hyfsat stabilt nu när det är sommar. Hur tänker ni andra? Jag vill gärna skifta en del silver till guld, men vill helst att GSR kommer åtminstone under 70 för att våga.

Inloggad HF

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 121
  • Affärsomdömen: 10
« Svar #1642 skrivet: torsdag 16, juli 2020, 15:13:03 »
Vilket kommer först silver/gold ratio 200:1 eller 20:1 ???
Min tanke var ändra upplägget till att slå vad om att GSR inte kommer att gå under 100 under de närmaste 2 månaderna.

Jag har inte någon stark övertygelse i någondera riktningen här, utan det är mest ett försök att pigga upp stämningen med lite spel och dobbel.

Jag har svårt att hitta statistiken exakt, men det är lite roligt att titta tillbaka och konstatera att GSR höll sig strikt över 100 i ca 2 månader efter augusts inlägg, skulle vara kul om någon kunde kolla utfallet närmare. Eric Strand sa halvnyligen att det tekniskt skulle vara väldigt lite motstånd i silverspot från ca 20 till ca 30$/oz, medans min känsla för guld är att det känns hyfsat stabilt nu när det är sommar. Hur tänker ni andra? Jag vill gärna skifta en del silver till guld, men vill helst att GSR kommer åtminstone under 70 för att våga.

Hur menar du statistiken? Det går att mäta guld i silver på libertysilver's diagram-sida, en snabbkoll säger, som du skrivar, att den var över 100 mellan 12 mars och 20 juni - ganska nära på 2 månader från augusts inlägg 19 mars, thumbs up på det inlägget! 8) 8)

Inloggad Jukka

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 49
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #1643 skrivet: torsdag 16, juli 2020, 15:25:42 »
Tack för tipset, Liberty Silver hade ju väldigt bra diagram. Jag fick fram att GSR var nere och vände på 99,91 den 20/5, men höll sig över 100 den 19/5 och dessförinnan. Well played...

Utloggad Sarek

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1672
  • Affärsomdömen: 25
  • Medlem #100
« Svar #1644 skrivet: torsdag 16, juli 2020, 18:42:21 »
Är guld/silver förhållandet redo att gå tillbaka till 45-65 "normala" intervallet? ... Ja, om och när den nuvarande kanalen bryts.

I nedanstående diagram ser vi i så fall möjliga nivåer på Guld/Silver ration, om och när den bryter ner genom trendkanalen. Ett mål är mittlinjen för kilen 2001-2011.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
« Svar #1645 skrivet: fredag 17, juli 2020, 10:30:46 »
Är guld/silver förhållandet redo att gå tillbaka till 45-65 "normala" intervallet? ... Ja, om och när den nuvarande kanalen bryts.
FWIW så tror jag personligen inte på någon ”normalisering”. Visst, silvret kommer att stiga och det kommer att stiga snabbare än guldet vilket kommer att dra ner GSR.

Men eftersom de fundamentala drivkrafterna är så totalt olika för de två metallerna finns det i mina ögon ingen anledning att tro att det skall stabilisera sig på någon nivå som tidigare varit ”normal”. Antingen så får vi en massiv overshoot (följd av vadå? Inte vet jag) eller så blir detta ytterligare en fakeout där silvret viker sig precis när så många som möjligt positionerat sig för att åka månraket.

Jag håller absolut med om att det ser bra ut för silvret den närmaste tiden (säg augusti-april, kanske blir lite svagt i några veckor), så min invändning är nog främst att jag är väldigt skeptisk till GSR som kristallkula.

Inloggad cyber

• Guldmedlem
« Svar #1646 skrivet: måndag 20, juli 2020, 21:05:07 »
"Guldpriset stiger till högsta nivån på nio år" https://www.di.se/live/guldpriset-stiger-till-hogsta-nivan-pa-nio-ar/

Ett annat (mer rimligt) sätt att se på det är att dollarn fallit handlöst... Guldpriset i SEK har ju fallit tillbaka lite. Tur man har lite gruv-aktier (som har kostnader i USD och därmed har hävstång på uppgången i USD)

Inloggad glimbert

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 320
  • Affärsomdömen: 19
« Svar #1647 skrivet: måndag 20, juli 2020, 22:32:20 »
Dollarn har ju bara fallit litegrann mot euron så det verkar framför allt vara kronan som drar som en raket.

Inloggad cyber

• Guldmedlem
« Svar #1648 skrivet: måndag 20, juli 2020, 22:56:43 »
Dollarn har ju bara fallit litegrann mot euron så det verkar framför allt vara kronan som drar som en raket.

Sant. Eller i alla fall både ock. Guldpriset i EUR är inte heller på ATH och USD har tappat ~2% mot EUR den senaste månaden. Kronan har i sin tur klättrat 2-3% mot EUR på samma tid.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
« Svar #1649 skrivet: torsdag 23, juli 2020, 10:43:19 »
Sedan ett par dagar tillbaka så håller guldet på och gungar mellan contango (det normala) och backwardation (en anomali). Just nu är spot 1884 och september futures 1879, dvs backwardation.

Om jag förstått historiskt data rätt så har backwardation aldrig signalerat en topp, men däremot ibland en botten.

Silver är fortfarande tydligt i contango. Min tolkning är att silvret därmed just nu primärt är spekulation medan guldet signalerar köpstress (köpare är beredda att betala extra för att få leverans nu jämfört med leverans i framtiden).

Det börjar allt mer kännas som att vi närmar oss en attack mot ATH i guld, medan det kanske blir en korrektion i silver.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Byte av 1 kg silvertackor till silvermynt by Birka
Idag kl. 13:12

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by cyber
Idag kl. 11:48

Hjälp, Har jag blivit blåst? by Boko
Idag kl. 11:45

Säljes: Resterande guld till spotpris. Silverbullion för spot +moms by Arte_2
Idag kl. 10:21

JP Morgan by haberdasher
Igår kl. 18:06